herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

Protokół z XXXV sesji Rady Miejskiej Grudziądza odbytej w dniu 25 lutego 2009 r.

Protokół

z XXXV sesji Rady Miejskiej Grudziądza

odbytej w dniu 25 lutego 2009 r.

 

 

XXXV sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto o godz. 13:00, zakończono             o godz. 15:05.  W posiedzeniu udział wzięło 21 radnych

 

/Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do protokołu/

 

Ad. 1 a

            XXXV sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto hymnem państwowym. Następnie Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański dokonał otwarcia, wypowiadając słowa: „Wysoka Rado, otwieram obrady XXXV sesji Rady Miejskiej Grudziądza”. Powitał radnych, radnych Młodzieżowej Rady Miejskiej Grudziądza, prezydentów, Sekretarza, Skarbnika, zaproszonych gości, naczelników wydziałów, kierowników biur, przedstawicieli prasy, radia i telewizji oraz mieszkańców Grudziądza.

 

            Sekretarzem obrad był Radny Michał Czepek

 

Ad. 1 b

            Przedstawienie porządku obrad

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Szanowni Państwo, porządek został Państwu dostarczony wcześniej. Natomiast 18 lutego wpłynęło do Biura Rady Miejskiej  pismo pani Małgorzaty Kufel z prośbą o przyjęcie rezygnacji z funkcji Przewodniczącej Rady Miejskiej Grudziądza. W odpowiedzi przygotowałem inicjatywę uchwałodawczą w tej sprawie. Pozwolę sobie jeszcze zacytować uzasadnienie Pani radnej Małgorzaty Kufel.

 

/Pismo radnej Małgorzaty Kufel stanowi załącznik Nr 2 do protokołu/

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

W związku z tym na podstawie art.20 ust.1a chciałem Państwa prosić o włączenie tej uchwały do porządku obrad.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

Proszę Państwa, posługuję się tutaj pamięcią, którą mam i jakimś żywym wspomnieniem sprzed paru lat. Chciałbym zapytać, Panie Przewodniczący, czy występując z uchwałą w sprawie odwołania Pani Przewodniczącej ze stanowiska Rady Miejskiej, nie powinien Pan na tej samej sesji przygotować i przedstawić Radzie Miejskiej uchwały w sprawie powołania Przewodniczącego Rady Miejskiej. Zaraz powiem dlaczego. Otóż Regulamin nasz, statut chyba właściwie, stwierdza, że sesje Rady zwołuje Przewodniczący Rady Miejskiej. W momencie kiedy jest Przewodniczący to rzeczywiście podczas jego nieobecności lub w innych sytuacjach, prawo takie ma Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej. Z tego prawa korzystał Pan i inni zastępcy dotąd. Natomiast w momencie kiedy nie ma Przewodniczącego w związku z tym nie ma kogo zastępować w imieniu kogo sesję zwoływać. Mówię tak dlatego, ze kilka lat temu, podczas poprzedniej kadencji doszło do analogicznej sytuacji. Na jednej z sesji Rady Miejskiej odwołano dotychczasowego Przewodniczącego Rady, pana Eugeniusza Piaseckiego i przekonano nas, co potwierdzili obaj radcy Urzędu wtedy. Przedstawiono opinie prawne których szczególnym obrońcą był obecny dzisiaj Wiceprzewodniczący pan Arkadiusz Goszka, że konieczny jest wybór na tej samej sesji Przewodniczącego rady, ponieważ w przeciwnym razie nie będzie miał kto zwołać kolejnej sesji Rady. Jeżeli przewodniczącego już nie będzie. No zaufaliśmy tej opinii prawnej i wybór pana Arkadiusza Goszki odbył się zgodnie z tymi opiniami na tej samej sesji. Od tego czasu ani ustawowy ani miejski się nie zmienił. W związku z tym należałoby sądzić, że jeżeli dzisiaj decydujemy o odwołaniu pani Małgorzaty Kufel z funkcji Przewodniczącej Rady Miejskiej, to w tej samej analogicznej sytuacji powinniśmy na tej samej sesji dzisiaj aby miał kto zwołać kolejną sesję Rady Miejskiej powołać nowego Przewodniczącego. Mam nadzieję, że obecna tu pani Przewodnicząca i mam nadzieję pan Wiceprzewodniczący Goszka, który wtedy to stanowisko przedstawiał i prezentował potwierdzą to, co teraz powiedziałem.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Dziękuję. Szanowna Rado, Panie Radny, ja oczywiście też miałem sporo wątpliwości w związku z zaistniałą sytuacją. Konsultowałem to z drugim Wiceprzewodniczącym Rady Miejskiej. Konsultowałem to również z biurem prawnym. Mam taką opinię prawną w tej sprawie ale poproszę Pana Mecenasa, żeby w tej sprawie również zabrał głos. … Panie Mecenasie, bardzo proszę do mikrofonu.

 

Radca Prawny Grzegorz Muszarski

Dzień dobry Państwu, radca prawny, Grzegorz Muszarki. Przede wszystkim trzeba stwierdzić tak, że przepisy ustrojowe, czyli ani Ustawa ani Statut nie nakładają obowiązku właśnie takiego podwójnego głosowania na jednej sesji czyli odwołania Przewodniczącego i jednocześnie powołania. To jest punkt pierwszy. Wątpliwości właśnie rodzą się w sytuacji jeżeli nie doszłoby do powołania Przewodniczącego na tej samej sesji. Naturalnie, żeby uniknąć takich wątpliwości no takim rozwiązaniem byłoby istotnie powołanie Przewodniczącego na tej samej sesji, żeby wątpliwości nie było. Ale czytając różne publikacje zgodne jest w doktrynie to, że jeżeli następuje wakat na stanowisku Przewodniczącego wówczas można zastosować zapis paragrafu artykułu 19, że właśnie w sytuacji nieobecności Przewodniczącego jego funkcję wykonuje Wiceprzewodniczący. Jest to w drodze analogii po to, żeby uniknąć właśnie takiej sytuacji w której następuje jakiś paraliż funkcjonowania Rady Miasta. Dlatego też bazując na tych wypowiedziach doktryny wydaje się zasadnym stwierdzenie, że jest możliwym zwołanie kolejnej sesji przez Wiceprzewodniczącego i prowadzenie tej sesji. Mówię tak, żeby nie było wątpliwości naturalnym byłoby może powołanie ale nie wydaje się to niezbędne, konieczne. Nie powinno prowadzić to do paraliżu działania tego organu.

 

Radny Łukasz Mizera

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, ja bardzo krótko, ponieważ nie do końca jestem w stanie podzielić poglądu, że „można wysnuć”, „per analogia”, czy „w ramach wypowiedzi doktryny”. Jeżeli jest możliwość żeby robić coś jasno i przejrzyście to dlaczego my zawsze musimy sobie komplikować? Ja tego nie jestem w stanie zrozumieć tak na zdrowy rozsądek. Przecież to nie jest chyba problem, żeby w tym momencie, jeżeli dzisiaj ma być głosowane to odwołanie, zebrały się kluby, przedstawiły kandydatury, bo przypuszczam, że kluby takie kandydatury gdzieś w zamyśle mają. A jeżeli nie mają to przeprowadzić całą procedurę na kolejnej sesji i nie pozostawiać żadnych wątpliwości a działać zgodnie i jednoznacznie z tym co jest zapisane. Nie szukać rozwiązań jakichś znowu zastępczych i mieć nadzieję, że chyba wszystko tym razem jest chyba dobrze, bo ja już różne opinie prawne na tej sali słyszałem i nie wszystkie potem się potwierdziły. Więc w mojej ocenie jest jedynym i słusznym rozwiązaniem przeprowadzenie wszystkiego zgodnie z tym co jest zapisaniem a nie szukanie znowu, pisanie opinii, szukanie uzasadnień na siłę i przekładanie czegoś co i tak jest właściwie nieuchronne. Dziękuję serdecznie.

