herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

Protokół z XXXII sesji Rady Miejskiej Grudziądza odbytej w dniu 17 grudnia 2008 r.

Protokół

z XXXII sesji Rady Miejskiej Grudziądza

odbytej w dniu 17 grudnia 2008 r.

 

 

XXXII  sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto o godz. 13:00, zakończono o godz. 14:45.  Posiedzenie rozpoczęło się gdy obecnych na sali było 18 radnych. Przy omawianiu punktu 2. tj. „Informacji Prezydenta Grudziądza” doszedł jeden radny. W dalszej części, podczas omawiania punktu 3. tj. „Uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu na 2008 rok” dołączył kolejny radny.

 

/Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do protokołu/

 

Ad. 1 a

            XXXII sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto hymnem państwowym. Następnie Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański dokonał otwarcia, wypowiadając słowa: „otwieram obrady XXXII sesji Rady Miejskiej Grudziądza”. Powitał radnych, prezydentów, sekretarza, skarbnika, zaproszonych gości, kierowników wydziałów, przedstawicieli prasy, radia i telewizji oraz mieszkańców Grudziądza.

 

            Sekretarzem obrad był Radny Michał Czepek

 

Ad. 1 b

            Przedstawienie porządku obrad

Porządek obrad przyjęto bez uwag.

 

/Porządek obrad stanowi załącznik Nr 2 do protokołu/.

 

Ad. 1 c

            Przyjęcie protokołu z XXXI sesji

W wyniku głosowania protokół z XXXI sesji przyjęto jednogłośnie (18 za).

 

Ad. 2

Informacje Prezydenta

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. W okresie między sesjami uznałem za właściwe przekazać Państwu następujące informacje.

Ruszył Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych, tzw. „schetynówki” na lata 2008 – 2011. Nasze Miasto złożyło wniosek stosowny. Chciałbym Państwu przypomnieć, że maksymalna kwota dofinansowania tzw. „schetynówek” to wychodzi 3mln zł na Starostwo Powiatowe. My jesteśmy Starostwem Grodzkim. Przypominam, że w naszym województwie jest 5 miast na prawach powiatu i 19 powiatów ziemskich. Do dyspozycji na całe województwo była kwota 62,5mln zł. Chciałbym Państwa poinformować, że otrzymaliśmy najwięcej z wszystkich miast grodzkich, mianowicie 3mln zł. Maksymalną kwotę. Nasz wniosek zdobył największa punktację 76 pkt. Z wszystkich miast grodzkich naszego województwa.

Chciałbym również poinformować Państwa, że powiat ziemski zdobył na drogę powiatową do Zakrzewa dofinansowanie w wysokości 700tys. zł. Jest to inwestycja o tyle nas interesująca, że na ostatniej sesji podjęliśmy uchwałę intencyjną, że dofinansujemy jako Miasto tę inwestycję w wysokości 200tys. zł. 300tys. zł daje Wójt i w sumie to będzie 1mln400tys.zł droga do Zakrzewa.

Przeprowadzono następujące inwestycje w tym okresie. Oddano do użytku most na ulicy Szarotkowej. Jest to ulica w Owczarkach. Pierwsza droga w prawo za przejazdem kolejowym. Most ten będzie miał klasę B to jest 40t udźwigu. Całość kosztowała 717 tys. i przypominam Państwu Radnym, że jest to już trzeci most wyremontowany w tym roku i mamy niejako komplet. I tu jest takie fatum, bo trzy mosty: w Linarczyku – zrobiliśmy na Lipowej i na Szarotkowej a czwarty sam się zawalił. Mówię o moście, który jest na Trynce, tuż przy Osie. Ten most będzie wykonywany przez saperów z Chełmna w ramach podziękowania za współpracę przy ćwiczeniach, które były tu w mieście. Tamten most nie musi mieć takiej nośności. Ale mówię jaka jest złośliwość. Zrobiliśmy po raz pierwszy od wielu wielu lat remonty trzech mostków a czwarty się pogniewał i sam się zasypał.

Udało się również zrealizować wniosek Państwa radnych, mianowicie niektórzy z Państwa Radnych, nie przypominam sobie którzy, mówili o światłach, o sygnalizacji świetlnej na ulicy Filomatów. Jest to ulica w bok od Piłsudskiego. Światła są już wykonane. Funkcjonuje sygnalizacja. Koszty świateł około 60tys.zł.

Również informuję Państwa Radnych, że wykonano oświetlenie, ponieważ to też było przedmiotem zainteresowania Państwa Radnych, wykonano oświetlenie na chodniku przy stadionie Olimpii. Jest to przejście. Wielu mieszkańców z tamtej strony ulicy Mikołaja z Ryńska i ulicy Waryńskiego. Jest to osiedle również przy stadionie, przejście do miasta. Dzisiaj te światła miały próbę, są włączone.

Zrobiliśmy cały szereg chodników. Cały szereg chodników – są to takie drobne inwestycje ale chciałbym żebyście Państwo, szczególnie Radni, którzy są w tych rejonach wiedzieli co udało się zrobić tak? Więc chodnik przy ulicy Chełmińskiej, jeżeli chodzi o stację Orlen z ulicą Kasprowicza. Tam wykonano chodnika około 120m bieżących. Chodnik od ulicy Marchlewskiego do ulicy Łyskowskiego strona lewa – udało się zrobić tego chodnika o długości około 290m. Chodnik przy ulicy Paderewskiego z rondem łączącym po lewej stronie. Tam jest, wszystkie remonty tych chodników wykonała firma Fenix. W ramach przetargu na remonty cząstkowe nawierzchni chodników w granicach administracyjnych miasta Grudziądza.

Jak Państwo wiecie, w dniu 6 grudnia a więc w Dzień Św. Mikołaja, nastąpiło uroczyste otwarcie lodowiska. Na ten cel z miasta nie wydaliśmy ani złotówki. Wszystkie koszty pokrył sponsor. Lodowiskiem administruje MORiW. Ogromne zainteresowanie mieszkańców jest znacznie większe aniżeli myśmy oczekiwali. Lodowisko będzie czynne do końca lutego przyszłego roku. Udało się dokupić kilkadziesiąt jeszcze par nowych łyżew a to tylko po to żeby zmniejszyć kolejki jakie są przy tej wypożyczalni.

Do 15 grudnia z lodowiska skorzystało, czyli można powiedzieć przez 10 dni, ponad 4tys.osób. Rekord jednego dnia, to był 13 grudnia, gdzie około 650 osób. A więc to wskazuje jak ogromnym zainteresowaniem to lodowisko się cieszy.

Odbył się już po raz drugi Jarmark Św. Mikołaja. Jarmark przyciągnął wielu mieszkańców oraz gości. Było ponad 120 stoisk handlowych. Chętnych było znacznie więcej. Specjalna komisja musiała pracować, żeby niektórych zakwalifikować a niektórym podziękować. Gwiazdą tegorocznej edycji był zespół z Podhala z Białki Tatrzańskiej, o ile się nie mylę, Trebunie Tutki. Informuję również Państwa Radnych, że „orliki” czyli dwa „orliki” budowane w Grudziądzu na Olimpii i na Strzemięcinie są już po odbiorze technicznym. Na Olimpii to się odbyło 12 grudnia, mówię o odbiorze technicznym a nie o takim z udziałem Ministra Sportu. A dzisiaj odbył się odbiór techniczny boiska na Strzemięcinie. Orlika na Olimpii odebrano w całości natomiast na Strzemięcinie odebrano częściowo tylko, boisko ze sztucznej trawy z oświetleniem. Wszystko z wyjątkiem tego boiska tartanowego. Firma na Strzemięcinie nie zdecydowała się na klejenie tartanu ze względu na warunki pogodowe. Chciałby, przypomnieć, ze będziemy się starali, mamy w planie budowę kolejnych 3 „orlików” w latach 2009 – 2011. Chciałbym przypomnieć Państwu Radnym, że jest to Mniszek. Rządz i Lotnisko. W tym roku już otrzymaliśmy na te dwa „orliki” po 666tys. zł na każdy. Niewielkie opóźnienie, chciałabym przypomnieć, że na Olimpii był termin 10 grudnia, odebraliśmy 12 grudnia. Niewielkie opóźnienie było spowodowane warunkami pogodowymi.

Informuję również Państw Radnych, że odbył się przetarg na usługi komunikacyjne. Zgłosiły się 4 firmy. Chciałbym przypomnieć, że to jest obsługa linii Nr3, Nr12, Nr18 i Nr21. Komisja otworzyła koperty. Za kilka dni zostanie wyłoniony zwycięzca jeżeli nie wpłyną protesty. Oferty złożyły następujące firmy: Mobilis Sp. z o.o., Veolia Transport Kujawy Sp. z o.o., MZK Sp. z o.o. i konsorcjum PKS z Grudziądza z PKS-em z Elbląga. Stawki za wozokilometr były następujące: Moblis 6,09 zł, oczywiście są to stawki netto, Veolia 5,19 zł, konsorcjum PKS-ów 5,48. Są to stawki netto, do nich trzeba naliczyć 7% podatek VAT.

