ZARZĄDZENIE NR 437/18
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 30 listopada 2018 r.
w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
Na podstawie art. 13 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450 z późn. zm.) i art. 190 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 998 z późn. zm.) oraz § 7 ust. 1 i § 9 pkt 2 Uchwały Nr II/19/18 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie „Programu współpracy gminy-miasto Grudziądz z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2019 rok”, zarządzam, co następuje:
§ 1. Ogłaszam otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej pt. „Prowadzenie Centrum Wspierania Rodzin (CWR) w ramach projektu partnerskiego pn. Rodzina w Centrum 2, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego”.
§ 2. Podmiotami uprawnionymi do udziału w konkursie są organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzące działalność statutową w zakresie objętym konkursem.
§ 3. 1. Oferty należy sporządzić zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2016 r. poz. 1300).
- Oferenci nie mają obowiązku podania dodatkowych informacji dotyczących rezultatów realizacji zadania publicznego, o których mowa w części IV oferty.
- Wzór oferty jest dostępny na stronie internetowej Grudziądza www.grudziadz.pl w zakładce Polityka Społeczna/Organizacje pozarządowe.
4. Do oferty należy załączyć:
- kserokopię umowy lub statutu spółki – w przypadku, gdy oferent jest spółką prawa handlowego, o której mowa w art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- pełnomocnictwo (upoważnienie) do działaniu w imieniu oferenta – w przypadku, gdy ofertę podpisują inne osoby, niż uprawnione statutowo do reprezentacji i zaciągania zobowiązań finansowych w imieniu oferenta;
- szczegółowe programy tematyczne warsztatów, grup wsparcia, spotkania edukacyjnego oraz zajęć animacyjnych dla dzieci;
- dokumenty potwierdzające:
- w przypadku specjalistów zaangażowanych w realizację poradnictwa pedagogicznego, prawnego, psychologicznego, warsztatów, spotkania edukacyjnego, specjalisty ds. wsparcia rodziny i pieczy zastępczej – minimum 3-letnie doświadczenie w pracy z rodziną i dzieckiem, w tym z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi oraz wykształcenie wyższe kierunkowe,
- w przypadku osoby prowadzącej grupę wsparcia – minimum 3-letnie doświadczenie w pracy z rodziną i dzieckiem oraz doświadczenie w moderowaniu grup wsparcia,
- w przypadku osoby prowadzącej zajęcia animacyjne dla dzieci – minimum 2-letnie doświadczenie w animacji czasu wolnego oraz wykształcenie pedagogiczne;
- wydruk z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym potwierdzający, iż osoby zaangażowane w realizację zadania nie figurują w Rejestrze, zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 405).
5. Dokumenty, o których mowa w ust. 4 pkt 4, stanowią odpowiednio referencje, rekomendacje, kserokopia świadectwa pracy, kserokopia umowy o pracę, poświadczenie prowadzenia działalności gospodarczej.
6. Kserokopie składanych dokumentów oferent potwierdza za zgodność z oryginałem.
§ 4. 1. Oferty należy składać w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Grudziądzu przy ul. Waryńskiego 34A w pokoju 205 lub nadesłać pocztą w terminie do dnia 21 grudnia 2018 r.
- Za datę złożenia oferty uważa się datę wpływu oferty do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Grudziądzu. Oferty złożone po terminie zostaną odrzucone z przyczyn formalnych.
- Dodatkowych informacji i wyjaśnień dotyczących konkursu udziela Dział Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Grudziądzu pod numerem telefonu 56 69 68 748.
§ 5. 1. Wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania wynosi 135.050,00 zł.
2. Wysokość dotacji może ulec zmniejszeniu bądź zwiększeniu z ważnych przyczyn, niemożliwych do przewidzenia na etapie opracowywania danych do konkursu ofert.
§ 6. Zasady przyznawania dotacji:
- zlecenie realizacji zadania publicznego nastąpi w formie powierzenia wykonania zadania wraz z udzieleniem dotacji na sfinansowanie jego realizacji;
- w konkursie może zostać wybrana tylko jedna oferta.
§ 7. 1. Zadanie będące przedmiotem konkursu należy zrealizować w okresie od dnia podpisania umowy o realizację zadania publicznego do dnia 31 grudnia 2019 r.
2. Szczegółowe warunki realizacji zadania określone zostaną w umowie zawartej pomiędzy Prezydentem Grudziądza a zleceniobiorcą, sporządzonej zgodnie z ramowym wzorem określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań.
§ 8. Usługi społeczne w ramach Centrum Wspierania Rodzin skierowane będą łącznie do 100 osób, w tym:
- osób przebywających w pieczy zastępczej;
- osób w rodzinach przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (w tym rodziny objęte wsparciem asystenta rodziny);
- otoczenia ww. osób, m.in. osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą.