 

Radny Eugeniusz Piasecki

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Panie Mecenasie, tłumaczenie Pana jest całkowicie niezrozumiałe, ponieważ o sytuacji o której Pan mówi, że Wiceprzewodniczący zastępuje Przewodniczącego, taką sytuację mamy. My teraz chcemy usłyszeć Pana opinię co zrobić w przypadku rezygnacji Pani Przewodnicz … pani radnej Kufel z funkcji Przewodniczącej. To jest najważniejsza sprawa. Bo czy Pan powie nam, że za miesiąc możemy się zebrać czy w innym czasie czy za pół roku to nas nie satysfakcjonuje. Pan musi wytłumaczyć jaka jest sytuacja prawna i to: „czarne” albo „białe”. Jeżeli Przewodniczący rezygnuje czy na tej samej sesji musi być wybierany nowy Przewodniczący. To tylko nas w tej chwili interesuje. Dziękuję bardzo.

 

Radca Prawny Grzegorz Muszarski

Odpowiadając, nie ma obowiązku powoływania na tej samej sesji Przewodniczącego Rady Miasta. Można to uczynić na następnej sesji, którą będzie mógł zwołać Wiceprzewodniczący.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

Czy ja mógłbym w takim razie, bo teraz posunął się Pan jakby o krok dalej niż przed chwilą. Ponieważ to, że nie ma obowiązku to wiadomo. Ta sytuacja nie jest regulowana. Nikt nie powiedział, że na tej musi być powołany. Natomiast polega na czym innym. Nie będziemy mieli tu do czynienia z nieobecnością Przewodniczącego – tak jak mieliśmy dotąd, niezależnie od tego z czego ta nieobecność wynika, tylko będziemy mieli do czynienia z nieistnieniem Przewodniczącego Panie Radco. Z nieistnieniem – nie ma. Nie ma Przewodniczącego – nie istnieje. Nie: nie jest obecny, tylko nie istnieje. I wtedy, tak jak nie ma zapisu, że trzeba na jednej sesji, tak jest zapis w konstytucyjnych zasadach funkcjonowania samorządu, że sesje Rady zwołuje Przewodniczący. W związku z tym, jak nie istnieje Przewodniczący, to paradoksalnie nie można go nawet zastępować. Bo jego nie ma. On fizycznie nie istnieje. Rada Miejska jakby zlikwidowała istnienie tego podmiotu. I żeby zrealizować inny konstytucyjny zapis samorządu o tym, że sesje zwołuje Przewodniczący, przed tą kolejną sesją musimy Przewodniczącego powołać. A możemy to zrobić tylko na tej sesji. Prawda? To jest moje rozumowanie. I ja naprawdę dobrze odrobiłem lekcję, którą dwa lata temu przećwiczył na mnie wtedy tłumacząc to Pan Wiceprzewodniczący Goszka. Ja zrozumiałem wtedy to co miał mi do powiedzenia i dzisiaj jako dobry i zdolny uczeń tę lekcję powtarzam. I to potwierdzili wtedy, przyznaję, obaj pracujący wtedy dla miasta radcowie prawni. Nie ma sytuacji zastępowania Przewodniczącego bo nie ma kogo zastępować bo nie ma kogo zastępować i to jest ten zasadniczy problem.

 

Radca Prawny Grzegorz Muszarski

Tutaj odpowiadając, przepisy nie regulują wielu podobnych sytuacji, tak? Ten wakat może powstać na skutek śmierci Przewodniczącego czyli ale tu no jakby przepraszam … Chodzi jakby o pokazanie różnych możliwych sytuacji, które byłyby rozwiązywane w ten sam sposób poprzez analogiczne zastosowanie zapisu, że jeżeli jest osoba mogąca sprawować funkcję, jest osoba funkcyjna wiceprzewodniczącego to ma ona kompetencje do pełnego organizowania pracy Rady, tak jak Przewodniczący. Po to aby uniknąć właśnie sytuacji polegającej na jakimś paraliżu Rady.

 

Radny Kazimierz Cichiński

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Zanim jest Przewodniczący, zanim go odwołamy, ewentualnie odwołamy, proponuję postawić wniosek i stawiam wniosek ażeby w tej chwili podjęła uchwałę, że na następnym zebraniu wybierzemy Przewodniczącego Rady Miejskiej.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Panie Radny, taka była moja intencja. Dlatego konsultowałem to z prawnikami. Na dzisiejszej sesji jak najszybciej kiedy wpłynęło pismo, przygotować odwołanie. Natomiast na najbliższej sesji, np. w marcu przygotować uchwałę o powołaniu. Taka była moja intencja. Nie chciałem, żeby to się działo „na gorąco”. Chciałem aby ta sprawa była na spokojnie przygotowana i żebyśmy w marcu, bez większych emocji do tematu podeszli jeszcze raz. Taka była moja intencja. Oczywiście można było przygotować uchwałę o powołaniu również na tej sesji Przewodniczącego natomiast po konsultacji doszedłem do takiego wniosku. Takie były moje intencje.

 

Radny Eugeniusz Piasecki

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Ja mam jeszcze pytanie do Pana mecenasa. Proszę mi powiedzieć czy Rada Miejska może istnieć bez Przewodniczącego Rady Miejskiej i czy może działać? Oprócz takiego przypadku jak Pan mówił: śmierć czy coś takiego – to nie wchodzi tutaj w rachubę. Jak Rada Miejska będzie funkcjonować do przyszłego miesiąca bez Przewodniczącego i czy w ogóle jest taka możliwość. Dziękuję.

 

Radca Prawny Grzegorz Muszarski

Bazując konsekwentnie na tym jak takie wątpliwości się rozwiązuje trzeba powiedzieć, że Wiceprzewodniczący będzie miał pełnię uprawnień Przewodniczącego do czasu wyborów Przewodniczącego. Nie mniej trzeba dążyć do sytuacji, żeby stanowisko Przewodniczącego było obsadzone. Czyli żeby było zgodne jakby z tym porządkiem ustrojowym jaki jest przyjęty, tak?

 

Radny Andrzej Wiśniewski

Panie Radco, no niech Pan nie pisze nam prawa na kolanie. Bo teraz za chwilę będziemy mieli zupełnie nową ustawę o samorządzie napisaną. Pytanie było bardzo proste. Proszę zwrócić uwagę. Mamy do czynienia nie z naturalnym wygaśnięciem mandatu poprzez śmierć ale przez odwołanie. Rada Miejska sama, z własnej woli odwołała Przewodniczącego, nie ma. Nie ma więc też kogo zastępować. Jak nam Pan Wiceprzewodniczący spróbuje zwołać Radę to oczywiście zaskarżamy to do Wojewody, ponieważ my domagamy się, żeby zgodnie … i niech Pan tylko potwierdzi czy jakiś przepis mówi o tym, że sesje Rady zwołuje Przewodniczący? Jeżeli jest taki przepis, który o tym mówi, to znaczy, że jak tego Przewodniczącego nie będzie to tak długo wprowadzamy Radę w stan paraliżu, ponieważ nie ma kto zwołać Rady. Bo kogo zastępuje Wiceprzewodniczący jeżeli Przewodniczącego nie ma z woli Rady. Rada go odwołała.

 

Radny Łukasz Mizera

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, ja naprawdę jednym zdaniem jeszcze raz. Ja przysłuchuję się tej rozmowie a z tego co powiedział Pan mecenas najlepszym i najbardziej właściwym rozwiązaniem jest powołanie Przewodniczącego, najbardziej jednoznacznym, na tej samej sesji. Więc pytam się, po co my to sobie utrudniamy. Ja przed chwilą już się o to zapytałem ale zapytam się ponownie. Bo odnoszę takie wrażanie, że to prawo na tej Sali jest wykorzystywane w zależności od potrzeb. Jak raz jest potrzeba, żeby Przewodniczący był zwoływany na tej samej sesji to jest uparcie za wszelką cenę przepychane i wykorzystywane. Jeżeli innym razem zdarzy się tak, że wygodniej komuś byłoby poczekać, nie wiem czy na komplet radnych czy na inną sytuację to wówczas ta sytuacja jest odwrotna i wykorzystywana jest w drugą stronę więc chciałbym, żebyśmy się określili jednoznacznie co zrobimy i wykorzystali w mojej ocenie to najprostsze i najbardziej właściwe rozwiązanie.

