Zarządzenie Nr 253/21
Prezydenta Grudziądza
z dnia 28 maja 2021 r.
w sprawie określenia procedury postępowania w związku z przeprowadzanymi konsultacjami z mieszkańcami Grudziądza
Na podstawie art. 30 ust. 1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 i 1378) zarządzam, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Określam procedurę postępowania w związku z przeprowadzanymi konsultacjami z mieszkańcami Grudziądza.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
- komórce merytorycznej – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Urzędu Miejskiego w Grudziądzu właściwą merytorycznie ze względu na przedmiot konsultacji;
- komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Urzędu Miejskiego w Grudziądzu;
- opiniach – należy przez to rozumieć opinie, uwagi, sugestie, wnioski i propozycje zgłoszone w ramach konsultacji;
- platformie konsultacji społecznych – należy przez to rozumieć elektroniczną przestrzeń
do komunikacji i wyrażania opinii dostępną na stronie internetowej www.grudziadz.konsultacjejst.pl;
- Prezydencie – należy przez to rozumieć Prezydenta Grudziądza, jako organ wykonawczy gminy-miasta Grudziądza lub działającego z jego upoważnienia Wiceprezydenta Grudziądza;
- uchwale – należy przez to rozumieć Uchwałę Nr XLIII/376//21 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Grudziądza (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2021 r. poz. 2363);
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Grudziądzu;
- wniosku – należy przez to rozumieć wniosek o przeprowadzenie konsultacji społecznych, o którym mowa w § 11 ust. 1 uchwały, złożony do Prezydenta Grudziądza;
- Wydziale Komunikacji Społecznej – należy przez to rozumieć Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu odpowiedzialny za koordynację konsultacji z mieszkańcami.
§ 3. Konsultacje z mieszkańcami są prowadzone zgodnie z Uchwałą Nr XLIII/376/21 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Grudziądza (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2021 r. poz. 2363) z uwzględnieniem przepisów szczególnych.
Rozdział 2
Koordynacja konsultacji
§ 4. 1. Działania związane z przeprowadzaniem konsultacji z mieszkańcami koordynuje Wydział Komunikacji Społecznej.
2. Do zadań Wydziału Komunikacji Społecznej należy w szczególności:
- prowadzenie edukacji mieszkańców w zakresie konsultacji i innych form partycypacji społecznej;
- współpraca z komórkami organizacyjnymi w zakresie procesu prowadzenia konsultacji;
- współpraca z grafikiem komputerowym w celu opracowywania projektów graficznych materiałów informacyjnych dotyczących konsultacji;
- prowadzenie rejestru koordynatorów konsultacji;
- prowadzenie rejestru wniosków o przeprowadzenie konsultacji;
- prowadzenie rejestru konsultacji;
- monitoring konsultacji prowadzonych przez komórki organizacyjne w zakresie zgodności z uchwałą oraz niniejszym zarządzeniem;
- nadzór nad aktualnością przepisów wewnętrznych dotyczących konsultacji;
- prowadzenie na stronie internetowej Urzędu zakładki dotyczącej konsultacji społecznych;
- administrowanie platformą konsultacji społecznych.
§ 5. 1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych, które w zakresie swoich właściwości prowadzą lub zamierzają prowadzić konsultacje wyznaczają koordynatorów konsultacji.
- Dyrektorzy przekazują informacje o wyznaczonych koordynatorach do Wydziału Komunikacji Społecznej w terminie 30 dni od daty wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
- Informacja powinna zawierać co najmniej imię i nazwisko koordynatora, adres e-mail i numer telefonu.
- W przypadku zmiany koordynatora dyrektor komórki organizacyjnej przekazuje informację w terminie 14 dni od daty dokonania zmiany.
§ 6. Do zadań koordynatorów konsultacji należy w szczególności:
- koordynacja działań komórki organizacyjnej w zakresie przygotowywania i prowadzenia konsultacji;
- współpraca z Wydziałem Komunikacji Społecznej w zakresie procesu prowadzenia konsultacji;
- przygotowywanie projektów zarządzeń lub ogłoszeń o konsultacjach,
- planowanie i prowadzenie akcji informacyjnych poprzedzających konsultacje;
- prowadzenie konsultacji,
- przygotowywanie projektów raportów z konsultacji.
Rozdział 4
Wnioski o przeprowadzenie konsultacji
§ 7. 1. Prezydent przekazuje wniosek o przeprowadzenie konsultacji do komórki merytorycznej właściwej ze względu na przedmiot konsultacji oraz kopię wniosku do Wydziału Komunikacji Społecznej.
- Komórka merytoryczna sprawdza wniosek pod względem formalnym w terminie 14 dni od daty jego złożenia.
