herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

Protokół z LIII sesji Rady Miejskiej Grudziądza odbytej w dniu 28 kwietnia 2010 r.

Protokół z LIII sesji

Rady Miejskiej Grudziądza

odbytej w dniu 28 kwietnia 2010 r.

 

 

LIII  sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto o godz. 13:00, zakończono o godz. 17:00.  W posiedzeniu udział wzięło 19 radnych.

 

/Lista obecności stanowi załącznik Nr 1   do protokołu/

 

           

Ad. 1 a

            LIII sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto hymnem państwowym. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej Arkadiusz Goszka dokonał otwarcia, wypowiadając słowa: „Wysoka Rado, otwieram obrady LIII sesji Rady Miejskiej Grudziądza”. Powitał radnych, prezydentów, przybyłych gości, w tym przedstawicieli jednostek, które złożyły sprawozdania za ubiegły rok, naczelników wydziałów, przedstawicieli prasy, radia i telewizji oraz mieszkańców Grudziądza.

 

            Sekretarzem obrad był radny Michał Czepek.

 

Ad. 1 b

            Przedstawienie porządku obrad

 

            Przewodniczący odczytał pismo Prezydenta o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie utworzenia odrębnych obwodów głosowania na terenie gminy – miasto Grudziądz dla  wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 20 czerwca 2010 r.

 

            W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie wyraziła zgodę na wprowadzenie projektu do porządku obrad.

 

/Pismo stanowi załącznik Nr 2 do protokołu/

 

/Porządek obrad stanowi załącznik Nr 3 do protokołu/

 

Ad. 1 c

           

            W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła protokół z LII sesji Rady Miejskiej Grudziądza.

 

Ad. 2

            Informacje Prezydenta Grudziądza

 

/Wykaz zarządzeń Prezydenta Grudziądza stanowi załącznik Nr 4  do protokołu/

 

/Wystąpienie Prezydenta stanowi załącznik Nr 5 do protokołu/

 

 

 

Radny Łukasz Mizera

            Pierwsze pytanie dotyczy tych schetynówek, czy dokładnie te 4 mln, one są na jedno, na Śniadeckich, czy obejmują również Śniadeckich i Korczaka (uzyskał odpowiedź, że obie), to jest pierwsze pytanie.

            Odnośnie tej kontroli Urzędu Zamówień Publicznych, bo Pan Prezydent powiedział, że tam było napisane „bez uwag”. Ja rozumiem, że to była standardowa kontrola, która odbywa się każdorazowo przy tak dużych zamówieniach.

            Kwestie tej inwestycji, tego zjazdu z pierwszego etapu. Pan Prezydent powiedział, że koszt tego zjazdu, tej inwestycji, to jest 2,4 mln złotych, ja rozumiem, że do tego powinniśmy dodać jeszcze wartość tego odkupu, który został tam wykonany w procesie negocjacji, bo to były dobre 2 mln złotych, żeby ten teren pozyskać, chyba że to nie jest w tym miejscu.

            Odnośnie tej konferencji, czy moglibyśmy poznać chociażby przybliżone ewentualne ustalenia, bo Pan Prezydent powiedział tylko ogólnikowo, że ona się przyczyni do poprawy funkcjonowania komunikacji tramwajowej w mieście. Czy bylibyśmy w stanie otrzymać jakieś szczegółowe informacje na ten temat, w jaki sposób się poprawi, bo wiemy przecież, że będzie prowadzona rewitalizacja tego ciągu tramwajowego i w związku z tym myślałem, że już wcześniej mamy jakieś plany, jak to poprawić, natomiast się okazuje., że coś ekstra dochodzi.

            Przy okazji, to jest takie mniej istotne pytanie, ale również jestem ciekawy, bo to pierwszy raz w Grudziądzu taka konferencja się odbyła, jakieś szczegóły jakbyśmy mogli poznać, z ilu miast były delegacje, jaki był koszt tej konferencji.

