ZARZĄDZENIE NR 194 /2017
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 15 maja 2017 r.
w sprawie zasad powoływania biegłych rzeczoznawców majątkowych na potrzeby postępowań administracyjnych prowadzonych przez Prezydenta Grudziądza
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2016r., poz. 446 z późn. zm.), art. 32 ust. 1, art. 92 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016r., poz. 814 z późn. zm.) art. 11 ust 1, art. 23 ust.1 pkt 2, art. 25 ust. 1 i 2 oraz art. 25b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U z 2016 r., poz. 2147 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:
§1. 1.Ustalam zasady powoływania biegłych rzeczoznawców majątkowych na potrzeby postępowań administracyjnych prowadzonych przez Prezydenta Grudziądza.
2. Niniejsze zasady mają zastosowanie do zadań realizowanych:
1) przez gminę-miasto Grudziądz;
2) przez gminę-miasto Grudziądz na prawach powiatu;
3) Skarb Państwa reprezentowany przez Prezydenta Grudziądza jako starostę, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) zarządzeniu - rozumie się Zarządzenie Prezydenta Grudziądza w sprawie zasad powoływania biegłych rzeczoznawców majątkowych na potrzeby postępowań administracyjnych prowadzonych przez Prezydenta Grudziądza;
2) Urzędzie - rozumie się przez to Urząd Miejski w Grudziądzu;
3) liście rzeczoznawców – rozumie się przez to listę rzeczoznawców majątkowych - biegłych w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przez Prezydenta Grudziądza;
4) cenniku – rozumie się przez to cennik sporządzony przez Urząd Miejski w Grudziądzu ustalający wysokość wynagrodzeń za czynności rzeczoznawcy majątkowego jako biegłego według określonych celów wyceny;
5) Naczelniku Wydziału - rozumie się przez to Naczelnika Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miejskiego w Grudziądzu;
6) komisji – rozumie się przez to komisję, której zadaniem utworzenie i prowadzenie listy rzeczoznawców, o której mowa w pkt 3 oraz sporządzanie cennika, o którym mowa w pkt 4;
7) umowie - rozumie się przez to umowę zawartą pomiędzy Prezydentem Grudziądza a rzeczoznawcą majątkowym, poprzedzającą jego wpis na listę rzeczoznawców majątkowych -biegłych w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przez Prezydenta Grudziądza, określającą szczegółowe zasady współpracy.
§ 3. Niniejsze zarządzenie reguluje zasady prowadzenia listy rzeczoznawców, ustalania cennika wynagrodzenia za czynności biegłych rzeczoznawców majątkowych oraz zasady współpracy w postępowaniach administracyjnych toczących się z ich udziałem.
§ 4. Tworzy się listę rzeczoznawców majątkowych – biegłych w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przez Prezydenta Grudziądza, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do zarządzenia.
§ 5. Sporządza się cennik, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 4 do zarządzenia.
§ 6. Zasady współpracy i wypłaty wynagrodzenia będą określone w zawieranych z biegłymi umowach, sporządzonych według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia.
§ 7. Do prowadzenia listy rzeczoznawców oraz sporządzenia cennika zostanie powołana przez Prezydenta Grudziądza komisja w składzie co najmniej 3 osób.
§ 8. 1.W toku postępowania w sprawie ustalenia cennika :
1) Naczelnik Wydziału skieruje do Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów oraz Starostów z terenu Województwa Kujawsko – Pomorskiego ( co najmniej sześciu) pismo o podanie wysokości cen za sporządzenie operatów szacunkowych wykonywanych na ich zlecenie w okresie ostatnich dwóch lat;
2) Komisja, na podstawie nadesłanych informacji oraz cen za sporządzenie operatów szacunkowych wykonanych na zlecenie Urzędu w okresie ostatnich dwóch lat określi ceny za wykonanie operatu szacunkowego dla każdego celu wyceny;
3) Komisja sporządzi protokół z przeprowadzonych czynności określonych w ust. 2 oraz ustali cennik, który po akceptacji Naczelnika Wydziału zatwierdzi Prezydent Grudziądza.
2. Komisja aktualizuje cennik co dwa lata stosując zasady określone w ust. 1.
§ 9. 1. Naczelnik Wydziału skieruje do rzeczoznawców majątkowych zaproszenie do składania wniosków o wpis na listę rzeczoznawców majątkowych - biegłych w postępowaniach administracyjnych, o których mowa w § 1, wraz z cennikiem i wzorem umowy, stanowiącym załącznik nr 3 do zarządzenia.
2. Zaproszenie zostanie opublikowane na stronie internetowej BIP Urzędu, na stronie internetowej Grudziądza, na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu oraz rozesłane do stowarzyszeń rzeczoznawców majątkowych w rejonie Polski północnej.
3. O wpis na listę rzeczoznawców mogą ubiegać się osoby, które spełniają określone niżej warunki:
1) posiadają uprawnienia rzeczoznawcy majątkowego od co najmniej 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wpis;
2) wykażą się należytym wykonaniem operatów szacunkowych dla organów administracji publicznej w okresie ostatnich 3 lat poprzedzających złożenie wniosku o wpis na listę rzeczoznawców majątkowych.
