herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

ZARZĄDZENIE NR 450/08 w sprawie wprowadzenia instrukcji określającej zasady ewidencji i poboru podatków i opłat w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu

ZARZĄDZENIE NR 450/08
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 31 grudnia 2008 r.
 
 
w sprawie wprowadzenia instrukcji określającej zasady ewidencji
i poboru podatków i opłat w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu
 
 
Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:
 
§ 1. Wprowadzam do użytku wewnętrznego instrukcję określającą zasady ewidencji
i poboru podatków i opłat w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu pn. „Instrukcja w sprawie ewidencji i poboru podatków i opłat w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu” stanowiąca załącznik do niniejszego Zarządzenia.
 
§ 2. Zobowiązuję wszystkich pracowników właściwych merytorycznie z tytułu powierzonych im obowiązków do zapoznania się z wymienioną w § 1 instrukcją
i przestrzegania w pełni zawartych w niej postanowień.
 
§ 3. Wykonanie Zarządzenia powierzam Skarbnikowi Miasta.
 
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
 
 
 Załącznik
do Zarządzenia Nr 450/08
Prezydenta Grudziądza
z dnia 31 grudnia 2008 r.
 
 
INSTRUKCJA W SPRAWIE EWIDENCJI I POBORU PODATKÓW I OPŁAT
W URZĘDZIE MIEJSKIM W GRUDZIĄDZU
 
 
§1. Przepisy ogólne – podstawa prawna.
 
1.      Instrukcję opracowano na podstawie ogólnie obowiązujących przepisów prawa oraz przepisów wewnętrznych, a w szczególności na podstawie:
1)      ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. z 2002 roku, Nr 76, poz. 694 z późn. zm.);
2)      ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn. zm.);
3)      ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.);
4)      ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 roku, Nr 229, poz. 1954 z późn. zm.);
5)             rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 112, poz. 761);
6)      rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.);
7)      rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 137, poz. 1541 z późn. zm.);
8)      rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie wysokości kosztów upomnienia skierowanego przez wierzyciela do zobowiązanego przed wszczęciem egzekucji administracyjnej (Dz. U. Nr 137, poz. 1543);
9)      rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 165, poz. 1373);
10) okólnika Nr 109/07 Prezydenta Grudziądza z dnia 29 sierpnia 2007 r. w sprawie obiegu i kontroli dokumentów.
2.              Niniejsza instrukcja określa tryb i zasady ewidencji podatków i opłat, prowadzenia operacji kasowych, ewidencji przypisów i odpisów, wpłat i zwrotów w urządzeniach księgowych, kontroli terminowej realizacji zobowiązań i likwidacji nadpłat.
3.              Pracownicy Urzędu Miejskiego w Grudziądzu z tytułu powierzonych im obowiązków winni zapoznać się z jej treścią i bezwzględnie przestrzegać zawartych w niej postanowień.
4.              Ilekroć w niniejszej instrukcji jest mowa o:
ustawie - oznacza to ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U.
z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.),
urzędzie - oznacza to Urząd Miejski w Grudziądzu,
wydziale - oznacza to Wydział Finansowy – Referat Podatków i Opłat Lokalnych,
poborze podatków i opłat – oznacza to dokonanie wpłat z tytułu podatków i opłat przez podatników i inkasentów w kasie organu podatkowego lub na rachunek bankowy.
5.      Ewidencja podatników podatków i opłat prowadzona jest przy użyciu programu komputerowego System Windykacji Opłat i Podatków WIP+.
6.      Wpłaty na poczet podatków i opłat mogą być dokonywane przez podatnika do kasy Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, za pośrednictwem banku lub poczty.
 
§ 2. Ewidencja księgowa podatków i opłat.
 
