herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

Protokół z XXXVIII sesji Rady Miejskiej Grudziądza odbytej w dniu 13 marca 2009 r.

Protokół

z XXXVIII sesji Rady Miejskiej Grudziądza

odbytej w dniu 13 marca 2009 r.

XXXV sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto o godz. 13:00, zakończono   o godz. 15:05.  W posiedzeniu udział wzięło 17 radnych.

/Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do protokołu/

Ad. 1 a

            XXXVIII sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto hymnem państwowym. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej Arkadiusz Goszka dokonał otwarcia, wypowiadając słowa: „Wysoka Rado, otwieram obrady XXXVIII sesji Rady Miejskiej Grudziądza”. Powitał radnych, prezydentów, Sekretarza, Skarbnika, zaproszonych gości, naczelników wydziałów, kierowników biur, przedstawicieli prasy, radia i telewizji oraz mieszkańców Grudziądza.

Sekretarzem obrad był radny Marek Czepek.

Ad. 1b

            Przedstawienie porządku obrad

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            Dzisiejsza sesja została zwołana na wniosek Prezydenta.

/Wniosek o zwołanie sesji stanowi załącznik nr 2 do protokołu/.

W związku z tym, że nie było uwag do porządku obrad, porządek został przyjęty.

/Porządek obrad stanowi załącznik Nr 3 do protokołu/

Ad. 2

            Uchwała w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej.

 Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

Chciałbym państwu przypomnieć, że na komisjach została rozdana autopoprawka do uchwały. Proszę ją więc uwzględnić przy obradowaniu nad uchwałą.

Prezydent Robert Malinowski

            Szanowni państwo, w ostatni piątek była również sesja nadzwyczajna, na której postanowiono, że zostaną powołane dwa zespoły do sprawa opracowania propozycji uchwały ws. opłaty targowej oraz drugi zespół, i ten zespół odbył kilka spotkań, za chwilę powiem szczegóły o tych spotkaniach. Na komisjach przedstawiliśmy te szczegóły, ponieważ wszystkich nie było spróbujemy to powtórzyć. Jest to pierwszy przypadek w historii projektów uchwał w mieście gdzie była tak dokładna konsultacja z użytkownikami tej uchwały czyli z osobami, które korzystają z tej uchwały. Trzeba powiedzieć, że cały szereg szczegółów zostało dopisanych. Działa w dalszym ciągu drugi zespół, którego zadaniem jest przygotowaniem umowy związanej z korzystaniem z urządzeń targowych i ewentualnych rezerwacji, w przyszłym tygodniu to państwu przedstawimy. Bardzo proszę prezydenta Sikorę o omówienie projektu uchwały.

Marek Sikora Wiceprezydent

            Szanowni państwo, jak pan prezydent wspomniał zostały powołane dwa zespoły okólnikiem prezydenta. Ten harmonogram państwu na ostatniej, nadzwyczajnej sesji przedstawiłem. Może tak w skrócie daty, na 4 marca został ten zespół powołany, 11 w tą środę przedstawiony został projekt nowej uchwały z drobną autopoprawką zamienione zostały ziemniaki z tyłu do przodu i w samej tabeli. Trzynastego mamy dziś nadzwyczajną sesję, zgodnie z planem. Jeśli byście państwo tą uchwałę podjęli to na 19-tego zbiera się kolegium RIO, następnie przesyła tą uchwałę do Urzędu Wojewódzkiego. Jeżeli będzie wszystko dobrze ok. 27-tego marca powinna być opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa i po 2 tygodniach od opublikowania wchodzi w życie. To co powiedzieliśmy tydzień temu, że uchwała przede wszystkim ma być taka by poziom obciążeń dla handlowców był na takim samym poziomie jak w latach poprzednich. Poziom dochodów miasta, co z resztą państwo wiecie z uchwały budżetowej, na ten ok. nie jest większy niż w latach poprzednich i że ma być przejrzysta i łatwa dla wszystkich stron czyli dla samych inkasentów, dla osób handlujących i dla urzędników. Co w uchwale zostało zmienione w stosunku do poprzednich uchwał w mieście obowiązujących. Pojęcia użyte w załączniku, to m.in. to jest to na czerwono przeze mnie zaznaczone, czyli front stanowiska – jest to bok stanowiska przylegający do danego ciągu komunikacyjnego targowiska czyli o tyle ważne pojęcie ponieważ przy wyliczaniu danej opłaty tym pojęciem się będziemy posługiwać. Jak wejdziemy w załącznik nr 1 to co na wniosek samych osób i handlujących i inkasentów zostało zgłoszone, że problem jest z wyliczeniem opłaty  szczególnie jeśli chodzi o dywany i o meble. Mamy tu przykład na giełdzie na Olimpii. Tam to nie jest miejsce zawierania transakcji ale taka wystawka. Stąd też w projekcie uchwały zostały dopisane pkt 7 powyżej 4,5 m do 10m2 5 zł za sprzedaż dywanów i mebli, odpowiednie przedziały powyżej 10 do 15m2 7 zł, i powyżej 15m2 za każdy metr 0,50 zł. Kolejną rzecz jaką wprowadziliśmy to w załączniku nr 2 jest sposób wyliczania opłaty, być może na pierwszy rzut oka ten wzór jest przerażający ale on jest bardzo łatwy ponieważ jak wspomniałem jest ciąg komunikacyjny, zakładamy, że każde stoisko da się sprowadzić do jakiegoś prostokąta i tym bokiem przylegającym do jakiegoś ciągu komunikacyjnego, gdzie chodzą klienci za 1 metr głębokości liczymy według stawki S1, czyli 4,20 zł. Za wszystko co jest w głębi, dalej mamy stawki 0,20 zł za każdy metr kwadratowy. Jeżeli ktoś ma stoisko o głębokości 1 metra a długie 5 m a nie ma tego tyłu to wiadomo, że za pozycję C stawiamy zero więc tu jakby części sumy nie bierzemy pod uwagę. I kolejna rzecz, bo mogły by się pojawić wątpliwości, co w sytuacji kiedy stoisko styka się z dwoma ciągami komunikacyjnymi? To w samej uchwale jest zapis, że bierzemy pod uwagę dłuższy bok stoiska czyli w tym przypadku widać

