Dyrektor: Lilianna Kowalska
Referat Planowania i Rachunkowości Budżetu - FN-I
Do właściwości Referatu należy w szczególności:
- opracowywanie projektu budżetu miasta;
- opracowywanie projektu wieloletniej prognozy finansowej;
- współpraca w zakresie planowania budżetu miasta z komórkami organizacyjnymi Urzędu, gminnymi jednostkami organizacyjnymi, Kujawsko-Pomorskim Urzędem Wojewódzkim, Regionalną Izbą Obrachunkową i Ministerstwem Finansów;
- przygotowywanie projektów uchwał Rady oraz zarządzeń Prezydenta w sprawie zmian w planie budżetu miasta, zmian w wieloletniej prognozie finansowej oraz innych uchwał związanych z realizacją budżetu;
- udzielanie informacji i wyjaśnień w zakresie budżetu miasta;
- uzgadnianie z komórkami organizacyjnymi planowanych dochodów i wydatków budżetu w przypadku zmian w budżecie w trakcie roku budżetowego;
- bieżąca analiza realizacji budżetu miasta;
- sporządzanie informacji o przebiegu wykonania budżetu miasta za pierwsze półrocze, informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz sprawozdania rocznego z wykonania budżetu miasta;
- weryfikacja sprawozdań budżetowych gminnych jednostek organizacyjnych;
- sporządzanie zbiorczych sprawozdań z realizacji budżetu w okresach miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych;
- sporządzanie sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego;
- sporządzanie bilansu skonsolidowanego jednostki samorządu terytorialnego;
- prowadzenie ksiąg rachunkowych budżetu miasta (organu);
- uzgadnianie sprawozdań i rozliczeń z urzędami skarbowymi;
- przekazywanie środków poszczególnym jednostkom budżetowym i uzgadnianie sald na kontach analitycznych;
- weryfikacja planów i sprawozdań finansowych jednostek budżetowych;
- współpraca z Urzędem Skarbowym w Grudziądzu w zakresie udzielonych ulg w podatkach pobieranych na rzecz gminy-miasto Grudziądz;
- ewidencja, uzgadnianie i kontrolowanie wpływu transz pożyczek i kredytów oraz zapewnienie terminowej spłaty rat kapitałowych;
- opracowywanie prognoz budżetowych w zakresie długu publicznego;
- współpraca z bankami w zakresie lokowania wolnych środków pieniężnych;
- wykonywanie w imieniu Urzędu i jednostek organizacyjnych gminy-miasto Grudziądz obowiązków MDR ? także w związku z podatkami, których podatnikami są poszczególne jednostki,
- badanie zasadności zgłoszeń wystąpienia schematu podatkowego oraz zgłoszeń naruszenia procedury lub przepisów MDR i podejmowanie odpowiednich działań,
- gwarantowanie ochrony danych osobowych pracowników, którzy dokonali zgłoszeń naruszeń Procedury lub przepisów MDR,
- sprawowanie ogólnego nadzoru nad prawidłowością wykonywania działań dotyczących schematów podatkowych, koordynowanie działania kierowników jednostek i pracowników,
- czuwanie nad obsługą ze strony Urzędu i jednostek organizacyjnych gminy-miasto Grudziądz systemu MDR udostępnionego przez Ministerstwo Finansów,
- monitorowanie zmian w przepisach prawa powszechnie obowiązującego oraz wewnętrznych regulacji Miasta w przedmiocie przekazywania informacji o schematach podatkowych, a także zmiany ich wykładni i praktyki stosowania i podejmowanie wszelkich niezbędnych działań celem zapewnienia zgodności Procedury z tym przepisami oraz ich wykładnią i praktyką stosowania.
Referat Wydatków - FN-II
Do właściwości Referatu należy w szczególności:
- prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie wydatków budżetowych (bieżących, inwestycyjnych), w tym finansowanych ze źródeł zewnętrznych;
- prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie środków pozabudżetowych, m.in. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
- prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie depozytów, wadiów;
- weryfikacja i rejestracja wyciągów bankowych, raportów kasowych;
- dekretacja dowodów księgowych;
- prowadzenie zaangażowania wydatków budżetowych obciążających plan finansowy ? system GRU (Generalny Rejestr Umów ? wydatki) i WYBUD (obsługa wydatków budżetowych);
- bieżąca weryfikacja kont księgowych (nie rzadziej niż raz na miesiąc);
- sporządzanie wydruków miesięcznych wydatków budżetowych na potrzeby analizy budżetowej i sprawozdawczości;
- sporządzanie sprawozdań miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych z realizacji wydatków oraz innych wynikających m.in. z rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej;
- sporządzanie sprawozdań finansowych Urzędu: bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w funduszu, informacji dodatkowej;
- rozliczanie inwentaryzacji;
- prowadzenie ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ustawą o rachunkowości;
- ewidencja i rozliczanie podatku VAT naliczonego;
- przyjmowanie dowodów księgowych od komórek merytorycznych, ich likwidatura (dokonywanie przelewów bankowych, kierowanie dokumentów do kasy);
- prowadzenie obsługi długu publicznego, w tym zapewnienie terminowej spłaty rat odsetkowych;
- opracowywanie projektów m.in. polityki rachunkowości, obiegu dokumentów, procedury rozliczania podatku VAT, instrukcji inwentaryzacyjnej;
- rozliczanie podatku od towarów i usług (VAT) w zakresie gminy-miasto Grudziądz (Urząd i jednostki podległe);
- prowadzenie okresowych kontroli w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o podatku VAT i obowiązującego zarządzenia w sprawie Procedury rozliczania podatku od towarów i usług (VAT) w podległych gminie-miasto Grudziądz jednostkach organizacyjnych.