1.              Przypisy, odpisy, umorzenia, kwoty i terminy płatności należnych zobowiązań podatkowych po zapisaniu do rejestru wymiarowego, przekazywane są automatycznie do księgowości podatkowej.
2.              Księgowanie dowodów wpłat może być dokonane po przyjęciu gotówki.
3.              Wpłaty pobrane przez inkasenta księguje się na kontach podatkowych na podstawie dowodu wpłaty.
4.              Księgowy dokonuje zmiany przeznaczenia wpłaty, jeżeli dyspozycje podane w dowodzie wpłaty są niezgodne z przepisami. Jeżeli od podatnika należy pobrać odsetki za zwłokę
i koszty upomnienia na dowodzie wpłaty wpisuje się kwotę, jaka przypada na należność główną, odsetki za zwłokę i koszty upomnienia oraz okres, za jaki wpłatę przyjęto.
5.              Jeżeli zobowiązany dokonuje wpłaty po terminie płatności lub po doręczeniu mu upomnienia i dokonana wpłata nie pokrywa kwoty zaległości podatkowej wraz
z odsetkami za zwłokę, wpłatę tę zalicza się proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości podatkowej oraz kwoty odsetek za zwłokę w stosunku, w jakim, w dniu wpłaty, pozostaje kwota zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę. Na dowodzie wpłaty zapisuje się wówczas okres zaległości, należność główną, kwotę odsetek i kwotę kosztów upomnienia.
6.              Jeżeli po zaksięgowaniu należności głównej i kosztów wymienionych w ust. 4 na koncie podatnika pozostaje różnica - należność do zapłaty, podatnika zawiadamia się o tym fakcie w formie postanowienia. W treści postanowienia należy określić sposób zaliczenia wpłaty oraz pozostałe na koncie, podlegające zapłacie saldo.
7.              Za termin dokonania zapłaty zobowiązania uważa się:
1)             przy zapłacie gotówką - dzień wpłacenia kwoty podatku w kasie urzędu lub na rachunek bankowy urzędu, w placówce pocztowej, spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo dzień pobrania opłaty przez inkasenta;
2)      w obrocie bezgotówkowym - dzień obciążenia rachunku bankowego podatnika lub rachunku podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej na podstawie polecenia przelewu.
8.      Zbiór dowodów księgowych prowadzony dla podatków i opłat w systemie windykacji opłat i podatków WIP+ stanowi:
 
 
Lp.
Nazwa zbioru
Opis zbioru
1.
POG/NP
Przypisy i odpisy dotyczące podatku od nieruchomości od osób prawnych.
2.
POG/RP
Przypisy i odpisy dotyczące podatku rolnego od osób prawnych.
3.
POG/LP
Przypisy i odpisy dotyczące podatku leśnego od osób prawnych.
Lp.
Nazwa zbioru
Opis zbioru
4.
POG/TP
Przypisy i odpisy dotyczące podatku od środków transportowych od osób prawnych.
5.
POG/NF
Przypisy i odpisy dotyczące podatku od nieruchomości od osób fizycznych.
6.
POG/RF
Przypisy i odpisy dotyczące podatku rolnego od osób fizycznych.
7.
POG/LF
Przypisy i odpisy dotyczące podatku leśnego od osób fizycznych.
8.
POG/TF
Przypisy i odpisy dotyczące podatku od środków transportowych od osób fizycznych.
9.
POG/OT
Przypisy i odpisy dotyczące opłaty targowej.
10.
POG/OS
Przypisy i odpisy dotyczące opłaty skarbowej.
11.
POG/PZ
Przypisy i odpisy dotyczące podatków zniesionych.
12.
DK
Kasowe dowody wpłat dotyczące podatków i opłat od osób fizycznych i od osób prawnych.
13.
WBOP
Wyciągi bankowe dotyczące podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego od osób prawnych.
14.
WBTP
Wyciągi bankowe dotyczące podatku od środków transportowych od osób prawnych.
15.
WBOF
Wyciągi bankowe dotyczące podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego od osób fizycznych.
16.
WBTF
Wyciągi bankowe dotyczące podatku od środków transportowych od osób fizycznych.
17.
WBOT
Wyciągi bankowe dotyczące opłaty targowej.
18.
WBOS
Wyciągi bankowe dotyczące opłaty skarbowej.
19.
WBWW
Wyciągi bankowe dotyczące wpływów do wyjaśnienia.
20.
WBPZ
Wyciągi bankowe dotyczące podatków zniesionych.
21.
PKOP
Polecenie księgowania dotyczące podatku od nieruchomości, podatku rolnego
 i podatku leśnego od osób prawnych.
22.
PKTP
Polecenie księgowania dotyczące podatku od środków transportowych od osób prawnych.
23.
PKOF
Polecenie księgowania dotyczące podatku od nieruchomości, podatku rolnego
i podatku leśnego od osób fizycznych.
24.
PKTF
Polecenie księgowania dotyczące podatku od środków transportowych od osób fizycznych.
25.
PKOT
Polecenie księgowania dotyczące opłaty targowej.
26.
PKOS
Polecenie księgowania dotyczące opłaty skarbowej.
27.
PKWW
Polecenie księgowania dotyczące wpływów do wyjaśnienia.
28.
PKPZ
Polecenie księgowania dotyczące podatków zniesionych.
29.
UMOP
Umorzenia dotyczące podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego od osób prawnych.
30.
UMTP
Umorzenia dotyczące podatku od środków transportowych od osób prawnych.
Lp.
Nazwa zbioru
Opis zbioru
31.
UMOF
Umorzenia dotyczące podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego od osób fizycznych.
32.
UMTF
Umorzenia dotyczące podatku od środków transportowych od osób fizycznych.
33.
UMOT
Umorzenia dotyczące opłaty targowej.
34.
UMOS
Umorzenia dotyczące opłaty skarbowej.
35.
UMPZ
Umorzenia dotyczące podatków zniesionych.
 