jak wyliczamy opłatę. Pojawiła się również sprzedaż za metr bieżącego całego wyposażenia targowiska. W sytuacji kiedy mamy targowiska na Kos. Gdyńskich, Paderewskiego i na Wiślanej, na łęgi, które są wyposażone w stoły, które są na stałe przytwierdzone do podłoża to wtedy za 1 metr bieżący takiego stałego wyposażenia będzie pobierana opłata w przypadku np. artykułów rolnych, ogrodniczych, leśnych 4,20 za każdy metr bieżący. Zazwyczaj te stoły są szerokości 0,7 m-0,8 m. Kolejna zmiana, która się pojawiła to w stosunku do poprzedniej uchwały, to w poprzedniej uchwale mieliśmy w pkt 5 sprzedaż zwierząt – konie i bydło, i tam było rozgraniczenie koń do dwóch lat i powyżej 2 lat, opłata była uzależniona od tego ile koń miał lat. W tej chwili liczymy od sztuki bydła czy koni więc to się nam nie pojawia. Jak pan Prezydent wspomniał drugi zespół pracuje, również zespół wraz z MPGN-em w ciągu dwóch tygodni kwestia dzierżaw na targowiskach i opłat stałych powinna zostać wyjaśniona. W dniu dzisiejszym przedstawiciel MPGN poinformował, że od poniedziałku osoby handlujące mogą przychodzić do spółki i za porozumieniem stron będzie anulowana umowa na dzierżawę powierzchni zajmowanych wzdłuż ul. Cmentarnej.

 

Radny Marek Czepek

            W mieniu klubu radnych PiS/RdG naszą propozycję uchwały przedstawi radny Andrzej Wiśniewski.

Radny Andrzej Wiśniewski

Jak słuchałem uzasadnienia to tak jakbym słuchał na temat innej uchwały, którą dostałem kilka dni temu. Ja pomijam czy ten wzór jest trudny czy łatwy, ten wzór charakteryzuje się taką ciekawostką, że wprowadza w pierwszej części mnożenie przez jeden, które jest mało twórczym zajęciem ale nie chciałbym się nad tym wzorem pastwić tylko trzeba powiedzieć jest to dla obliczenia najczęściej paru złotowej codziennie pobieranej opłaty suma iloczynów i to trój czynnikowych. To jest jednak duże osiągnięcie, którego zespół się dopracował ale przejdźmy do faktów. Otóż, nie jest prawdą, że ta propozycja nie oznacza podwyżki opłat. Ona w każdym przypadku każdego stoiska, które jest głębsze niż 1 metr właśnie taką podwyżkę oznacza przy czym czasami jest to podwyżka o 9%, czasem 15%, czasem 30% w zależności od tego jak głębokie jest stoisko. W porównaniu z tym jak to było naliczane dotąd czy jak to miało być naliczane według propozycji podobno przygotowanej na kolanie ale z tego widać, że czasami na kolanie można coś sensownego przygotować, którą przedstawiliśmy w piątek. W związku z tym takie podwyżki za każdym razem to wywołuje. Wystarczy zwykłą logika, że przy głębokości stoiska powyżej 1 metra, metr kwadratowy musi być droższy niż metr bieżący choćby właśnie o te 0,20 zł. Zaraz będziemy zresztą mówili o przykładach. To jest pierwsza uwaga nasza klubowa, że ta uchwała powoduje podwyżki większości opłat.

 

 

 

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            Panie radny czy mógłby pan sprecyzować czy prezentuje pan oświadczenie klubu czy swoje własne?

