herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

ZARZĄDZENIE NR 272/17 w sprawie wprowadzenia Regulaminu Biura Rzeczy Znalezionych w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu

ZARZĄDZENIE NR 272/17

PREZYDENTA GRUDZIĄDZA

z dnia 6 lipca 2017 r.

w sprawie wprowadzenia Regulaminu Biura Rzeczy Znalezionych w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu

 

     Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (Dz. U. z 2015 r. poz. 397), w związku z art. 31 i 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.) oraz art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:

 

     § 1. Wprowadzam Regulamin Biura Rzeczy Znalezionych w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu.

     § 2. 1. Biuro Rzeczy Znalezionych, zwane dalej „Biurem” prowadzone jest przez Wydział Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.

     2. Biuro mieści się w budynku Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, ul. Ratuszowa 1.

     3. Godziny przyjęć interesantów w Biurze:

1) poniedziałek – czwartek 7³º – 15ºº;

2) piątek 7³º – 12³º.

     § 3. Biuro działa według obowiązujących przepisów prawa, tj.:

1) ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (Dz. U. z 2015 r. poz. 397);

2) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 z późn. zm.);

3) ustawy z dnia 18 października 2006 r. o likwidacji niepodjętych depozytów (Dz. U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1537 z późn. zm.);

4) ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2016, poz. 599 z późn. zm.);

5) niniejszego Regulaminu.

     § 4. Przedmiotem działalności Biura jest:

1) przyjmowanie i przechowywanie rzeczy znalezionych na terenie Miasta Grudziądza;

2) odbieranie zawiadomień o znalezieniu rzeczy;

3) poszukiwanie osób uprawnionych do odbioru rzeczy znalezionych;

4) udzielanie wyjaśnień osobom zgłaszającym istnienie ich praw, w tym informowanie zainteresowanych o posiadanych depozytach;

5) ewidencjonowanie rzeczy znalezionych;

6) wydawanie rzeczy znalezionych osobom uprawnionym (właścicielowi lub znalazcy);

7) likwidacja niepodjętych depozytów;

8) prowadzenie magazynu rzeczy znalezionych.

     § 5. Do depozytu Biura przyjmuje się środki płatnicze, papiery wartościowe, kosztowności, przedmioty o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej oraz przedmioty znalezione na terenie Miasta Grudziądza, które posiadają szacunkową wartość przekraczającą 100 zł (słownie: sto złotych).

     § 6. 1. Biuro odmawia przyjęcia w depozyt:

1) rzeczy, której wartość szacunkowa nie przekracza 100 złotych;

2) rzeczy, co do których zachodzi podejrzenie, że zostały porzucone z zamiarem wyzbycia się własności;

3) rzeczy, której posiadanie wymaga pozwolenia, w szczególności broń, amunicję, materiały wybuchowe albo dowód osobisty lub paszport, które niezwłocznie oddaje się najbliższej jednostce organizacyjnej Policji, a jeżeli oddanie rzeczy wiązałoby się z zagrożeniem życia lub zdrowia – zawiadamia o miejscu, w którym rzecz się znajduje;

4) rzeczy, które należą do grupy produktów niebezpiecznych, łatwopalnych lub wybuchowych;

5) rzeczy, których przechowywanie jest niemożliwe, a w szczególności artykułów spożywczych;

6) zwierząt;

7) zabytków archeologicznych.

     2. Odmowa przyjęcia rzeczy przez Biuro uprawnia znalazcę albo właściwego zarządcę budynku, pomieszczenia albo środka transportu publicznego do postąpienia z rzeczą według swojego uznania.

     § 7. 1. Odebranie zawiadomienia o znalezieniu rzeczy oraz przyjęcie lub odmowę przyjęcia rzeczy znalezionej Biuro potwierdza w sporządzonym protokole, którego wzór stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.

     2. Protokół, o którym mowa w ust. 1 stanowi podstawę do wydania znalazcy poświadczenia przyjęcia zawiadomienia, którego wzór stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia.

