herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

ZARZĄDZENIE NR 194/09 w sprawie wprowadzenia instrukcji egzekucji administracyjnej w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu

ZARZĄDZENIE NR 194/09
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 21 maja 2009 r.
 
 
w sprawie wprowadzenia instrukcji egzekucji administracyjnej w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu
 
 
 
 
Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:
 
§ 1. Wprowadzam do użytku wewnętrznego instrukcję określającą zasady przeprowadzania postępowania egzekucyjnego pn. „Instrukcja egzekucji administracyjnej
w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu” stanowiącą załącznik do niniejszego Zarządzenia.
 
§ 2. Zobowiązuję wszystkich pracowników właściwych merytorycznie z tytułu powierzonych im obowiązków do zapoznania się z wymienioną w § 1 instrukcją
i przestrzegania w pełni zawartych w niej postanowień.
 
§ 3. Wykonanie Zarządzenia powierzam Skarbnikowi Miasta.
 
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2009 r.
 
 
 
 
 
 
                                                                                                          Załącznik
                                                                                                          do Zarządzenia Nr 194/09
                                                                                                          Prezydenta Grudziądza
                                                                                                          z dnia 21 maja 2009 r.
 
Instrukcja egzekucji administracyjnej w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu
 
§ 1. Podstawa prawna prowadzenia egzekucji administracyjnej.
1.      Ustawa z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U.
z 2005 r. Nr 229, poz.1954 z późn. zm.)
2.      Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U.
z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z póżn. zm.),
3.      Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60
z późn. zm.),
4.      Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U.
z 2001 r. Nr 137, poz. 1541),
5.      Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie zastawów skarbowych oraz Centralnego Rejestru Zastawów Skarbowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2068 z późn. zm.).  
 
§ 2. Niniejsza instrukcja określa tryb i zasady prowadzenia postępowania egzekucyjnego.
 
§ 3. Użyte w instrukcji pojęcia oznaczają;
organ egzekucyjny – oznacza to Prezydenta Grudziądza,
urząd – oznacza to Urząd Miejski w Grudziądzu,
wydział – oznacza to Wydział Finansowy,
osoba upoważniona – oznacza to Kierownika Referatu Księgowości Podatkowej
i Egzekucji, Naczelnika Wydziału Finansowego, Skarbnika Miasta,
rejon egzekucyjny – teren wydzielony z obszaru objętego zakresem działania Prezydenta Grudziądza obsługiwany przez jednego poborcę.  
pracownik prowadzący egzekucję – pracownik organu egzekucyjnego niebędący poborcą,
poborca – oznacza to pracownika organu egzekucyjnego wyznaczonego do dokonywania czynności egzekucyjnych egzekucji obowiązku o charakterze pieniężnym.     
ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - Ustawa z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz.1954 z późn. zm.),
ustawa kodeks postępowania administracyjnego -  Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z póżn. zm.),
ustawa ordynacja podatkowa - Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).
 
§ 4. Obieg dokumentów.
1.      Egzekucja administracyjna podejmowana jest na podstawie tytułów wykonawczych. Otrzymane tytuły wykonawcze wraz z ewidencją sprawdzane są niezwłocznie, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia otrzymania pod względem właściwości miejscowej, rzeczowej oraz spełnienia wymogów art. 27 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Data przyjęcia tytułów wykonawczych przez organ egzekucyjny odnotowana jest na ewidencji tytułów wykonawczych.
1.      Skierowany niezgodnie z właściwością miejscową lub rzeczową
tytuł wykonawczy przekazywany jest (wraz z załączoną dokumentacją) niezwłocznie, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia otrzymania, do organu właściwego.
2.      Niespełniający wymogów zawartych w art. 27 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji tytuł wykonawczy zwracany jest wierzycielowi niezwłocznie, nie później, niż w ciągu 30 dni od dnia otrzymania w celu jego uzupełnienia.
3.      Przyjęcie tytułów wykonawczych do realizacji potwierdza się podpisem na ewidencji tytułów wykonawczych, której kopie przekazuje się wierzycielowi.
4.      Tytuły wykonawcze przyjęte do realizacji są niezwłocznie wprowadzane do systemu komputerowego.
5.      Po nadaniu klauzuli wykonalności przez osobę upoważnioną, tytuły wykonawcze kierowane są na rejony egzekucyjne.
6.      Każdy tytuł wykonawczy stanowi odrębną sprawę egzekucyjną. Pisma, protokoły, raporty, doniesienia, podania, wyjaśnienia, decyzje, notatki służbowe itp. dotyczące określonej sprawy egzekucyjnej stanowią akta egzekucyjne tej sprawy. Powinny one być przechowywane w porządku chronologicznym przy tytule wykonawczym, którego dotyczą.
7.      Na tytułach wykonawczych oraz w systemie odnotowywane są informacje o wszystkich zastosowanych środkach i czynnościach egzekucyjnych.
8.      Zakończenie postępowania egzekucyjnego prowadzonego na podstawie danego tytułu wykonawczego odnotowywane jest w systemie i ewidencji tytułów wykonawczych.
 