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Ja właśnie przedstawiam oświadczenie klubu. Po pierwsze, w zdecydowanej większości wypadków złożona propozycja oznacza podwyżkę dotychczasowych opłat przez co nie realizuje podstawowego założenia, o którym przed chwilą mówił sam pan prezydent. Czasami jest to podwyżka o 9%, czasem o 15%, czasem o 30% ale zawsze jest to więcej niż było dotąd poza sytuacją kiedy stoisko ma 1 m głębokości. Po drugie, uważamy, że wprowadzenie skomplikowanego wzoru, bo jak powiedziałem jest to suma iloczynów trój czynnikowych dla obliczenia paru złotowej opłaty i co najważniejsze codziennej opłaty naraża nas na śmieszność. I to nie tylko autorów tej propozycji ale też wszystkich radnych i myślę, że wszystkich Grudziądzan. Nigdzie na świecie, jak sądzę, opłaty targowej się nie wylicza.

            Po trzecie, ponieważ uchwała nie zwalnia w dalszym ciągu, chociaż postulowaliśmy w naszych propozycjach, z opłaty targowej obiektów, od których pobierany jest podatek od nieruchomości albo opłaty czynszowe więc skutki zastosowania tego wzoru dla niektórych handlowców mogą być wręcz katastrofalne, np. w jednym konkretnym znanym mi przypadku osoba, która płaciła dotąd 56 zł  dzierżawy plus kilka złotych opłaty, dokładnie 4,20 zł, dziennie z tytułu opłaty targowej, która miała płacić zgodnie z umową z MPGN 416 zł, no słyszę, że umowa będzie unieważniona, plus opłatę targową teraz po zastosowaniu zaproponowanego wzoru płaciła by ok. 1.250 zł miesięcznie tylko z tytułu opłaty targowej. Gdyby więc zwolniono ją z wszelkich innych opłat to i tak jest to kwota absurdalna. Mam teraz przed sobą uchwałę rady miejskiej Gdańska z 30 października 2008 r. Uchwała składa się z jednej strony. Do tego dołączona jest maleńka tabelka. Trzy punkty, trzy stawki, u nas stawek 29, bodajże. Żadnych wzorów, żadnych rysunków, mam wrażenie, że jest to wręcz idealna uchwała na czasy kryzysu, przynosząca rzeczywistą ulgę ludziom zarabiającym na targowiskach, niezwykle prosta w realizacji, maksymalnie upraszczająca procedurę poboru. Żadnych mnożeń, żadnych instrukcji, prosta aż do bólu. Dlatego zwracamy się do radnych PO, mamy propozycję. Wiemy, że trudno wam było zaakceptować tydzień temu propozycję złożoną przez opozycję, rozumiemy to. Teraz mamy przed sobą zachwycającą wręcz w swej prostocie uchwałę Gdańska. Stoi za nią opinia gdańskich prawników, mam nadzieję, że nie gorszych od grudziądzkich. Stoi za nią pozytywna opinia gdańskiego Wojewody, ta uchwała obowiązuje. Myślę w związku z tym, że również nasz Wojewoda ją w takiej sytuacji bez problemu …

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            Panie radny bardzo bym prosił gdyby mógł pan poglądy w imieniu klubu przedstawić.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Panie Przewodniczący, pan się czepia. Więc dobrze będę się starał pilnować tego żeby mówić w liczbie mnogiej. W związku z tym myślimy, że również nasz pan Wojewoda nie będzie do tej uchwały miał zastrzeżeń. Z tego co wiemy w Gdańsku rządzi PO i rekomendowany przez Platformę prezydent pan Adamowicz więc również z powodów politycznych nie powinno być oporów. W tej sytuacji proponujemy aby zamiast przedstawiać skomplikowaną, niejasną, bardzo zagmatwaną uchwałę, którą przygotował zespół dodatkowo uchwałę, którą jak powiedziałem w większości przypadków podnosi stawki opłaty targowej, proponuję abyśmy przyjęli uchwałę wzorowaną na uchwale gdańskiej. Myślę, że jest to uczciwa propozycja, taka w sam raz na trzynastego, na piątek, i na to żeby w końcu w tej kadencji coś dobrego dla mieszkańców razem zrobić.

Co to znaczy dla handlujących? Mówiliśmy, że jest to dobra uchwała na kryzys. Dla babci z koszykiem z jajkami jeżeli jajka to jest produkt rolny, czy nie, bo nie wiem dokładnie czy spożywczy czy rolny. To jest 4,20 zł albo 2,20 zł w propozycji naszej uchwały, według stawki gdańskiej jest to 1,90 zł. Niewiele ale można się ucieszyć. Dla stoiska spożywczego 2mx3m według naszego wzoru to jest 9,20, dotąd to było 8,40 zł, według propozycji gdańskiej to jest 3,80 zł. Poborcą tej opłaty może być człowiek z podstawowym wykształceniem. Dla stoiska przy ul. Cmentarnej według naszego wzoru jest to 39,20, według stawki gdańskiej 13,30 zł. Przy czym uchwała gdańska, którą za chwilę klubowi radnych PO przekażę, otóż jest zapis o który również postulowaliśmy. W paragrafie 2 jest zapis, który mówi: opłatę targową pobiera się według stawek określonych w paragrafie 1, od osób fizycznych i osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej dokonujących sprzedaży na targowiskach z wyjątkiem tych osób i jednostek, które są p[podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach. Proponujemy aby również ten zapis przyjąć chociaż nie ukrywam, że chcielibyśmy żeby w przyszłości zapis paragrafu 2 został rozciągnięty zarówno na płatników podatku od nieruchomości, aby nie płacili oni już opłaty targowej jak również na płatników czynszu dzierżawnego aby oni tej opłaty nie płacili. Myślę, że przyjęcie tej elementarnie prostej w treści uchwały z takim załącznikiem, zawierającym kilka stawek, która w zupełności wystarcza dla wielkiego Gdańska, a która byłaby w dobie kryzysu doskonałym wyjściem naprzeciw problemom grudziądzkich handlowców bez konieczności komplikowania sprawy i posługiwania się takimi wzorami.