Gościliśmy na moje zaproszenie pana wicemarszałka Sejmu RP pana Stefana Niesiołowskiego. Było spotkanie z młodzieżą i było spotkanie z mieszkańcami. Mogli wszyscy zadać pytanie począwszy od podatków liniowych a skończywszy na wizycie Dalajlamy Polsce. Mieszkańcy z kolei pytali Marszałka o uposażenia emerytalne oraz o współprace Rządu z Prezydentem.

Chciałbym również wspomnieć Państwu, ze 13 grudnia obchodziliśmy 27 rocznicę wprowadzenia stanu wojennego i złożyłem przed pomnikiem Solidarności w imieniu władz Prezydenta Miasta wiązankę kwiatów.

Przypominam również wszystkim Państwu Radnym, że 16 stycznia czyli wczoraj, ruszyły konkursy na dofinansowanie stowarzyszeń zgodnie z ich działalnością statutową. Miesiąc jest, do 16 stycznia 2009 roku na składanie wniosków. Konkursy różnych stowarzyszeń w różnych dziedzinach życia Miasta: od sportu poprzez kulturę na pomocy społecznej kończąc. Do 16 stycznia trzeba się zapoznać ze szczegółami. Są one oczywiście w Biuletynie Informacji Publicznej i jest termin na zgłaszanie wniosków.

Panie Przewodniczący: to tyle.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Dziękuję Panie Prezydencie. Czy są do Pana Prezydenta pytania?

 

Radny Łukasz Mizera

            Panie Prezydencie, Szanowni Państwo. Ja w kwestii tego „orlika”, bo Pan Prezydent mówił o opóźnieniu. Czy tam  w związku z tym były naliczone jakieś kary za to opóźnienie? Jak była skonstruowana ta umowa?

 

Prezydent Robert Malinowski

Już informuję. Oczywiście podpisałem stosowny aneks. Chciałbym Państwu Radnym przypomnieć, że nasze przetargi odbyły się bardzo późno, we wrześniu. Nie mogły się odbyć wcześniej, gdyż nie mieliśmy informacji o środkach finansowych, jakie otrzymujemy od Pana Ministra Sportu i pana Marszałka. Dopiero po kompletnej informacji, że mamy środki finansowe do dyspozycji na „orliki”, ogłosiliśmy konkursy. Liczyliśmy się z tym, że w listopadzie może być pogoda, która uniemożliwi wybudowanie tych „orlików”. Można byłoby… Głównym problemem jest boisko tartanowe czyli to boisko do piłki ręcznej, dwa boiska do koszykówki, boiska do piłki siatkowej i do tenisa ziemnego. Można było kleić ale wykonawca musi brać odpowiedzialność gwarancyjną. Nie zdecydował się na to. My się z tym zgodziliśmy. Podpisaliśmy aneks do 30 kwietnia na Strzemiecinie – bo o tym mówimy wykonawcy, tj. wykonawca grudziądzki, że zrobi, sklei tartan na Strzemięcinie i nie będzie z tego tytułu ponosił odsetek karnych. Jako że uznaliśmy, że jest usprawiedliwienie: warunki pogodowe. A przyczyną jest zbyt późne podpisanie kontraktu.

Radny Łukasz Mizera

Jeżeli bym mógł jeszcze to chciałbym bardzo serdecznie przy okazji pogratulować Panu Prezydentowi jak i wszystkim osobom, które tak dobrze przygotowały te wnioski na te drogi lokalne, ponieważ wiem doskonale, że w skali kraju w wielu gminach były z tym duże problemy. I tutaj duży ukłon, naprawdę i podziękowanie.

 

Prezydent Robert Malinowski

Dziękuję bardzo.

 

Radny Witold Kraśniewski

Ja chciałbym nawiązać do wypowiedzi Pana Łukasza Mizery. Może Pan Prezydent sprecyzuje odnośnie tych dwóch „orlików” dlaczego jeden na stadionie Olimpii wykonawca mógł wykonać można powiedzieć w terminie a drugi wykonawca, który rozpoczął miesiąc wcześniej wykonywanie robót i do dzisiaj nie zrealizował, nie wykonał no bo jest przełożony termin do 30 kwietnia. Należy sądzić chyba, że albo został tu wybrany zły wykonawca albo no nie wiem dlaczego. Proszę przybliżyć to.

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni. Dwa przetargi były na budowę boisk „orlika”. Przypominam, że to było we wrześniu lub na początku października, dokładnej daty w tej chwili nie pamiętam. I moim problemem i zmartwieniem przed tymi przetargami było, żeby ktokolwiek w tych przetargach wystartował. Boisk „orlika” w naszym województwie budowało się 38 wtedy. A jest to nowe zadanie inwestycyjne. Przynajmniej nowe zadanie inwestycyjne dla wielu firm. Gdyż mało jaka firma budowała boiska ze sztucznej trawy. Czyli można powiedzieć: nie było specjalistów. Zgłosiła się firma do pierwszego przetargu Kaszub z Kościerzyny. Poszła jak to mówi młodzież „po bandzie”. Zapłaciliśmy za nią 1mln 800tys. zł  z kawałkiem co było tutaj przedmiotem Państwa zapytań czemu tak drogo. Otóż ta firma od wczesnej wiosny, w innych rejonach kraju buduje te boiska typu „orlik”. Firma ma doskonały sprzęt specjalistyczny, który pozwala jej budować te „orliki” również w takich paskudnych warunkach pogodowych: typu podgrzewanie masy do wylewania, typu podgrzewanie podkładu po to, by za rok nie zrywać tego tartanu. I ta firma za droższą cenę wybudowała „orlika’ na Olimpii. Natomiast firma, która buduje na Strzemięcinie jest firmą grudziądzką. Ja namawiałem kilka grudziądzkich firm, żeby  w ten nowy rodzaj inwestycji weszły. Stanęła do boju tylko jedna firma „Rembud”, która nie ma sprzętu specjalistycznego. Uznaliśmy wspólnie, można byłoby pokleić, ale w tej akurat dziedzinie świetnie się orientujemy, Panie Radny, że na wiosnę byłyby bąble i trzeba byłoby zrywać tartan razem z asfaltem. I szkody byłyby znacznie większe niż przedłużenie budowy tego boiska tartanowego do 30 kwietnia. Zimą z tartanu na zewnątrz i tak mało osób korzysta. Orliki na pewno będą wykorzystane zimą, natomiast boisko tartanowe do piłki ręcznej przypuszcza, że wątpię.

 

/Wykaz zarządzeń Prezydenta stanowi załącznik Nr 3 do protokołu/

 

Ad. 3

            Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu na 2008 rok

 

Radny Łukasz Mizera

Panie Prezydencie, Szanowni Państwo. My tu już na Komisji rozmawialiśmy na temat moich wątpliwości co do pierwszego punktu w załączniku Nr1. Załącznika dotyczącego dochodów czyli o zmniejszeniu naszego wpływu o ten 1mln115tys.zł. W konsekwencji tam dokładnie wychodzi niecałe 800tys.zł. Pana Prezydenta na tej Komisji niestety nie było. Był Pan Marek Sikora – pan Wiceprezydent. Ja chciałbym poznać zdanie Pana Prezydenta na ten temat. Ponieważ dla mnie to, co dostaliśmy tutaj. To uzasadnienie tego, skąd wynikło to obniżenie, że to jest skutkiem opóźnienia we wprowadzeniu tej reformy w rozkładach jazdy i w ogóle tego, co Państwo naprawiali w tej spółce i w związku z tym, że załoga była w trakcie sporu zbiorowego z właścicielem spółki, no do mnie, niestety, ta argumentacja w żaden sposób nie trafia. Ja jestem w stanie to zrozumieć ale uważam, że mieszkańcom jak się funduje podwyżki a z drugiej strony chwilę później widzimy, że 800tys.zł znowu z MZK, na skutek MZK, z budżetu uciekło uważam, że jest niezadowalające. I ja jestem w stanie z tym w pełni się zgodzić ale niestety samo podejście i sam sposób przedstawiania nam tego, uważam, że budził wiele do życzenia. I ja uważam, że niestety ale trzeba było zrobić wszystko jeżeli rzeczywiście była szansa na to, żeby te 800tys. zł uratować, a jak wiemy to są naprawdę olbrzymie pieniądze to trzeba było to zrobić a nie podchodzić do tego w ten sposób, że niestety parę miesięcy opóźnienia, 800tys.zł no trudno, stało się. No dla mnie takie postawienie sprawy jest mocno naprawdę nieodpowiednie i niewłaściwe. Dziękuję.

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni. Oczywiście wpisanie w budżecie po stronie dochodów wpływu ze sprzedaży biletów jest zawsze obarczone pewnym ryzykiem jeżeli chodzi o prawdziwość tej tezy. Dochody zależą wiadomo od sprzedaży biletów. Myśmy wprowadzali reformę, planowaliśmy ją wprowadzić od kwietnia jak Państwo pamiętacie. Ze względów praktycznych wprowadziliśmy ją znacznie później. I to jest główny powód – tak uważamy przynajmniej, były osoby odpowiedzialne za stronę dochodową przy sprzedaży biletów, zmniejszenia naszych dochodów po stronie sprzedaży biletów. Główny powód: zmiana, opóźnienie we wprowadzeniu reformy w mieście.