            Pytanie następne dotyczy tych nasadzeń, jak te nasadzenia wykonane w parku miejskim, bo wiemy że w najbliższej przyszłości ma być dość kompleksowo remont, czy rewitalizacja tego parku prowadzona i czy ona nie będzie kolidowała, na dzisiaj dokonamy nasadzeń, później mogą być jakieś zmiany tam prowadzone i odnawianie niektórych części, czy to po prostu nie będzie się ze sobą kłóciło, czy w jakiś sposób nie zostanie zniszczone to, co dzisiaj będzie tam wykonywane.

            Ostatnie pytanie, to z ostatniej chwili, Pan Prezydent tego nie ujął, ale wydaje się mi, że to jest temat dosyć istotny. Czy moglibyśmy poznać jakieś bliższe szczegóły i cele misji gospodarczej, z  którą udał się Pana zastępca.

 

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            Panie radny, jeżeli Pan pozwoli, to ostatnie pytanie, jak Pan zaznaczył jest nieujęte w informacjach, to Pan Prezydent by odpowiedział zapytaniach i wolnych głosach, jeżeli to nie jest problem.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Jeżeli chodzi o schetynówki, to zgłosiliśmy dwa projekty, jak powiedziałem wcześniej, ul. Śniadeckich i ul. Konarskiego. Jak państwo pamiętacie, w pierwszej wersji  one były w rezerwie, po wszystkich przetargach, tych którzy byli przed nami, uzyskaliśmy już 100% dofinansowanie ul. Śniadeckich w wys. 3 mln zł, natomiast na ul. Konarskiego otrzymaliśmy 1.040 tys. zł. Oczywiście Pan radny ma rację, jeżeli chodzi o kontrolę Urzędu Zamówień Publicznych  jest to kontrola standardowa, obowiązkowa przy tego typu przetargach w ramach procedury unijnej, ona się zawsze kończy kontrolą UZP, wcześniej nie można z tym nic zrobić. Wynik tej kontroli przyszedł dwa dni wcześniej, poinformowałem państwa radnych, jaki jest, czyli bez uwag.

            Jeżeli chodzi o zjazd z Trasy Średnicowej, tzw. zachodzi zjazd z ul. Krętej, to oczywiście całkowity koszt tej inwestycji jest razem z Trasą Średnicową  drugim etapem i powinien zostać powiększony o sprawy związane z wykupami od prywatnej osoby, która nam, państwo znacie nazwisko, nie chcę tu wymieniać, trwały negocjacje od 2005 r. bodajże, żeby te tereny wykupić, to był po stronie naszego miasta obowiązek wykupu wcześniej już, dokonaliśmy tego dopiero w 2009 r., bodajże w wakacje.

            Konferencja, poproszę Panią Naczelnik Wydziału Transportu, aby na to pytanie, czy cos się zmieniło, to ja odpowiem, nie zmieniło się nic Panie radny w naszych planach związanych z rozwojem komunikacji w mieście, ale ku mojemu miłemu zaskoczeniu okazało się, ze dla miast średniej wielkości, to my jesteśmy jakimś przykładem. Oni chcą się wzorować na niektórych naszych rozwiązań komunikacyjnych związanych z komunikacja autobusową i związanych z komunikacją tramwajową, na przygotowaniu do tych rozwiązań. Natomiast poproszę Panią Naczelnik Teresę Kleczewski, aby w wolnych głosach uzupełniła moja odpowiedź, z ilu miast były delegacje, jacy jeszcze inni, liczbowo konkretnie i jakie były nasze koszty konferencji, bo do tego trzeba zajrzeć i się przygotować.

            Poproszę w tej chwili Panią Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska o odpowiedź na pytanie, czy te nasadzenia w parku  miejskim będą miały jakieś kolizje z przyszłą rewitalizacja parku, bo tak zrozumiałem pytanie Pana radnego, na to proszę udzielić w tej chwili odpowiedzi.