Radny  Marek Czepek

Panie Przewodniczący proszę o 20 min. przerwy żebyśmy mogli skserować tą naszą propozycję abyśmy mogli rozdać radnym aby mogli się ustosunkować do naszej propozycji.

Arkadiusz Goszka Przewodniczący Rady

            Mam pytanie do pana radnego, pan radny wie, że do porządku obrad  od momentu przedstawienia porządku obrad do rozpoczęcia rozpatrywania uchwały, wobec tego w tym momencie nawet jeżeli byśmy chcieli coś zmienić już nie ma takiej możliwości. Po drugie jedynie pan Prezydent może dziś zmienić jako autor tej uchwały jej treść lub formę. Ja proponuję 10 minutową przerwę.

Radny Marek Czepek

Nie wiem czy to wystarczy.

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

Dobrze, to 15 minut, dobrze? Spotykamy się o 16:40.

Przerwa została ogłoszona. Po przerwie wznowiono obrady.

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            To jest projekt projektu uchwały, ja myślałem, że to będzie projekt uchwały gdańskiej, że państwo nam chcieliście przedstawić. Jeszcze raz chciałbym zaznaczyć, że nie jest to dokument stanowiący inicjatywę uchwałodawczą państwa klubu, nie jest podpisany. Traktujemy jako pewien wyraz dyskusji nad naszym projektem uchwały.

Radny Andrzej Wiśniewski

            Panie Przewodniczący, z tego co pan powiedział :nad naszym projektem uchwały. Ja teraz nie wiem, chyba nad projektem uchwały pana Prezydenta? Myślę, że dobrze Pan to interpretuje i odbiera, my oczywiście zdajemy sobie sprawę, że ten projekt nie może być ani procesowany dzisiaj, ani nie spełnia pewnych procedur, które powinny być dotrzymane. Chociaż na marginesie tego, to w ubiegły piątek tutaj była mowa, że komisja powinna się dobyć dwa dni wcześniej, żeby była możliwość złożenia wniosków, itd., takie tu argumenty padały, proszę się tylko zastanowić, czy te warunki te zostały w jakikolwiek sposób dotrzymane w stosunku do tej uchwały, którą za chwile mamy glosować, ale my nie kwestionujemy tego, nie ma problemu. Natomiast przedstawiamy ten projekt uchwały gdańskiej pod uwagę i państwu radnym PO i Panu Prezydentowi w jednym celu, żeby może dać sobie jeszcze odrobinę czasu, to nie jest nic takiego, żeby się spotkać w przyszłym tygodniu, ponieważ uważamy, że jest to projekt wyjątkowo dobry. Ze względu na swoja absolutna prostotę, to raz, a po drugie jest to projekt wychodzący na przeciw trudnym czasom, jakie wszyscy przeżywamy. Oczekujemy zachowań od rządu, oczekujemy zachowań również od samorządu, które będą wychodziły naprzeciwko problemów, z jakimi borykają się mieszkańcy. Uważamy, że ten projekt uchwały ten warunek spełnia, a przy tym jest bardzo prosty. Dlatego apelujemy, tylko to możemy dzisiaj zrobić, o to, aby może dać sobie kilka dni czasu, przeanalizować ten projekt, tym bardziej że projekt nad którym mamy dzisiaj  procesować, ja już pomijam to, czy on jest skomplikowany, czy nie jest skomplikowany, nie chciałbym teraz oceniać, ale on, jak powiedziałem, w większości przypadków powoduje wzrost opłaty targowej, mam nadzieję że wbrew  jego twórcom, którzy być może tego nie dostrzegli, ale tak właśnie jest. W związku z tym myślę, że jest to jeszcze dobry moment, żeby się jeszcze zastanowić, przeanalizować i może wrócić do sprawy w przyszłym tygodniu po przeanalizowania również złożonego przez nas projektu.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Panie Przewodniczący, szanowni państwo radni, na ostatniej sesji w ubiegły piątek, myśmy się umawiali w ten sposób, jak powiedziałem wcześniej, że powstanie zespół. Ja się szczycę tym, że taki zespół do spraw projektu uchwały powstał i po raz pierwszy w historii tej Rady, z udziałem osób zainteresowanych. Myśmy się nie umawiali, że będą mniejsze opłaty, porównywanie Gdańska do Grudziądza, to jest jakąś czysta, ewidentna utopią. Chcę powiedzieć w ten sposób, że prawo podatkowe mówi w ten sposób, że uchwały podatkowe muszą być precyzyjne i jasne. Ja myślę, że Pan radny tego nie rozumie i za chwilę skarbnik wytłumaczy, o co chodzi z podatkiem od nieruchomości. Ja uważam, że wystąpienie to  jest czystym populizmem, który idzie, ze tu będą obniżki, że to jest źle, jak Pan był Prezydentem, to w 2004 r. kierownik Jagodziński zrobił kontrolę targowisk, w wyniku tej kontroli powstał protokół, w którym były zaznaczone wszystkie uchybienia, w tym również sprawy różnic pomiędzy metrem a metrami kwadratowymi, schował Pan sprawę pod dywan. Można było w 2004 r. wprowadzić te wszystkie zmiany, które Pan dzisiaj proponuje. Ja proszę tak, aby pan skarbnik wytłumaczył, jak wyglądają sprawy związane z opłata targowa i co to jest ... /koniec strony A pierwszej kasety/…