§ 9. 1. W ramach realizacji zadania zleceniobiorca jest zobowiązany do:
- świadczenia specjalistycznego poradnictwa pedagogicznego mającego na celu m.in. wzmocnienie kompetencji rodzicielskich, poprawę relacji rodzic – dziecko, wspomaganie rozwoju dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi, ukierunkowanie procesu wychowawczego w przypadku dziecka zagrożonego niedostosowaniem społecznym, wzrost umiejętności wykorzystania przez rodzinę własnego potencjału, doświadczeń, możliwości, wzorców i tradycji w wymiarze 100 godzin (jednostką miary poradnictwa pedagogicznego jest godzina zegarowa):
- zleceniobiorca jest zobowiązany osiągnąć następujące efekty poradnictwa: uczestnicy potrafią samodzielnie funkcjonować społecznie i wewnątrzrodzinnie, posiadają umiejętności konstruktywnego rozwiązywania problemów opiekuńczo- wychowawczych i rodzinnych; posiadają umiejętności prawidłowej komunikacji, interesują się stanem dziecka i jego rozwojem, zleceniobiorca jest zobowiązany na podstawie obserwacji i wywiadu do weryfikacji powyższych efektów poradnictwa dla każdego uczestnika i określenia ich w karcie realizowanego poradnictwa,
- zleceniobiorca jest zobowiązany udokumentować minimum 3-letnie doświadczenie w pracy z rodziną i dzieckiem, w tym z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi oraz kierunkowe wykształcenie, wymagane jest posiadanie kompetencji: umiejętność diagnozy trudności i problemów klienta, nawiązania
i budowania relacji z odbiorcą poradnictwa, zastosowania metod i technik pracy z dzieckiem i rodziną,
- zleceniobiorca jest zobowiązany do wypełniania kart realizowanego poradnictwa dla każdego uczestnika zgodnie ze wzorem przekazanym przez Zleceniodawcę oraz przygotować miesięczne zestawienie realizowanego poradnictwa;
2) świadczenia specjalistycznego poradnictwa prawnego obejmującego w szczególności regulacje z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego w celu umożliwienia rodzinie uregulowania spraw, których rozstrzygnięcie zależy od decyzji sądu, instytucji i organów, udzielanie informacji o prawach, uprawnieniach i możliwościach rozwiązania sytuacji trudnych/konfliktowych/kryzysowych lub sytuacji mogących prowadzić do konfliktu lub kryzysu w rodzinie z dziećmi, zaznajomienie z obowiązkami związanymi z pełnieniem ról w rodzinie, pomoc w pisaniu pism urzędowych i procesowych w kontekście zgłaszanych problemów w wymiarze 80 porad (jednostką miary udzielanego poradnictwa prawnego jest porada):
- zleceniobiorca jest zobowiązany osiągnąć następujące efekty poradnictwa: uczestnicy znają i przestrzegają prawo oraz realizują wynikające z niego obowiązki, znają konsekwencje nieprzestrzegania ich, zleceniobiorca jest zobowiązany na podstawie obserwacji i wywiadu do weryfikacji powyższych efektów poradnictwa dla każdego uczestnika i określenia ich w karcie realizowanego poradnictwa,
- zleceniobiorca jest zobowiązany udokumentować minimum 3-letnie doświadczenie w świadczeniu poradnictwa prawnego w zakresie prawa rodzinnego i opiekuńczego dla rodzin, wymagane jest: wykształcenie prawnicze, znajomość przepisów prawa z zakresu kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, kodeksu cywilnego, kodeksu postępowania administracyjnego,
- zleceniobiorca jest zobowiązany do wypełniania kart realizowanego poradnictwa dla każdego uczestnika zgodnie ze wzorem przekazanym przez zleceniodawcę oraz przygotować miesięczne zestawienie realizowanego poradnictwa;
- świadczenia specjalistycznego poradnictwa psychologicznego obejmującego m.in. relacje rodzinne, komunikację wewnątrzrodzinną, pełnienie ról w rodzinie, wartości rodziny i jej poszczególnych członków, mającego na celu poprawę funkcjonowania społecznego rodzin z dziećmi w ich środowisku zamieszkania, pomoc w rozwiązywaniu kryzysów rozwojowych, rodzinnych, problemów emocjonalnych, trudności wychowawczych, wzmocnienie umiejętności radzenia sobie z problemami dotykającymi rodzinę, rozwiązywanie konfliktów w wymiarze 100 godzin (w ramach realizowanego poradnictwa przez godzinę należy rozumieć 50 minut):
- zleceniobiorca jest zobowiązany osiągnąć następujące efekty poradnictwa: uczestnicy znają swoje zasoby i możliwości niezbędne w pokonywaniu trudnych sytuacji, w relacjach małżeńskich, relacjach rodzic – dziecko oraz w relacjach ze środowiskiem lokalnym, wiedzą gdzie uzyskać pomoc i wsparcie psychologiczne, wzmacniają się więzi między członkami rodziny, szanowana jest godność i podmiotowość każdego członka rodziny, zleceniobiorca jest zobowiązany na podstawie obserwacji i wywiadu do weryfikacji powyższych efektów poradnictwa dla każdego uczestnika i określenia ich w karcie realizowanego poradnictwa,