 

Naczelnik Wydziału Maja Banasik

            Informuję, że prace dot. rewitalizacji są  na etapie takim, że firma, która wygrała przetarg na projektowanie części między ul. Cegielnianą, ul. Hallera, a ul. Żwirki, ma złożyć gotowy projekt z uzgodnieniami wszelkimi na przełomie maja i czerwca. Chcemy ten obszar zgłosić do programu RPO 6.1., który konkurs będzie ogłoszony w październiku. Jeżeli uda się takie prace zaplanować wykonawczo jeszcze w tym roku, to bardzo dobrze. Natomiast te kwiaty, te nasadzenia odbywają się w ramach przetargów, nie kolidują w żaden sposób, są to kwiaty, jako trzy zmiany w ciągu całego roku, w miejscach zawsze tak samo zaplanowanych.

 

Radny Michał Czepek

            Ja mam pytanie odnośnie ul. Śniadeckich. W związku z tym, że tam przez prawie miesiąc firma, która realizuje tam inwestycje stała w miejscu z powodu kolizji, czy faktycznie harmonogram zakończenia budowy Śniadeckich jest realny.

            Kolejne pytanie, w doniesieniach medialnych ukazała się informacja, że tramwaje, które maja być modernizowane kosztem 1 mln złotych za sztukę, to jest sześć sztuk, czy to są tramwaje GT 8.

            Kolejne pytanie, czy te tramwaje będą miały trzy, czy cztery drzwi, jak obecnie mają

            Ostatnie pytanie, czy promesa odnośnie zapytania Pana radnego  Łukasza  Mizery, czy ta promesa jest pożyczką bezzwrotną, czy to jest pożyczka, którą trzeba będzie spłacić.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Może odpowiem na ostatnie pytanie, jest to dotacja, czyli coś, co jest przeznaczone na konkretny cel w całości, nie można z tego na nic innego przeznaczyć. Nie jest to pożyczka, czyli jest to darowizna 100%, ze wskazaniem konkretnego celu.

            Będą to tylko i wyłącznie tramwaje GT 8, czyli te, które w tej chwili jeżdżą w Grudziądzu i będą miały trzy drzwi, a nie cztery. Ta modernizacja tych tramwajów będzie polegała praktycznie na całkowitej przebudowie i wewnętrznej i zewnętrznej, stary pozostanie jedynie rocznik tramwaju, będą miały trzy drzwi otwierane na zewnątrz.

            Harmonogram ul. Śniadeckich, powtarzam jeszcze raz, oczywiście kolizje zdarzają się wszędzie, nawet na budowie dróg, to jest wpisane, wkalkulowane niejako w tę pracę, że coś tam zawsze się zdarzy, powtarzam jeszcze raz, na dzień dzisiejszy przebudowa i modernizacja ul. Śniadeckich jest wykonywana zgodnie z harmonogramem.

 

 

Radny Łukasz Mizera

            Bardzo przepraszam za to pytanie spoza zakresu, ale wydawało się mi, że jeżeli coś dzieje się w najistotniejszej tematyce w mieście, skierowałem to pytanie do Pana Prezydenta z myślą o tym, że jeżeli uzna za stosowne, to będzie w stanie na nie odpowiedzieć, to fajnie, to uzyskamy tę odpowiedź. Natomiast postawa Pana Przewodniczącego, który od razu to pytanie, bez wypowiedzi Pana Prezydenta, czy chce na nie odpowiedzieć, czy nie, no troszeczkę mnie dziwi i niepokoi. Ja uważam, że jeżeli coś dzieje się w temacie, który myślę, że najbardziej dotyczy problemów Grudziądza, a jest nim bezrobocie, jeżeli udaje się jakaś misja gospodarcza, żeby ten problem w jakikolwiek sposób zmieniać i poprawiać, to wydawało się mi za wskazane chociaż spróbować zapytać, jeżeli usłyszałbym od Pana Prezydenta, że otrzymam odpowiedź w wolnych głosach, to przyjąłbym to za dobrą monetę. Dostałem odpowiedź od Pana Przewodniczącego i tym jestem zaskoczony.