 

Skarbnik Miasta Mariusz Szczubiał

            Ja przede wszystkim już z wypowiedzi Pana radnego Szymańskiego już nie wiem, czy w końcu ten sposób jest skomplikowany, czy nie jest. Jak Pan Prezydent zaznaczył, prawo podatkowe, uchwała ma wielu odbiorców, oczywiście najbardziej zainteresowanym odbiorcą takiej uchwały jest ten, na kim ciąży ciężar podatkowy, kogo on obciąża, ale innymi odbiorcami tej uchwały są organy, które są powoływane do rozstrzygania sporów pomiędzy organem podatkowym, czyli w tym przypadku Prezydentem, a  tym, kto jest tą opłata obciążony. Prawo podatkowe powinno być napisane w ten sposób, żeby zawierało, jak najmniej pola do interpretacji. Patrząc się na wzory, oczywiście można stwierdzić, że wzory są skomplikowane, jak Pan radny wspomniał, jest to suma iloczynów wieloskładnikowych. Jeżeli chodzi, dlaczego występuje jeden metr, ponieważ pominięcie tego jednego metra w interpretowaniu tej uchwały mogłoby budzić wątpliwości, czy ten składnik równy jednego metra został pominięty celowo, czy przez pomyłkę. Ja myślę tak, ponieważ od poniedziałku odbyliśmy szereg spotkań z inkasentami , jedno spotkanie z handlującymi i ani inkasenci, ani handlujący nie mieli problemów z zinterpretowaniem i wyliczeniem wymiaru opłat dla swoich stanowisk, czy swoich stoisk. Oczywistym jest, że jeżeli ktoś handluje w tym samym miejscu, w ten sam sposób, to wystarczy tę opłatę obliczyć jeden raz, a później pobór odbywa się według tej samej  stawki, jeżeli  ja nie zmienię parametrów swojego stanowiska, czyli nie będzie ono szersze, ani głębsze, to ten jednorazowy wymiar może być stosowany wielokrotnie. Odnosząc się teraz do uchwały miasta Gdańska, to chciałbym zwrócić uwagę, że zapis który zwalnia podatników podatku od nieruchomości w uchwale, jest nadmiarowy. Art. 16 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zawiera wprost zapis, że zwolnione są właśnie te podmioty, które są podatnikami podatku od nieruchomości. Przytaczanie przepisów bezwzględnie obowiązujących z ustaw w uchwałach, oczywiście występuje, natomiast nie musi występować i może być też traktowane jako pewne uchybienie w technice legislacyjnej, chociaż ja się nie odnoszę, uważam też, że Gdańsk ma świetnych prawników. Chciałbym tez państwu zwrócić uwagę, ze to o czym mówił Pan Prezydent, czyli trzy założenia. Drugim założeniem było też to, aby miasto Grudziądz nie uzyskało z wpływu opłaty targowej kwot mniejszych, niż w latach ubiegłych, to też  było założeniem i to założenie było akceptowane, jak rozumiem, przez wszystkie strony biorące udział w tym całym procesie, czyli między innymi tez przez handlujących.

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Poproszę o  uzupełnienie mojej wypowiedzi Pana Prezydenta Sikorę.

Wiceprezydent Marek Sikora

            Panie Przewodniczący, szanowni państwo radni, sposób wyliczenia tak w prostych, chłopskich słowach, to co przylega do ciągu komunikacyjnego, każdy metr kwadratowy razy stawkę podstawową, to co jest głębiej, to po prostu liczymy po 0,2 złotych. Osoby handlujące, jak i inkasenci doskonale rozumieją , zresztą podkreślali … Natomiast, co panowie inkasenci powiedzieli, przede wszystkim to, że bardzo często zdarza się na targowiskach, że pierwsze metry, kiedy inkasent pobiera to inkaso, to po prostu stoiska są takie wąskie, później, jak opłata zostanie pobrana, to handlujący wystawiają się, chcemy to po prostu zalegalizować s, symbolicznie po 0,2 złotych. Ja tak patrzę, szanowni państwo na Sali widzę Pana Malinowskiego i Pana Szyszkę, osoby które konsultowały i są osobami, które wcześniej protestowały, szanowni Panowie, czy dla was jest to przejrzyste, ta uchwała i ten sposób, jeżeli Pan Przewodniczący wyrazi zgodę, to niech Panowie się wypowiedzą.

