herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

ZARZĄDZENIE NR 451/08 w sprawie wprowadzenia instrukcji określającej zasady przeprowadzania kontroli podatkowej w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych, opłaty targowej oraz opłaty skarbowej

ZARZĄDZENIE NR 451/08
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 31 grudnia 2008 r.
 
 
w sprawie wprowadzenia instrukcji określającej zasady przeprowadzania kontroli podatkowej w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych, opłaty targowej
oraz opłaty skarbowej
 
 
Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:
 
§ 1. Wprowadzam do użytku wewnętrznego instrukcję określającą zasady przeprowadzania kontroli podatkowej u podatników pn. „Instrukcja przeprowadzania kontroli podatkowej w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych, opłaty targowej oraz opłaty skarbowej” stanowiącą załącznik do niniejszego Zarządzenia.
 
§ 2. Zobowiązuję wszystkich pracowników właściwych merytorycznie z tytułu powierzonych im obowiązków do zapoznania się z wymienioną w § 1 instrukcją
i przestrzegania w pełni zawartych w niej postanowień.
 
§ 3. Wykonanie Zarządzenia powierzam Skarbnikowi Miasta.
 
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
 
 
 
 
 Załącznik
do Zarządzenia Nr 451/08
Prezydenta Grudziądza
z dnia 31 grudnia 2008 r.
 
 
INSTRUKCJA PRZEPROWADZANIA KONTROLI PODATKOWEJ
W ZAKRESIE PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI, PODATKU ROLNEGO, PODATKU LEŚNEGO, PODATKU OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH, OPŁATY TARGOWEJ ORAZ OPŁATY SKARBOWEJ
 
 
§ 1. Podstawa prawna wprowadzenia procedury kontroli podatkowej.
 
1.      Podstawowe zasady przeprowadzania kontroli podatkowej regulują przepisy Działu VI ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60
z późn. zm.).
2.      Kontrolę przedsiębiorcy reguluje również rozdział 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.).
 
§ 2. Cel kontroli podatkowej.
 
1.      Kontrola rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania.
2.      Kontrola powszechności i prawidłowości opodatkowania zgodnie z przepisami prawa podatkowego.
3.      Kontrola zgodności ze stanem faktycznym deklaracji i informacji składanych przez podatników, na których ciąży obowiązek podatkowy.
4.      Kontrola prawidłowości poboru opłat przez inkasentów.
 
§ 3. Zadania kontroli podatkowej
 
1.      Wykonywanie czynności sprawdzających u podatników, inkasentów oraz następców prawnych, będących osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi, w tym spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej, zwanych dalej „kontrolowanymi”.
2.      Kontrola podatkowa obejmuje w szczególności:
1)      powierzchnie gruntów i sposób ich wykorzystania;
2)      powierzchnie użytkowe budynków lub ich części oraz sposób ich użytkowania;
3)      budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
4)      dokumentację księgową w zakresie ust. 1-3;
5)      dokumentację dotyczącą posiadanych środków transportowych;
6)      prawidłowość poboru opłaty targowej i opłaty skarbowej przez inkasentów.
3.      Dokumentowanie czynności kontrolnych – protokół kontroli.
4.      Współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu Miejskiego w Grudziądzu oraz innymi organami podatkowymi.
5.      Prowadzenie rejestrów przeprowadzonych kontroli, postanowień, wezwań, zawiadomień oraz innej korespondencji.
6.      Sporządzanie informacji/sprawozdań dotyczących przeprowadzonych kontroli i wyników kontroli.
§ 4. Etapy przeprowadzania kontroli podatkowej
 
