UCHWAŁA NR XLVII/93/09
RADY MIEJSKIEJ GRUDZIĄDZA
z dnia 25 listopada 2009 r.
w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli
Na podstawie art. 30 ust. 6 w związku z art. 91d pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 15, Nr 80 poz. 542, Nr 158, poz. 1103, Nr 102, poz. 689, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369 i Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 145, poz. 917 i Nr 227, poz.1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 56, poz. 458), w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi: Związkiem Nauczycielstwa Polskiego - Oddział w Grudziądzu oraz Międzyzakładową Komisją NSZZ Solidarność Pracowników Oświaty i Wychowania w Grudziądzu uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się regulamin wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez gminę – miasto Grudziądz, zwany dalej regulaminem, który określa:
1) | wysokość stawek dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków; |
2) | szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz za godziny doraźnych zastępstw; |
3) | wysokość i warunki wypłacania nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze. |
§ 2. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1) | rozporządzenie - rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181, z 2006 nr 43, poz. 293, z 2007 r. Nr 56, poz. 372, z 2008 r. Nr 42, poz.257, z 2009 r. Nr 52, poz. 422); |
2) | ustawa – ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218, Nr 220, poz.1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 15, Nr 80 poz. 542, Nr 158, poz. 1103, Nr 102, poz. 689, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369 i Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 145, poz. 917, Nr 227, poz.1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 1 i nr 56, poz.458); |
3) | wynagrodzenie zasadnicze – należne nauczycielowi wynagrodzenie zasadnicze; |
4) | szkoła – podmiot zatrudniający nauczycieli, dla których organem prowadzącym jest gmina-miasto Grudziądz w rozumieniu ustawy - Karta Nauczyciela. |
§ 3. Regulaminu nie stosuje się do pracowników szkół nie będących nauczycielami.
§ 4. 1. Nauczycielowi przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości określonej w art. 33 ust. 1 ustawy.
2. Okresy zatrudnienia oraz inne okresy uprawniające do dodatku określa § 7 rozporządzenia.
§ 5. 1. Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego określa § 6 rozporządzenia.
2. Nauczycielowi dodatek przyznaje dyrektor szkoły a dyrektorowi Prezydent Miasta.
3. Kryteriami przyznania nauczycielowi dodatku motywacyjnego są:
1) | uzyskiwanie szczególnych osiągnięć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, a w szczególności: |
a) | uzyskiwanie przez uczniów, z uwzględnieniem ich możliwości oraz warunków pracy nauczyciela, dobrych osiągnięć dydaktyczno-wychowawczych potwierdzonych wynikami klasyfikacji lub promocji, efektami egzaminów i sprawdzianów albo sukcesami w konkursach, zawodach, olimpiadach itp., | |
b) | dostosowanie metod i form zajęć edukacyjnych do indywidualnych psychofizycznych i edukacyjnych potrzeb uczniów, | |
c) | umiejętne rozwiązywanie problemów wychowawczych uczniów we współpracy z ich rodzicami (opiekunami prawnymi), | |
d) | pełne rozpoznanie środowiska wychowawczego uczniów, aktywne i efektywne działanie na rzecz uczniów i wychowanków potrzebujących szczególnej opieki, | |
e) | trafne konstruowanie planów pomocy wychowankowi i jego rodzinie, uwzględniających utrzymanie więzi i przygotowujących warunki do powrotu wychowanka do rodziny, | |
f) | realizacja zadań i podejmowanie inicjatyw zwiększających udział i rolę szkoły w środowisku lokalnym; |
2) | jakość świadczonej pracy, w tym związanej z dodatkowym zadaniem lub zajęciem, w szczególności: |
a) | systematyczne i efektywne wykonywanie powierzonych zadań, | |
b) | podnoszenie umiejętności zawodowych, | |
c) | wzbogacanie własnego warsztatu pracy, | |
d) | dbałość o estetykę wykorzystywanych pomieszczeń, sprawność pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń szkolnych, | |
e) | rzetelne i terminowe wywiązywanie się z poleceń służbowych, | |
f) | przestrzeganie dyscypliny pracy; |
3) | zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy, a w szczególności: |
a) | udział w organizowaniu imprez i uroczystości szkolnych, | |
b) | udział w komisjach powoływanych przez dyrektora szkoły, organy samorządowe i inne instytucje, | |
c) | opiekowanie się samorządem uczniowskim lub innymi organizacjami uczniowskimi działającymi na terenie szkoły, | |
d) | aktywny udział w realizowaniu innych zadań statutowych szkoły, | |
e) | realizowanie w szkole zadań edukacyjnych wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów lokalnej polityki oświatowej. |
4. Kryteriami przyznawania dodatku motywacyjnego dla dyrektora są:
1) | stwarzanie warunków dla prowadzenia prawidłowej działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły poprzez: |
a) | właściwe organizowanie pracy rady pedagogicznej, | |
b) | zachęcanie do podnoszenia kwalifikacji, doskonalenia zawodowego nauczycieli i awansu zawodowego nauczycieli, | |
c) | stwarzanie warunków do wprowadzenia innowacji pedagogicznych, | |
d) | zachęcanie nauczycieli i uczniów do udziału w olimpiadach i konkursach, | |
e) | właściwe sprawowanie nadzoru pedagogicznego, | |
f) | właściwe administrowanie majątkiem szkoły, | |
g) | prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej; |
2) | racjonalne i zgodne z prawem gospodarowanie środkami finansowymi przydzielonymi szkole oraz pozyskiwanie środków pozabudżetowych; | |
3) | współpraca ze środowiskiem szkolnym i lokalnym, aktywizacja uczniów do udziału w imprezach publicznych; | |
4) | stwarzanie właściwych stosunków interpersonalnych i kreowanie twórczej atmosfery w pracy; | |
5) | dbałość o czystość, estetykę szkoły i jej otoczenia; | |
6) | właściwa realizacja zadań remontowych; | |
7) | znajomość i stosowanie prawa oświatowego i prawa pracy; | |
8) | prawidłowe prowadzenie spraw kadrowych (zatrudnianie, zwalnianie, nagrody, kary); | |
9) | wykazywanie gotowości do podejmowania decyzji w zakresie swoich kompetencji; | |
10) | terminowe i rzetelne wykonywanie poleceń służbowych. |
5. Wysokość dodatku motywacyjnego dla dyrektora i nauczycieli ustala się kwotowo uwzględniając poziom spełniania warunków, o których mowa w ust. 3 i 4.
6. Dodatek motywacyjny dla nauczyciela, w przypadku jego przyznania nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego, nie mniej jednak niż 30 zł.
7. Dodatek motywacyjny dla dyrektora nie może przekroczyć 35% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego.
8. Dodatek przyznaje się na czas określony: styczeń – kwiecień, maj - sierpień, wrzesień – grudzień.
9. Wysokość środków finansowych na dodatki motywacyjne dla nauczycieli określone w ust.6 ustala się w uchwale budżetowej.
10. Nauczycielowi rozpoczynającemu po raz pierwszy pracę w szkole lub podejmującemu pracę w szkole, po przerwie przekraczającej rok przyznanie dodatku może nastąpić po upływie jednego okresu, na który przyznaje się dodatek a dyrektorowi, któremu powierzono po raz pierwszy funkcję dyrektora dodatek ustala się na poziomie 20% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego.
11. Nauczycielom uzupełniającym etat w innej szkole dodatek motywacyjny przyznaje dyrektor szkoły macierzystej w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły, w której uzupełnia etat.
§ 6. 1. Wykaz stanowisk i funkcji, których zajmowanie bądź wykonywanie uprawnia do dodatku funkcyjnego określa § 5 rozporządzenia.
2. Nauczycielom przysługuje dodatek funkcyjny w wysokości określonej w tabeli w ust.6 oraz w ust.5 niniejszego paragrafu.
3. Wysokość dodatku funkcyjnego dla dyrektora ustala Prezydent w granicach stawek określonych w tabeli biorąc pod uwagę wielkość przedszkola, szkoły lub placówki, jej warunki organizacyjne, lokalowe, środowiskowe w jakich funkcjonuje, liczbę uczniów i oddziałów, zmianowość, liczbę szkół funkcjonujących w ramach zespołu szkół, liczbę stanowisk kierowniczych w danej szkole oraz ilość zatrudnionych nauczycieli i pracowników administracji i obsługi.
4. Wysokość dodatków funkcyjnych dla wicedyrektorów, osób zajmujących inne stanowiska kierownicze oraz osób wymienionych w ust.5 w granicach stawek określonych w tabeli w ust.6 i ust.5 ustala dyrektor szkoły w granicach przyznanych środków finansowych na ten cel.