 

Radny Marek Czepek

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Chciałem w imieniu klubu prosić o przerwę.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Zarządzam … Ile minut wystarczy? Zarządzam 15-minutową przerwę.

 

/Przerwa trwała od 13:25 do 13:45/

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Szanowni Państwo, wznawiam obrady XXXV sesji Rady Miejskiej Grudziądza. Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos? Jesteśmy przy porządku obrad.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Arkadiusz Goszka

Szanowni Radni, Panie Prezydencie, zostałem tutaj wywołany do odpowiedzi przez radnego pana Andrzeja Wiśniewskiego. W związku z tym, ze ja tutaj przedstawiłem takie stanowisko prawne. Pozwoliłem sobie w czasie przerwy przeanalizować protokół z sesji z 15 czerwca 2004r. I w tym protokole, oczywiście, tylko był sam projekt uchwały o odwołaniu Przewodniczącego Rady i szukałem swojej wypowiedzi gdzie wnioskowałem o wprowadzenie w trybie art. 20 ust. 1a tego konkretnie punktu. Nie znalazłem takiej wypowiedzi. Może się mylę. Jeżeli się nie mylę był to radny pan Lewandowski, nie chciałbym tutaj jednoznacznie potwierdzać. Taki wniosek był zgłoszony ale nie było to z mojej strony. Jeżeli chodzi konkretnie o ówczesne stanowisko radców prawnych no trudno dyskutować ze stanowiskiem radców prawnych ale też wiem, ze sam projekt uchwały był przygotowany jako odwołanie i Pan ówczesny Przewodniczący może to potwierdzić. Dziękuję.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Panie Przewodniczący, jest zapewne tak jak pan mówi, natomiast rzeczywiście kto fizycznie zgłosił ten projekt i powiedział, że trzeba wybrać na jednej sesji itd. Ja nie pamiętam czy, to był Pan Lewandowski, iksiński, czy ktokolwiek, natomiast pozwoliłem sobie jakby do Pana osobiście się odwoływać, ponieważ pamiętam, ze Pan był tą osobą, która jakby występowała wtedy  w roli głównej. Ja nawet jestem skłonny uwierzyć, że nie był Pan tym, który jakby toczył spór, bo Pan zostawał tym przewodniczącym, który na tej sesji był wybierany. Ale sprawa się sprowadza do istoty rzeczy, odwoływaliśmy jednego i wtedy pan i pańscy koledzy postawili problem, że jeżeli odwołamy a nie wybierzemy nowego to sparaliżujemy Radę. To potwierdzili również radcowie prawni Rady i doszło do tego głosowania i został pan wybrany. Więc ja nie mówię, że był pan tym głównym, który prezentował tę opinię. To zrobił pewnie ktoś inny ale nie ma to większego znaczenia. ja się do pana odwołuję bo pan zostawał wtedy tym przewodniczącym. My musieliśmy pana wybrać po to żeby miał kto zwołać kolejną sesję po odwołaniu pana wiceprzewodniczącego.

            Ja mam pewną wątpliwość, ja bardzo chętnie zagłosuję za uchwałą o odwołaniu pani przewodniczącej na jej wniosek, nie chciałbym jej sytuacji utrudniać ale szczerze mówiąc teraz jestem w kropce ponieważ karzecie mi państwo głosować nad wprowadzeniem uchwały, która w mojej ocenie jest niezgodna z prawem, i która powoduje paraliż Rady. Ja uważam panie przewodniczący, że procedura powinna być taka: po złożeniu przez panią M. Kufel rezygnacji z funkcji przewodniczącej pan jakby automatycznie powinien przygotować dwie inicjatywy uchwałodawcze na jedną sesję. Mianowicie o odwołaniu i powołaniu i wtedy nie miałbym wątpliwości i głosowałbym za wprowadzeniem tego do porządku obrad. Natomiast teraz mam wątpliwości no bo mam głosować nad uchwała, która w mojej ocenie doprowadzi do paraliżu Rady a w moim konkretnym przypadku ja nie mam za dużo czasu ale już widzę, że będę musiał oprotestowywać każde zaproszenie na sesję domagając się żeby podpisał je przewodniczący rady. Ja tego żądam. Proszę żeby ustalono tak żeby6 przewodniczący Rady Miejskiej podpisał do mnie zaproszenie na kolejną sesję bo tylko on ma wynikające z przepisów prawo. Myślę, że będzie to bardzo trudne do spełnienia w momencie kiedy panią Małgorzatę Kufel z tej funkcji odwołamy.

 

Sławomir Szymański Wiceprzewodniczący Rady

            Tak jak powiedziałem, miałem wątpliwości czy wiceprzewodniczący może zwołać sesję Rady w marcu kiedy odwołamy panią przewodniczącą. Natomiast te wątpliwości zostały rozwiane kiedy otrzymałem opinię prawną, po to ma się przedstawicieli, którzy są specjalistami w tej dziedzinie i dlatego to konsultowałem. Natomiast ja proszę teraz o 10 minut przerwy.

 

 Ogłoszona została przerwa. Po przerwie obrady zostały wznowione.

 

Po konsultacjach stwierdziłem, ponieważ jest zbyt wiele wątpliwości w związku z zaistniałą sytuacją. Moja propozycja jest następująca. Jako inicjator tej uchwały chcę ją wycofać i zrezygnować z jej wprowadzenia do porządku obrad.

 

Radny Łukasz Mizera

            Panie przewodniczący, dla mnie ta sytuacja jest naprawdę bardzo dziwna i to ze względu na termin, w którym to pismo wpłynęło ponieważ jak państwo spojrzycie jest tu 18 lutego czyli to było 7 dni przed sesją i wydaje mi się, że można to było zorganizować w jakiś sposób bardziej sprawny i racjonalny. Dziś tak naprawdę straciliśmy godzinę czasu bo tak to traktuję wycofując tą uchwałę i zajmowaliśmy się przez godzinę znowu niczym. Mamy wrócić do tego za miesiąc. Ja nie do końca rozumiem ani motywy takiego postępowania ani wszystkiego co wokół tego się dzieje ale w stosunku do takiego działania ja chciałbym wyrazić swój zdecydowany sprzeciw. To jest wszystko co mogę zrobić.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Zdaję sobie sprawę, że składanie tu stanowczych sprzeciwów niewielu obchodzi, natomiast ja również protestuję przeciwko traktowaniu tej Rady jako terenu walki i intryg partyjnych ponieważ nie widzę dziś żadnych przeszkód do tego by rada, która jest w pełnym składzie zdolnym do podejmowania uchwał mogła jedną jak i drugą uchwałę przyjąć. To, że jej nie przyjmuje, to, że przewodniczący wycofuje te uchwały uważam za kolejny gorszący objaw działalności tej Rady, który potwierdza, że jest to przedmiot intryg a nie poważne ciało podejmujące decyzje w interesie miasta i przeciwko czemuś takiemu również stanowczo protestuję podpisując się pod tym co powiedział przed chwilą radny Mizera.