- zleceniobiorca jest zobowiązany udokumentować minimum 3-letnie doświadczenie w pracy z rodziną i dzieckiem, w tym z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi oraz kierunkowe wykształcenie, wymagane jest posiadanie kompetencji: umiejętność diagnozy trudności i problemów uczestników, nawiązania i budowania relacji z odbiorcą poradnictwa, zastosowania metod i technik pracy z dzieckiem i rodziną,
- zleceniobiorca jest zobowiązany do wypełniania kart realizowanego poradnictwa dla każdego uczestnika zgodnie ze wzorem przekazanym przez zleceniodawcę oraz przygotować miesięczne zestawienie realizowanego poradnictwa;
- przeprowadzenia 8 jednodniowych warsztatów (w wymiarze 6 godzin zegarowych) zwiększających umiejętności i kompetencje wychowawcze rodziców naturalnych i zastępczych, służących m.in. poprawie komunikacji i relacji w rodzinie:
- średnia liczba osób biorących udział w warsztacie to 10 osób,
- przeprowadzenie warsztatu obejmuje m. in. zapewnienie eksperta prowadzącego warsztat, zapewnienie materiałów dydaktycznych oraz cateringu w trakcie trwania warsztatu,
- osoba prowadząca warsztat musi posiadać wykształcenie pedagogiczne lub psychologiczne oraz minimum 3-letnie doświadczenie w pracy z rodziną i dzieckiem, w tym z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi,
- szczegółowy program tematyczny zleceniobiorca jest zobowiązany załączyć do oferty realizacji zadania,
- warsztat jest prowadzony z wykorzystaniem metod takich jak: studium przypadku, ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie, zespołowe rozwiązywanie zadań, gry decyzyjne, wizualizacje, wykład, prezentacje, dyskusje w grupie,
- zleceniobiorca jest zobowiązany osiągnąć następujące efekty warsztatów: podniesienie i wzmocnienie kompetencji rodzicielskich rodziców naturalnych i zastępczych, zleceniobiorca przygotuje i przeprowadzi testy/ankiety weryfikujące uzyskanie powyższych efektów na początku i końcu warsztatu (zawierające te same pytania) oraz dokona ich analizy, wzór testu/ankiety musi uzyskać akceptację zleceniodawcy,
- zleceniobiorca jest zobowiązany do wystawienia dla wszystkich uczestników imiennych zaświadczeń o ukończeniu warsztatu z wyszczególnieniem liczby godzin, zakresu poruszanych zagadnień oraz doskonalonych umiejętności i osiągniętych efektów, wzór zaświadczenia musi zostać zaakceptowany przez zleceniodawcę,
- zleceniobiorca jest zobowiązany do sporządzenia sprawozdania z przeprowadzonego warsztatu według wzoru określonego przez zleceniodawcę;
- przeprowadzenia 8 zajęć animacyjnych (w wymiarze 6 godzin zegarowych) dla dzieci rodziców korzystających z warsztatu, o którym mowa w pkt 4, polegających m.in. na organizacji gier i zabaw oraz innych edukacyjno-integracyjnych form spędzania czasu:
- przeprowadzenie zajęć animacyjnych obejmuje m.in. zapewnienie animatora prowadzącego zajęcia oraz cateringu w trakcie trwania zajęć,
- w ramach przeprowadzenia zajęć animacyjnych zleceniobiorca jest zobowiązany do zabezpieczenia miejsca odpowiedniego do charakteru zajęć oraz materiałów niezbędnych do ich realizacji,
- program zajęć animacyjnych dla dzieci zleceniobiorca jest zobowiązany załączyć do oferty realizacji zadania,
- osoba prowadząca zajęcia animacyjne musi posiadać wykształcenie pedagogiczne oraz minimum 2-letnie doświadczenie w animacji czasu wolnego,
- zamierzonym efektem zajęć animacyjnych jest zorganizowanie czasu dzieciom rodziców uczestniczących w warsztatach wzmacniających kompetencje rodzicielskie dla rodziców naturalnych i zastępczych w trakcie trwania warsztatów,
- zleceniobiorca jest zobowiązany do sporządzenia sprawozdania z przeprowadzonych zajęć animacyjnych według wzoru określonego przez zleceniodawcę;
- organizacji grup wsparcia dla rodzin naturalnych i zastępczych, których celem będzie dostarczenie emocjonalnego wsparcia i praktycznej pomocy w radzeniu sobie z problemami wspólnymi dla wszystkich członków rodzin, wymiana doświadczeń i wspólne poszukiwanie rozwiązań w obszarze wypełniania funkcji rodzicielskich oraz zapobieganie wyczerpaniu, wypaleniu (jednostką miary grup wsparcia jest spotkanie):
- zleceniobiorca jest zobowiązany zorganizować 8 spotkań, każde w wymiarze 4 godzin zegarowych,
- w jednej grupie wsparcia może uczestniczyć maksymalnie 15 osób,
- organizacja grup wsparcia obejmuje m. in. zapewnienie moderatora prowadzącego grupy wsparcia oraz cateringu w trakcie trwania zajęć,
- ramowy program prowadzenia grup wsparcia zleceniobiorca jest zobowiązany załączyć do oferty realizacji zadania,