Referat Wymiaru Podatków i Kontroli Podatkowej - FN-III
Do właściwości Referatu należy w szczególności:
- wymiar podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego od osób fizycznych;
- przyjmowanie i kontrola deklaracji podatkowych podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających osobowości prawnej;
- przyjmowanie i kontrola deklaracji podatkowych podatku od środków transportowych od osób fizycznych, od osób prawnych i jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających osobowości prawnej;
- prowadzenie czynności sprawdzających w zakresie prawidłowości i rzetelności danych zawartych w informacjach i deklaracjach podatkowych w oparciu o akty notarialne, ewidencję gruntów i budynków i zawiadomienia o zakończeniu budowy;
- sporządzanie wezwań, postanowień, decyzji i innych pism związanych z postępowaniem podatkowym;
- dokonywanie przypisów, odpisów, korekt i zmian w podatkach lokalnych oraz prowadzenie właściwych rejestrów;
- prowadzenie postępowań w sprawie udzielania ulg i zwolnień w podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od środków transportowych;
- planowanie dochodów z tytułu podatków i opłat;
- opracowywanie projektów uchwał podatkowych;
- opracowywanie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego;
- kontrola podatkowa w zakresie wywiązywania się podatników z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego;
- kontrola podatkowa inkasentów w zakresie prawidłowości poboru opłaty targowej;
- sporządzanie planów i sprawozdań dotyczących kontroli podatkowej;
- występowanie do odpowiednich instytucji o refundację utraconych dochodów z tytułu ustawowych zwolnień w podatkach;
- udostępnianie akt podatkowych i udzielanie informacji zawartych w aktach podatkowych upoważnionym organom i osobom;
- wydawanie zaświadczeń i informacji podatkowych;
- wydawanie zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis w zakresie zadań Referatu;
- sporządzanie wykazu osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty oraz wykazu przedsiębiorców, którym udzielono pomocy publicznej;
- sporządzanie sprawozdań i informacji z zakresu pomocy publicznej;
- sporządzanie sprawozdań podatkowych SP-1 w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego;
- sporządzanie danych do sprawozdań Rb-27S w zakresie skutków obniżenia górnych stawek podatków oraz skutków udzielonych ulg i umorzeń w podatkach;
- prowadzenie spraw dotyczących zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej;
- przygotowywanie postanowień w sprawach udzielania ulg w zakresie podatków pobieranych przez Urząd Skarbowy, a stanowiących dochody budżetu miasta.
Telefony:
wymiar podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego od osób prawnych - 56 45 10 319, 242
wymiar podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego od osób fizycznych - 56 45 10 242, 243
podatek od środków trnsportowych, zwrot podatku akcyzowego producentom rolnym 56 45 10 242
składanie informacji i deklaracji 56 45 10 287
Referat Dochodów Podatkowych i Egzekucji - FN-VII
Do właściwości Referatu należy w szczególności:
- prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie podatków i opłat lokalnych;
- księgowanie wpłat i zwrotów bezgotówkowych na indywidualnych kartach podatników;
- weryfikacja i rejestracja wyciągów;
- dekretacja dokumentów księgowych;
- dokonywanie wymiaru opłaty targowej i opłaty skarbowej w związku z nieuiszczaniem należnych opłat;
- dokonywanie przypisów i odpisów opłaty targowej i opłaty skarbowej oraz prowadzenie właściwych rejestrów;
- prowadzenie ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków i opłat;
- prowadzenie ewidencji syntetycznej podatków i opłat;
- kontrola terminowej realizacji zobowiązań podatkowych, naliczanie odsetek za zwłokę;
- podejmowanie czynności zmierzających do wszczęcia postępowań egzekucyjnych, takich jak upomnienia, tytuły wykonawcze;
- dokonywanie rozliczeń podatników z tytułu wpłat, nadpłat i zaległości;
- rozliczanie inkasentów opłaty targowej;
- sporządzanie sprawozdań miesięcznych, kwartalnych i rocznych z wykonania dochodów podatkowych oraz sprawozdań kwartalnych i rocznych z udzielonych ulg i zwolnień w podatkach i opłatach;
- wydawanie zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości;
- weryfikacja sald pod względem występowania należności przedawnionych;
- rozliczanie udziałów w podatku rolnym na rzecz Izb Rolniczych;
- udostępnianie akt podatkowych i udzielanie informacji zawartych w aktach podatkowych upoważnionym organom i osobom;
- prowadzenie postępowań w sprawie udzielania ulg (odroczenia, umorzenia lub rozkładanie na raty) w spłacie opłaty skarbowej i opłaty targowej;
- opracowanie wynikające z procedury podatkowej postanowień i decyzji administracyjnych;
- przyjmowanie i ewidencjonowanie tytułów wykonawczych;
- prowadzenie egzekucji administracyjnej w zakresie należności pieniężnych;
- ewidencjonowanie należności wyegzekwowanych w postępowaniu egzekucyjnym;
- rozliczanie poborców z przydzielonych do służby tytułów wykonawczych pod względem merytorycznym i rachunkowym;
- dokonywanie zabezpieczeń wierzytelności na majątku dłużnika;
- współpraca z sądowymi i administracyjnymi organami egzekucyjnymi w zakresie prowadzonych postępowań egzekucyjnych.