5. Dodatek funkcyjny przysługuje:
1) | nauczycielowi, któremu powierzono obowiązki wychowawcy klasy lub wychowawcy oddziału przedszkolnego w wysokości 70 zł miesięcznie; |
2) | nauczycielowi, któremu powierzono obowiązki opiekuna stażu w wysokości 50 zł miesięcznie za każdego powierzonego nauczyciela. |
6. Nauczycielom, którym powierzono stanowisko dyrektora, wicedyrektora szkoły albo inne stanowisko kierownicze w szkole przysługuje dodatek funkcyjny w wysokości określonej w poniższej tabeli:
Lp. | Funkcja | Kwota dodatku w zł |
1. | Przedszkola | |
- dyrektor | od 160 do 400 | |
- wicedyrektor | od 100 do 300 | |
2. | Szkoły wszystkich typów | |
- dyrektor, | od 160 do 800 | |
- wicedyrektor | od 160 do 450 | |
- kierownik warsztatu szkolnego | od 200 do 450 | |
- kierownik laboratorium, kierownik szkolenia praktycznego, zastępca kierownika warsztatu | od 100 do 400 | |
- zastępca kierownika szkolenia praktycznego | od 100 do 250 | |
3. | Całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze | od 160 do 800 |
- dyrektor | od 160 do 800 | |
- wicedyrektor | od 160 do 450 | |
4. | Dyrektor rodzinnego domu dziecka | od 200 do 550 |
5. | Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, | |
- dyrektor | od 200 do 550 | |
- wicedyrektor, kierownik internatu | od 150 do 400 | |
6. | Bursy, internaty, szkolne schronisko młodzieżowe | |
- dyrektor bursy, internatu | od 200 do 650 | |
- wicedyrektor bursy | od 150 do 400 | |
z-ca kierownika internatu | od 50 do 250 | |
7. | Kierownik świetlicy szkolnej | od 50 do 250 |
8. | Dyrektor ogniska pracy pozaszkolnej, poradni psychologiczno-pedagogicznej | od 100 do 350 |
- wicedyrektor PPP | od 50 do 250 | |
9. | Doradca metodyczny, nauczyciel konsultant | od 200 do 400 |
7. Prawo do dodatku powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło objęcie stanowiska lub funkcji uprawniających do dodatku, a jeżeli objęcie stanowiska lub funkcji nastąpiło pierwszego dnia miesiąca - od tego dnia.
8. Dodatek funkcyjny przysługuje również nauczycielom, którym powierzono obowiązki kierownicze w zastępstwie.
9. Nauczycielowi przysługuje tylko jeden dodatek funkcyjny, a w razie zbiegu tytułów do dwóch lub więcej dodatków funkcyjnych przysługuje dodatek wyższy, z zastrzeżeniem ust. 11.
10. W razie zbiegu tytułów do dwóch lub więcej dodatków, o których mowa w § 6 ust. 5 nauczycielowi przysługuje dodatek funkcyjny z każdego tytułu.
11. Przy ustalaniu wysokości dodatku funkcyjnego należy uwzględnić:
1) | wielkość szkoły i jej strukturę organizacyjną; |
2) | złożoność zadań wynikających z zajmowanego stanowiska; |
3) | liczbę pozostałych stanowisk w szkole; |
4) | warunki w jakich szkoła funkcjonuje. |
§ 7. 1. Nauczycielowi przysługuje dodatek za pracę w trudnych warunkach:
1) | za prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach specjalnych w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego; |
2) | za prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego; |
3) | za prowadzenie zajęć wychowawczych bezpośrednio z wychowankami lub na ich rzecz w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych zapewniających dzieciom i młodzieży całodobową opiekę w ciągu całego roku kalendarzowego w wysokości 30% wynagrodzenia zasadniczego; |
4) | za prowadzenie zajęć dydaktycznych w klasach łączonych w szkołach podstawowych specjalnych w wysokości 10% wynagrodzenia zasadniczego; |
5) | za prowadzenie praktycznej nauki zawodu w szkołach specjalnych w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego; |
6) | za prowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego; |
7) | za prowadzenie przez nauczycieli praktycznej nauki zawodu szkoły rolniczej zajęć praktycznych w terenie z zakresu produkcji roślinnej, zwierzęcej i mechanizacji rolnictwa w wysokości 5% wynagrodzenia zasadniczego; |
8) | za prowadzenie zajęć grupowych i indywidualnych, wynikających z realizacji zadań diagnostycznych, terapeutycznych, doradczych i profilaktycznych z młodzieżą i dziećmi niepełnosprawnymi, upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim, z zaburzeniami zachowania, zagrożonymi niedostosowaniem społecznym, uzależnieniem oraz z ich rodzicami w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w wysokości 7,5% wynagrodzenia zasadniczego; |
9) | za prowadzenie praktycznej nauki zawodu szkół medycznych – zajęć w pomieszczeniach zakładów opieki zdrowotnej, domów pomocy społecznej i ośrodków opiekuńczych przeznaczonych dla noworodków, dzieci do lat trzech, dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo oraz dla osób (dzieci i dorosłych) upośledzonych umysłowo, psychicznie chorych, przewlekle chorych, z uszkodzeniami centralnego i obwodowego układu nerwowego, w oddziałach intensywnej opieki medycznej oraz w żłobkach w wysokości 5% wynagrodzenia zasadniczego; |
2. Z tytułu pracy w warunkach uciążliwych określonych w § 9 rozporządzenia przysługuje dodatek w wysokości ustalonej dla odpowiedniej kategorii dodatku za trudne warunki pracy, określonego w ust.1 pkt. 1-7 zwiększony o 10% wynagrodzenia zasadniczego.