- zleceniobiorca jest zobowiązany osiągnąć następujące efekty działań grup wsparcia: wsparcie emocjonalne w pokonywaniu trudności, zwalczenie bezradności wobec problemu, wymiana informacji i doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań, oferent przygotuje i przeprowadzi testy/ankiety weryfikujące uzyskanie powyższych efektów na początku i końcu grupy wsparcia (zawierające te same pytania) oraz dokona ich analizy, wzór testu/ankiety musi uzyskać akceptację zleceniodawcy,
- grupy wsparcia prowadzone są w formie wykładu informacyjnego, dyskusji, pracy w parach, pracy w grupach, pracy warsztatowej (symulacyjnej) bazującej na doświadczeniu,
- zleceniobiorca jest zobowiązany udokumentować minimum 3-letnie doświadczenie w pracy z rodziną i dzieckiem oraz doświadczenie w moderowaniu grup wsparcia,
- zleceniobiorca jest zobowiązany do sporządzenia sprawozdania z przeprowadzonych spotkań grup wsparcia według wzoru określonego przez zleceniodawcę;
- przeprowadzenia 2 jednodniowych warsztatów (w wymiarze 6 godzin zegarowych) dla osób przebywających i opuszczających pieczę zastępczą, wzmacniających ich kompetencje w wypełnianiu ról społecznych w zakresie m.in. asertywności, planowania przyszłości, treningu kompetencji społecznych, gospodarowania budżetem domowym, zarządzania czasem, budowania więzi i tożsamości:
- średnia liczba osób biorących udział w warsztacie to 10 osób,
- przeprowadzenie warsztatu obejmuje m. in. zapewnienie eksperta prowadzącego warsztat, zapewnienie materiałów dydaktycznych oraz cateringu w trakcie trwania warsztatu,
- szczegółowy program tematyczny zleceniobiorca jest zobowiązany załączyć do oferty realizacji zadania,
- warsztat jest prowadzony z wykorzystaniem metod takich jak: ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie, zespołowe rozwiązywanie zadań, gry i zabawy dydaktyczne, przekaz audiowizualny, burza mózgów, drama i inscenizacja, dyskusja w grupie,
- osoba prowadząca warsztat musi posiadać wykształcenie pedagogiczne lub psychologiczne oraz minimum 3-letnie doświadczenie w pracy z rodziną i dzieckiem, w tym z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi,
- zleceniobiorca jest zobowiązany osiągnąć następujące efekty warsztatów: podniesienie umiejętności społecznych i komunikacyjnych, umiejętność planowania
i gospodarowania budżetem domowym, umiejętność autoprezentacji i podniesienie samooceny, zleceniobiorca przygotuje i przeprowadzi testy/ankiety weryfikujące uzyskanie powyższych efektów na początku i końcu warsztatu (zawierające te same pytania) oraz dokona ich analizy, wzór testu/ankiety musi uzyskać akceptację zleceniodawcy,
- zleceniobiorca jest zobowiązany do wystawienia dla wszystkich uczestników imiennych zaświadczeń o ukończeniu warsztatu z wyszczególnieniem liczby godzin, zakresu poruszanych zagadnień, doskonalonych umiejętności i osiągniętych efektów,
- zleceniobiorca jest zobowiązany do sporządzenia sprawozdania z przeprowadzonego warsztatu według wzoru określonego przez zleceniodawcę;
- przeprowadzenia 2 jednodniowych warsztatów socjoterapeutycznych (w wymiarze 6 godzin zegarowych) dla dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 14 lat przebywających w pieczy oraz z rodzin naturalnych z problemami opiekuńczo-wychowawczymi w celu nabycia umiejętności, które zapobiegają niedostosowaniu społecznemu:
- średnia liczba osób biorących udział w warsztacie to 10 osób,
- przeprowadzenie warsztatu obejmuje m. in. zapewnienie eksperta prowadzącego warsztat, zapewnienie materiałów dydaktycznych oraz cateringu w trakcie trwania warsztatu,
- szczegółowy program tematyczny zleceniobiorca jest zobowiązany załączyć do oferty realizacji zadania,
- warsztat jest prowadzony z wykorzystaniem metod takich jak: ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie, zespołowe rozwiązywanie zadań, gry i zabawy dydaktyczne, przekaz audiowizualny, burza mózgów, drama i inscenizacja,
- osoba prowadząca warsztat musi posiadać wykształcenie pedagogiczne lub psychologiczne oraz minimum 3-letnie doświadczenie w pracy z rodziną i dzieckiem, w tym z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi,
- zleceniobiorca jest zobowiązany osiągnąć następujące efekty warsztatów: umiejętność właściwego odreagowania napięć emocjonalnych, zbudowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania do otaczających osób, umiejętność dostrzegania potrzeb własnych i drugiego człowieka, umiejętności interpersonalne, umiejętność pełnienia ról społecznych, zleceniobiorca przygotuje i przeprowadzi testy/ankiety weryfikujące uzyskanie powyższych efektów na początku i końcu warsztatu (zawierające te same pytania) oraz dokona ich analizy,
- zleceniobiorca jest zobowiązany do wystawienia dla wszystkich uczestników warsztatu opinii o ukończeniu warsztatu z wyszczególnieniem liczby godzin, zakresu poruszanych zagadnień oraz doskonalonych umiejętności i osiągniętych efektów,