§ 5 Sprawozdawczość.
1.      Pracownik prowadzący egzekucję po rozliczeniu wszystkich służb wydanych poborcom
w miesiącu poprzednim przygotowuje informacje dotyczące:
1)      kwot wyegzekwowanych przez poszczególnych poborców, stanowiących podstawę naliczenia dla nich prowizji do wypłaty,
2)      kwot pobranych kosztów egzekucyjnych,
3)      ilości dokonanych zabezpieczeń zobowiązań,
4)      kwot wyegzekwowanych z zajęć wierzytelności,
5)      projektu planu pracy na poszczególne rejony egzekucyjne na następny miesiąc,
– w terminie do 8 dnia po zakończeniu miesiąca przekazuje osobie upoważnionej.
2.      Poborca po rozliczeniu wszystkich służb za dany miesiąc sporządza informacje dotyczące:
1)      ilości podatników,
2)      liczby przydzielonych tytułów wykonawczych,
3)      kwoty na jaką przydzielono tytuły wykonawcze,
4)      liczby załatwionych tytułów wykonawczych,
5)      kwoty wyegzekwowanej,
6)      ilości spisanych protokołów o stanie majątkowym,
7)      ilości doręczonych odpisów tytułów wykonawczych.
- w terminie do 8 dnia po zakończeniu miesiąca przekazuje osobie upoważnionej.
3.      Z uzyskanych danych wymienionych w ust. 1 i 2 Kierownik Referatu sporządza zbiorcze sprawozdania i przedkłada Naczelnikowi Wydziału Finansowego.
4.      Osoba upoważniona sprawdza prawidłowość naliczenia prowizji dla poborców do wypłaty.  
5.      Na polecenie przełożonych sporządzane są inne sprawozdania zgodnie z dyspozycją.
 
§ 6. Pobranie, rozliczenie i zdanie kwitariuszy przychodowych przez poborców.
 
1.      Poborca posiada 3 kwitariusze przychodowe K-103 na następujące zobowiązania:
1)      podatki i opłaty lokalne,
2)      koszty egzekucyjne,
3)      pozostałe należności.
2.      Kolejne kwitariusze maksymalnie 3 sztuki poborca pobiera:
1)      w dniu zdania wcześniej pobranego kwitariusza,
2)      w dniu zakończenia kwitariusza.
Jednocześnie w posiadaniu poborcy może być nie więcej niż 6 kwitariuszy.
3.      Rozliczenie kwitariusza przez poborcę polega na sporządzeniu na ostatniej stronie kwitariusza dziennego zestawienia wpłat. Do kwitariusza dołącza dowody wpłat, których łączna suma winna się równać kwocie na jaką został rozliczony kwitariusz.  
4.      Kwitariusze rozliczane są w dniu zakończenia kwitariusza i przekazywane wraz
z dowodami wpłat, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia zakończenia, osobie prowadzącej księgę druków ścisłego zarachowania.
 
§ 7. Wszczęcie egzekucji i podjęcie czynności egzekucyjnej powinno nastąpić nie później niż w ciągu 60 dni od dnia nadania klauzuli wykonalności.
 
§ 8. Przydział tytułów wykonawczych poborcy
1.      Przydziału służby poborcom dokonuje pracownik prowadzący egzekucję dwa razy
w tygodniu.
2.      Służba sporządzana jest przy użyciu systemu komputerowego gdzie wprowadzane są do przydziału sprawy do załatwienia i wydrukowany zostaje arkusz przydziału służby.
3.      Przydzielając służbę łączy się tytuły wykonawcze dotyczące zobowiązanego, to samo dotyczy tytułów wykonawczych znajdujących się pod tym samym adresem.
4.      Poborcy wydawany jest za pokwitowaniem arkusz przydziału służby wraz z tytułami wykonawczymi oraz akta sprawy.
5.      Służba wydawana jest na okres nie dłuższy niż 2 dni robocze po uprzednim odebraniu służby poprzedniej.
6.      Planowany przydział spraw do służby wynosi nie mniej niż 20 osób zobowiązanych do zapłaty.  
7.      Niezrealizowane tytuły wykonawcze będące na danym rejonie egzekucyjnym przydzielane są ponownie do służby nie rzadziej niż co 6 miesięcy.
8.      Istnieje możliwość przydziału służby dodatkowej w ilości nie większej niż dwie w okresie tygodniowym. Decyzję o przydzieleniu służby dodatkowej podejmuje osoba upoważniona.
9.      Rejony egzekucyjne zmienia się poborcom trzy razy w roku.
 