 

Sławomir Szymański Wiceprzewodniczący Rady

            Szanowni państwo, ja właśnie dlatego żeby nie było żadnych konfliktów ani niepokojów konsultowałem podejmowane przez siebie decyzje w sprawie przygotowania pod względem formalnym uchwały o odwołaniu z funkcji przewodniczącej Rady. Chciałem to zrobić na tej sesji, miałem nadzieję, że nie będzie żadnych sporów ani niejasności. Chciałem na tej sesji po odwołaniu podziękować, pożegnać panią Małgorzatę Kufel. Przykro mi bardzo, że sytuacja stała się traka jaka się stała, nie chciałem do tego doprowadzić w żaden sposób, chciałem żebyśmy mogli dziś całą Radą podziękować za współpracę pani Kufel. Oczywiście, w momencie mojego wycofania tej uchwały z dzisiejszej sesji i tak zgodnie z ustawą funkcja pani przewodniczącej skończy się po 30 dniach od złożenia wniosku. W związku z tym przepraszam za zaistniałą sytuację i nie chciałem do niej doprowadzić dlatego prosiłem Biuro Prawne o pomoc w tej sprawie żeby rozstrzygnąć wszelkie wątpliwości, nie chciałem wprowadzać żadnego niepokoju. W związku z tym za jakiś czas będziecie mieli państwo możliwość wyboru nowego przewodniczącego i ta dwuznaczna sytuacja w Radzie Miejskiej się skończy. Proszę pamiętać, że to ja pełnię tylko obowiązki więc wypadało wiceprzewodniczącemu konsultować tego typu sytuację. Dziękuję.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Panie Przewodniczący, ja nie wiem jak to wygląda od strony prawnej ale w świetle tego co pan przed chwilą powiedział to chciałbym zwrócić uwagę, bo jeżeli jest tak jak pan mówi, że w złożeniu przez panią przewodniczącą rezygnacji ta rezygnacja wejdzie w życie bez podejmowania przez Radę uchwały po 30 dniach to wtedy mamy dokładnie tę samą sytuację. A chciałbym zwrócić uwagę na to, żeby nie przegapiono terminu zwołania sesji Rady do momentu kiedy nie upłyną te 30 dni. Jeżeli tak jest to rozumiem, że musimy przd upływem 30 dni zebrać się na kolejnej sesji i podjąć obie decyzje.

 

Sławomir Szymański Wiceprzewodniczący Rady

            Zgadza się panie radny, już o tym myślałem żeby to się stało zanim upłynie termin30 dniowy od złożenia rezygnacji i takie były intencje moje żeby jak najszybciej wycofać ten projekt i zorganizować sesję w celu m.in. wyboru przewodniczącego Rady.

            Szanowni państwo, jeżeli już zmierzałem by formalnie przygotować uchwałę o odwołaniu pani przewodniczącej, pani przewodnicząca została przeze mnie zaproszona i jest tu obecna, w związku z tym proszę mi pozwolić aby bez względu co się dziś wydarzyło, nie psujmy już tej sytuacji, w związku z tym proszę mi pozwolić, że bardzo serdecznie pani przewodniczącej podziękuję: Pani Przewodnicząca, w imieniu Rady Miejskiej Grudziądza dziękuję bardzo serdecznie za te dwa lata współpracy, za pani wszelkie inicjatywy, za czas spędzony tu w Radzie, za doskonałą organizację, za inicjatywy, które zmierzały do tego aby Rada Miejska funkcjonowała jak najlepiej. Przy okazji życze też pani wszelkiej pomyślności w życiu osobistym i zawodowym i mam nadzieję, że jeszcze nie raz będziemy mieli możliwość współpracy. Bardzo serdecznie dziękuję.

 

Prezydent Robert Malinowski

            Pani Przewodnicząca, proszę ode mnie też przyjąć podziękowania za te dwa lata doskonałej współpracy, za umiejętne i bardzo dobre prowadzenie obrad Rady Miejskiej, za fachowe przygotowanie. W imieniu współpracowników bardzo serdecznie dziękuję.

 

Małgorzata Kufel

            Za państwa pośrednictwem obecnych na Sali, wszyscy którzy przez okres sprawowania funkcji przewodniczącej byli mi pomocni, wspierali mnie w działaniu i zwyczajnie ludzką radą pozwalali przejść przez trudne nie raz momenty. Proszę państwa złożyłam rezygnację, w pełni ją podtrzymuję, w terminie, nawiasem mówiąc jak wskazywał pan radny Mizera, na wprowadzenie w trybie zwykłym, ale siedem dni przed terminem to jest wystarczający okres na wprowadzenie do porządku obrad w trybie zwykłym więc radni mogli po prostu otrzymać nowy porządek obrad.

Dziękuję panie Prezydencie za współprace na linii przewodniczący prezydent, szefom klubów, radnym szczególnie tym, którzy byli ze mną blisko związani jak radni Wspólnego Grudziądza. W takich momentach myślę nie zawiodłam państwa zaufania bo starałam  się przyzwoicie wypełniać tą rolę jaką mi państwo powierzyliście, godnie reprezentować na zewnątrz, organizować prace tak aby było sprawnie, zgodnie z prawe, szybko i efektywnie. Nie może być zawsze efektownie ale na pewno efektywnie. Było mi trudno, ale chciałam być przewodniczącą, wydawało mi się, że sprawa jest bardziej prosta ale Sąd Wojewódzki bardzo się ociągał z wydaniem uzasadnienia do wyroku i rzeczywiście wydawało mi się, że to zdezorganizuje pracy Rady i były takie chwile, że czułam się dość osamotniona ale oprócz bycia radnym, rodzicem, pracownikiem trzeba też być człowiekiem. I wiecie, że dużo z tego człowieczeństwa wyszło z moich kolegów radnych i ku mojemu zdumieniu najwięcej ciepłych słów usłyszałam od radnych z opozycji i to jest bardzo miłe. Oprócz tego, że się ma różne zdanie na ten sam temat, różnimy się pięknie ale w trudnych sytuacjach takich ludzkich potrafimy się wesprzeć i po ludzku do siebie rozmawiać. Myślę, że w takich momentach jest to najważniejsze bo ludzi poznajemy, jak mówi przysłowie, w biedzie. Nie uważam, że w jakichś szczególnych tarapatach jestem, sytuacja jest dla mnie prosta, ten awans przyjęłam oczywiście świadomie i cieszę się, że mam więcej obowiązków, chociaż to brzmi absurdalnie ale tak w moim przypadku jest. Ci którzy mnie znają wiedzą, że jestem osobą aktywną i z nadmiarem energii.

            Jeszcze raz bardzo dziękuję i informuję państwa, że będę występowała do NSA z odwołaniem od decyzji WSA. Jak się skończy nie wiem. Natomiast korzystam z moich praw więc jeśli będzie mi dane wrócić w tej kadencji jako radna to oczywiście to uczynię na pewno z przyjemnością. Na bieżąco śledzę prace Rady, otrzymuję materiały na sesje więc moje zdanie mogę sobie wyrabiać. Raz jeszcze bardzo, bardzo dziękuję.

 

Sławomir Szymański Wiceprzewodniczący Rady

            Przypominam, że jesteśmy w punkcie przedstawienie porządku obrad. Czy są jeszcze jakieś uwagi do porządku obrad?

 

Dziękuję, porządek obrad został przyjęty.

 

Radny Witold Kraśniewski

            Szanowni państwo, kilka dni temu podczas spotkania prezydenta z mieszkańcami Grudziądza miałem chwilę słabości, o której miejscowe media szeroko informowały. Jakkolwiek jest to rzeczą ludzką i takie rzeczy się zdarzają aczkolwiek uważam, że osobom pełniącym funkcje publiczne nie powinny się zdarzać. Dlatego tych wszystkich, którzy czuli się moim zachowaniem dotknięci chciałbym serdecznie przeprosić. I tyle mam na ten temat do powiedzenia. Dziękuję.         

 

/Porządek obrad stanowi załącznik Nr 3 do protokołu/.

 

Ad. 1 c

            Przyjęcie protokołu z XXXIV sesji

 

W wyniku głosowania protokół z XXXIV sesji przyjęto jednogłośnie (21 za).

 

Ad. 2

Informacje Prezydenta

 

Prezydent Robert Malinowski

            Panie przewodniczący, szanowni państwo, kontynuowałem dobry zwyczaj spotykania się z mieszkańcami Grudziądza żeby umożliwić tym, którzy chcą z tego skorzystać, spotkanie bezpośrednie. Wnioski jakie dziś wyciągam z tych spotkań są takie, że w tych spotkaniach brała znacznie mniejsza ilość mieszkańców niż w latach poprzednich. Co uważam za objaw pozytywny, dominowały sprawy dróg, parkingów, chodników co pokazuje jak wiele mamy jeszcze do zrobienia w tej dziedzinie. Zaskoczeniem dla mnie była bardzo mała ilość dyskusji na tematy związane z bezpieczeństwem, z wyjątkiem Mniszka, co też traktuje jako objaw pozytywny. Zwiększyło się znacznie poczucie bezpieczeństwa mieszkańców.