 

Radny Łukasz Mizera

Panie Prezydencie, niestety ale w tym materiale, który otrzymaliśmy jest napisane wyraźnie: wejście w życie z dniem 1 lutego a nie kwietnia a więc to zupełnie nie pokrywa się z tym co Pan Prezydent przed chwilą powiedział. No i następna sprawa. Ja nie mówię tego bez żadnego powodu  ale mówię tylko w kontekście szacowania dochodów z wpływów w budżecie na rok następny. Ja to mówiłem na Komisji Budżetowej i uważam, że tam niestety jest to no nie chcę mówić, że mocno przesadzone ale że jest to na pewno przesadzone i uważam, że może to skutkować zwiększeniem deficytu w przyszłym roku.

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni, ja rozumiem, że tutaj Pana wątpliwości dotyczą prognozy budżetowej na 2009 po stronie dochodów. Ja też uważam, że to jest pewnym ryzykiem obarczone ale dlaczego tak pisaliśmy? Uważamy po pierwsze tak; mamy zwiększoną cenę biletów podstawowego biletu z 2zł na 2zł40gr czyli mamy tą całą reorganizację struktury cenowej, że to wpłynie na zwiększenie dochodów a po drugie, drugi taki argument, że liczymy jednak, że z komunikacji miejskiej po przeprowadzeniu tych stosownych zmian organizacyjnych będzie korzystało więcej osób. Jesteśmy optymistami, że tym razem uda nam się te zaplanowane dochody uzyskać. Czyli 2 rzeczy: zwiększona cena biletów i przypuszczamy, że będzie większa ilość pasażerów. A jeszcze istotna rzecz, tak dziękuję, pozbywamy się kosztów prowizji jako, że my będziemy sprzedawać te bilety. Tam jak pamiętam, to było około 400tys. zł samej prowizji z tytułu sprzedaży biletów. To w tej chwili będzie po naszej stronie i te 400tys.zł będzie na górce.

 

 

Radny Witold Kraśniewski

Chciałbym jednak dalej kontynuować to, co rozpoczął tu pan radny Łukasz Mizera. Panie Prezydencie ja chcę Panu powiedzieć, a nie dużo czasu zostało do zakończenia roku, ze dochody z tego roku z tytułu sprzedaży biletów w oparciu o wykonanie za 11 miesięcy i w oparciu o przewidywane wykonanie 12 miesiąca będą niższe aniżeli za 2007. To jest po pierwsze ale może mniej istotne. Bo nie przekroczy 10mln zł w oparciu o dane jakie uzyskałem tu z Urzędu Miasta. Ale ja chciałem się, proszę Państwa, zatrzymać nad innym zagadnieniem. Otóż z uwagi na to, że ostatnio kilka razy jechałem „4”, pomijając to, że ona codziennie była spóźniona 5 i więcej minut, zainteresowałem się tym i przeprowadziłem analizę jazdy „4” w Grudziądzu.

 

Wiceprzewodniczący Rady Sławomir Szymański

Panie Radny, bardzo przepraszam, ale czy moglibyśmy zostawić to na zapytania?

 

Radny Witold Kraśniewski

Nie, to się wiąże ze zmianą budżetową. Proszę Państwa moja analiza jazdy „4” przypominam: od Lipowej do Rządza, wykazał niezbicie, że w trakcie 8 godzin mogą tam kursować 3 autobusy a kursują 4 autobusy. Oświadczam odpowiedzialnie, to jest do sprawdzenia. Otóż kursy trwają w jedną i w drugą stronę, w jedną 38 w drugą 41 minut, to jest, chce powiedzieć, nie bez znaczenia to jest bardzo istotne z punktu widzenia uchwały jaką podjęliśmy odnośnie podwyżki cen biletów. Otóż proszę państwa przez 8 godzin kurs trwa 40 minut, później jest wypoczynek 20 minut, później kurs 40 minut, wypoczynek 20 minut, później kurs 40 minut – 20, 40 – 20 i tak przez 8 godzin. I tak kursują 4 autobusy. Wyliczyłem sobie, że gdyby kursowały 3 autobusy i odpoczynek na końcowych stacjach wyniósłby 5 do 6 minut. To wystarczyłyby 3 autobusy. Nie muszę Państwu tłumaczyć, sami Państwo sobie wyliczą, że to jest 1 osoba na 8 godzin, przy dwóch zmianach to są 2 osoby i to jest właśnie to, proszę mi darować, że zmuszeni zostaliśmy, no mnie nikt nie zmusił, że podwyższyliśmy ceny biletów o 20%. Chcę jeszcze powiedzieć, żeby sprawa była jasna: rozmawiałem z właścicielem, który obsługuje linię z Grupy do Grudziądza. I proszę Państwa tam nie ma tego, żeby wypoczynek na końcowych stacjach trwał 20 minut. Tam jest normalnie tak jak we wszystkich innych miastach 2-3 do 5 minut i jazda dalej. U nas niestety proszę państwa. Zamiast pracować 8 godzin to pracuje się 6 godzin zamiast miałby kursować 3 autobusy to kursują 4. I tu jest właśnie to, o czym mówił słusznie pan Łukasz Mizera, że my dopłacamy, my – budżet Miasta dopłaca ciężkie pieniądze.

Uważam oczywiście, że w oparciu o analizę tylko „4” należałoby, ale to już jest kwestia może Komisji Rewizyjnej, w przyszłym roku, żeby przyjrzeć się wszystkim linom funkcjonującym w Grudziądzu. Dziękuję.

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni, Panie Radny Kraśniewski. Po pierwsze nieprawdę mówi Pan o dochodach 2008 do 2007. Informuję Pana, ze spodziewany dochód w 2008 roku będzie wynosił 9mln135tys. a wykonany dochód w 2007: 8mln 702tys. To tak, żeby precyzyjnie było. Natomiast chcę powiedzieć, że … oczywiście może się Pan uśmiechać, mówię to publicznie, jeszcze raz podkreślam. 31 grudzień 2008 r. – 9 mln135tys.zł A wykonany za 2007 jest nam już znany a więc 8mln702. Co jest mniejsze a co większe to widać.

Kolejna sprawa, chciałbym przypomnieć, że w mieście nie jeździ sama „4” to jest układ sieci powiązanych z sobą w jakiś sposób logiczny i konsekwentny. Nie można na przykładzie jednego kursu autobusu Nr4 mówić o pewnej logice tych powiązań czy nielogice. Jest to system połączeń komunikacyjnych w mieście i został opracowany przez specjalny zespół fachowców, do których możemy tylko analizę zastosować po pewnym czasie kompleksowo. Uważam, że pewnie taki moment będzie bo musimy takie analizy robić bez przerwy ale w tej chwili jest zdecydowanie za szybko.

 

Radny Łukasz Mizera

Panie Prezydencie, Szanowni Państwo, uważam, że to nie jest miejsce do tego, żebyśmy dyskutowali o tym jak wpłynie podwyżka biletów na ilość klientów MZK, bo o tym przekonamy się za rok ale mam zupełnie inne pytanie czy ktoś analizował to w jakiej ilości przybywa nowozarejestrowanych pojazdów w Grudziądzu bo doskonale wiemy, że teraz kupno samochodu nie jest wielkim problemem a i eksploatacja ostatnio również potaniała w związku z obniżeniem kosztów paliwa chociażby i tutaj czy takie analizy były w jakikolwiek sposób prowadzone i czy ktoś pod tym kątem patrzy?

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni. Oczywiście, ze mamy taką wiedzę. W tej chwili mamy około 37tys. zarejestrowanych pojazdów samochodowych. Wzrost w stosunku do roku 2007 do 2006 to był wzrost o 20%. Czyli było 31 wzrosło na 37. Interesowaliśmy się tym. W tej chwili nie mamy informacji o tym jaki jest wzrost 2008 do 2007. Jest pewien wzrost. Pewnie znacznie mniejszy. Ale jest. Niekoniecznie ma to związek z komunikacji samochodowej. Jako, ze komunikacja będzie usprawniona to część osób posiadających pojazdy korzysta mino wszystko z komunikacji samochodowej. To jest pytanie natury filozoficznej kto korzysta a kto nie. Więc w sposób wiarygodny ani ja ani nikt inny na to dzisiaj nie odpowie. Natomiast przypuszczamy, że bezpośredniego związku nie ma. To zależy od właśnie od organizacji całej komunikacji samochodowej.

 

Po przeprowadzeniu dyskusji przystąpiono do głosowania. Jeden radny opuścił salę przed rozpoczęciem głosowania. W wyniku głosowania Rada Miejska większością głosów przyjęła przedmiotową uchwałę (za 18, wstrzymało się 1).