§ 9. Realizacja służby przez poborców.
1.      Poborca udaje się do zobowiązanego i po okazaniu legitymacji służbowej powinien dokonać, na podstawie posiadanych tytułów wykonawczych, następujących czynności egzekucyjnych:
1)      doręczyć odpis tytułu wykonawczego (jeśli nie był doręczony),
2)      wezwać zobowiązanego do dobrowolnej zapłaty egzekwowanej należności.
2.      Jeżeli zobowiązany okaże dowody stwierdzające uiszczenie, umorzenie, odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty spłaty należności albo, gdy zachodzi błąd co do osoby zobowiązanego, poborca odstępuje od czynności egzekucyjnych. o przyczynie zaniechania czynności egzekucyjnych poborca sporządza odpowiednią relację, podając wyczerpująco i szczegółowo powody zaniechania.
3.      Pobranie gotówki (egzekucja z pieniędzy) dokumentowane jest na kwitariuszu przychodowym (druk ścisłego zarachowania) przy czym dla każdego zobowiązania wypełnia się oddzielny dowód wpłaty, którego oryginał otrzymuje zobowiązany, pierwszą kopię przekazuje się do księgowości, druga kopia służy do rozliczenia poborcy
z pobranych wpłat.
4.      Kwoty pobrane na podstawie tytułów wykonawczych przydzielonych do służby poborca wpłaca niezwłocznie, nie później jednak niż następnego dnia roboczego po pobraniu, do kas Urzędu lub na właściwy rachunek bankowy.
5.      W przypadku nie pobrania należności od zobowiązanego poborca spisuje szczegółowy protokół o stanie majątkowym zobowiązanego.
6.      Dane zawarte w protokole o stanie majątkowym powinny być w miarę możliwości poparte dowodami.
7.      W razie niemożności dokonania czynności egzekucyjnych (np. nieaktualny adres), poborca sporządza odpowiedni raport z podaniem przyczyn oraz ustaleń (w miarę możliwości) dotyczących aktualnego adresu, daty zmiany siedziby oraz innych informacji, które mogą mieć istotny wpływ na dalszy tok postępowania egzekucyjnego.
8.      Poborca dokumentuje czynności egzekucyjne sporządzając protokoły zgodnie
z wymogami art. 53 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Odpisy sporządzonych protokołów doręcza się niezwłocznie zobowiązanemu.
 
§ 10. Odbiór przydziału zadań poborcy – kontrola wykonania.
1.      Po wykonaniu służby poborca przedkłada kwitariusz, dowody wpłat oraz tytuły wykonawcze wraz z arkuszami przydziału służby pracownikowi prowadzącemu egzekucję celem sprawdzenia pod względem rachunkowym, co potwierdza własnoręcznym podpisem  
2.      W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości pracownik dokonujący rozliczenia odnotowuje uwagi na arkuszu przydziału służby i niezwłocznie powiadamia osobę upoważnioną.
 
§ 11. W przypadku nie zrealizowania tytułu wykonawczego poprzez egzekucję
z pieniędzy należy:
1.      Zebrać  informacje  o  zobowiązanym  korzystając  z  danych gromadzonych w bazach komputerowych tutejszego Urzędu, innych danych będących w posiadaniu komórek organizacyjnych Urzędu (akta wymiarowe, protokoły z kontroli) oraz innych źródeł informacji.
2.      Wybór właściwego środka egzekucyjnego dokonywany jest w wyniku oceny zebranych informacji w zakresie możliwości doprowadzenia do bezpośredniego wykonania obowiązku i uwzględnienia zasady stosowania środka najmniej uciążliwego dla zobowiązanego. W pierwszej kolejności uwzględnić należy możliwość zajęcia rachunku bankowego, wynagrodzenia za pracę, świadczeń z zaopatrzenia emerytalnego
i ubezpieczenia społecznego oraz innych wierzytelności pieniężnych i innych praw majątkowych.
 
§ 12. Zabezpieczenie zobowiązań poprzez wpis hipoteki przymusowej.
1.      W przypadku ujawnienia w trakcie prowadzonego postępowania egzekucyjnego   składników majątku nieruchomego pracownik prowadzący egzekucję występuje
z wnioskiem   do właściwego Sądu Rejonowego o wpis hipoteki.
Zabezpieczenia na nieruchomości dokonuje się jeżeli:
1)      osoba fizyczna zalega z płatnością minimum 4 rat, których suma przekracza kwotę1.000 zł
2)      osoba prawna zalega z płatnością minimum 3 rat, których suma przekracza 10.000 zł
2.      W innych przypadkach zabezpieczenia na nieruchomości dokonuje się po uzgodnieniu
z przełożonym.
 
§ 13. Ustanowienie zastawu skarbowego regulują art. 41 do art. 44 ustawy ordynacja podatkowa.
 
§ 14. Zawieszenie i umorzenie postępowania egzekucyjnego reguluje rozdział 4 ustawy
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.   
 
§ 15. Zbieg egzekucji reguluje rozdział 5 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji.
 
§ 16. Pracownik prowadzący egzekucję z końcem roku dokonuje przeglądu spraw i typuje zaległości (zagrożone przedawnieniem) wymagające szczególnego nadzoru.  
 
 
 
 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Sylwia Szczęsna 22-06-2009 13:14
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 21-05-2009
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Kopczyński 24-06-2009 08:46