herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

ZARZĄDZENIE NR 31/20 w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania na terenie miasta Grudziądza

ZARZĄDZENIE Nr 31/2020

PREZYDENTA GRUDZIĄDZA

z dnia 30 stycznia 2020 r.

 

w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania na terenie miasta Grudziądza

 

     Na podstawie art. 17 ust. 6 i ust. 7 oraz art. 138 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1541 z późn.zm., art. 4 ust.1 pkt 16 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511),z późn.zm.   oraz  art. 17 ust. 2 pkt 1 i ust. 5 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 1398,  § 3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. Nr 96, poz. 850) oraz § 4 pkt 1 lit. d, § 5 i § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie systemów wykrywania    skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2013 r. poz. 96), oraz zarządzenia nr 155/2019 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 05 lipca 2019 r. w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach na terenie województwa kujawsko-pomorskiego oraz Zarządzenia nr 154/2019 Wojewody Kujawsko – Pomorskiego z dnia 05 lipca 2019r. w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania na terenie województwa kujawsko-pomorskiego zarządza się, co następuje:

     § 1.1. Tworzy się na obszarze miasta Grudziądza powiatowy system wykrywania i alarmowania, zwany dalej SWA, który obejmuje jednostki organizacyjne wchodzące w skład systemu wczesnego ostrzegania, zwanego dalej SWO.

     2. SWA uruchamia się i rozwija w przypadku wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych tj. stanu wyjątkowego, stanu wojennego albo stanu klęski żywiołowej i  jednocześnie wchodzi on w skład Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania, zwanego dalej KSWSiA.

     3. Na podstawie otrzymywanych z Ośrodka Dowodzenia i Naprowadzania, zwanego dalej ODN ostrzeżeń, SWA wchodzi w skład systemu ostrzegania o zagrożeniach uderzeniami z powietrza i skażeniami chemicznymi.

     4. Uregulowania, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz dotyczące systemu ostrzegania o zagrożeniach uderzeniami z powietrza i skażeniami chemicznymi stosuje się odpowiednio w czasie przeprowadzania ćwiczeń i treningów.

     § 2.1. SWA składa się z jednostek organizacyjnych przeznaczonych do wykrywania zagrożeń, zbierania i analizowania informacji oraz powiadamiania o skażeniach, a uruchamiany i rozwijany jest w przypadku wprowadzenia stanów nadzwyczajnych.

     2. SWA organizują:

1) Prezydent Grudziądza - Szef Obrony Cywilnej Miasta na potrzeby realizacji zadań związanych z wykrywaniem zagrożeń oraz powszechnym ostrzeganiem i alarmowaniem ludności w sytuacji zagrożenia występującego na obszarze miasta Grudziądza;

2) w skład SWA włącza się także podmioty tworzące SWO, wymienione w zarządzeniu Prezydenta Grudziądza w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania w mieście i formacje obrony cywilnej do zadań specjalnych miasta Grudziądza, powołane w drodze odrębnych zarządzeń Szefa Obrony Cywilnej Miasta oraz przedsiębiorstwa i instytucje, w których nie powołano formacji wykrywania i alarmowania, ale których służby dyżurne na zasadzie współdziałania z miejskimi elementami SWA będą przekazywać informacje o nadzwyczajnych zagrożeniach, w tym:

     a) wykaz przedsiębiorstw, obiektów, które w przypadku awarii mogą stanowić źródło zagrożenia dla ludności i środowiska,

     b) wykaz jednostek organizacyjnych, których statutowa działalność przewiduje  wykonywanie takich czynności - w zakresie ustalonym przez właściwe terenowo organy administracji publicznej/organy obrony cywilnej.

     § 3.1. Zasady funkcjonowania powiatowego SWA:

1) jednostki wchodzące w skład SWA są obowiązane do wzajemnej wymiany informacji uzyskanych w toku własnej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń dla ludności, mienia i środowiska, ich prognozowaniem, wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem ludności;

2) system wykrywania i alarmowania w powiecie funkcjonuje w wyższych stanach gotowości obronnej państwa i po wprowadzeniu stanów nadzwyczajnych. Może być także uruchamiany i rozwijany w czasie wystąpienia rozległych zagrożeń oraz w celu przeprowadzenia ćwiczeń i treningów;

3) czas rozwinięcia i osiągnięcia gotowości do działania, to jest osiągnięcie przez stan osobowy SWA w wyznaczonym czasie i miejscu pełnej gotowości do wykonywania określonego zadania. Po rozwinięciu jednostki SWA wykonują zadania na zasadzie dyżurów prowadząc okresowy pomiar skażeń;

4) uruchomienie i rozwinięcie powiatowego SWA w sytuacjach, o których mowa w pkt 2 następuje w drodze zarządzenia Szefa Obrony Cywilnej Miasta stosownie do zaistniałej sytuacji lub planowanego przedsięwzięcia szkoleniowego;

5) szefowie obrony cywilnej  zakładów, w przypadku, gdy rozwinięcie nie jest realizowane na podstawie zarządzenia  Szefa Obrony Cywilnej Miasta, składają informację szefowi obrony cywilnej miasta o fakcie rozwinięcia SWA na administrowanym terenie.