 

/Uchwała Nr XXXII/131/08 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 4 do protokołu/

 

Ad. 4

            Uchwała w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej

 

Wiceprzewodniczący Rady Sławomir Szymański

Tutaj, Szanowni Państwo, mamy autopoprawkę. Do §8 uchwały otrzymuje nowe brzmienie. §8 będzie brzmiał: „Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym województwa kujawsko – pomorskiego”.

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła przedmiotową uchwałę (za 19).

 

/Uchwała Nr XXXII/132/08 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 5 do protokołu/

 

 

 

 

 

Ad. 5

Uchwała w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji i informacji podatkowych

 

Wiceprzewodniczący Rady Sławomir Szymański

Tutaj mieliśmy autopoprawkę na komisji. Zostały uwzględnione. Jest jeszcze druga autopoprawka, dzisiejsza. § 6 otrzymuje brzmienie: „Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym województwa kujawsko – pomorskiego”.

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła przedmiotową uchwałę (za 19).

 

/Uchwała Nr XXXII/133/08 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 6 do protokołu/

 

Ad. 6

Uchwała w sprawie powołania radnego do składu osobowego Komisji Mieszkaniowej Rady Miejskiej Grudziądza

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła przedmiotową uchwałę (za 19).

 

/Uchwała Nr XXXII/134/08 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 7 do protokołu/

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni. Bardzo serdecznie dziękuję Panu Radnemu Polińskiemu za dobrowolne i na ochotnika zgłoszenie się do pracy Komisji Mieszkaniowej wiedząc co go tam czeka. Bardzo dziękuję.

 

Ad. 7

Uchwała w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2009 rok

 

Wiceprzewodniczący Rady Sławomir Szymański

Szanowni Państwo, jest autopoprawka na stronie 4. Tam gdzie jest: „zwiększa się również (…)” będzie: „zwiększa się natomiast (…)”. Widzą Państwo Radni? W środku po prawej stronie. Strona 4.

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła przedmiotową uchwałę (za 19).

 

/Uchwała Nr XXXII/135/08 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 8 do protokołu/

 

 

 

 

 

Ad. 8

Uchwała w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżecie gminy – miasto Grudziądz na realizację zadania „Budowa Szpitala – pierwsze wyposażenie”

 

Radny Łukasz Mizera

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo. Może nie będę zadawał pytań. Podzielę się tylko krótką refleksją. W moim odczuciu i w mojej ocenie bardzo dobrze się stało, że na dzisiejszej sesji, o tak ważnych rzeczach nie decyduje z nami pani Wicedyrektor tego szpitala. Dziękuję.

Po wypowiedzi radnego przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła przedmiotową uchwałę (za 19).

 

/Uchwała Nr XXXII/136/08 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 9 do protokołu/

 

Ad. 9

Interpelacje

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Na ostatniej sesji Rady Miejskiej interpelacje złożył Pan Radny Cichiński i Pan Radny Wiśniewski. Czy Pan Radny Cichiński jest zadowolony z odpowiedzi, które otrzymał? To były 3 interpelacje z tego co pamiętam. Jest Pan niezadowolony… Oczekuje Pan jakiegoś uzupełnienia? Może Pan skonkretyzuje. Czy w stosunku do wszystkich 3 interpelacji jest Pan niezadowolony czy do jakiejś konkretnej?

 

Radny Kazimierz Cichiński

Do wszystkich trzech interpelacji jestem niezadowolony.

Po pierwsze zwróciłem się z interpelacją do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o powiadomienie Komisji Prawnej Sejmu w sprawie powołania Przewodniczącego Rady Miejskiej w Grudziądzu. Odpowiedział mi Pan Prezydent. Wydaje mi się, ze Pan Prezydent nie ma prawa takiej odpowiedzi dawać. Bo tu jest Rada Miejska – ciało ustawodawcze a Prezydent jest ciałem wykonawczym.

Jeżeli chodzi o drugą interpelację, w sprawie kanalizacji w Owczarkach i proszę Państwa, jeżeli w ciągu 2 lat oddano kanalizację na 600 budynków w Owczarkach podłączyło się około 200. czyli 1/3. Gdyby wszyscy mieli takie warunki i się podłączyli to Miasto zyskałoby duże pieniądze. Natomiast 2/3 nie podłączyło swoich domów. Wobec tego za pewien czas będzie konserwacja tych przewodów kanalizacyjnych i po prostu strata Miasta jest. Po drugie, podłączenie domku do kanalizacji kosztuje od 10 do 20tys.zł. Natomiast Miasto dało w ciągu roku 50tys.zł jako rekompensatę. Podłączyło się 31 mieszkańców a 50tys.zł To groszowe sprawy są. Wydaje mi się, ze tu powinna być akcja, ze wszystkie domy powinny być podłączone do kanalizacji i do wody.

Jeżeli chodzi o trzecią interpelację. Chodzi o stawy rybackie. Państwu powiem, ze moim zdaniem Rów Hermana powinien być usprawniony ponieważ ten teren był nawodniony bardzo. Ale tam przebiega taka droga i po lewek stronie ci, którzy mają stawy rybackie oni ubytki swoje uzupełniają z Trynki. Trynka. Celem było uzupełniania wody Miasta Grudziądza. O ile się orientuję teraz jest tam bakteria salmonella. I ci, którzy doprowadzają do swoich stawów po prostu są zakażeni salmonellą. Natomiast kilka stawów chyba 11 czy 13 z drugiej strony drogi po prostu nie mają połączenia z Trynką. I zamiast prowadzić wojnę z tymi właścicielami po prostu trzeba tak zrobić ażeby wodę można było uzupełniać tak jak inni właściciele. Było 8 grudnia spotkanie z właścicielami, którzy swoje stawy nawadniają Trynką. Z Trynki ale oni mówią, że ten przebieg zebrania był całkiem inny ale to nie moja sprawa jest. Ja zwracam uwagę, że zamiast się kłócić należy tym 11 stawom umożliwić, żeby uzupełniali swoją wodę.

Dlatego nie zgadzam się z odpowiedziami.

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni. Panie doktorze, oczywiście Radny tu podczas obrad sesji Rady Miejskiej może zadać każde pytanie. Natomiast odpowiedź moja, jako organu wykonawczego musi być zgodna z prawem. Prezydent Grudziądza nie ma nic do pana Wojewody, żeby występował do posłów, do senatorów. My musimy działać zgodnie z prawem obowiązującym na dzień dzisiejszy.

Jeżeli chodzi o sprawę pani Przewodniczącej, sprawa jest w sądzie. Sąd jest niezawisły. Sąd się sprawą zajmie.

Natomiast sprawa kanalizacji w Owczarkach chciałem powiedzieć, że my tę sprawę monitorujemy na bieżąco. Tam jest 1000 domostw a w roku 2007 podłączyło się 200. Żeśmy zrobili cały szereg działań po to, żeby zwiększyć ilość przyłączy do tych domów. Tam chcemy osiągnąć 2 efekty: efekt ekologiczny czyli zlikwidować te szamba i te oczyszczalnie przydomowe jeśli gdziekolwiek są. I efekt ekonomiczny, żeby Wodociągom dochody się powiększyły, żeby nie była strata z tytułu amortyzacji – co tam ma miejsce. I w tym celu …/KONIEC KASETY 1 A/ ….

… Jeżeli ktoś ma rachunek to mu się nie opłaca wywozić. Musi się podłączyć. Również informuję Państwa Radnych, że wszelkie przyłącza gazowe, wodociągowe. Kanalizacyjne muszą być na koszt właściciela. My doprowadzamy tylko w ulicy do granicy działki. Na działce prywatnej może tylko właściciel inwestować. Nasza kwota z tytułu ochrony środowiska. Nasza dopłata z tytułu ochrony środowiska, drobna opłata, o której Pan doktor mówił, to jest w wyjątkowych sprawach i tylko dla osób w trudnej sytuacji ekonomicznej. Oni muszą wypełniać tam cały szereg kwitów, żeby udowodnić, że mają trudną sytuację ekonomiczną – a tacy są. Są osoby starsze, rodzina gdzieś wybyła. Takie osoby są. To nie jest dopłata dla wszystkich. Nie mamy takiego tytułu.

            Stawy rybne przy ulicy Polnej. 31 jest osób, które podpisały umowę z Miastem ileś lat temu w 2010 czyli to było w 2000 roku, na 10 lat. Wtedy wyrażał zgodę na umowę dłuższą nić 3 lata ówczesny Zarząd Miasta. W tej chwili na dłużej niż 3 Państwo Radni będziecie musieli. Na 31 właścicieli permanentnie niezadowolonych jest 3, żeby sprawa była jasna. 28 się całkowicie odcina. Problemem dla tych 3 jest niski stan wody w tych stawach. Niski stan wody od lat tam był. Zawsze latem się obniżała. W tym roku, dodatkowo, w naszym województwie była klęska suszy. I dodatkowo były sprawy techniczne związane z odwodnieniem terenów obok. Rowy melioracyjne i tak dalej. Jako żeby Średnicówka była. Wiecie Państwo, tam Nadzór Techniczny był. Nasz nadzór techniczny. Nadzór wojewódzki. I my jeszcze w ramach. Mamy tam kaucję wpłaconą przez wykonawców będziemy się pewne rzeczy starali poprawić, jeżeli chodzi o odwodnienie techniczne tych terenów. Czekamy tylko na lepsze warunki zewnętrzne. Także tam niekoniecznie jest, Panie Doktorze, jak oni to mówią.