 
9.              Dowody księguje się według kolejności dat i po nadaniu numeru kolejnego w rejestracji dokumentów.
10.       Prostowanie omyłek przeprowadza się zgodnie z zasadami określonymi w art. 22 ust. 3 ustawy o rachunkowości tj. przez skreślenie błędnego zapisu z utrzymaniem czytelności skreślonych wyrażeń lub liczb, wpisanie poprawnej treści oraz daty poprawki i złożenie czytelnego podpisu.
11.       Jeżeli wpłaty dokonane na rachunek bankowy z różnych przyczyn nie mogą być zarachowane na właściwą należność budżetową, zalicza się je przejściowo jako wpływy do wyjaśnienia. Po zaksięgowaniu wpłaty wszczyna się postępowanie mające na celu ustalenie przeznaczenia wpłaty, wysyłając do nadawcy pismo o przeznaczeniu dokonanej wpłaty. Po ustaleniu tytułu wpłaty poleceniem księgowania księguje się wpłatę na koncie podatnika według rodzaju należności (podatku) z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej. Na koniec każdego miesiąca uzgadnia się saldo wpływów do wyjaśnienia
z dowodem źródłowym odnoszącym się do wpływów jeszcze nierozliczonych.
12.       Rejestracja i księgowanie wpłat, zwrotów, przypisów, odpisów oraz przeksięgowań odbywa się w tzw. księgowości podatkowej, co umożliwia zaksięgowanie danych na kontach podatników oraz przygotowanie tych danych dla księgowości syntetycznej.
13. W przypadku stwierdzenia błędnego zapisu po zamknięciu zbiorczego dziennika za dany dzień, likwiduje się błąd przy pomocy storna czerwonego (liczbami ujemnymi) następnie wpisując zapis właściwy (liczbami dodatnimi). Zapisu dokonuje się na podstawie polecenia księgowania.
14. Uzgodnień danych księgowości analitycznej podatków i opłat i księgowości syntetycznej prowadzonej w urzędzie oraz uzgodnień sporządzonych przypisów i odpisów dokonuje się w okresach miesięcznych.
15.       Naliczeń i księgowania przypisów lub odpisów należnych, a nie wpłaconych odsetek od zaległości podatkowych dokonuje się w okresach kwartalnych.
 
§ 3. Pobór podatków i opłat w kasie organu podatkowego.
 