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            To znaczy Rada musi wyrazić zgodę o dopuszczeniu państwa do głosu, jeżeli w ciągu 10 sekund nie będzie sprzeciwu z państwa strony.

Radny Andrzej Wiśniewski

            Na moje ci Panowie mogą się wypowiedzieć, tylko prosiłbym od razu, żeby ci Panowie złożyli deklaracje, że słyszeli również, że dzisiaj na tej Sali została złożona bardzo jasna propozycja maksymalnego uproszczenia poboru opłaty i obniżenia stawek opłaty tak, jak w tych przykładach dawałem, gdzie za stoisko, które ma kosztować 9,20 złotych, proponowaliśmy, żeby było 3,80 i za stoisko 39,20, proponowaliśmy 13,30, no więc niech złożą oświadczenie, że to też słyszeli i przyjmują to do wiadomości.

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            To jest wniosek formalny, ja tylko chcę państwu jeszcze raz powiedzieć, czy ktoś z państwa, jest złożony wniosek o dopuszczeniu osoby spoza Rady, kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku formalnego, tego nie głosujemy.

 

Wiceprezydent Marek Sikora

            Ja jeszcze raz zadam pytanie, czy to jest przejrzyste i myślę, że stawianie Panów pod ścianą, że mają powiedzieć, jak to, a to, to chyba jest nieporozumieniem, Pan radny trochę przesadza.

Przedstawiciel  handlujących Pan Stanisław Szyszka

            Chciałem podziękować radnym z PiS, jak tez radnym z PO za troskę, za opiekę nas handlujących, jak przedstawiał Pan Prezydent, to chciałbym wyjaśnić, ze sprawa jest dla nas przejrzysta, że rozumiemy stawki, wiemy na czym to polega, także uprzejmie dziękujemy.

Radny Łukasz Mizera

            Panie Przewodniczący, Panie Prezydencie, najpierw mam pytanie w kwestii technicznej odnośnie naliczania tych przylegających części do alejek, chodzi mi o taka sytuację: widziałem stoi namiot  zabudowany dłuższym brzegiem przy alejce, ale wejść do niego można do  niego tylko krótszym bokiem, a na tej dłuższej części jest cała zabudowana ściana, bo według mnie ten przepis jest jasny i mówi, że naliczany powinien być ten dłuższy bok, który pomimo tego, że jest zabudowany …

            Chciałbym się również odnieść do tego, co się tu po raz kolejny dzieje. Szanowni państwo, Panie Przewodniczący, może stanę się po woli nudny, ale chciałbym po raz kolejny wyrazić swój sprzeciw do tego, w jaki sposób my tutaj działamy i obradujemy, ponieważ dokumenty na dzisiejszą sesję odebrałem w dniu wczorajszym rano, fakt że było to z mojej winy, bo nie mogłem odebrać ich w środę, bo nie było mnie w Grudziądzu, więc to są dwa dni znowu przed sesją. Ostatnio części radnych z PO strasznie nie podobało się, że mieli dwa dni na zapoznanie się z uchwałą, że nikt z nimi na żaden temat nie rozmawiał. Ja uważam, że fajnie było na klubach, jest część radnych niezależnych, część współpracuje z PO, część z nich jest niezależnych zupełnie i uważam, że przynajmniej w moim przypadku zostałem potraktowany bardzo nieładnie, bardzo źle się z tym czuje, ponieważ w świetle tego, jak odebrałem ostatnie oświadczenie Klubu Radnych byłem w stanie zgodzić się na to, co Pan Piotr Jezierski w tym oświadczeniu zaprezentował. Po tej sytuacji, która spotkała mnie przed tą sesją, to uważam, że w świetle tych faktów, tamto oświadczenie jest po prostu żenujące. W jednym krótkim zdaniu chciałbym powiedzieć to, że przede wszystkim rozwiązujemy, panie Prezydencie  problem dzisiaj , ja wiem, ze za chwilę usłyszymy, co było w 2003 r. , co w 2004 r., mnie tak naprawdę  mało to interesuje i naprawdę przerzucanie się tego typu argumentami dla mnie jest śmieszne i dziwne, ponieważ ja funkcjonuję w tej rzeczywistości, która mamy teraz, w tym czasie, który jest teraz, Panowie widocznie maja jakieś zaszłości, konflikty z przeszłości, mnie to nieszczególnie interesuje, ja wolałbym się zajmować problemami w dniu dzisiejszym, a nie tym jak kto w 2004 r. reagował, bo zaraz znowu usłyszymy, co kto powiedział w 2003, jak się zachował, jak się odniósł. Myślę, że trzeba było dyskutować w 2003 r.  na te tematy, ja nie pamiętam, kto, jakie stanowisko wtedy zajmował i w jakim ugrupowaniu politycznym działał, ale myślę, że większość miało coś do powiedzenia na ten temat i jakoś wtedy się nie wykazywała i nagle teraz po sześciu latach im się cos przypomniało i zauważyli, a mnie to naprawdę mało interesuje.