3. Dodatek za warunki pracy wypłaca się w całości, jeżeli nauczyciel realizuje w warunkach trudnych, uciążliwych cały obowiązujący go wymiar zajęć oraz w przypadku, gdy nauczyciel, któremu powierzono stanowisko kierownicze, realizuje w tych warunkach obowiązujący go wymiar zajęć. Dodatek wypłaca się w odpowiedniej części, jeżeli nauczyciel realizuje w trudnych i uciążliwych warunkach tylko część obowiązującego wymiaru lub jeżeli jest zatrudniony w niepełnym wymiarze zajęć.
4. Dodatek za warunki pracy ustala dla nauczyciela dyrektor szkoły, a dla dyrektora Prezydent Grudziądza.
§ 8. 1. Nauczycielom, za godziny ponadwymiarowe oraz zastępstw doraźnych, przysługuje wynagrodzenie przyznawane z zachowaniem niżej wymienionych zasad:
1) | wynagrodzenie za jedną godzinę ponadwymiarową i za jedną godzinę doraźnego zastępstwa ustala się dzieląc sumę stawki przysługującego nauczycielowi wynagrodzenia zasadniczego i dodatku za warunki pracy przez miesięczną liczbę godzin obowiązkowego wymiaru zajęć, ustalonego dla rodzaju zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych realizowanych w ramach godzin ponadwymiarowych nauczyciela; |
2) | miesięczną liczbę obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela ustala się mnożąc tygodniowy, obowiązkowy wymiar godzin przez 4,16 z zaokrągleniem do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć krótszy niż 0,5 godziny pomija się, a co najmniej 0,5 godziny liczy się za pełną godzinę. |
2. Dla ustalenia wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w tygodniach, w których przypadają dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy nauczyciela z powodu choroby lub innej przyczyny, określonej w przepisach szczególnych lub dni ustawowo wolne od pracy oraz w tygodniach, w których zajęcia rozpoczynają się lub kończą w środku tygodnia – za podstawę ustalenia liczby godzin ponadwymiarowych przyjmuje się obowiązkowy tygodniowy wymiar zajęć określony w art. 42 ust.3 ustawy, pomniejszony o 1/5 tego wymiaru (lub ¼, gdy dla nauczyciela ustalono czterodniowy tydzień pracy) za każdy dzień usprawiedliwionej nieobecności w pracy lub dzień ustawowo wolny od pracy. Liczba godzin ponadwymiarowych, za które przysługuje wynagrodzenie w takim tygodniu, nie może być jednakże większa niż liczba godzin przydzielonych w planie organizacyjnym.
3. W razie zastępstwa nieobecnych nauczycieli przez nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin, za faktycznie zrealizowane godziny zastępstw przysługuje wynagrodzenie według zasad ustalonych dla godzin ponadwymiarowych.
§ 9. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Grudziądza oraz dyrektorom szkół.
§ 10. Traci moc uchwała nr XXXIX/17/09 Rady Miejskiej w Grudziądzu z dnia 25 marca 2009 r. w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli (Dz.Urz.Woj.Kuj-Pom.z 2009 r. Nr 49, poz.1029).
§ 11. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 roku i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej Arkadiusz Goszka |
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Katarzyna Stellmacher | 27-11-2009 11:29 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 25-11-2009 | |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Kopczyński | 29-12-2009 09:42 |