- zleceniobiorca jest zobowiązany do sporządzenia sprawozdania z przeprowadzonego warsztatu według wzoru określonego przez zleceniodawcę;
- organizacji i przeprowadzenia spotkania (w wymiarze 6 godzin zegarowych) dotyczącego rozwoju rodzinnych form pieczy zastępczej oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych do 14 dzieci:
- średnia liczba osób biorących udział w spotkaniu to 40 osób,
- przeprowadzenie spotkania obejmuje m.in. zapewnienie dwóch ekspertów prowadzących spotkanie, zapewnienie materiałów oraz cateringu w trakcie trwania spotkania,
- spotkanie powinno mieć charakter edukacyjny przy udziale m.in. rodzin zastępczych, kandydatów na rodziny zastępcze, przedstawicieli organizacji pozarządowych działających w obszarze wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz innych instytucji wspierających rodziny i dzieci, celem spotkania jest propagowanie idei rozwoju rodzinnych forum pieczy zastępczej, przekazanie wiedzy na temat potrzeby tworzenia świadomej gotowości przyjęcia dziecka pozbawionego opieki rodziny naturalnej, zwiększenie wiedzy o potrzebie deinstytucjonalizacji i tworzenia rodzinnych form pieczy zastępczej,
- szczegółowy program tematyczny zleceniobiorca jest zobowiązany załączyć do oferty realizacji zadania,
- zleceniobiorca jest zobowiązany zapewnić opiekuna organizacyjnego obecnego podczas trwania spotkania oraz obsługę techniczną spotkania (min. 1 osoba),
- zleceniobiorca jest zobowiązany zapewnić obiekt położony w Grudziądzu, posiadający salę wykładową dla min. 40 osób z miejscami siedzącymi dla wszystkich uczestników spotkania, dostęp do bezprzewodowego internetu, tablicę suchościeralną z kompletem pisaków, sprzęt do prezentacji, laptop, nagłośnienie, mikrofon bezprzewodowy, zaplecze sanitarne, bezpłatne toalety, parking oraz miejsce na prowadzenie recepcji przeznaczonej do rejestracji uczestników i wydawania materiałów edukacyjnych,
- spotkanie jest organizowane z wykorzystaniem metod takich jak: wykład, prelekcja, prezentacje, dyskusje, panel dyskusyjny, wybór konkretnych metod nastąpi w porozumieniu ze zleceniodawcą,
- eksperci prowadzący spotkanie muszą posiadać wykształcenie wyższe (preferowane nauki o rodzinie, pedagogika, praca socjalna), wiedzę z zakresu tworzenia i rozwoju rodzinnych form pieczy zastępczej oraz min. 3-letnie doświadczenie w pracy z rodziną i dzieckiem,
- zleceniobiorca jest zobowiązany do wystawienia dla wszystkich uczestników zaświadczeń o uczestnictwie w spotkaniu edukacyjnym z wyszczególnieniem liczby godzin, zakresu poruszanych zagadnień oraz doskonalonych umiejętności, wzór zaświadczenia musi zostać zaakceptowany przez zleceniodawcę,
- zleceniobiorca jest zobowiązany do sporządzenia sprawozdania z przeprowadzonego spotkania według wzoru określonego przez zleceniodawcę;
- zakupu materiałów edukacyjnych i dydaktycznych niezbędnych do realizacji zadania publicznego, m. in. testy kompetencji, narzędzia diagnostyczne, gry edukacyjne (jednostką miary jest komplet).
2. W celu realizacji zadania zleceniobiorca zatrudni specjalistę ds. wsparcia rodziny i pieczy zastępczej, dla którego przewiduje się wypłatę wynagrodzenia (1 etat, kwota brutto brutto), nagrody/dodatku motywacyjnego, zgodnie z regulaminem wynagradzania zleceniobiorcy.
§ 10. Zleceniobiorca jest zobowiązany do realizacji zadania, zgodnie z podstawowymi zasadami, które zapewniają uczestnikom projektu fundamentalne poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i obejmują:
- poufność – konsultacje prowadzone będą w warunkach i na zasadach pełnej poufności, a dokumentacja powstała w wyniku świadczenia usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej będzie przechowywana w sposób uniemożliwiający dostęp osób niepowołanych, jednocześnie klient będzie poinformowany o ograniczeniu zasady poufności w przypadku konieczności przekazania informacji o prowadzonej sprawie uprawnionym organom (prokuratura, sąd, policja);
- profesjonalizm – konsultacje prowadzić będą specjaliści, osoby kompetentne, o odpowiednich kwalifikacjach i umiejętnościach pozwalających na rzetelną i wyczerpującą pracę nad konkretnym zagadnieniem z uwzględnieniem możliwości percepcyjnych osoby korzystającej ze wsparcia;
- etyka – u podstaw wszystkich form wsparcia leżeć będzie pełne poszanowanie klienta, jego godności i autonomii, niezależnie od wartości czy metodologii stosowanej przez profesjonalistę, w trakcie współpracy nad poszukiwaniem możliwie najlepszych rozwiązań problemu, prowadzący zajęcia uwzględniać będzie niezależność klienta i jego prawo do podejmowania suwerennych decyzji.