            Spotkałem się z wiceministrem infrastruktury odpowiedzialnym za drogi, panem Zbigniewem Ratczakiem, sprawa dotyczyła budowy III odcinka autostrady. Chciałbym państwu przypomnieć, że ten odcinek o wartości ok. 80 mln zł, w środku tego odcinka jest węzeł, zjazd na ul. Mazowiecką i Konstytucji 3 Maja, w WPI mamy na ten cel ok. 6 mln zł. Udało się również zabezpieczyć wykonanie tego zjazdu ze środków Generalnej Dyrekcji Budowy Dróg i Autostrad. Odbyłem również spotkanie z dyrektorem bydgoskiego oddziału, panem Markiem Kowalczykiem, ustaliliśmy wszystkie szczegóły z tym związane, zjazd, to połączenie będzie budowane ze środków finansowych Generalnej Dyrekcji Budowy Dróg Krajowych I Autostrad.

            Udało się również pozyskać ze  środków unijnych kwotę 3,5 mln zł. Przypominacie sobie państwo przebudowę ronda przy ul. Karabinierów, Paderewskiego i Legionów, Rondo kosztowało 5,5 mln zł. 2 mln zł pozyskaliśmy z programu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, pozostałe 3,5 ,mln ł wyłożyliśmy z kasy miejskiej. Zostanie to zrefundowane ze środków unijnych, z sektorowego programu operacyjnego Transport. Za te 3,5 mln zł postaramy się wyremontować ul. Nauczycielską, Elbląską i Tczewską. Jako, że część dokumentacji na te ulice już posiadamy.

            Spotkałem się też w Toruniu i w Warszawie z wiceministrem gospodarki panem Adamem Szeinfeldem. Rozmowy dotyczyły inwestycji zewnętrznych w Grudziądzu. Gościliśmy także z PAIiIZ, gdzie prezentowaliśmy aktualną ofertę inwestycyjną miasta. Uzyskaliśmy i od pana ministra i od wiceprezesa zapewnienie o wzmożonym wsparciu naszych działań w poszukiwaniu inwestorów.

            Gościliśmy również konsula generalnego Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce. Była też przedstawicielka Pomorskiej Strefy Ekonomicznej. Rozmawialiśmy o rozwoju gospodarczym, kulturalnym i sportowym. Pan konsul będzie silnie wspierał nasze działania w pozyskiwania inwestorów z tamtej części świata.

            Została wyłoniona Młodzieżowa Rada Miejska Grudziądza. W tej Radzie jest 20 uczniów szkół ponad gimnazjalnych. 8.812 osób było upoważnionych do głosownia, ważnych głosów oddano 5.672. najwyższa frekwencja 85,3 % była w Gimnazjum Nr 1 czyli w Mniszku. Opiekunem Młodzieżowej Rady została pani radna Joanna Iwanowska. Mam nadzieję, że współpraca Młodzieżowej Rady z państwem będzie się układała pomyślnie.

            Pozyskaliśmy kolejne środki unijne tym razem z Programu Operacyjnego kapitał Ludzki na szkolenie urzędników. Przypomnę, że jesteśmy wspólnie z Urzędami Bydgoszczy. Inowrocławia i Włocławka, cały projekt to 2.872.000 zł a udział naszego miasta w tym projekcie to jest 487.817 zł, kład własny 24.390 zł. Czas realizacji tego projektu …(koniec kasety 1 A)…

            Pozyskaliśmy nowe pomieszczenia jeśli chodzi o strażników miejskich. Zostały przebudowane po MZUP-ie, mamy nowe szatnie, toalety, aneks kuchenny. Jest porządne zaplecze, które będzie służyło poprawie warunków pracy strażników.

            Dokonałem również wręczenia listów gratulacyjnych i nagród dla policjanta, dzielnicowego, strażnika miejskiego i strażaka w roku 2008. Chciałbym państwa poinformować, że dzielnicowym roku został ASP. Wojciech Polus, dzielnicowy rewiru II Komendy Miejskiej Policji. Natomiast tytuł policjanta patrolowego przypadł sierż. Dariuszowi Beszczyńskiemu. Listy gratulacyjne i nagrody pieniężną otrzymali również Zdzisław Wiśniewski jako strażak roku pełniący służbę dyżurnego w Państwowej Straży Pożarnej oraz  mł. Insp. Marcin Kowalski strażnik roku 2008. Decyzję o przyznaniu tych nagród podjęli komendanci poszczególnych jednostek w uznaniu za wzorową służbę podwładnych.

            Byliście państwo zaproszeni na kolejną nagrodę im. prof. Pasierba. Część z państwa wzięła w tym udział. Tą nagrodę otrzymała Eleni. To jest 12 laureatka im. ks. Pasierba. Nagroda jest przyznawana za promowanie polskiej kultury, krzewienie wartości chrześcijańskich i życie bliskie Bogu i człowiekowi. Wśród laureatów są m.in. J. Twardowski, K. Zannusii, J. Pospieszalski, E. Bryll, M. Komorowska.

            W dniu wczorajszym gościliśmy w Grudziądzu wiceministra od polityki społecznej Dudę. Spotkanie odbyło się z przedstawicielami wszystkich służb pracujących w szeroko rozumianej pomocy społecznej. Nie tylko z Grudziądza ale i z regionu. Pan minister poinformował wszystkich zebranych jakie szykują się zmiany legislacyjne, jakie są środki przeznaczone na finansowanie pomocy społecznej. Spotkanie oceniam bardzo wysoko. Dziękuję.

 

Radny Henryk Szram

            Szanowni państwo, ja nie mam pytania do pana Prezydenta, ale chciałbym wykorzystać chwilę i na ręce komendanta policji wyrazić podziękowania za ujęcie w dniu wczorajszym groźnych bandziorów jacy krążyli po naszym mieście i rabowali sklepy, żywą gotówkę. Oby tak dalej panie komendancie, bo jestem wyrazicielem nie tylko swojej woli ale i osób już obrabowanych przez tych bandytów i ewentualnych następnych. Życzę panie komendancie tak samo owocnych wyników i serdecznie panu dziękuję.

 

/Wykaz Zarządzeń Prezydenta stanowi załącznik Nr 4 do protokołu/

 

Ad. 3

Uchwała w sprawie określenia zadań, na realizację których przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2009 roku

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła przedmiotową uchwałę (za 21).

 

/Uchwała Nr XXXV/4/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 5 do protokołu/

 

Ad. 4

            Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu na 2009 rok

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów przyjęła przedmiotową uchwałę (za 18, przeciw 3).

 

/Uchwała Nr XXXV/5/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 6 do protokołu/

 

Ad. 5

Interpelacje

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

            Odpowiedzi na interpelacje otrzymali radni pan Marek Czepek i Wiesław Poliński.

 

/Odpowiedzi na interpelacje stanowią załączniki Nr 7 i 8 do protokołu/

 

Radny Marek Czepek

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, otrzymałem odpowiedź, z której sądzę, że jakby nie zostałem zrozumiany. Gdyż moja interpelacja była jakby podobna do interpelacji pana Smolarka ale tylko w zakresie, chciałem wykazać, że nie wszystko co ta firma „wyprawia” w Grudziądzu jest zgodne z prawem i tylko taki cel miała moja wypowiedź. Chciałem pokazać te wszystkie elementy, które sygnalizują o tym, że ta firma nie działa zgodnie z prawem. Natomiast odpowiedź dostałem … Moja interpelacja była datowana na sesji 28 stycznia natomiast odpowiedź dostałem datowaną przez prawników 2 stycznia. No Panie Prezydencie, chyba ktoś się pomylił.