To jest taka moja odpowiedź Panie Przewodniczący.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Dziękuję Panie Prezydencie. To jest uzupełnienie do interpelacji Pana Radnego Cichińskiego. Czy zadowala Pana ta odpowiedź czy oczekuje Pan jeszcze jakiegoś uzupełnienia w tej sprawie, na piśmie?

 

 

Radny Kazimierz Cichiński

Panie Prezydencie. Była u mnie kobieta, która zarabia 850zł i chciała się podłączyć. Poszła do Urzędu … do Wodociągów tak, poszła do Wodociągów i tam powiedziała, że chce się podłączyć i jakie są warunki. Powiedzieli jej tak: musi Pani wpłacić zanim rozpatrzymy tę sprawę 250zł. Nie miała tych pieniędzy. Porada? 250zł? To to jest niemożliwe.  Druga sprawa, wydaje mi się, ze w odpowiedzi powinno być tak napisane, ze adres gdzie kto może składać podania do Wodociągów i terminy ich i jaka będzie pomoc jakich ludzi. W tym odpowiedzi nie było.

Natomiast jeśli chodzi o Polną, o te wodociągi wydaje mi się, ze tutaj chodzi o drobną sprawę. Panie Prezydencie, chodzi o to, żeby tym ludziom, tym 3, którzy mają 11 czy 13 stawów umożliwić uzupełnianie wody w tych stawach. Spadek w tych stawach jest ponad 1m. To jest po prostu dla nich klęska. Dlaczego, nie wiem, tak się uparła jedna strona czy druga strona, ażeby sobie robić naprzeciw.

Jeżeli chodzi o interpelację 10. Dla mnie najważniejsze jest tak. Decyzja Komisji Prawnej Sejmu. Jeżeli ona uważa, że mandat przepadł, to dla mnie to jest najwyższa władza prawna. Natomiast inne opinie prawnicze są stronnicze. I ta decyzja prawna Komisji Sejmowej przez Wojewodę przekazała do Grudziądza i ja złożyłem interpelację do Wojewody ażeby przekazał do Komisji Prawnej Sejmu ażeby ona rozwiązała tę sprawę jak najszybciej. A tego po prostu nie było.

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni. Ja chciałbym jeszcze na moment wrócić do tych stawów rybnych. Mianowicie jak nie wiadomo o co chodzi to przeważnie chodzi o pieniądze.

I drugi temat. Ja zdecydowanie protestuję przeciwko używaniu słowa salmonella. Bo chcę Państwu powiedzieć, ze Trynka wypływa z Jeziora Tarpieńskiego. Jezioro Tarpieńskie było dwukrotnie badane pod względem składu fizykochemicznego i ma bardzo wysoką klasę czystości. Nie ma możliwości… dalej Trynka płynie przez pola. To między tymi polami a stawami rybnymi jest kilka domów, palców tej ręki wystarczy, i Ci ludzie mówią, że być może tam jest salmonella. Dlatego nie chcą tej wody  z Trynki na uzupełnianie stawów. Pan mówi, że tam już jest salmonella. Więc informuję, ze nie ma. Nie ma żadnych dowodów na to, ze jest salmonella i że będziemy się starać tym ludziom uzupełnić tą wodę z Trynki bo to jest na dzień dzisiejszy teoretycznie najlepsze rozwiązanie. Natomiast nie chcemy ponosić kosztów tego uzupełnienia. Jest 31 stawów. Jeżeli jednym uzupełnimy to drugim musimy zrobić to samo. Nie chcemy ponosić tych kosztów. My chcemy tylko umożliwić uzupełnienie tych stawów. I w tą stronę pójdziemy. Ale na pewno wiosną sprawy ruszą. To nie jest tak, ze oni dzierżawią a teraz wy zróbcie wszystko. Woda musi być metr wyżej, to jest wasza sprawa czyli Urzędu Miasta, coś tam musi być zrobione, droga, to jest też wasza sprawa, czyli Urzędu Miasta, a my tylko będziemy z tego korzystać. Tak nie jest.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Szanowny Panie Radny, czy tym razem odpowiedź jest satysfakcjonująca? Czy we wszystkich 3 interpelacjach jest Pan zadowolony z odpowiedzi.

 

Radny Kazimierz Cichiński

W tej chwili tak.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

W tej chwili tak. Dziękuję bardzo. Szanowni Państwo czy ktoś w dniu dzisiejszym, na dzisiejszej sesji chciałby złożyć interpelację?

Radny Wiesław Poliński

Rozmawiałem już z paniami kierownik dwóch wydziałów w Urzędzie Miasta. Dwie sprawy.

Dotyczące ilości pasażerów. Wiadomo szał zakupów przedświątecznych. Proszę sobie wyobrazić przystanek na ulicy Włodka. Osiem dużych sklepów wokół. Począwszy od Kuźni, Synak meble, elektryczny Media Markt, Media Expert, Billa itd. Z tego przystanku nie ma ani jednego autobusu na osiedle Rządz. Po modernizacji tak jest. Wytłumaczenie, że stamtąd jest niedaleko do tramwaju to nie jest dobrym wytłumaczeniem. Dlatego prosiłbym o rozpatrzenie takiej możliwości. Zmieniono przebieg trasy „4”. Być może dlatego. Ale żeby ani jednego autobusu w ciągu doby na Osiedle Rządz nie było – to jest trochę dziwne.

Druga sprawa. Jeżeli ktoś w blisko 100tys.mieście nie miał okazji przejść się ulicą po kostki w glinie, to zapraszam na ulicę Grota – Roweckiego. To jest taka ulica powyżej Lidla, jak się jedzie na Strzemięcin. Tam stoi woda. Co jakiś czas przysyłana jest wyrówniarka, która pogłębia, żeby woda stała już na pewno. Bo w zagłębieniach woda dłużej się utrzymuje. Ja tam z pieskami spaceruję i wiem, że ta glina namoczona ona dosyć długo trzyma tę wilgoć. Dzieci przychodzące do MDK i na pływalnię muszą ze wstydu przed wejściem czyścić buty bo mają naprawdę upaprane w glinie. Mieszkańcy dostali zapewnienie na piśmie, że będzie tam wysypana warstwa przesączalnego tłucznia betonowego. I prosiłbym o dotrzymanie słowa. Dziękuję.

 

/Odpowiedzi na interpelacje stanowią załączniki od Nr 10 do Nr 13  do protokołu/

 

Ad. 10

Zapytania i wolne głosy

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Na poprzedniej sesji zapytania złożyli: pan Radny Kraśniewski, pan Radny Miedzianowski, pan Radny Ślusarski, Radny Mizera, Radny Michał Czepek, i Radny Smolarek. Czy Państwo są zadowoleni z odpowiedzi?

Czy dzisiaj mają Państwo jakieś pytania, zapytania, wolne głosy?

 

Radny Łukasz Mizera

Panie Prezydencie, Szanowni Państwo. Kilka spraw.

Przede wszystkim ja się zwracałem na wczoraj Komisji do Pana Wiceprezydenta. Obiecał dzisiaj, że ustali ale niestety nie dostałem żadnej odpowiedzi. Chodzi mi o sprawozdanie finansowe spółek za pierwsze trzy kwartały. Macie Państwo Biuro Nadzoru Finansowego. Jeżeli będzie taka możliwość to w tych spółkach, które to robią to prosiłbym, żeby takie rzeczy zostały dostarczone. Nie wiem. No mi na pewno. Czy inni członkowie Komisji Budżetu będą zainteresowani to jest już inna sprawa.

Kolejną sprawą, o którą chciałem się zapytać Pana Prezydenta to kwestia lodowiska. Ja kiedyś Pan Prezydenta pytałem o to lodowisko. Kupę czasu temu. Pan Prezydent wtedy mi napisał, że miasto nie jest zainteresowane sztucznym lodowiskiem ze względu na koszty. Na wczorajszej Komisji Pan Sikora mówił mi, że zainteresowanie tym lodowiskiem to jest średnio 200 osób dziennie a dzisiaj Pan Prezydent mówi mi o zupełnie innych liczbach i tu nie chodzi mi o kwestie tego jak dochodowe i rentowne będzie to przedsięwzięcie a jak duże zainteresowanie mieszkańców jest tego typu rekreacją. I w związku z tym chciałbym się zapytać teraz już Pana Prezydenta o to czy to jest jedyna technologia jaką możemy rozważyć w tym momencie, bo wiem, ze są jeszcze lodowiska w pełni sztuczne, syntetyczne płyty z bardzo długoletnią gwarancją. I nie wiem, bo Pan Wiceprezydent również informował mnie, że to lodowisko, które mamy może funkcjonować w temperaturach dodatnich. Nawet 25 stopniowych. A za chwilę słyszymy o tym, że no chłodzenie tego jest kolosalnym wydatkiem i przy dużej temperaturze będzie jeszcze większym więc nie wiem czy nie rozsądnym i logicznym jest stwierdzenie o ile konkurencyjne lodowiska czy technologie nie byłyby godne rozważenia.