§ 11. W ramach realizacji zadania publicznego zleceniobiorca jest zobowiązany do:
- zatrudnienia specjalisty ds. wsparcia rodziny i pieczy zastępczej posiadającego wykształcenie wyższe kierunkowe (preferowane: pedagogika, resocjalizacja, praca socjalna, nauki o rodzinie, psychologia) oraz minimum 3-letnie doświadczenie w pracy z rodziną i dzieckiem, który będzie odpowiedzialny m.in. za:
- dokonanie wstępnej diagnozy potrzeb uczestników Centrum Wspierania Rodzin w konsultacji z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Grudziądzu,
- utworzenie harmonogramu indywidualnego i grupowego wsparcia dla uczestnika Centrum Wspierania Rodzin w konsultacji z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Grudziądzu,
- utrzymywanie kontaktów ze specjalistami świadczącymi poradnictwo i rodzinami zainteresowanymi i korzystającymi ze wsparcia Centrum Wspierania Rodzin,
- zapewnienie rodzinom zastępczym dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, pedagogicznej i prawnej w Centrum Wspierania Rodzin,
- propagowanie idei rodzicielstwa zastępczego w Centrum Wspierania Rodzin i w mieście;
- zweryfikowania przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z prowadzeniem Centrum Wspierania Rodzin, czy dane tej osoby nie figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym w myśl art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym;
- zapewnienia na terenie miasta Grudziądza odpowiednich pomieszczeń wyposażonych w niezbędny sprzęt i artykuły biurowe na potrzeby realizacji usług społecznych w Centrum Wspierania Rodzin, umożliwiających korzystającym ze wsparcia dyskrecję, bezpieczeństwo, kameralność oraz komfort psychiczny. W jednym pomieszczeniu Centrum Wspierania Rodzin nie mogą być równocześnie realizowane dwa rodzaje usług wsparcia. Wsparcie powinno być świadczone elastycznie zgodnie ze zgłaszanym indywidualnie zapotrzebowaniem, w dni robocze, także w godzinach popołudniowych i weekendy. Ponadto korzystanie z usług Centrum Wspierania Rodzin przez odbiorców projektu winno być dobrowolne i bezpłatne;
- umożliwienia korzystania z usług Centrum Wspierania Rodzin osobom niepełnosprawnym;
- realizowania usług społecznych w Centrum Wspierania Rodzin według ustalonego harmonogramu zajęć, o którym mowa w pkt. 1 lit. b;
- zapewnienia dla każdego uczestnika warsztatów kompletu materiałów dydaktycznych, trwale oznakowanych logo przekazanym przez zleceniodawcę oraz informacją o oficjalnej stronie internetowej Programu Regionalnego RPO WKP 2014-2020 (wersje papierowe materiałów i prezentacje muszą być opatrzone: tytułem i datą warsztatu, nazwą projektu i organizatora), zawierającego:
- harmonogram warsztatu,
- materiał szkoleniowy w wersji papierowej (opracowanie i wydruk materiałów szkoleniowych), o treści adekwatnej do każdej omawianej tematyki warsztatów, pozwalający na samodzielną edukację z zakresu tematyki warsztatów. Treści będą stanowiły praktyczne wskazówki, porady i przykłady zastosowania metod i technik oraz przykłady konstruktywnych rozwiązań w zakresie tematyki warsztatu. Materiały w formie drukowanej, kolorowej, muszą posiadać okładkę i być połączone ze sobą (np. bindowane, zszyte, oprawione itp.) w formacie A4 bądź innym uzgodnionym ze zleceniodawcą,
- notatnik (format A4, min. 60 kartek),
- długopis metalowy automatyczny, ze stali nierdzewnej, z chromowanymi wykończeniami,
- w przypadku warsztatów zwiększających umiejętności i kompetencje wychowawcze rodziców naturalnych i zastępczych – torbę na dokumenty z kieszenią główną i dodatkową kieszenią na przodzie, zapinanymi na zamek oraz mocnym uchwytem do noszenia, wykonaną z poliestru,
- w przypadku warsztatów zwiększających umiejętności i kompetencje wychowawcze rodziców naturalnych i zastępczych – pomoce dydaktyczne rozwijające i wzmacniające kompetencje rodziny typu np. poradniki, gry edukacyjne planszowe, plansze/karty motywujące z elementami graficznymi (dla rodziców i dzieci), karty, puzzle itp., działające motywująco, pozwalające na integrację członków rodzin oraz wykształcenie umiejętności w rodzinie np. planowania budżetu, umiejętność wspólnego spędzania czasu wolnego, prawidłowych relacji rodzice-dzieci, propozycje rodzaju i tytułu pomocy dydaktycznych do uzgodnienia ze zleceniodawcą,
- w przypadku warsztatów dla osób przebywających i opuszczających rodzinną pieczę zastępczą oraz warsztatów socjoterapeutycznych dla osób przebywających w pieczy zastępczej oraz z problemami opiekuńczo-wychowawczymi – plecak z dużą kieszenią główną zapinaną na zamek, boczną kieszenią z siatki oraz podwójne, regulowane szelki, wykonany z poliestru, w kolorach: czarny/szary, czarny/niebieski, czarny/zielony, czarny/czerwony,
- w przypadku warsztatów dla osób przebywających i opuszczających rodzinną pieczę zastępczą – poradnik rozwijający kreatywność i wyobraźnię, działający motywująco, uczący samodzielności, wypełniania określonych ról, planowania budżetu, umiejętności wspólnego spędzania czasu wolnego, prawidłowych relacjii komunikacji,
- w przypadku warsztatów socjoterapeutycznych dla osób przebywających w pieczy zastępczej oraz z problemami opiekuńczo-wychowawczymi – pomoce dydaktyczne dla dzieci i młodzieży typu np. poradniki, gry edukacyjne planszowe, plansze/karty motywujące z elementami graficznymi, karty edukacyjne, puzzle itp., rozwijające kreatywność i wyobraźnię, działające motywująco, uczące samodzielności, wypełniania określonych ról, planowania budżetu, umiejętności wspólnego spędzania czasu wolnego, prawidłowych relacji rodzice-dzieci, pomoce dydaktyczne muszą być dostosowane do wieku uczestników, np. w formie komiksu;