     2. Włączenie jednostek i instytucji do SWA, o których mowa w załączniku nr 2 do zarządzenia

     3. Celem SWA jest:

1) ochrona ludności przed zagrożeniami zanieczyszczenia środowiska naturalnego toksycznymi środkami przemysłowymi, materiałami promieniotwórczymi lub zakaźnymi czynnikami biologicznymi, mogącymi powstać na skutek katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, działań terrorystycznych, zagrożenia wojennego lub wojny;

2) ostrzeganie i alarmowanie oraz przekazywanie sygnałów do właściwych terytorialnie władz, służb i ludności na danym terenie o zagrożeniu wymagającym podjęcia natychmiastowego działania, zgodnie z zasadami określonymi w § 8ust 2 pkt 1 załącznika nr 1 do niniejszego zarządzenia.

5. Zadaniem SWA jest:

1) zapobieganie, jak i minimalizowanie zagrożeń powstałych na skutek katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, działań terrorystycznych, zagrożenia wojennego lub wojny, mogących spowodować wystąpienie skażeń promieniotwórczych, chemicznych lub zakażeń biologicznych, realizowane poprzez identyfikację skażeń i wstępną analizę informacji                          o uwolnieniu do środowiska toksycznych środków chemicznych, materiałów      promieniotwórczych, zakaźnych czynników biologicznych oraz powstałych ognisk zakażeń, a także powstałych w następstwie takich zdarzeń skażeniach;

2) prowadzenie działań mających na celu wykrycie źródła skażenia lub ogniska zakażenia, miejsc uwolnienia do środowiska materiałów powodujących skażenie lub stwierdzenie zmian stopnia tego skażenia, jak też rodzaju skażenia, czasu jego powstania oraz jego parametrów;

3) dokonywanie oceny rozwoju sytuacji będącej następstwem skażenia z jednoczesnym przewidywaniem i przedstawianiem możliwych skutków zanieczyszczenia środowiska naturalnego, w szczególności gruntu, wody, powietrza, żywności, pasz, roślin oraz powierzchni ciała ludzi lub zwierząt niebezpiecznymi substancjami i mieszaninami chemicznymi, materiałami promieniotwórczymi lub zakaźnymi czynnikami biologicznymi, a także określenie wynikających z tego skutków dla funkcjonowania sfery publicznej i obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa.

     § 4. Szczegółowe zasady organizacji, funkcjonowania i dokumentowania oraz ostrzegania, informowania i alarmowania SWA na terenie miasta Grudziądza zawierają załączniki do niniejszego zarządzenia:

1) załącznik nr 1 do zarządzenia, normujący zasady organizacji i funkcjonowania SWA na terenie miasta Grudziądza;

2) załącznik nr 2 do zarządzenia, zawierający wykaz jednostek organizacyjnych SWA na terenie miasta Grudziądza;

3) załącznik nr 3 do zarządzenia, regulujący ramowe zasady sporządzania planu działań i dokumentacji na potrzeby SWA.

     § 5.1. Szefowie obrony cywilnej zakładów pracy sprawują nadzór nad opracowaniem i aktualizacją niezbędnej dokumentacji dla formacji SWA, ich wyposażaniem w sprzęt specjalistyczny i szkoleniem oraz określą:

1) strukturę i skład jednostek organizacyjnych;

2) zadania i zasady funkcjonowania;

3) zadania w zakresie powołania formacji obrony cywilnej SWA w jednostkach organizacyjnych i w przedsiębiorstwach, o których mowa w § 2 ust. 1, które mogą stanowić źródło zagrożenia dla ludności i środowiska.

     2. Ilość i rodzaj formacji obrony cywilnej, realizujących zadania w ramach SWA, na terenie miasta Grudziądza określa załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.

     3. Szefowie obrony cywilnej zakładów pracy, o których mowa § 2 ust. 2 pkt 2, uwzględniając lokalną specyfikę zagrożeń oraz warunki i możliwości na administrowanym terenie, powołują dodatkowe formacje SWA, poza już określonymi w tabeli nr 1 i 3 załącznika nr 2 do niniejszego zarządzenia. Dodatkowe formacje SWA wymienione zostały w tabeli nr 4 załącznika nr 2 do niniejszego zarządzenia.

     4. Kierownicy przedsiębiorstw, obiektów i jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 ust. 2, powołują drużyny wykrywania i alarmowania oraz drużyny pobierania próbek, w porozumieniu z właściwym terenowo szefem obrony cywilnej, stosownie do potrzeb wynikających z miejscowej oceny zagrożenia.

     § 6.1. Nadzór i funkcje koordynacyjne nad funkcjonowaniem na obszarze miasta Grudziądza SWA sprawuje Prezydent Grudziądza  poprzez Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego we współpracy z Miejskim Zespołem Zarządzania Kryzysowego (MZZK) – jeśli zostanie powołany, na zasadach i zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym.

     2. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Dyrektorowi Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.

     § 7.1.Traci moc Zarządzenie Nr 423/2017 Prezydenta Grudziądza-Szefa Obrony Cywilnej Miasta z dnia 13 października 2017 r. w sprawie organizowania systemu wykrywania i alarmowania na terenie miasta Grudziądza.

     §.8.1.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.      

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Tomasz Kopczyński 26-03-2020 08:20
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 30-01-2020
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Kopczyński 26-03-2020 08:21