Chciałbym prosić o jeszcze raz wnikliwe …

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Rozumiem, że Pan Radny oczekuje dodatkowych wyjaśnień.

 

Radny Marek Czepek

Bardzo proszę Pana Prezydenta.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, ja chciałbym przeprosić za nieco nieskładne prezentowanie tego co mam ale powiem tak: przygotowałem pisemną interpelację. Opracowałem itd. Niestety w części miasta, w której mieszkam od rana nie ma prądu. W związku z tym nie można niczego wydrukować itd. W związku z tym będę musiał składać tę interpelację z pamięci i z notatek. Natomiast do jutra prześlę do biura rady pisemną wersję tej interpelacji i od dzisiaj ktoś kto będzie zainteresowany może się zapoznać. Interpelacja będzie dostępna na mojej stronie www.andrzejwisniewski.pl Można ją będzie stamtąd pobrać.

            Zaczynam od pierwszej interpelacji dotyczącej dzisiejszego dnia. Otóż proszę Państwa kilka lat temu jeden z moich przyjaciół dochodząc swoich ewidentnych praw na sąsiedzie, który oszukał go na kilkaset tysięcy złotych posunął się do tego, że w geście rozpaczy odciął mu wodę. Zakręcił mu kurek z wodą, która szła przez jego działkę. Tamten podał do prokuratury sprawę i tak, że mój znajomy dostał 2 lata w zawieszeniu z uzasadnieniem narażenia na utratę zdrowia i życia mieszkających w sąsiednim domu. Taki wyrok zapadł, kuriozalny. Ale taki był. Otóż proszę Państwa, parę dni temu, w całej Polsce w TVN mogliśmy usłyszeć jak dramat się stał w Tarnowskich Górach gdzie przez 7 godzin nie docierało ciepło. Prawda, bo jest zima. Natomiast w Grudziądzu takie rzeczy dzieją się lega artis, z pozwoleniami itd. Otóż proszę Państwa, dzisiaj, w części miasta, w środku zimy wyłączono ludziom ogrzewanie. Powołując się, że a w gazetach ogłosiliśmy. A co mnie to obchodzi. Czy w Grudziądzu istnieje nakaz czytania gazet? A nawet gdybym to przeczytał to czy ja mam rozpalić ognisko w dużym pokoju? Nie mogę niczego ugotować, nie mam ogrzewania, mam 90-letniego obłożnie chorego ojca, który leży. Gdzie ja mam go ewakuować w środku zimy? Byłem przekonany, że to awaria, ludzka rzecz – zdarza się. Natomiast ku swemu ogromnemu zaskoczeniu kiedy zadzwoniłem do Energetyki, dowiedziałem się, że jest to planowe wyłączenie. W środku zimy odcina się człowieka od możliwości ciepłej strawy, ogrzewania itd.. Ponieważ wyłączając prąd odcina się również możliwość ogrzewania. No myślę, że jest to po prostu niespotykany skandal. I to, że się mówi o sezonie budowlanym to się mówi m.in. dlatego, że w sezonie budowlanym nie tylko się pewnych rzeczy nie robi dlatego, że ziemia zamarznie 3 m w głąb. Nie, nie robi się dlatego, że nie można, nikt rozsądny nie odetnie ludziom źródła ogrzewania w środku zimy. A luty… w naszym klimacie ciągle zima, chciałbym przypomnieć, to ciągle zima. Chyba, że jest awaria i to byłbym w stanie zrozumieć ale tu nie, tu planowo odcięto. Więc uważam to za skandal i uważam, że tym powinien się zainteresować prokurator ponieważ narażono moje zdrowie i życie mojej rodziny. Proszę mnie informować odpowiednio wcześniej, nie wiem i mówić kto poniesie koszty, ja się wyniosę do hotelu na ten czas. Jeżeli ktoś mi za to zapłaci. Proszę bardzo. Uważam, że to jest po prostu niespotykany skandal i stąd interpeluję kto w tej sprawie, za to jest odpowiedzialny.

 

/Pozostałe interpelacje Radnego Andrzeja Wiśniewskiego stanowią załącznik Nr 9 do protokołu/

 

Robert Malinowski Prezydent

            Panie Przewodniczący, szanowni państwo, ja oczywiście się ustosunkuję pisemnie. Natomiast chciałbym powiedzieć pewną sprawę związaną z przetargami. Oczywiście to, że pisało w mediach coś takiego, to media mają prawo sobie pisać co uważają. 500, 600, 700 tys. ale w BIP-ie jest oferta przetargowa i żadnej ceny nie ma jeśli chodzi o lodowisko. Natomiast w naszym budżecie we wszystkich zakupach, wydatkach inwestycyjnych macie państwo wielkość, kwoty przeznaczonej na dany cel. Budżet jest dokumentem jawnym, każdy z mieszkańców Grudziądza może zajrzeć i zobaczyć ile jest na modernizację, ile jest na zakup lodowiska przeznaczonych środków. Nie można mówić ogólnie o jakimkolwiek przetargu przy zakupach. Istotne są parametry, co my chcemy kupić. Sens jest w szczegółach. I cena tak samo. Zapewniam pana, że sponsor nie ma nic wspólnego z lodowiskami, robi to publicznie a mówię to na podstawie rozmów jakie były przed nabyciem tego lodowiska dla mieszkańców kiedy ten sponsor zadeklarował się do wsparcia finansowego. Ale panu radnemu na wszystkie pytania szczegółowo odpowiem.

           

Ad. 7   Zapytania i wolne głosy

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Odpowiedzi na zapytania otrzymali: Pan Radny Łukasz Mizera, pan Radny Michał Czepek, pan Radny Przemysław Ślusarski, pan Radny Henryk Szram, pan Radny Witold Kraśniewski, Grzegorz Miedzianowski, Joanna Iwanowska i Andrzej Wiśniewski. I chciałem się spytać czy są jakieś uwagi do odpowiedzi?

 

/Odpowiedzi na zapytania radnych stanowią załączniki od nr 10 do nr 23 do protokołu/.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

Nie mam uwag do odpowiedzi na zapytania natomiast miałbym prośbę, żeby odpowiedzi na zapytania przesyłać jednak do domu trochę wcześniej niż na sesji. Ja dostałem tę odpowiedź teraz. No ja zajmuję się tutaj sesją, uczestniczę itd. Trudno, żebym to analizował i czytał. W związku z tym mam prośbę. Proszę nie dostarczać odpowiedzi na zapytania na sesję bo ja wtedy jestem w stanie ustosunkować się na następnej sesji więc bardzo bym prosił żeby odpowiedzi na zapytania przychodziły odpowiednim wyprzedzeniem i wtedy będę w stanie się ustosunkować. No bo jak ja to dzisiaj dostałem to o czym tu dyskutować. Albo będę czytał odpowiedź albo będę uczestniczył w sesji, prawda?

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni, obiecuję Panie Radny, że takie odpowiedzi były szybciej. Dopilnuję tego, żebyście się mogli z nimi zapoznać dużo wcześniej.

 

Radna Joanna Iwanowska

Ja bardzo dziękuję. Otrzymałam odpowiedź pisemną na jedno zapytanie i odpowiedź ustną na sesji na drugie zapytanie dotyczące kursu dla rodzin zastępczych. Odpowiedź brzmiała, że żeby odbył się taki kurs musi się zebrać 5 takich rodzin. Ja to rozumiem jakkolwiek była też część pytania czy prośby na ile jest możliwe zorganizowanie takiego kursu w momencie gdzie nie ma 5 rodzin chętnych, bo z tego co się dowiedziałam nie dalej jak wczoraj są rodziny, które nie mogąc doczekać się na zorganizowanie takiego kursu skorzystały z kursu organizowanego przez Kwidzyn czy Toruń. A nie wszyscy jednak mogą na takie kursy dojeżdżać. Czyli można, jeśli nie ma 5 osób, można zaprosić po prostu te osoby które u siebie w miejscowościach nie mają. Czyli to jest jakby druga część i bardzo prosiłabym wziąć pod uwagę taką możliwość.