- zapewnienia dla każdego uczestnika spotkania edukacyjnego kompletu materiałów dydaktycznych, trwale oznakowanych logo przekazanym przez zleceniodawcę oraz informacją o oficjalnej stronie internetowej Programu Regionalnego RPO WKP 2014-2020 (wersje papierowe materiałów i prezentacje dodatkowo muszą być opatrzone: tytułem i datą spotkania edukacyjnego, nazwą projektu i organizatora) zawierającego:
- harmonogram spotkania,
- materiał szkoleniowy w wersji papierowej w formie skryptu (opracowanie i wydruk materiałów szkoleniowych), o treści adekwatnej do omawianej tematyki spotkania, pozwalający na samodzielną edukację z zakresu tematyki spotkania. Materiały w formie drukowanej, kolorowej, muszą posiadać okładkę i być trwale połączone ze sobą (np. bindowane, zszyte, oprawione itp.) w formacie A4 bądź innym uzgodnionym ze zleceniodawcą,
- informator dla kandydatów na rodziców zastępczych – zawierający podstawowe informacje np. na temat pieczy zastępczej, potrzeb dziecka, procedur dla kandydatów na rodziców zastępczych czy rodzinnych domów dziecka;
- zapewnienia jednego egzemplarza materiałów dydaktycznych w formie papierowej (dla zleceniodawcy na potrzeby dokumentacji projektowej) oraz w wersji elektronicznej w postaci plików otwartych (w celu umieszczenia na stronie internetowej);
- w przypadku zmian przepisów, wytycznych lub innych istotnych zmian obejmujących zakresy tematyczne warsztatów/spotkań, tj. np. w przepisach prawa, wytycznych itp. (bez względu na zaawansowanie prac oraz etap realizacji) natychmiastowego uzupełnienia lub/i korekty wszelkich braków, błędów i nieścisłości, każda dokonana modyfikacja/uzupełnienie materiałów szkoleniowych wymaga akceptacji zleceniodawcy, zleceniobiorca przekaże zleceniodawcy nowy egzemplarz materiałów lub treść uzupełnienia. Zleceniobiorca ponosi pełną odpowiedzialność za zgodność merytoryczną oraz aktualność przekazywanych danych/informacji w materiałach dydaktycznych. Wszystkie materiały dydaktyczne wymagają ostatecznej akceptacji zleceniodawcy przed ich wykonaniem (terminy przesłania i oczekiwania na akceptację/modyfikację zostaną ustalone między zleceniodawcą i zleceniobiorcą). Odbiór materiałów dydaktycznych musi być potwierdzony przez uczestnika własnoręcznym podpisem. Koszty opracowania, transportu i powielenia materiałów ponosi zleceniobiorca;
- postępowania zgodnie z aktualnymi wytycznymi w zakresie informacji i promocji programów operacyjnych polityki spójności na lata 2014-2020 oraz Podręcznikiem wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji, które są dostępne pod adresem programu RPO WKP 2014-2020 www.rpo.kujawsko-pomorskie.pl, a w szczególności do:
- oznaczania znakiem Funduszy Europejskich, barwami RP i znakiem Unii Europejskiej, a w przypadku programów regionalnych również herbem województwa kujawsko-pomorskiego lub herbem gminy – miasta Grudziądza wszystkich prowadzonych działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących projektu, wszystkich dokumentów związanych z realizacją projektu, podawanych do wiadomości publicznej oraz wszystkich dokumentów i materiałów dla osób i podmiotów uczestniczących w projekcie,
- umieszczenia w miejscu realizacji zadania publicznego plakatu powierzonego przez zleceniodawcę,
- przekazywania osobom i podmiotom uczestniczącym w projekcie informacji przynajmniej w formie słownej i odpowiedniego oznakowania, że projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej,
- zamieszczenia widocznej informacji w miejscu realizacji zadania publicznego ułatwiającej uczestnikom dotarcie na miejsce organizowanego wydarzenia, np. przed budynkiem lub w holu budynku, w którym wydarzenie będzie się odbywać,
- prowadzenia na bieżąco dokumentacji fotograficznej z przebiegu działań realizowanych w ramach zadania, którą na żądanie zleceniodawcy przekaże drogą elektroniczną oraz na nośniku CD/DVD;
- zapewnienia, aby wymagane logotypy oraz ich zestawienia były zgodne z Księgą identyfikacji wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata 2014-2020, dostępnej wraz ze wzorami logotypów na stronie internetowej RPO WKP 2014-2020 www.rpo.kujawsko-pomorskie.pl;
- zapewnienia usługi gastronomicznej podczas realizacji grup wsparcia dla wszystkich uczestników, składającej się z jednej przerwy kawowej, w tym:
- kawy czarnej z ekspresu dla każdego uczestnika ze stosownymi dodatkami, o których mowa poniżej,
- herbaty czarnej oraz wrzątku w termosach,
- wody mineralnej gazowanej i niegazowanej w butelkach (po 0,5 l na osobę),
- dwóch rodzajów soków (po 0,3 l na osobę),
- cukru, śmietanki do kawy, cytryny dla wszystkich uczestników,
- owoców podanych dla wszystkich uczestników,
- dwóch rodzajów ciasta – po dwa kawałki na osobę (1 kawałek 150 g) wraz ze stosowną zastawą,
- kanapek bankietowych dekoracyjnych – na pieczywie jasnym, ciemnym i wieloziarnistym, z pastami, wędliną drobiową, wieprzową, salami, rybą wędzoną, serami twardymi, jajkiem, dodatkami warzywno-owocowymi (min. 3 rodzaje,
min. 4 składniki, min. 6 szt. na osobę), każda składająca się z kilku składników, m.in. bułka/pieczywo (min. 100 g), masło, ser, wędlina np. szynka wieprzowa, drobiowa, kiełbasa, pasztet, dodatki: sałata zielona, ogórek, pomidor, papryka, itp.;