4. Rzeczoznawcy majątkowi, ubiegający się o wpis na listę rzeczoznawców składają następujące dokumenty:
1) wniosek o wpis na listę rzeczoznawców majątkowych - biegłych w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przez Prezydenta Grudziądza według załącznika nr 2 do zarządzenia;
2) poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię świadectwa nadania uprawnień z zakresu szacowania nieruchomości;
3) aktualne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności zawodowej ( poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię polisy);
4) dokumenty potwierdzające należyte wykonanie operatów szacunkowych dla organów administracji publicznej w okresie ostatnich 3 lat poprzedzających złożenie wniosku o wpis na listę rzeczoznawców majątkowych w ilości co najmniej 10 operatów szacunkowych w postępowaniach administracyjnych, o których mowa w ust. 3 pkt 2.
5. Dokumenty, o których mowa w ust. 4, należy złożyć na wskazany adres i w terminie wyznaczonym w zaproszeniu.
6. W przypadku złożenia niekompletnych dokumentów komisja wystąpi do rzeczoznawcy majątkowego o uzupełnienie dokumentów w wyznaczonym terminie.
7. Komisja weryfikuje złożone wnioski oraz dokonuje wyboru rzeczoznawców majątkowych spełniających wymogi określone w ust 3, 4 i 5.
8. Komisja sporządza protokół z czynności określonych w ust. 7, który po akceptacji Naczelnika zatwierdza Prezydent Grudziądza.
§ 10.1. Z rzeczoznawcami majątkowymi wskazanymi przez komisję zostaną zawarte umowy sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia.
2. Po zawarciu umów, o których mowa w ust. 1, rzeczoznawcy majątkowi zostaną wpisani na listę rzeczoznawców według kolejności daty wpływu wniosku o wpis na listę rzeczoznawców majątkowych, o którym mowa w § 9 ust. 4 pkt 1.
3. Lista rzeczoznawców majątkowych zostanie opublikowana na stronie internetowej BIP Urzędu, a także będzie dostępna do wglądu w Wydziale Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami. Pierwsza publikacja nastąpi w terminie 7 dni od daty dokonania wpisu na listę wszystkich rzeczoznawców majątkowych, którzy zawarli umowy.
4. Brak spełnienia któregokolwiek z wymogów przewidzianych w § 9 ust. 3, 4 i 5, bądź odmowa zawarcia umowy, o której mowa w § 10 ust. 1, stanowi podstawę odmowy wpisu na listę rzeczoznawców.
5. O odmowie wpisu na listę rzeczoznawców wnioskodawca zostanie poinformowany pisemnie w terminie 14 dni, licząc od dnia zatwierdzenia przez Prezydenta Grudziądza protokołu, o którym mowa w § 9 ust. 8, bądź odmowy zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1.
§ 11. 1. Po zakończeniu procedury tworzenia listy rzeczoznawców – lista ta może być uzupełniana na wnioski zainteresowanych osób, po spełnieniu przez nie warunków określonych w § 9 ust 3-4.
2. Przy wpisaniu na listę rzeczoznawców osób wymienionych w ust. 1 stosuje się zasady określone w § 9 ust. 6 – 8 oraz § 10.
3. Prezydent Grudziądza może podjąć decyzję o wykreśleniu rzeczoznawcy majątkowego z listy rzeczoznawców w przypadku:
1) rezygnacji złożonej przez rzeczoznawcę majątkowego;
2) utraty przez rzeczoznawcę majątkowego uprawnień z zakresu szacowania nieruchomości bądź ich zawieszenie;
3) trzykrotnej odmowy wykonania operatu szacunkowego;
4) nieterminowego i niepełnego udzielania wyjaśnień lub poprawek w zakresie sporządzonych operatów szacunkowych;
5) wykonywania operatów szacunkowych bez zachowania nienależytej staranności, a w szczególności zawierających błędy merytoryczne, formalne oraz rachunkowe;
6) uzyskania negatywnej opinii organizacji rzeczoznawców majątkowych dotyczącej prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego.
4. Rzeczoznawca majątkowy wykreślony z listy rzeczoznawców z przyczyn opisanych w ust. 3 pkt 2-6, nie może ubiegać się o ponowny wpis na tą listę.
5. Złożenie przez rzeczoznawcę majątkowego wniosku o wykreślenie z listy rzeczoznawców nie ma wpływu na jego udział w postępowaniach administracyjnych, w których został uprzednio powołany jako biegły.
§ 12. 1. Powołanie rzeczoznawcy majątkowego na biegłego następuje na podstawie postanowienia w trybie art. 84 i art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U z 2016r. poz. 23 z późn. zm.), według kolejności wpisu na listę rzeczoznawców.
2. Na uzasadniony wniosek rzeczoznawcy majątkowego powołanie na biegłego może nastąpić w innym terminie niż przypadającym według kolejności wpisu na listę rzeczoznawców.
3. Wybrany rzeczoznawca majątkowy może być powołany jako biegły do wykonania jednorazowo więcej niż jednego operatu szacunkowego, z uwzględnieniem jego możliwości oraz terminu wykonania prac.
§ 13. Wykonanie zarządzenia powierzam Naczelnikowi Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami.
§ 14. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Katarzyna Kudlewska | 16-05-2017 14:05 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 15-05-2017 | |
Ostatnia aktualizacja: | Katarzyna Kudlewska | 13-07-2017 13:04 |