     § 8. 1. Po przeprowadzonych czynnościach zmierzających do ustalenia osoby do której dana rzecz należy oraz ustalaniu danych, zawiadamia się daną osobę telefonicznie lub pismem, którego wzór stanowi załącznik Nr 3 do niniejszego zarządzenia.

     2. W przypadku gdy brak jest możliwości doręczenia osobie uprawnionej wezwania do odbioru rzeczy lub osoba ta jest nieznana, a szacunkowa wartość rzeczy przekracza 100 złotych, wezwanie ogłaszane jest na tablicy Urzędu, przez okres roku, licząc od dnia znalezienia rzeczy, oraz zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej. Jeżeli szacunkowa wartość rzeczy przekracza 5000 złotych, właściwy ogłoszenie zamieszczone zostaje również w dzienniku o zasięgu lokalnym lub ogólnopolskim.

     § 9. Biuro prowadzi ewidencję rzeczy znalezionych zawierającą następujące dane:

1) liczba porządkowa sprawy;

2) datę przyjęcia rzeczy na przechowanie;

3) imię, nazwisko i adres znalazcy;

4) opis rzeczy znalezionej (rodzaj, ilość, cechy charakterystyczne, czas i miejsce znalezienia);

5) datę wydania lub likwidacji rzeczy;

6) uwagi.

     § 10. 1. Osoba uprawniona do odbioru rzeczy winna:

1) określić, jaką rzecz zgubiła z uwzględnieniem czasu i miejsca jej zgubienia oraz jej opisem (charakterystyczny wygląd bądź inne znaki szczególne);

2) przedstawić dowody stwierdzające posiadanie zagubionej rzeczy (np. dowód zakupu przedmiotu, numery seryjne, własne oznaczenia bądź opis widocznych środków zużycia).

     2. Z czynności związanych z wydaniem rzeczy osobie uprawnionej sporządza się protokół wydania, którego wzór stanowi załącznik Nr 4 do niniejszego zarządzenia.

     3. Przechowywanie oraz utrzymanie rzeczy w należytym stanie jest nieodpłatne.

     4. Osoba uprawniona do odbioru rzeczy nie ponosi kosztów poszukiwania osoby uprawnionej do odbioru.

     5. O wydaniu rzeczy osobie uprawnionej do jej odbioru oraz o jej adresie zamieszkania albo siedziby Biuro niezwłocznie zawiadamia znalazcę, który zażądał znaleźnego. Zawiadomienie wysyła się na adres znalazcy wskazany w wydanym poświadczeniu.

     § 11. 1. W przypadku, gdy rzecz znaleziona nie zostanie odebrana przez osobę uprawnioną do jej odbioru w ciągu roku od dnia doręczenia jej wezwania do odbioru, a w przypadku niemożności wezwania do odbioru – w ciągu dwóch lat od dnia znalezienia rzeczy, Biuro zawiadomi o tym znalazcę oraz wzywa go do odbioru rzeczy w terminie, nie krótszym niż dwa tygodnie, z pouczeniem, że w przypadku nieodebrania rzeczy w tym terminie jej właścicielem stanie się gmina-miasto Grudziądz, Urząd Miejski w Grudziądzu, którego wzór stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego zarządzenia.

     2. Wydanie rzeczy znalazcy nastąpi po wcześniejszym poinformowaniu osoby, która daną rzecz przekazała do Biura Rzeczy Znalezionych.

     3. Znalazcy, który odebrał rzecz wydaje się zaświadczenie stwierdzające upływ terminów przechowywania rzeczy oraz zawierające informację o wydaniu rzeczy. Wzór zaświadczenia stanowi załącznik Nr 6 niniejszego zarządzenia.

     § 12. 1. Rzeczy znalezione przekazane do Biura przechowywane są w magazynie w warunkach zapewniających ich bezpieczeństwo i trwałość.

     2. W przypadku znalezienia pieniędzy, pracownik Biura sporządza ich opis zawierający liczbę banknotów lub monet, a także ich waluty i nominały. Po sporządzeniu opisu pieniądze przechowywane są na rachunku depozytowym Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.

     § 13. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Tomasz Kopczyński 17-07-2017 07:46
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 06-07-2017
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Kopczyński 17-07-2017 07:58