Kolejną sprawą jest Przedszkole w Mniszku. Po prostu część mieszkańców z Grudziądza i z gminy zwróciła się do mnie  takim pytaniem … przede wszystkim czy pan Wójcik zwrócił się z takim pytaniem do Pana Prezydenta na temat partycypowania w funkcjonowaniu w tym przedszkolu. Ponieważ z tego co przedstawili mi Ci mieszkańcy tam jest część pomieszczeń do wykorzystania i jeżeli wójt rzeczywiście byłby skłonny żeby w te obiekty zainwestować i partycypować w kosztach funkcjonowania tego przedszkola to wydaje mi się, że to nie byłoby złym pomysłem.

I tak, następną sprawą o którą chciałbym spytać. To z wczorajszych mediów taka informacja. Usłyszałem stwierdzenie w telewizji, ze jeden z członków rady nadzorczej powinien dysponować odpowiednimi kwalifikacjami, żeby w tej radzie zasiadać. No dla mnie to jest … nie wiem. Sytuacja byłaby zupełnie bez precedensu ale mamy Biuro Nadzoru Właścicielskiego to krótkie pytanie, to nie jest żadna tajemnica. Czy moglibyśmy otrzymać, jako radni, spis członków rady nadzorczej oraz …w przypadku radców prawnych to nie jest wymagane ale w przypadku tych osób innych, które powinny się legitymować odpowiednimi kursem, odpowiednim egzaminem to czy moglibyśmy otrzymać informację czy wszyscy to mają, jakie są numery tych uprawnień ewentualnie. To wydaje mi się kwestia 15 minut przygotowanie takich dokumentów przez Biuro Nadzoru. Dziękuję.

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni. Pierwszy punkt. Sprawozdanie za 3 kwartały. Nie ma takiego obowiązku dostarczania sprawozdań przez spółki chyba, że to wynika  z umowy spółki. Że Rady Nadzorcze, które są w danej spółce zażyczyły sobie sprawozdania za trzy kwartały. Jest za półrocze i za cały rok. Ja oczywiście sprawdzę w których spółkach jest taki obowiązek i to nie ma problemy, żeby Panu radnemu to dać. Ale jako nadzór właścicielski my tego nie wymagamy.

Sprawa lodowiska. Oczywiście są lodowiska w różnej technologii. Myśmy się starali o lodowisko, które byłoby i ze względów ekonomicznych możliwe do użytkowania i ze względów technicznych jak najbardziej sprawne. Czyli chodzi mi o czas związany z zamrożeniem, jeżeli na przykład byłaby jakaś awaria. A już awaria taka była. Mamy taką kochaną młodzież, że jeden stał sobie w łyżwach i tak długo pukał aż przerwał przewód. Szybka naprawa, kilka godzin i lodowisko było sprawne. Nasze lodowisko należy do najnowocześniejszych i wszystko zależało: eksploatacja, przymiarki, cokolwiek dalszego od popytu. Nikt z nas w Grudziądzu, w listopadzie, nie wiedział jaki będzie popyt. Kilka lat nie było w Grudziądzu lodu. Ludzie nie kupowali łyżew. W tej chwili mogę powiedzieć Państwu, że tak, to nie było żadnych, i też to podkreśliłem  moim sprawozdaniu, że rekord był 643 ludzi. Ci nie znaczy, że średnia. Średnia, podałem też, że za 10 czy 11 dni było 4100 osób więc to i tak jest rekordowa sprawa w stosunku do tego, co mówili nam dostawcy tego lodowiska, że gdzieś tam było w jakimś czasie. My mamy takie dochody, że w tej chwili możemy… MORiW to ma, przypominam, że to jest w eksploatacji MORiWu, MORiW ma takie dochody z biletów, że w tej chwili może kupować łyżwy i z powodzeniem zapłacić obsługę i koszty energii. Myślę, że w podtekście pytania Pana Radnego było czy stać nas na kupno tego lodowiska na stałe. Bo tak to rozumiem. I ja powiem Państwu w ten sposób. W budżecie na rok 2009 tego nie mamy. Ale ja nie wykluczam, trwają rozmowy ze sponsorami, żeby to lodowisko kupić i przekazać do MORiWu. Odpukać, może się udadzą, co byłoby moim marzeniem i myślę, że Państwa też, żeby to lodowisko było na stale w Grudziądzu. Wtedy mieszkańcy zupełnie inaczej podejdą do tej sprawy. Bo jeżeli jest lodowisko to kupią swoim pociechom łyżwy. No po kiego mają pożyczać jeżeli mamy lodowisko i przyjdzie Święty Mikołaj i proszę kupujemy. To jest sprawa tego lodowiska.

W Mniszku jest przedszkole, oczywiście. Żałuję Szanowni Państwo, panie Radny ale Wójt nie godzi się na podpisanie żadnych porozumień o dopłacie do czegokolwiek. A są takie 3 płaszczyzny gdzie mogą takie porozumienia być: przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja. Informuję Państwa radnych, że ja się nie godzę, żeby w naszych przedszkolach z naszych pieniędzy były dopłacane z pieniędzy mieszkańców dzieci z innych rejonów administracyjnych. Informuję też państwa Radnych, że w przeliczeniu na ilość mieszkańców w Grudziądzu jest najwięcej miejsc w przedszkolach z całego województwa. Nie godzę się na dalsze zwiększanie ilości miejsc w przedszkolach ze względu na koszty jakie ponosimy: 9mln zł ponad jest dopłata do funkcjonowania przedszkoli. Nie jest to zadanie samorządu. Żeby sprawa była jasna prowadzenie przedszkoli nie jest zadaniem samorządu. Jest to ukłon w stronę mieszkańców Miasta. Występowałem do Wójta wielokrotnie Panie radny. Nie wyraził zgody. Również będzie problem od września, podkreślam to dzisiaj w grudniu od września 2009, z nauką dzieci z innych rejonów administracyjnych w Grudziądzu w podstawówce i w gimnazjach gdzie są sprawy obowiązku szkolnego i te dzieci muszą chodzić w swoich obwodach. Chodzą w Grudziądzu i za rok 2007 kosztowało to miasto 501tys.zł. Dodatkowa dopłata do subwencji bo wszyscy mówią, że tak: uczeń to pieniądze idą. Idą pieniądze. Jeżeli subwencja jest średnio w tej chwili 3tys. zł była to myśmy dopłacali 1.400zł. Koszt kształcenia ucznia w podstawówce i gimnazjum, podkreślam, średnia, bo są różne, myśmy dopłacali 501tys. zł. Jeżeli Państwo do tego dołożycie wyposażenie w sprzęt DPS-ów, szpitala i innych regionalnych placówek, to zobaczycie ile miasto dopłaca do tego tytułu „regionalny”. Utrzymanie i leczenie w szpitalu to jest oddzielna sprawa. To jest umowa z Narodowym Funduszem Zdrowia. Utrzymanie i leczenie w DPS-ach to jest oddzielna sprawa ale jak przychodzi do remontów i do wyposażania – jesteśmy samo.

Acha, jeszcze przepraszam. Kolejne, członek rady nadzorczej. Oczywiście członków rady nadzorczej tu to ma Pan rację: mecenasi nie muszą, prokuratorzy nie muszą, wszyscy inni musza mieć egzamin złożony przed ministrem Skarbu Państwa. I to Państwo dobrze wiecie. Czuwa nad tym Sąd Rejestrowy. KSR po prostu nie zarejestruje gościa, który nie ma kwitów, czyli egzaminu albo nie jest mecenasem albo nie ma tam swoich uprawnień prokuratorskich. W przypadku Geotermii zostało wszystko zarejestrowane. To było kilka lat temu. W Geotermii jest kilku właścicieli i każdy ma swojego przedstawiciela w radzie nadzorczej. Więc na dzień dzisiejszy informuję, że musza mieć te wszystkie papiery skoro KSR to zarejestrował. W ten sposób Panie Radny.

 

Radny Łukasz Mizera

Panie Prezydencie, mi nie chodziło o to, żeby płacić za przedszkole mieszkańcom gminy, tylko o to, że Ci ludzi zwrócili się bezpośrednio z takim stwierdzeniem, że pan Wójt jest w porządku a niedobra tutaj władza miejska nie chce się zgodzić na porozumienie. Mi tylko chodziło w kwestii wyjaśnienia tej sprawy. I nikt nie mówi o tym, żeby finansować komukolwiek, kto nie jest związany. Dziękuję.

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni, Szanowni Państwo. Ja myślę, że jak tu wszyscy siedzimy odpowiedź może być tylko jedna. My byśmy z przyjemnością zgodzili się na podpisanie porozumienia z panem Wójtem i w przedszkolach, i w podstawówkach i w gimnazjach. Żeby sprawa była jasna: z przyjemnością bym się zgodził. Tylko, że to są konsekwencje finansowe, których pan Wójt do dzisiaj nie przyjmuje do wiadomości.