1.      Wpłaty od podatników i inkasentów przyjmuje kasjer. Wszystkie wpłaty do kasy muszą być udokumentowane dowodami wpłat wyemitowanymi z programu do obsługi kasy lub kwitariuszami przychodowymi K-103, które są drukami ścisłego zarachowania.
2.              Pokwitowania przyjęcia gotówki do kasy Urzędu wystawiane są co najmniej w dwóch egzemplarzach.
3.              Oryginał pokwitowania otrzymuje wpłacający, kopia przekazywana jest dla księgowości.
4.      Pokwitowanie wadliwie sporządzone unieważnia się przez dokonanie adnotacji „anulowano" z datą i podpisem osoby upoważnionej, zgodnie z zasadami rachunkowości.
5.              Sposób rozliczenia wpłaconej kwoty na zaległości i odsetki za zwłokę, jeżeli dokonana wpłata nie pokrywa zaległości z odsetkami za zwłokę reguluje art. 55 § 2 ustawy.
6.              Jeżeli na podatniku ciążą zobowiązania z różnych tytułów, dokonaną wpłatę zalicza się na poczet podatku o najwcześniejszym terminie płatności chyba, że podatnik wskaże na poczet którego zobowiązania dokonuje wpłaty (art. 62 § 1 ustawy).
7.      Z kwoty wpłaconej na pokrycie zaległości podatkowej pokrywa się w pierwszej kolejności należne koszty egzekucyjne i koszty upomnienia związane z tą należnością oraz odsetki za zwłokę.
8.              W sprawie zaliczenia wpłaty na poczet zaległości podatkowej wydaje się postanowienie.
9.              Dla każdego rodzaju podatku lub opłaty sporządza się oddzielnie pokwitowanie wpłaty wniesionej przez podatnika.
10.       W przypadku zagubienia lub zniszczenia przez podatnika wydanego mu pokwitowania nie wystawia się jego duplikatu. Na prośbę podatnika wydaje się jednak zaświadczenie
o dokonaniu wpłaty na podstawie § 7 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego.
11.       Po zakończeniu czynności kasowych kasjer sumuje wpłaty i zwroty wynikające
z pokwitowań i ustala dzienną sumę wpływów podatkowych w każdym tytule dochodów, sporządzając w dwóch egzemplarzach raport kasowy obejmujący wpłaty i zwroty księgowane przez księgowość podatkową.
12.       Na ogólną sumę wpłat gotówki i zwrotów z poszczególnych tytułów podatków i opłat, na podstawie pokwitowań, kasjer sporządza zbiorczy dowód wpłaty gotówki z kasy na rachunek bankowy.
13. Kasjer przekazuje księgowemu 1 egzemplarz raportu i pokwitowania wystawione
w danym dniu z tytułu
dokonanych wpłat i zwrotów podatków i opłat. Na ich podstawie księgowy dokonuje odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych oraz ustala ogólną sumę wpływów. Następnie Kierownik Referatu porównuje je z kwotą ujętą w raporcie kasowym. Zgodność zapisów potwierdza własnoręcznym podpisem na raporcie.
 
      § 4. Pobór podatków i opłat za pośrednictwem banku.
 
1.              Otrzymany wyciąg z rachunku bankowego podlega sprawdzeniu i badaniu czy saldo końcowe podane w wyciągu jest prawidłowe. Po dokonaniu tej czynności osoba sprawdzająca zamieszcza na wyciągu klauzulę "sprawdzono" i podpisuje ją własnoręcznie.
2.      Jeżeli bank ujął w wyciągu z rachunku dowód wpłaty dotyczący innego rachunku bankowego, księguje się daną kwotę na wpływy do wyjaśnienia. Następnie po zaksięgowaniu wpłaty dokonuje się przelewu na właściwy rachunek bankowy.
3.              Osoba sprawdzająca wyciąg zestawia wpłaty podatków i opłat dla każdego tytułu oddzielnie. Kopię wyciągu wraz z zestawieniem przekazuje księgowym podatkowym celem ich ujęcia w urządzeniach analitycznych księgowości podatkowej, tj. na kontach podatników.
 
§ 5. Kontrola terminowej realizacji zobowiązań i likwidacja nadpłat.
 