 

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            Panie radny, ja sądzę, że nie ma Pan być czym zaskoczony, gdyż tutaj Pan Prezydent przedstawił swoje sprawozdanie i dawno już wiemy, że dyskutujemy nad sprawozdaniem, które Pan Prezydent przedstawił i nad zarządzeniami. Jeżeli Pan Prezydent by uwzględnił informacje o misji gospodarczej w Egipcie, to na pewno by Pan Prezydent także tę informację nam przedstawił. Nie ma Pan być czym zaskoczony.

 

Radny Michał Czepek

            Panie Prezydencie, jeszcze raz chciałem wrócić do tej kwestii tramwajów. O ile się orientuję, to my  tych GT 8 kupiliśmy dziesięć, natomiast w zeszłym kupiliśmy sześć od MZK, jako miasto. Moje pytanie dotyczyło, czy modernizacja tych sześciu tramwajów, czyli tych sześciu kupionych od MZK, czy tych sześciu z dziesięciu teraz kupionych, bo to zupełnie inne tramwaje.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Są to tramwaje polskie, one są G 805 N i są to tramwaje polskie, kupione przez MZK.

 

Ad. 3

            Sprawozdania z działalności za rok 2009 :

a)      Powiatowego Urzędu Pracy (załącznik Nr 6 do protokołu),

b)     Państwowej Straży Pożarnej  (załącznik Nr 7 do protokołu),

c)      Komendy Miejskiej Policji (załącznik Nr 8 do protokołu),

d)     Straży Miejskiej (załącznik Nr 9 do protokołu),

e)      Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (załącznik Nr 10 do protokołu),

f)       Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego (załącznik Nr 11 do prot.),

g)      Powiatowego Inspektora Weterynarii (załącznik Nr 12 do protokołu)

h)     Prezydenta Miasta dotyczące przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków (załącznik Nr 13 do protokołu),

i)        Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Grudziądza (załącznik Nr 14 do protokołu).

 

Wszystkie wyżej wymienione sprawozdania zostały przyjęte przez Radę Miejską Grudziądza.

 

Ad. 4

            Informacja o wniesionych w 2009 r. aportach w spółkach prawa handlowego, których miasto jest udziałowcem (załącznik Nr 15 do protokołu)

 

            Informacja została przyjęta.

 