            W ostatniej kwestii usłyszeliśmy wiele zapewnień, że te stawki nie zostaną zwiększone, ja nie chcę w żaden sposób podważać negocjacji z handlującymi na targowiskach, które Panowie prowadzili, ja uważam tylko, żeby to nie było w ten sposób przedstawione, ze znowu są założenia, że stawki opłaty nie będą zwiększone, a po tym liczeniu niby o symboliczne 0,20 zł, a się okaże, że ten ma znowu 3 zł, ten  ma 5 zł  więcej opłaty i za jakiś czas okaże się, że to można jednak było zrobić bardziej, starając się zwiększyć szansę tych ludzi w tym czasie, który dzisiaj mamy, a zamiast tego to nie zmieniliśmy wysokości opłaty, a tak naprawdę znowu parę osób będzie miało drożej, ja niestety do końca się z tym nie zgadzam, ponieważ nie z takimi założeniami na ostatniej nadzwyczajnej sesji, nie o takich zapewnieniach rozmawialiśmy, ja w żadnym spotkaniu, na żadnej komisji, pragnę państwu przypomnieć, bo tu się różne dziwne stwierdzenia pojawiały, że na komisjach, była jedna komisja dzisiaj o 15 – tej wspólna i to nie wszystko jest dokładnie zgodnie z tym, co panowie wyświetlają i mówią, a obawiam, ze rzeczywistość może wyglądać po raz kolejny troszeczkę inaczej. Ja nie do końca jestem w stanie się z tym zgodzić.

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Panie Przewodniczący, szanowni państwo radni, to jest dokładnie, jak to wyświetlono. Sesja nadzwyczajna była zapowiedziana tydzień temu w piątek, ja rozumiem., że Pan jako radny niezależny, sam, mógłby mieć za mało wiedzy, zapraszam do siebie, tylko niech to jest z Pana inicjatywy, trudno jest mi zorientować się, czy zgadnąć, czy Pan coś potrzebuje, czy nie Panie radny, więc ja zapraszam do siebie. Odpowiadając na pytanie, jeżeli jest wzdłuż, tu było precyzyjnie powiedziane, jeżeli jest jakieś stanowisko wzdłuż ciągu komunikacyjnego, a wejście jest z boku, to jest istotne, to liczy się za stanowisko wzdłuż ciągu komunikacyjnego, według dłuższego, tak było wyraźnie powiedziane i to jest precyzyjnie właśnie na skutek uwag handlowców stwierdzone i tak jest realizowane.

Radny Łukasz Mizera

            Panie Przewodniczący, Panie Prezydencie, ja wyjaśniam sobie niektóre rzeczy, żeby nie było żadnych wątpliwości, dlatego że na ostatniej sesji ja niestety nie mogłem przedstawić swoich wątpliwości, co do faktu, który miał miejsce, ponieważ my odrzuciliśmy przyjęcie uchwały i ostatnie zdanie, jakie na tej Sali padło, to było zdanie Pana mecenasa w kwestii merytorycznej rozmowy na temat uchwały, ze dopóki nie zmienimy przepisów na podstawie starego prawa miejscowego, którym była tamta poprzednia uchwała, to będziemy interpretowali sobie sposób naliczania tej opłaty, że ona nie będzie od rzeczywistych metrów, tylko od tej lady i od faktycznych, no dokładnie, przepraszam za przejęzyczenie. Niestety w mojej ocenie, co jest prawem lokalnym, to jest święte, tak jak słusznie Pan Skarbnik zauważył, to co jest prawem krajowym, nie musi być w tym prawie powtarzane i ja uważam, ze tworzenie takich sytuacji w krótkim czasie doprowadzi do tego, że za chwile ktoś przyjdzie i będzie miał odmienne zdanie co do tego, jak można zinterpretować jakieś inne stanowisko z innej zupełnie uchwały, nawet nie dotyczącej opłaty targowej, a zupełnie innej kwestii. Ja uważam, że stwarzanie takich dziwnych precedensów, bo w mojej ocenie to jest dziwny precedens, że jest istniejące prawo i sam Urząd Prezydenta coś sobie z niego zinterpretuje, no już budzi mój niesmak  i moje duże zdziwienie i dzisiaj wolę naprawdę zapytać się dwa, czy trzy razy, żeby nie było tak, że ktoś będzie naliczał opłatę od krótszego boku, od krótszego wejścia, potem znowu ktoś będzie przynosił jakieś kontrole, które nie skutkowały, ktoś będzie się na to skarżył i znowu będzie mnóstwo dziwnych niejasności i jakiegoś skarżenia się na niewiadomo na co.