- W przypadku, gdy wniosek zawiera braki lub błędy formalne, komórka merytoryczna wzywa w formie pisemnej lub elektronicznej wnioskodawcę wyznaczając 7-dniowy termin na usunięcia braków lub błędów.
- W przypadku, gdy wnioskodawca w wyznaczonym terminie nie usunie braków lub błędów występujących we wniosku, komórka merytoryczna pozostawia wniosek bez rozpatrzenia, informując o tym wnioskodawcę w formie pisemnej.
§ 8. 1. Dyrektor komórki merytorycznej w uzgodnieniu z Dyrektorem Wydziału Komunikacji Społecznej przedstawia Prezydentowi opinię dotyczącą sposobu rozpatrzenia wniosku, w szczególności uwzględniając:
-
- wagę (istotność) przedmiotu konsultacji dla społeczności lokalnej;
- koszty przeprowadzenia konsultacji;
- zasadność proponowanej formy konsultacji.
- Komórka merytoryczna przygotowuje projekt odpowiedzi Prezydenta w sprawie rozpatrzenia wniosku, a po podpisaniu przekazuje kopię odpowiedzi do Wydziału Komunikacji Społecznej.
- Wydział Komunikacji Społecznej wpisuje wniosek oraz sposób jego rozpatrzenia do rejestru wniosków o przeprowadzenie konsultacji.
Rozdział 5
Przygotowanie i prowadzenie konsultacji
§ 9. 1. Koordynator konsultacji przygotowuje projekt zarządzenia lub ogłoszenia Prezydenta w sprawie przeprowadzenia konsultacji.
2. Koordynator konsultacji informuje Wydział Komunikacji Społecznej o zamiarze przeprowadzenia konsultacji, przesyłając w formie elektronicznej na adres e-mail konsultacje@um.grudziadz.pl nie później niż 14 dni przed rozpoczęciem akcji informacyjnej:
- projekt zarządzenia lub ogłoszenia, o którym mowa w ust. 1;
- informację o planowanych formach prowadzenia akcji informacyjnej;
- informacje niezbędne do opracowania materiałów informacyjnych, które powinny zawierać co najmniej: przedmiot i cel (hasło przewodnie) konsultacji, termin konsultacji, krótką charakterystykę konsultacji (max. 1 strona).
- W uzasadnionych przypadkach termin, o którym mowa w ust. 2, może zostać skrócony.
- Wydział Komunikacji Społecznej opracowuje we współpracy z grafikiem komputerowym projekty graficzne materiałów informacyjnych na podstawie informacji dostarczonych przez komórkę merytoryczną.
§ 10. 1. Koordynator konsultacji prowadzi akcję informacyjną mającą na celu dotarcie do jak najszerszego kręgu adresatów konsultacji, wykorzystując możliwe kanały informacyjne.
- Koordynator konsultacji na bieżąco monitoruje przebieg konsultacji, w razie potrzeby rozszerzając lub zmieniając prowadzenie akcji informacyjnej o nowe kanały.
§ 11. 1. Koordynator konsultacji prowadzi konsultacje w formach i terminie określonych w zarządzeniu lub ogłoszeniu, o którym mowa w § 9 ust. 1.
- Obsługę organizacyjno-administracyjną spotkań, warsztatów i dyżurów konsultacyjnych zapewnia komórka merytoryczna.
- Koordynator konsultacji dokumentuje przebieg konsultacji w formie pisemnej (protokoły, notatki służbowe, itp.).
§ 12. 1. Koordynator konsultacji w terminie 14 dni od daty zakończenia konsultacji, sporządza projekt raportu z przeprowadzonych konsultacji, który zawiera informacje o:
- komórce merytorycznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie konsultacji;
- przeprowadzonej akcji informacyjnej;
- przebiegu konsultacji, w tym o terminie i formach konsultacji;
- zebranych opiniach;
oraz propozycję sposobu ustosunkowania się do zebranych opinii wraz z uzasadnieniem w przypadku opinii odrzuconych.
- Dyrektor komórki merytorycznej przedkłada projekt raportu do akceptacji Prezydentowi.
- Po akceptacji Prezydenta koordynator konsultacji zamieszcza raport w miejscach wskazanych w § 20 ust. 2 uchwały na okres co najmniej 30 dni oraz przekazuje kopię do Wydziału Komunikacji Społecznej w formie elektronicznej na adres e-mail konsultacje@um.grudziadz.pl.
Rozdział 6
Postanowienia końcowe
§ 13. Wykonanie Zarządzenia powierzam dyrektorom komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.
§ 14. Nadzór na wykonaniem Zarządzenia powierzam Dyrektorowi Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.
§ 15. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.