- zapewnienia usługi gastronomicznej dla wszystkich uczestników warsztatów socjoterapeutycznych, warsztatów dla osób przebywających i opuszczających pieczę zastępczą, warsztatów wzmacniających kompetencje rodzicielskie dla rodziców naturalnych i zastępczych, spotkania edukacyjnego oraz zajęć animacyjnych składającej się z:
- jednej przerwy kawowej, w tym:
- kawy czarnej z ekspresu dla każdego uczestnika ze stosownymi dodatkami,
o których mowa poniżej,
- herbaty czarnej oraz wrzątku w termosach,
- wody mineralnej gazowanej i niegazowanej w butelkach (po 0,5 l na osobę),
- dwóch rodzajów soków (po 0,3 l na osobę),
- cukru, śmietanki do kawy, cytryny dla wszystkich uczestników,
- owoców podanych dla wszystkich uczestników,
- dwóch rodzajów ciasta – po dwa kawałki na osobę (1 kawałek 150 g) wraz ze stosowną zastawą, z wyłączeniem naczyń jednorazowego użytku,
- jednego obiadu, obejmującego:
- zupę (porcja 300 ml), dwa rodzaje,
- mięso lub rybę na ciepło (porcja 150 g), trzy rodzaje do wyboru,
- zestaw surówek ze świeżych lub/i gotowanych warzyw (porcja 150 g), trzy rodzaje,
- dodatki (ziemniaki, kasza, ryż, lub frytki) podane do dania głównego
(porcja 200 g),
- deser – sałatka owocowa lub lody lub ciastko (porcja 200 g),
- soki owocowe (porcja 0,3 l),
- wodę mineralną (porcja 0,3 l);
- w przypadku zajęć animacyjnych zapewnienia dla dzieci menu dostosowanego do grupy wiekowej,
- zapewnienia posiłków posiadających odpowiednie walory smakowe i zapachowe oraz estetyczny wygląd, zleceniobiorca przy oferowaniu posiłków powinien stosować świeże produkty spożywcze, zasada urozmaicania powinna dotyczyć wszystkich posiłków;
- dostarczenia potraw i napojów, zgodnie z zaproponowanym menu oraz zapewnienia zaplecza technicznego i obsługi potrzebnej do sprawnego przeprowadzenia usługi gastronomicznej, z uwzględnieniem wszelkich prac porządkowych po zakończeniu zajęć;
- zrealizowania zadania z najwyższą starannością, zgodnie z zawartą umową oraz z obowiązującymi standardami i przepisami, w zakresie opisanym w ofercie.
§ 12. 1. Przy wyborze ofert zastosowane zostaną następujące kryteria:
- możliwość realizacji zadania publicznego przez oferenta;
- kalkulacja kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
- proponowana jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których oferent będzie realizował zadanie;
- planowany przez oferenta wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy
i praca społeczna członków;
- w przypadku oferentów, którzy w latach poprzednich realizowali zadania publiczne – analiza i ocena realizacji zleconych zadań publicznych, z uwzględnieniem rzetelności i terminowości oraz sposobu rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
§ 13. 1. Ogłoszenie wyników konkursu lub informacja o unieważnieniu konkursu zamieszczone zostaną w terminie do dnia 31 grudnia 2018 r. w następujących miejscach:
-
- w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu www.bip.grudziadz.pl oraz Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Grudziądzu www.mopr.bip.gov.pl;
- na stronie internetowej Grudziądza www.grudziadz.pl oraz Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Grudziądzu www.mopr.grudziadz.pl;
- na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu oraz Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Grudziądzu.
-
- Oferenci zostaną poinformowani w formie pisemnej o sposobie rozpatrzenia złożonych ofert.
§ 14. W latach 2017 – 2018 zadanie publiczne z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej Prezydent Grudziądza zlecił Grudziądzkiemu Centrum „Caritas” im. Błogosławionej Juty, któremu przekazał dotację w 2017 r. w wysokości 104.500,00 zł i w 2018 r. w wysokości 108.270,00 zł.
§ 15. 1. Zapraszam organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie do wskazywania osób do udziału w pracach komisji konkursowej.
2. W pracach komisji konkursowej nie mogą uczestniczyć osoby wskazane przez organizacje pozarządowe i podmioty biorące udział w konkursie.
3. Członkowie komisji konkursowej wykonują swoje obowiązki społecznie
w godzinach pracy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Grudziądzu.
4. Pisemne zgłoszenia, sporządzone zgodnie z Załącznikiem Nr 1 do Zarządzenia Nr 471/16 Prezydenta Grudziądza z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie procedury zlecania przez gminę – miasto Grudziądz zadań publicznych organizacjom pozarządowym i innym podmiotom, należy składać w Wydziale Spraw Społecznych (pokój 102 lub 225) lub w Biurze Obsługi Interesantów Urzędu Miejskiego w Grudziądzu przy ul. Ratuszowej 1 w terminie do dnia 19 grudnia 2018 r.
§ 16. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Zarządzeniu mają zastosowanie przepisy:
- ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań;
- Uchwały Nr II/19/18 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie „Programu współpracy gminy – miasto Grudziądz z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2019 rok”;
- Zarządzenia Nr 471/16 Prezydenta Grudziądza z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie procedury zlecania przez gminę – miasto Grudziądz zadań publicznych organizacjom pozarządowym i innym podmiotom (zmienionego Zarządzeniem Nr 490/17 z dnia 30 listopada 2017 r.).
§ 17. Wykonanie Zarządzenia powierzam Naczelnikowi Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Grudziądzu oraz Dyrektorowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Grudziądzu.
§ 18. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.