Referat Dochodów Niepodatkowych i Obsługi Kas - FN-VIII
Do właściwości Referatu należy w szczególności:
- prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz obsługa finansowa w zakresie niepodatkowych dochodów budżetowych z podziałem na dochody własne gminy i powiatu oraz dochody z zakresu administracji rządowej i inne zlecone ustawami;
- monitorowanie spłat należności przypisanych w porozumieniu z pracownikami komórek merytorycznych prowadzących wymiar poszczególnych należności;
- windykacja należności o charakterze cywilnoprawnym, w szczególności opłat z tytułu zarządu, użytkowania i użytkowania wieczystego gruntów gminy, czynszu najmu, dzierżawy nieruchomości gminy, sprzedaży nieruchomości w systemie ratalnym;
- wysyłanie wezwań do zapłaty;
- przekazanie do Biura Prawnego dokumentów windykacyjnych wraz z wykazem zaległości dłużnika w celu dalszego prowadzenia sprawy w trybie egzekucji sądowej;
- windykacja należności o charakterze publicznoprawnym, w szczególności opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności, opłat adiacenckich i rent planistycznych, kosztów postępowania administracyjnego, decyzji ustalających odszkodowanie za zwrot wywłaszczonych nieruchomości, mandatów karnych wystawionych przez Straż Miejską, grzywien nakładanych w celu przymuszenia do realizacji obowiązku szkolnego, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, należności przejętych po zlikwidowanych jednostkach;
- wystawianie upomnień oraz tytułów wykonawczych;
- kierowanie tytułów wykonawczych do właściwych organów egzekucyjnych;
- monitorowanie i wysyłanie zapytań dotyczących stanu postępowania egzekucyjnego do właściwych organów egzekucyjnych;
- windykacja należności Skarbu Państwa w związku z realizacją zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego, w szczególności opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych Skarbu Państwa, trwałych zarządców i użytkowników nieruchomości Skarbu Państwa, dzierżawców nieruchomości Skarbu Państwa, opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu Skarbu Państwa w prawo własności, odszkodowań za zwrot wywłaszczonych nieruchomości;
- sporządzanie sprawozdań z realizacji dochodów niepodatkowych;
- weryfikacja i rejestracja wyciągów bankowych;
- dekretacja dowodów księgowych;
- ewidencja księgowa dochodów nieprzypisanych, w tym opłat powstałych w komórkach merytorycznych, np. w Wydziale Uprawnień Komunikacyjnych za wydanie tablic rejestracyjnych lub Biurze Działalności Gospodarczej za wydanie zezwolenia za sprzedaż alkoholu i innych;
- ewidencja dochodów z tytułu zwrotu wydatków z lat poprzednich oraz zwrotów dotacji z lat ubiegłych, a także odsetek;
- ewidencja dochodów budżetowych z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska, opłat za usunięcie drzew lub krzewów, kar od osób fizycznych i prawnych za usunięcie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia, dochodów z tytułu sprzedaży drewna;
- ewidencja dochodów należących do właściwości komórek merytorycznych, np. Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami, Wydziału Środowiska, Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych, Wydziału Edukacji, Wydziału Kultury i Sportu oraz Biura Lasów Komunalnych i innych;
- prowadzenie ewidencji dochodów z tytułu sprzedaży biletów komunikacji miejskiej oraz odszkodowań za blokowanie torowiska, a także innych opłat należących do właściwości Wydziału Komunikacji Miejskiej;
- miesięczna weryfikacja kont księgowych syntetycznych i analitycznych wg klasyfikacji budżetowej, kontrahentów oraz zadań ujętych w budżecie;
- kontrola terminowej realizacji zobowiązań, naliczanie odsetek, naliczanie rekompensat za koszty odzyskania należności;
- weryfikacja zaległości pod względem przedawnienia;
- obsługa kas dochodowych i kasy wydatkowej;
- sporządzanie raportów kasowych;
- prowadzenie operacji kasowych: uzgadnianie obrotów kas związanych z przyjmowaniem wpłat gotówką i przy użyciu instrumentów płatniczych, dokonywanie zwrotów nadpłat i wypłat gotówki za pośrednictwem kasy Urzędu oraz terminowe wpłacanie gotówki z kasy na rachunek bankowy Urzędu.