1.      Kierownik Referatu Podatków i Opłat Lokalnych przygotowuje w uzgodnieniu
z pracownikami plan kontroli podatkowej.
2.      Plan kontroli sporządzany jest na okres I półrocza do dnia 31 grudnia roku poprzedniego
a na okres II półrocza do dnia 30 czerwca roku bieżącego, weryfikowany przez Kierownika Wydziału Finansowego oraz zatwierdzany przez Skarbnika Miasta.
3.      Poza planem kontroli mogą być wszczynane kontrole podatkowe w przypadku gdy, okoliczności faktyczne uzasadniają ich wszczęcie lub z inicjatywy przełożonych.
4.      Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia.
5.      Wszczęcie kontroli przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia wymaga zgody kontrolowanego.
6.      Kontrola podatkowa przeprowadzana jest na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez Prezydenta Miasta lub osobę zastępującą Prezydenta Miasta albo Skarbnika Miasta.
7.      Nie zawiadamia się o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej w przypadkach określonych w art. 282 c ustawy Ordynacja podatkowa.
8.      Wszczęcie kontroli podatkowej, następuje po doręczeniu kontrolowanemu lub osobie go reprezentującej upoważnienia do jej przeprowadzenia oraz okazanie legitymacji służbowej.
9.      Kontrola podatkowa może być wszczęta bez upoważnienia, po okazaniu legitymacji służbowej kontrolowanemu lub osobie go reprezentującej w przypadku, gdy okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli.
10. W przypadkach o których mowa w ust. 9 upoważnienie do przeprowadzenia kontroli doręcza się niezwłocznie jednak nie później niż w terminie 3 dni od dnia wszczęcia kontroli.
11. Kontrolujący w zakresie wynikającym z upoważnienia, są w szczególności uprawnieni do:
1)      wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń kontrolowanego;
2)      żądania okazania majątku podlegającego kontroli oraz dokonania jego oględzin;
3)      żądania udostępniania akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych
z przedmiotem kontroli oraz do sporządzania z nich odpisów, kopii, wyciągów, notatek, wydruków i udokumentowanego pobierania danych w formie elektronicznej;
4)      zbierania innych niezbędnych materiałów w zakresie objętym kontrolą;
5)      zabezpieczania zebranych dowodów;
6)      legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli;
7)      przesłuchiwania świadków, kontrolowanego oraz innych osób wymienionych
w art. 287 § 4 Ordynacji podatkowej;
8)      zasięgania opinii biegłych.
12. Kontrola lub poszczególne czynności kontrolne za zgodą kontrolowanego mogą być przeprowadzane również w siedzibie organu podatkowego, jeżeli może to usprawnić prowadzenie kontroli lub kontrolowany zrezygnował z uczestniczenia w czynnościach kontrolnych.
13. W toku kontroli podatkowej, jeżeli zachodzi uzasadniona obawa niewykonania zobowiązania podatkowego, organ podatkowy wzywa kontrolowanego do złożenia oświadczenia o:
1)      nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej;
2)      rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego.
14. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.
15. Osobę wezwaną należy uprzedzić o prawie odmowy złożenia tego oświadczenia oraz
o odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.
16. Kontrola podatkowa powinna zostać zakończona bez zbędnej zwłoki, nie później niż
w terminie wskazanym w upoważnieniu (uwzględniając zapisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). O każdym przypadku niezakończenia kontroli w terminie wskazanym w upoważnieniu kontrolujący zobowiązany jest zawiadomić kontrolowanego, podając przyczyny przedłużenia terminu zakończenia kontroli i wskazując nowy termin jej zakończenia.
17. Przebieg kontroli dokumentuje się w protokole. Stan faktyczny może być ponadto utrwalony za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk oraz magnetycznych, optycznych lub elektronicznych nośników informacji.
18. Protokół kontroli zawiera w szczególności:
1)      wskazanie kontrolowanego;
2)      wskazanie osób kontrolujących;
3)      określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
4)      określenie miejsca i czasu przeprowadzania kontroli;
5)      opis dokonanych ustaleń faktycznych;
6)      dokumentację dotyczącą przeprowadzonych dowodów;
7)      ocenę prawną sprawy będącej przedmiotem kontroli;
8)      pouczenie o prawie złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień oraz prawie złożenia korekty deklaracji;
9)      pouczenie o obowiązku zawiadomienia organu podatkowego przez kontrolowanego
o każdej zmianie swojego adresu dokonanej w ciągu 6 miesięcy od dnia zakończenia kontroli podatkowej, jeżeli w toku kontroli podatkowej ujawniono nieprawidłowości, oraz skutkach niedopełnienia tego obowiązku.
19. Załączniki do protokołu kontroli stanowią protokoły z przeprowadzonych dowodów
z zeznań świadków, opinii biegłych oraz oględzin.
20. Protokół jest sporządzany w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden kontrolujący doręcza kontrolowanemu.
21. Kontrola zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu kontroli.
22. W przypadku złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień do treści protokołu kontrolujący rozpatruje je i w terminie 14 dni zawiadamia kontrolowanego o sposobie ich załatwienia, wskazując w szczególności, które zastrzeżenia nie zostały uwzględnione, wraz
z uzasadnieniem faktycznym i prawnym.
 
§ 5. Z dokumentacją po przeprowadzonej kontroli zapoznaje się Kierownik Referatu Podatków i Opłat Lokalnych i wyznacza osobę do przeprowadzenia postępowania podatkowego.
 
§ 6. Kierownik Referatu Podatków i Opłat Lokalnych sporządza półroczne i roczne sprawozdania z przeprowadzonych kontroli.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Sylwia Szczęsna 08-01-2009 15:57
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 31-12-2008
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Kopczyński 09-01-2009 08:12