 

Radny Łukasz Mizera

Panie Prezydencie, Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, ja  najpierw chciałbym od Pana Prezydenta jeśli to jest możliwe otrzymać komplet dokumentów związanych z rozporządzeniem z ubiegłego roku dotyczących sprzedaży działki na ulicy Warszawskiej wraz zabudowaniem. Nie mówię tego bez powodu. Ja może Panu Prezydentowi wytłumaczę o jaki dokładnie teren mi chodzi. Chodzi mi o ten teren, który był przeznaczony pod Patomorfologię i później został wprowadzony zarządzeniem pana Prezydenta do sprzedaży, później został wycofany. Jeżeli nie wszyscy Państwo pamiętacie o czym mówimy w tym momencie to ja przynajmniej kilkakrotnie, włącznie z ostatnią Komisją Budżetu, dostałem taką wiadomość, chociażby z ust pana Wiceprezydenta, że ten teren nigdy nie był przeznaczony do sprzedaży, że miasto od początku chciało tworzyć tam jakieś centrum konferencyjno-biurowe i w związku z tym ja chciałbym się upewnić, dostać w wersji papierowej dokładnie to rozporządzenie z przeznaczeniem tej działki i z warunkami, które były tam zapisane bo nie chciałbym się posługiwać jakąś wieścią gminną o tym, że miało to 3910 kosztować, jaki był okres budowy. Chciałbym mieć to na piśmie, żeby się w pewien sposób uspokoić.

Następnym pytaniem związanym bezpośrednio z Geotermią do Pana Prezydenta jest również prośba o wyjaśnienie moich wątpliwości. Ponieważ my mówimy dokładnie o sytuacji, ja mówię o tej pożyczce 300tys.zł, których Rada Miejska udzieliła spółce Geotermia Marusza. I tam było takie zastrzeżenie, że spółka te pieniążki zwróci do końca ubiegłego roku. Pragnę Państwu przypomnieć, że pożyczki tej udzieliła Rada Miejska i w dziwny sposób ta pożyczka została nam zwrócona w takiej postaci, że te pieniądze zostały wniesione aportem o ile się nie mylę do spółki na co jest zarządzenie Pana Prezydenta. Bo również Państwu przypomnę, że kiedyś podejmowaliśmy na tej sali uchwałę co do wniesienia aportów ich wysokości i stąd moja prośba o to, uważam że jeśli ktoś nas prosi o udzielenie pożyczki a potem nas nawet nie informuje o tym w jaki sposób pożyczka została zwrócona to jest to niewłaściwy sposób współdziałania z radnymi i mówię to z tego względu, że przez ostatni cały 2008 rok byłem informowany o tym, że nie ma pieniędzy na inwestycje w tej spółce, nie ma pieniędzy na wnoszenie aportów, nie ma możliwości, trzeba czekać na projekty. Później się okazało, że Pan Prezydent pismem bodajże z października czy z listopada jeszcze za prezesa Szredera dokładnie wiedział, ze spółka nie jest w stanie oddać tych pieniędzy i wróciły one do budżetu w postaci aportu, czyli trafiły do spółki w postaci aportu.

Kolejną sprawą, o którą chciałbym zapytać Pana Prezydenta to jest dalsza część mojego pytania ze spotkania w Tarpnie. Ja się przyznaję, że tam na skutek na fali, na której zostałem poniesiony czyli 35-minutowego wystąpienia Pana Prezydenta o tym jak jest dobrze, tak naprawdę nie chcę odnosić się do ilości przekłamań, które w tym wystąpieniu panowały ale jedna rzecz, która mnie bardzo mocno uderzyła i to też chciałbym się dowiedzieć jako mieszkaniec przede wszystkim i jako radny to to, jak tak naprawdę wygląda cała ta oś ten program 7.2. Modernizacja i rewitalizacja obszarów powojskowych i poprzemysłowych. Ponieważ  w pierwotnej wersji zgłoszonej do RPO zupełnie inna kwota była tam przyznana. Później, tak wnioskuję, została ona zmieniona pomniejszona o dość sporo, bo o blisko 1mln euro na nasz wniosek czyli na wniosek miasta. I ta kwota oscyluje dziś w granicach 7mln 220tys. no i coś co mnie bardzo niepokoi to zmiana nazwy tego projektu bo ona została rozszerzona już z tych tylko i wyłącznie stricte terenów również do pojęcia, że te tereny mają być przeznaczone na cele turystyczne i rekreacyjne. W związku z tym chciałbym uzyskać informację, o których terenach Państwo dokładnie myślicie. Uważam, ze to wiąże się z przygotowaniem odpowiednich planów na składanie tego wniosku. I rzecz bardzo istotna o tej całej zmianie Państwo dowiedzieliście się w roku jeszcze 2008 i my na koniec roku 2008 przyjmowaliśmy budżet, w którym na jednej ze stron, bodajże 108 chyba, inwestycje, to co Panowie mieliście okazję pokazywać w swoich wystąpieniach, napisaliście jasno, że my otrzymamy 5mln600tys.zwrotów w IV kwartale z tej waśnie inwestycji, z tego programu 7.2. I mnie to bardzo interesuje jakim cudem te pieniądze są w budżecie. Jakim cudem chcą je Panowie otrzymać skoro przewidziany przez Marszałka okres podpisywania umów zaczyna się w 2010 roku. I to jest dla mnie sytuacja zupełnie dziwna i zupełnie niespotykana, ponieważ to świadczy jednoznacznie o tym, ze można do tego budżetu wpisać wszystko byleby te wysokie słupki były duże a nie do końca pokrywa się to z rzeczywistością i ja bym sobie bardzo życzył, żeby taka informacja do nas trafiła.

I na koniec chciałem zapytać Pana Prezydenta o te „orliki”. Myślę, że należy się nam uzasadnienie tych poniesionych kosztów. Broń Boże żebym ja był postrzegany jako przeciwnik „orlików”, ponieważ ja uważam, ze to jest bardzo dobry projekt i daj Boże, że się sprawdzi. Chociaż mam szczere wątpliwości co do technologii zastosowanej i to jest pierwsza część pytania bo chciałbym się dowiedzieć jakie jest stanowisko Ratusza odnośnie tego wypełniania, które łączy tartan z resztą powierzchni, bo spotkałem się z kilkoma opiniami, że te opiłki z materiałów po oponach, z tych materiałów gumowych, nie do końca dobrze się sprawują. Jest podobno zupełnie inna technologia, bardziej przyjazna użytkownikom. To niejako pierwsza część pytania. A druga część pytania to również chciałbym krótko, w kilku zdaniach usłyszeć opinię, odniesienie w miarę racjonalny sposób, żeby mnie ktoś przekonał dlaczego tak się dzieje, że w Grudziądzu prawie w tym samym terminie co w Toruniu podpisaliśmy umowę na realizację „orlika”. W Toruniu zrealizowano 2 po 1mln100tys. zł niecałe. U nas ten sam „orlik”, Państwo doskonale pamiętają ile kosztował i ile ja śmiem twierdzić, że przepłaciliśmy w obecnym okresie i w związku z tym ja bym chciał usłyszeć jednoznaczne uzasadnienie. Nie to, że nie można było. Potem program jest kontynuowany, nie to że komuś wizualnie się wydaje, że ten „orlik” jest większy bo sprawdziłem wszystkie parametry tych przetargów, w których były one identyczne i chciałbym po prostu żeby jasno mi ktoś powiedział, żeby co oprócz tej niecałej rocznej zwłoki, jaka jest przesłanka do tego, żeby wyrzucić blisko 700ys.zł w śmietnik.