Skarbnik Miasta Mariusz Szczubiał

Ja może przybliżę, dlaczego taki zapis. Tak, jak Pan radny słusznie zwrócił uwagę, proszę przyjrzeć się takiemu przypadkowi, mamy zabudowany bok dłuższy, ale możemy mieć sytuację odwrotną, Panie radny. Mamy sprzedaż, która odbywa się regularnie z boku dłuższego, a zabudowany  jest bok krótszy, jeżeli w tym momencie sprzedający w boku krótszym wytnie sobie jakiś taki malutki otworek i napisze „tu odbywa się sprzedaż”, to w tym momencie, jak inkasent ma wymierzyć opłatę. Ja powiem Panu, Pan ma rację, czy może państwo, bo taka krótka wymiana zdań między radnymi się odbyła, rzeczywiście być może w tej sytuacji wymiar opłaty targowej nie odbywa się jakby w jej celu, czy sensie takim ogólnym, ale prawo czasami musi przewidywać takie sytuacje, po to właśnie, żeby nie dopuszczać takich interpretacji. Ja powiem tak, poza uchwałą, która jest prawem miejscowym, ustawami, uchwałami, to znajduje się wolna interpretacja, ponieważ ustawodawca przewidział to, przewidział to w trybie art. 14 a Ordynacji podatkowej, gdzie podatnik i inkasent płatnik ma prawo zadać organowi podatkowemu zapytanie, uzyskując odpowiedź na to zapytanie jest chroniony, jeżeli postępuje w sposób zgodny z odpowiedzią. Prawo jest w pewnym sensie abstrakcją, rzeczywistość czasami jest bogatsza od tej abstrakcji i niestety te interpretacje muszą być prawem dopuszczone, po to żeby dało się wykonywać prawo. Ten zapis może rzeczywiście jakby ogranicza, ale nie wiem, czy Pan radny rozumie sens tego zapisu w tym momencie, jednoznaczność, nawet jeżeli w jednym przypadku, czy w dwóch przypadkach odbędzie się to krzywdą jakąś, czy jakimś większym wymiarem, to w tym momencie nie doprowadzi do sytuacji, gdzie wszystkie stoiska na rogach, czyli na krzyżówkach dwóch ciągów komunikacyjnych będą miały otwory z tego krótszego i dłuższego boku i wtedy dopiero się pojawi problem, co to znaczy rzeczywista sprzedaż, bo można spróbować sformułować tę definicję, że przylega do ciągu z którego odbywa się rzeczywista sprzedaż, ale co oznacza w tym momencie sformułowanie „rzeczywista sprzedaż”, kto ma to stwierdzić, ponieważ proszę jeszcze zwrócić uwagę na to, wymiar opłaty targowej odbywa się w momencie, nie ma deklaracji, nie ma informacji, jest tylko moment, kiedy inkasent przychodzi i stwierdza z oglądu stan rzeczywisty.

Radny Przemysław Ślusarski

            Uważam, e ten projekt uchwały, który nam przedstawiono spełnia dwa podstawowe kryteria, dwie podstawowe rzeczy. Pierwsza jest zaakceptowana przez osoby, których dotyczy, co przed chwilą usłyszeliśmy. Po drugie, nie zgadzam się z tym, że następuje aż taki wzrost opłaty, zwłaszcza że ta 0,20 zł opłata wprowadza elementarna uczciwość, gdyż nie byłoby uczciwe, jeżeli taka samą opłatę wnosiłaby osoba, która miałaby tego zaplecza 5 m2 i osoba, która miałaby 50 m2. Nie jest to opłata, która doprowadzi to do ruiny tych handlujących, w związku z tym uważam, że dalsza dyskusja zmierza do nikąd i proponuje przejście do głosowania, chyba że ktoś ma jakieś istotne uwagi do tego projektu uchwały. Zgłaszam wniosek o zamknięcie dyskusji.

            Nie było chętnych do dyskusji nad wnioskiem o zamknięcie dyskusji, przystąpiono do głosowania nad wnioskiem. W wyniku przeprowadzonego glosowania Rada Miejska większością głosów /za 10, przeciw 6, wstrzymał się 1/ przyjęła wniosek radnego Ślusarskiego o zamknięcie dyskusji.

            Przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów /za 9, przeciw 7, wstrzymał się 1/ przyjęła przedmiotową uchwałę.

/Uchwała nr XXXVIII/8/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 4 do protokołu/

 

Ad. 3

            Zakończenie  obrad

            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka zamknął obrady, wypowiadając słowa: „zamykam obrady XXXVIII sesji Rady Miejskiej Grudziądza”.

 

 

                                                                               Przewodniczący Rady Miejskiej

 

 

                                                                                        Arkadiusz Goszka

         

 

 

                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

 

           

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Stellmacher 26-03-2009 11:11
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 26-03-2009
Ostatnia aktualizacja: - 26-03-2009 11:11