 

 

Radny Grzegorz Miedzianowski

Panie Przewodniczący, Panie Prezydencie, Wysoka Rado. Moje pytanie dotyczy rzeczy prozaicznej jaką jest makulatura. Od pewnego czasu kontenery szczególnie w blokowiskach w okolicy sklepów no są zawalone kartonami a przyczyną tego jest zaniechanie skupu makulatury, który służył, ten skup, wielu rodzinom w celu podreperowania budżetu domowego. W tej chwili to jest zaniechane. I moja intencja jest taka, żeby ewentualnie Zarząd Miasta skalkulował co jest lepsze czy zapełnianie wysypiska tą makulaturą, bo to też są koszty, czy może  jakiś sposób do czasu powrotu na rynek tej makulatury nie dotować skupu chociaż w jednym czy w dwóch miejscach. Dziękuję

 

Prezydent Robert Malinowski

Odpowiadam. Więc po pierwsze to nie jest nasze zadanie. Nie mamy nic wspólnego ze skupem makulatury, ze skupem złomu, ze skupem złomu, ze skupem butelek. Prowadzą to podmioty prywatne. Ja rozumiem intencje Pana Radnego. Jak kiedyś nie było skupu makulatury to trafiała ona w jedno miejsce czyli na wysypisko. Dzisiaj skup makulatury się załamał. My o tym rozmawiamy. Wczoraj lub przedwczoraj mieliśmy tu w Ratuszu właścicieli skupu makulatury z ulicy Granicznej. Chcemy problem pomóc im rozwiązać. Nie ma odbioru makulatury przez producentów papieru i tektury z powodów oczywistych. Tak samo jest ze złomem. Z tym, że złom tak się Ne uwidacznia na zewnątrz jak ta makulatura. Nie każdy z nas codziennie złom wyrzuca. Sytuację znamy, staramy się tym prywatnym właścicielom m.in. z ulicy Granicznej pomóc jakoś ale jest to sprawa dosyć trudna. Rozmawiamy.

 

Radny Przemysław Ślusarski

Panie Przewodniczący, Panie Prezydencie, Szanowni Państwo. Ja w imieniu dzierżawców garaży przy ulicy Teatralnej chciałem zwrócić się z prośbą o zweryfikowanie naliczonych nowych opłat rocznych. Mam kilka wątpliwości co do ustalonych stawek. Po pierwsze cały teren jest podzielony na 31 osób. W domyśle 31 użytkowników garaży. Tymczasem z mojego policzenia wynika, że tam są 32 garaże. Poza tym droga dojazdowa za którą te osoby płacą jest także drogą dojazdową do 4 garaży, co najmniej 4 garaży, które są posadowione na terenie kościoła. Jest brama wjazdowa, z których te osoby korzystają.

I druga moja wątpliwość dotyczy opłaty z teren stanowiący drogę dojazdową. Jest to teren o łącznej powierzchni 727m2. Przy czym tak naprawdę taki teren nie jest potrzebny jako droga dojazdowa. Tam jest dość znaczny teren, który jest doliczany do wliczenia kwoty opłaty. Natomiast mógłby być spokojnie przez Miasto sprzedany bądź wydzierżawiony pod wybudowanie nowych garaży. W związku z czym zwracam się z prośbą żeby zweryfikować te dane i ewentualnie wyodrębnić ten teren, który mógłby być przeznaczony pod wydzierżawienie dla nowych użytkowników garaży. I żeby te osoby, które już korzystają z garaży tam posadowionych nie musieli za ten teren płacić bo i tak z niego nie korzystają. Jeżdżą w kółko wokół garaży po to tylko, żeby płacić opłaty dzierżawy. Dziękuję bardzo.

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni. Oczywiście ja rozumiem, że tu chodzi o konkretną sprawę w konkretnym miejscu, żeby sprawdzić a nie o kwestię podniesienia opłaty z tytułu wieczystego użytkowania. Bo tego się spodziewaliśmy, bo przez wiele, wiele lat w mieście opłaty z tytułu użytkowania wieczystego nie były weryfikowane czyli ta wartość tej nieruchomości była według jakiś cen sprzed wielu lat. Ja rozumiem, że tą sprawę sprawdzimy bo są umowy. Umowy mówią kto co dzierżawi. Również udział w drodze. Ja rozumiem propozycję Pana Radnego. Odpowiemy po przeanalizowaniu szczegółów tej sprawy.

Radna Joanna Iwanowska

Ja chciałabym zadać jedno zapytanie. W związku z tym, że Bank Żywności funkcjonujący w naszym miejscu przekazuje różnym instytucjom produkty spożywcze, różne dobra spożywcze, które mają służyć dla podniesienia możliwości spożywczych ludziom biednym. Z tego co wiem, to od jakiegoś czasu do różnych szkół, różnych jednostek budżetowych, myślę o szkołach, ośrodkach szkolno-wychowawczych, o różnych placówkach pedagogicznych trafiają spore ilości tych dóbr z Banku Żywności. Są te ilości liczone w tonach. I w związku z tym interesuje mnie taka rzecz. Kto tak naprawdę jest tym docelowym odbiorcą tych dóbr na terenie tych placówek. Jak na terenie tych placówek wygląda faktycznie dystrybucja tych artykułów spożywczych.

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni, Pani Radna. Poruszyła Pani temat, który i tak za chwilę by wypłynął. Mianowicie dystrybucja żywności, która jest zbierana przez bank żywności napotyka na coraz większe problemy. Po prostu tej żywności jest coraz więcej a osób potrzebujących jest coraz mniej ale zasada jest taka, że powinna trafić do tych najbardziej potrzebujących. Chciałbym przypomnieć, że mamy tak naprawdę trzy organizacje, które były założycielami banku żywności: Towarzystwo im. Św. Brata Alberta, Grudziądzki Caritas i Grudziądzki Klub Rotary. I te organizacje są upoważnione do dystrybucji niejako. Oprócz tego są w banku udziałowcy tego banku, którzy wpłacają jakąś kasę 800zł/miesięcznie – gminy sąsiednie. I one muszą się rozliczać z tyłu na tym dokumencie, który otrzymują. Z przodu jest napisane co to powinno być a z tyłu do kogo to trafiło. Ja rozumiem, że Pani pytanie na jakich zasadach, jak to jest dokumentowane, do kogo to trafiło. Sprawdzimy to w Grudziądzkich instytucjach pedagogicznych. Bardzo dziękuję.

 

Radny Michał Czepek

                        Ja mam dwa zapytania. Pierwsze związane z zapytaniem Pana Radnego Miedzianowskiego. Natomiast nie dotyczące skupu makulatury ile zbiorki makulatury w Grudziądzu. Głównie na śmietnikach na osiedlach. Od dwóch lat zauważalny jest w Grudziądzu trend, że na osiedlach znikają pojemniki niebieskie do zbiórki makulatury. Z 2 tygodnie temu taki pojemnik zniknął koło mojego bloku. W związku z tym skontaktowałem się z panem Adamem Zabłockim z PUM-u, żeby zapytać z czego to wynika. Rzeczywiście dostałem taką informację, że celulozy i w Świeciu i w Kwidzynie nie przyjmują już takiej makulatury z uwagi na to, że tam jest dużo odpadów komunalnych a tam jest mało czystej celulozy i w związku z tym oni tę celulozę kupują. Natomiast problem polega na tym, że jeszcze o ile w 2006 roku, to są dane z tego Grudziądzkiego Rocznika Statystycznego, PUM zbierał z tych pojemników 132 tony makulatury. O tyle w 2007 roku 22 tony. Przypuszczam, że w tym roku jeszcze mniej. Natomiast pracownik PUM poinformował mnie, że problem polega na, problem jest w jeden w mieście z tą makulaturą, natomiast polega on na tym, że nie ma urządzeń takich, które oczyszczałyby tą makulaturę. Z tych wszystkich odpadów komunalnych po to, żeby zebrać samą celulozę i zawieźć ją do fabryki celulozy czyli do Kwidzyna lub Świecia. No i takie moje pytanie Panie Prezydencie. Czy jest możliwość zainstalowania takiego urządzenia na wysypisku śmieci na przykład. Jakie to byłyby koszty ewentualnie.

Mam pytanie odnośnie drogi ulicy Kalinkowej. Ulica Kalinkowa była 10 lat temu remontowana. Nawierzchnia jest taka w miarę. Natomiast na całej długości od ulicy Bydgoskiej do ulicy Śniadeckich jest problem ze studzienkami kanalizacyjnymi. Ponieważ te studzienki są obniżone, nie wiem, pewnie pod wpływem ciężkich pojazdów, które tam się poruszają, od autobusów o jakieś 5 do nawet 10cm ekstremalnie nawet przy skrzyżowaniu z ulicą Śniadeckich. Czy jest możliwość, żeby w ramach remontów ulic w przyszłym roku podnieść te studzienki do wysokości jezdni.