 

Radny Grzegorz Miedzianowski

Panie Prezydencie, Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Moje pytanie dotyczy uchwały z 17 grudnia w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej. W uzasadnieniu jest napisane, że uchwała ma charakter porządkujący i projekt uchwały nie spowoduje wzrostu stawek opłaty targowej. Tak się nie stało i co jest przyczyną, ze handlujący na targowiskach płacą dwu-, trzykrotnie więcej niż do tej pory. Płacąc 30zł za ten sam plac dziś pacą 120zł i więcej. To jest jedno pytanie.

I drugie dotyczy ulicy polskich Skrzydeł, która nie została jeszcze wykreślona z map a w czasie budowy nawierzchni utwardzonych na terenie Parku Przemysłowego została zdewastowana i nie ma możliwości dojechania do największych ogródków działkowych w Grudziądzu, to jest ogródków „Malwa”. Ja swoje wątpliwości poruszałem już kilka lat temu na tej sali. I ówczesna Pani dyrektor mówiła, że dojazd będzie, jeszcze 6-metrowy pas zieleni naokoło tych działek. Do dzisiaj nie ma zieleni i nie ma dojazdu. Co jest tego przyczyną. Dziękuję.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Arkadiusz Goszka

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, ja chciałem tylko zgłosić taki problem dotyczący możliwości puszczenia linii autobusowej przez ulicę Parkową. Nie wiem czy to jest technicznie możliwe ale myślę o puszczeniu, przedłużeniu linii Nr3, która kończy na Budowlanych. Ona by robiła kółko przy ulicy Droga Łąkowa i wjeżdżała by w ulicę Parkową. Czy jest taka możliwość skomunikowania tego konkretnie tego kawałka miasta.

 

Radny Tomasz Smolarek

Panie Prezydencie, Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, moje pytanie jest bardzo krótkie przy ulicy, właściwie na skrzyżowaniu ulic Korczaka – Jackowskiego do niedawna stało jeszcze lustro, które ułatwiało ruch kierowców. Tego lustra od kilku tygodni nie ma, jest prawdopodobnie zbite. Jest tylko prośba taka aby ewentualnie można było je tam zainstalować.

 

Radny Henryk Szram

Szanowni Państwo. W zasadzie sprawy mam dwie. Jedną do Pani Naczelni Zarządu Dróg. Bardzo bym prosił, żeby zwrócić uwagę firmom, które wykonują prace remontowe skrzyżowania na Strzemięcinie i tam gdzie prace biegną…czyli, że ulica Droga Graniczna i Kurpiowska. Ponieważ straszny bałagan robi się przy wyjeździe z tej gliny czy ziemi. Te okolice są tak zanieczyszczone piachem, błotem i tą gliną, że sądzę, że stwarza to bardzo duże niebezpieczeństwo dla pojazdów tam poruszających się. Myślę, że kulturą jakąś tych firm, które tam pracują byłoby po prostu sprzątnięcie po sobie tego bałaganu. Sami widzieliśmy jak Skanska robiła autostradę czy jak robi autostradę to po sobie ten bałagan sprząta a tutaj jeszcze trochę to muszę Państwu powiedzieć, że w dniu dzisiejszym przemieszczałem się ulicą Droga Kurpiowska i Graniczna i tego błota tam niedługo będzie do samych kolan. Tak samo bym prosił, bo w obecnej chwili taką przejazdową ulicą stała się ulica Wyspiańskiego. O ile się nie mylę ulicę Wyspiańskiego przez kilkanaście lat była poruszana czy na sesjach czy na różnego rodzaju spotkaniach czy na spotkaniach organizowanych przez spółdzielnię mieszkaniową, proponuję przejechać się raz tą ulicą. Zobaczycie Państwo jaki tam jest Sajgon. Chyba gorzej, „Sajgon” to jest jeszcze łagodne określenie. To jest ta sprawa.

Natomiast Panie Prezydencie interesowałoby mnie po prostu co dzieje się dalej w naszym Parku Przemysłowym. W obecnych czasach, jest kryzys, jakie zadania ma ten Park interesowałoby mnie, co zostało zrobione, co będzie dalej zrobione, bądź ewentualnie, szkoda, że nie ma dziś pana przewodniczącego Komisji Budżetu ale zaproponowałbym takie spotkanie Komisji Budżetowej z Prezesem Parku Przemysłowego. Dziękuję.

 

Radny Wiesław Poliński

Ja ostatnio dostałem odpowiedzi na zapytania. Otrzymałem je 9 lutego i pytałem o możliwość rozwinięcia funkcji przy przystanku przy ulicy Włodka. O ile Państwo sobie przypominacie mówiłem że jest to jeden z ruchliwszych przystanków, jest dużo sklepów: Media Markt, Komfort, Kuźnia itd. I z tego przystanku nie można dojechać na osiedle Rządz. I dostałem odpowiedź, że ktoś kto zrobi zakupy z tymi pakunkami, ja pozwoliłem sobie tę odpowiedź powielić na ksero i rozdać na spotkaniach Pan prezydent wie, na Rzazu, to Ci ludzie się za głowę łapali. Najłagodniejsza odpowiedź była, że ta osoba, która pisała odpowiedź powinna zmienić lekarza. Innych nie przytoczę. Ktoś proponował, żeby przez 130m iść przez jedno ruchliwe skrzyżowanie, wsiąść do tramwaju, jechać 2 przystanki i potem znowu 100m iść pod górę ulicą Bydgoską, żeby wsiąść do autobusu na Rządz. Przecież wystarczy pozostać na tym przystanku, nigdzie nie łazić z tymi zakupami, wsiąść w „12”-tkę, dojechać do Szkoły Podstawowej Nr15, co proponuje ten Pan urzędnik, czy Pani urzędnik, zamiast łazić ćwierć kilometra po dwóch ruchliwych skrzyżowaniach. Także za takie odpowiedzi dziękujemy raczej i myślę, że pasażerowie poradzą sobie bez takich porad.

Druga sprawa. Zauważyłem, że pisarz, najpłodniejszy polski pisarz miał na imię Józef, nie Ignacy, Ignacy to był Krasicki. I pamiętacie Państwo, prosiłem o zmianę, tam chodzi o dwie tabliczki, nikt tam nie mieszka na tej ulicy, przy okazji przebudowy ronda, żeby napisać Józefa Kraszewskiego. No i dostałem odpowiedź, że mój wniosek dotyczył dodania pierwszego imienia, tzn. Józefa Ignacego Kraszewskiego. Tabliczki będą przydługawe trochę. Wydaje mi się, że zostańmy przy pierwszym imieniu i będzie sprawa na następnej załatwiona. Dziękuję.

 

Radny Michał Czepek

Ja miałbym prośbę do Zarządu Dróg Miejskich aby na osiedlu Rządz przy przejściu dla pieszych z sygnalizacją świetlną naprawić włączniki tej sygnalizacji ponieważ przy tym słupie bliżej przystanku tramwajowego takiego włącznika od kilku tygodni nie ma. To jest jedno.

Natomiast drugie. Zwrócił się do mnie mieszkaniec kamienicy należącej do MPGN-u przy ul. Marcinkowskiego 5, gdzie jest brama wjazdowa. Kiedyś ta brama była zamykana i było tylko takie małe wejście do środka. Natomiast teraz brama jest otwarta na oścież i z uwagi na to, że ten lokator mieszka na pierwszym piętrze to ma podobne problemy jak pan radny Andrzej Wiśniewski dzisiaj, tzn. jakiekolwiek próby ogrzania pomieszczeń nie przynoszą skutków. Czy jest taka możliwość, żeby MPGN w ramach planów remontowych na ten rok czy na najbliższy okres ocieplił ten przejazd od góry, żeby zapewnić mieszkańcowi ciepło.

 

Ad. 7

Zakończenie obrad

 

            Po wyczerpaniu porządku obrad, Wiceprzewodniczący Rady zamknął obrady, wypowiadając słowa: „zamykam obrady XXXV sesji Rady Miejskiej Grudziądza”.

 

 

                                                                                  Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

 

 

                                                                                              Sławomir Szymański

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Stellmacher 26-03-2009 11:13
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 26-03-2009
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Stellmacher 26-03-2009 11:14