1.      Kontrolę terminowej realizacji zobowiązań wykonuje się przez analizę kont podatników, według stanu na koniec miesiąca, po zaksięgowaniu wszystkich wpłat, zwrotów, przypisów i odpisów przypadających do końca analizowanego okresu.
2.              Kontrola kont winna być dokonana w terminie do 10 dnia po upływie każdego miesiąca.
3.              Osoba prowadząca analityczną ewidencję księgową dokonuje przeglądu zapisów kont podatników w zbiorze, sprawdzając czy należności zostały zapłacone. Jeżeli podatnik nie zapłacił należności w terminie płatności podatku lub raty, osoba zobowiązana do prowadzenia ewidencji sporządza upomnienie nie później niż po upływie 10 dni po zakończeniu miesiąca, w którym przypada termin płatności podatku lub raty. Upomnienie wysyła się do dłużnika za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
4.              Tryb doręczania wezwań, pism urzędowych, decyzji, nakazów płatniczych oraz postępowania w wypadku niemożności ich doręczenia podatnikom regulują przepisy ustawy.
5.              Jeżeli zaległości objęte upomnieniem nie zostały zapłacone, pracownik wydziału zobowiązany do egzekwowania należności z tytułu podatków i opłat sporządza, na kwoty zaległe tytuły wykonawcze najpóźniej po upływie 30 dni od zakończenia miesiąca,
w którym doręczono upomnienie.
6.      W przypadku kiedy prowadzone jest postępowanie podatkowe w sprawie określenia zobowiązania podatkowego, termin określony w ust. 5, liczony jest od dnia uprawomocnienia się decyzji.
7.              Wystawione tytuły wykonawcze wraz z dołączonymi dowodami doręczenia upomnienia lub stwierdzeniem, że egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia, rejestruje się w ewidencji tytułów wykonawczych (prowadzonej w dwóch egzemplarzach) i przekazuje się do organu egzekucyjnego według właściwości, który potwierdza odbiór. O każdej zmianie stanu zaległości objętej tytułem wykonawczym lub całkowitej likwidacji tej zaległości zawiadamia się niezwłocznie właściwy organ egzekucyjny.
8.              Sposób postępowania z zaległościami przedawnionymi określa art. 68-71 ustawy. Jeżeli
w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego nie stwierdzono, by przedawnienie zobowiązania nastąpiło z winy pracownika w wyniku zaniechania czynności windykacyjnych, sporządza się notę księgową (odpisową). Na okoliczność udokumentowania postępowania wyjaśniającego i braku winy pracownika sporządza się „Kartę informacyjną”.
9.              W każdym roku budżetowym, w terminie do 15 czerwca i do 15 grudnia roku budżetowego, dokonuje się weryfikacji sald pod kątem występowania należności przedawnionych i nieściągalnych. Weryfikacja jest podstawą inicjowania działań,
o których mowa w ust. 8.
10.       Dokumenty z przeprowadzonej weryfikacji przechowuje się w aktach podatników. Weryfikacji dokonują pracownicy wydziału prowadzący księgowość podatkową. Sprawdzenie sald dokonuje się oddzielnie w poszczególnych tytułach podatkowych.
11.       W przypadku odroczenia terminu płatności zobowiązania podatkowego lub rozłożenia na raty, osoba prowadząca ewidencję, czyni stosowną adnotację na koncie podatkowym.
12. Jeżeli podatnik nie wpłacił w wyznaczonym terminie odroczonego podatku lub wpłacił część wyznaczonej raty wystawia się:
1)             upomnienie - na kwotę pozostałą do zapłaty i wysyła za zwrotnym potwierdzeniem odbioru;
2)             tytuł wykonawczy, który przekazuje się do właściwego organu egzekucyjnego.
13. W zakresie postępowania upominawczego należy stosować zasady określone
w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
14. W zakresie obliczania odsetek za zwłokę należy stosować zasady określone
w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 roku w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach.
15. Powstałe nadpłaty na kontach podatkowych likwiduje się w następujący sposób:
1)             nadpłaty podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz
z odsetkami za zwłokę oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają zwrotowi, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych;
2)             nadpłaty, których wysokość nie przekracza wysokości kosztów upomnienia
w postępowaniu egzekucyjnym, podlegają z urzędu zaliczeniu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę oraz bieżących zobowiązań podatkowych,
a w razie ich braku - na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, chyba że podatnik wystąpi o ich zwrot.
16.       Działając z urzędu, w sprawie zaliczenia nadpłaty na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę oraz bieżących zobowiązań podatkowych wydaje się postanowienie.
17.       W celu dokonania zwrotu lub zaliczenia nadpłaty na inne zobowiązania podatkowe albo przelania jej na inny rachunek, na wniosek podatnika, sporządza się polecenie księgowania.
18.       W razie zwrotu nadpłaty przekazem pocztowym wypełnia się polecenie przekazu
z rachunku bankowego urzędu na rachunek miejscowego urzędu pocztowego i dołącza się wypełniony przekaz pocztowy na wskazany przez podatnika adres. Nadpłatę zwraca się na koszt podatnika. Przekaz pocztowy wypełnia się na kwotę pomniejszoną o kwotę opłaty pocztowej.
19.       W opisie operacji przeksięgowania lub zwrotu nadpłaty, na koncie podatkowym zamieszcza się adnotację zawierającą nazwę należności i numery kont, na które przeksięgowano nadpłatę lub datę jej zwrotu.
20.       Polecenia, o których mowa w ust. 17 przechowuje się razem z pozostałą dokumentacją dotyczącą ewidencji podatków, we właściwym zbiorze dowodów księgowych.
21. Wyciągi z rachunków bankowych, polecenia księgowania, dowody wpłat, zwrotów oraz przeksięgowań stanowiące podstawę księgowania i udokumentowania zapisów księgowych w analitycznej ewidencji podatkowej przechowuje się w porządku chronologicznym za poszczególne miesiące.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Sylwia Szczęsna 08-01-2009 15:59
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 31-12-2008
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Kopczyński 09-01-2009 08:09