 

Prezydent Robert Malinowski

            Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni. Na to pierwsze pytanie odpowiem tak: to jest oczywiście problem edukacyjny. Zbieranie makulatury i wkładanie do odpowiednich pojemników tylko makulatury jest wyzwaniem. Powiem tak, Polpak, firma która działa w Grudziądzu od kwietnia, główny problem z makulaturą ma ze względu na zanieczyszczenie. Telewizor ktoś otrzymał do domu w styropianie więc robi tak: zostaje skrzynia po telewizorze, kładzie się styropian i oddaje się na makulaturę. Do tego są jeszcze druty, haki i kamienie, cuda niewida. Nie ma możliwości Panie Radny, żeby takie urządzenie, to jest tak skomplikowane …Polpak tego do dzisiaj, oni czyszczą to ręcznie, ja to oglądałem, to jest skomplikowana technologia żeby czyścić makulaturę. Praktycznie tego się nie stosuje. Więc nie mamy możliwości, żeby czyścić taką makulaturę na naszej sortowni na wysypisku odpadów. To jest fizycznie niemożliwe ze względu na stan makulatury. My rezygnujemy rzeczywiście ze zbiórki tej makulatury, to miał Pan rację, ze względu na to, że mieszkańcy wrzucali do tych pojemników wszystko. Wszystko wrzucali. I problem edukacyjny jest. Myślę, że jakiś czas upłynie zanim wykształcimy sobie mieszkańców. Robimy centrum edukacji. Państwo dyskutowaliście o tym. To jest w planach na przyszły rok. Docieramy do przedszkoli, do szkół podstawowych, ulotki informacyjne. Ciężka praca edukacyjna żeby mieszkańcy segregowali odpady u źródła ich powstawania. Natomiast takiego urządzenia do

Czyszczenia makulatury nie przewidujemy i tak technicznie takiego nie ma. Bo Polpak ma problem z tym. Robią to w inny sposób. Znacznie kosztowniejszy i bardziej skomplikowany.

Na drugie pytanie odnośnie remontu udzielimy odpowiedzi pisemnej. Trzeba się z tym zapoznać, zobaczyć jakie mamy możliwości. W tej chwili tego nie udzielę.

 

Wiceprzewodniczący Arkadiusz Goszka

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Moje pytanie dotyczy konkretnie ulicy Słowackiego a właściwie przesmyku pomiędzy nieruchomością numer 6. a numer 8. Numer 8. jest zabudowana płotem. Jeżeli chodzi o nieruchomość numer 6. jest tam taki maleńki przesmyk i mieszkańcy mi zgłaszają, że tam następuje też wjazd pojazdów mechanicznych mimo, że nie ma tam dostosowanego od strony ulicy Słowackiego wjazdu. A więc jest, są drzewa. Nie ma tam bramy wjazdowej. Chciałbym się dowiedzieć czy służby Pana Prezydenta mogą to sprawdzić czy jeżeli są takie praktyki czy są zgodne z prawem. Ewentualnie czy nie ma tam konieczności wprowadzenia odpowiednich znaków, które by zakazywały wjazd. Oczywiście dopuszczając możliwość bezpośredniej komunikacji pieszej, bo to jest takie miejsce, że można przychodzić. Ponieważ pomiędzy … granice tych nieruchomości wyznacza ten płot i do samej ściany budynku jest jeszcze możliwość swobodnego ruchu pieszych.

Drugie moje pytanie dotyczy konkretnie rozmów dotyczących wyposażenia szpitala. Idąc drogą publikacji prasy lokalnej wynika, że co najmniej dwie gminy na ta chwilę nie przewidują możliwości partycypacji w kosztach, konkretnie wyposażenia szpitala. Nie wiem czy takie rozmowy były prowadzone z innymi gminami. Ponieważ cały ciężar spada na Miasto Grudziądz, na gminę. Z tego, co wiem to jesteśmy właściwie, mamy nadzór właścicielski nad szpitalem ale z tego wynika, ze idziemy dalej w sprawy kapitałowe. I moje takie pytanie jest tutaj czy w tym wypadku są jakieś możliwości, ja wiem, że to zadanie jest planowane na kilkanaście lat, pozyskania tych środków. Dziękuję bardzo.

 

 

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo radni, na to pierwsze pytanie oczywiście szczegóły musimy sprawdzić w terenie. I odpowiemy pisemnie.

            Na to drugie pytanie już Państwu przy okazji odpowiedziałem. Mianowicie myśmy zrobili, poprosiłem dyrektora szpitala, o sprawozdanie jakie ilości osób fizycznie z jakich gmin są leczone w Grudziądzu. Otrzymałem dokładny wykaz ilościowy, ile osób było leczonych w roku 2007 i ile osób z poszczególnych gmin czy miast było leczone w 2008 roku bodajże do października. Zrobiliśmy spis wójtów i burmistrzów i wysłaliśmy pisma. Mam tu kopie przed sobą, podając podstawę prawną, z jakiej może skorzystać wójt czy burmistrz żeby dopłacić do publicznego szpitala czy publicznego ośrodka leczącego, bo „publiczny” jest tutaj istotne. Podałem wykaz ilości osób, które są leczone w 2007 i 2008 roku. I do dzisiaj nie ma ani jednej pozytywnej odpowiedzi. Jeżeli przychodzą odpowiedzi to nie przewidzieli, może w przyszłym roku. Żeby sprawa była jasna, no nie jesteśmy na tyle naiwni że spodziewaliśmy się odpowiedzi pozytywnych ale chcemy zainteresować wójtów, burmistrzów, po raz pierwszy powiedzieć, że taki problem istnieje a za rok o tej porze lub znacznie wcześniej wystąpimy w sposób jeszcze bardziej zdecydowany do tych wójtów, burmistrzów z prośbą o dopłatę do wyposażenia. Myśmy, ja w tej chwili Panie Radny nie wiem, ale musze Panu powiedzieć kilkanaście jednostek samorządu gminnego. Do nich wystąpiliśmy oficjalnie. 23. Do 23 jednostek. Tych, które miały najwięcej leczonych swoich mieszkańców w Grudziądzu. Jest to naprawdę dla nas problem. Jak nie dzisiaj to jutro z tym problemem się zetkniemy i on na tę salę wróci.

 

Radny Kazimierz Cichiński

Panie Przewodniczący, Panie Prezydencie. Przy ulicy Lipowej, przy cmentarzu stoi urządzenie, które według zapewnień Pana Prezydenta no ono miało być przesunięte kilkaset metrów dalej. W tej chwili mieszkańcy ulicy Lipowej narzekają, że po prostu dokuczliwe to urządzenie im jest. To jest pierwsze pytanie.

A drugie, tym kruszywem wykładane są ulice. I pytałem we wrześniu czy tam nie ma azbestu. Czy tam były badania wykluczające azbest. Dotychczas odpowiedzi nie dostałem. Jeżeli azbest jest i wysypywane są ulice azbestem to kto za to będzie odpowiadał?

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowny Panie Radny. Ta kruszarka, to urządzenie, ja przypominam sobie Pana pytanie, ona nie stoi na terenie administracyjnym Miasta. Ona nieswoi na ulicy Lipowej ale za torami, za cmentarzem na terenie administracyjnym wójta gminy Grudziądz. I myśmy się zwrócili do wójta, przekazując niejako Pana zapytanie, niezależnie od tego, do tej firmy, która kruszy tam ten gruz, żeby z przyczyn praktycznych, nie zakłócał obrządku chowania zmarłych, bo tam raz, że był hałas a dwa, jak wiatr wiał to wszystko na te pomniki. I wtedy mieliśmy taką odpowiedź, przypominam sobie, że on to przestawi z drugiej strony swojej działki czyli kilkaset metrów od torów. Ale ja rozumiem, że jeżeli tak jest, to przekażemy tą prośbę do pana Wójta gdyż on jest władny na tym terenie.

Jeżeli chodzi o gruz. Jest używany tylko i wyłącznie betonowy. Do kruszenia i do podsypki na drogach stosujemy gruz betonowy. Być może gdzieś tam jeszcze ceglany. Ale takiej wiedzy nie mam. Gruz betonowy. W betonie mało kiedy kto wkłada azbest. I ten gruz jest sprzedawany tak normalnie na rynku. My też mamy firmę, z której korzystamy. Nie jest to ta firma, bo jest za droga dla nas. Wprowadzamy gruz betonowy na podsypkę z zupełnie innego rejonu. Nie wiem, nie należy to do nas, bo to jest osoba zarejestrowana w innej jednostce administracyjnej. Nie na naszym terenie.

 

/Odpowiedzi na zapytania stanowią załączniki od Nr 14 do Nr 33 do protokołu/

Ad. 11

Zakończenie obrad

 

            Po wyczerpaniu porządku obrad, Wiceprzewodniczący Rady zamknął obrady, wypowiadając słowa: „zamykam obrady XXXII sesji Rady Miejskiej Grudziądza”.

 

 

 

                                                                                  Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

 

 

                                                                                              Sławomir Szymański

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Stellmacher 08-01-2009 13:19
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 08-01-2009
Ostatnia aktualizacja: - 08-01-2009 13:19