Ad. 5

            Sprawozdanie z wykonania budżetu miasta Grudziądza za rok 2009

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Moja informacja jest zwięzła, na kilku stronach, stosunkowo krótka, zawierająca najważniejsze sprawy dot. wykonania budżetu za rok 2009 r. w związku z zakończeniem tych prac i rozliczeniem budżetu miasta za rok 2009 r. w poszanowaniu  obowiązującego prawa przedstawiam mieszkańcom i Wysokiej Radzie sprawozdanie z tego budżetu za rok 2009. Z najważniejszych rzeczy, które odróżniają ten budżet od poprzednich należy nadmienić, że był on realizowany w sytuacji pewnego spowolnienia gospodarczego, która wynikała z kryzysu finansów światowych. Budżet naszego miasta na rok 2009 przyjęty został uchwałą Rady Miejskiej w dniu 29 grudnia 2008 r. w trakcie roku państwo radni 12 krotnie zmienialiście uchwałę budżetowa z grudnia, a także Prezydent na Mozy porozumienia dokonał pewnych zmian, których rezultatem jest plan budżetu w kwotach: dochody 361.197.714,- złotych, wydatki 381.599531,- złotych, jak wynika z tego, to deficyt budżetu był 20.401.817,- złotych. Uchwalony przez Wysoką Radę budżet został w następujący sposób zrealizowany przez Prezydenta Grudziądza. Wykonanie dochodów ogółem 359.437.465,05 złotych, tj. w tej pozycji wykonano 99,5 % planu. Wykonanie wydatków w kwocie 373.418.153,17 złotych, co równa się 97,9% planu. Faktyczny deficyt wyniósł więc 13.980.688,12 złotych, tj. 68,5% planu. Oznacza to, że wyznaczone w uchwale budżetowej przez Wysoką Radę zadania zostały zrealizowane. …/koniec strony A pierwszej  kasety/ …porównania osiągniętych dochodów w stosunku do roku 2008. Zwracam uwagę, że w 2009 r. nastąpiły tu zarówno spadki, jak wzrosty dochodów w poszczególnych źródłach dochodów. Największe wzrosty dotyczyły pozycji „pozostałe dochody” oraz „dochody z subwencji”, największe spadki natomiast dotyczyły „dochodów z odsetek” oraz „dochodów ze źródeł pozabudżetowych”. W zakresie wpływu z podatków i opłat lokalnych w roku 2009 w stosunku do roku 2008 nastąpił wzrost o 0,2%, to źródło budżetu miasta najmocniej odczuło spowolnienie gospodarcze, co uwidoczniło się najwyraźniej w spadkach podatków od czynności cywilno prawnych oraz w spadku podatku od opłaty skarbowej. Spadki te udało się zrekompensować dobrym wykonaniem dochodów z tytułu podatku od nieruchomości oraz podatku od spadków i darowizn, jak również w pozycji pozostałe opłaty. W zakresie udziału  w dochodach budżetu państwa w stosunku do roku 2008 zanotowano spadek, zarówno we wpływach z tytułu w podatku od osób fizycznych, czyli w PIT – ach, jak również w podatku od osób  prawnych w CIT – ach, i tu, i tu około 6% w stosunku do roku ubiegłego, są to dość poważne spadki. W tej grupie najwyraźniej ujawniły się skutki spowolnienia gospodarczego. Pomimo podjętych, już w trakcie konstruowania budżetu na 2009 rok bardzo ostrożnych prognoz, wykonanie dochodu okazało się gorsze od planowanego. W stosunku do roku 2008 wpływy ze sprzedaży majątku spadły o 10%, na co składa się spadek dochodu ze sprzedaży mienia oraz sprzedaży składników majątkowych. Dochody majątkowe poza deficytem stanowią podstawowe źródło finansowania inwestycji, są niezwykle cenne ponieważ pozwalają obniżyć wydatki na obsługę zadłużenia. W zakresie transferu z budżetu państwa wzrosły wpływy z subwencji o 8,6%, natomiast dotacje celowe spadły w stosunku do roku 2008 o 19%. Na to miało największy wpływ przyznanie dotacji na budowę szpitala miejskiego w Grudziądzu, która była o 22 mln złotych mniejsza, niż ta w roku 2008, w 2008 było 47 mln, a w 2009 25 mln. w zakresie dochodów ze źródeł pozabudżetowych nastąpił znaczny spadek, co związane jest z rozliczeniem inwestycji współfinansowanych z Unii Europejskiej w roku 2008 oraz prowadzeniem w roku 2009 czynności przygotowawczych do uzyskania dofinansowania do projektów inwestycyjnych. Omówienie wykonania budżetu miasta w 2009 roku w zakresie wydatków chciałbym rozpocząć od wydatków bieżących, które w stosunku do roku 2008 wzrosły o 6,4%. Wśród tych wydatków dwie kategorie uległy największemu wzrostowi, tj. dotacje z budżetu oraz wynagrodzenia i pochodne. Wydatki bieżące należy rozpatrywać także w układzie sfer aktywności miasta  w tych sferach, w których one są ponoszone. Dodając do siebie odpowiednie ze względu na treść merytoryczną działy klasyfikacji budżetowej, to uzyskujemy sześć sfer aktywności miasta. Dwie największe  z nich pod względem ponoszonych wydatków, to oświata i edukacja oraz polityka społeczna. Wydatki bieżące w tych sferach wyniosły odpowiednio: w oświacie i edukacji w 2009 r. 127 mln oraz 110 mln, jeżeli chodzi o politykę społeczną. Dynamika wzrostu tych wydatków w stosunku do roku 2008 w tych sferach była zróżnicowana i wyniosła odpowiednio: 105,9% w edukacji i oświacie oraz 105,6% w polityce społecznej, spowodowane jest to głównie strukturą tych wydatków. W edukacji i oświacie, to przede wszystkim wynagrodzenia i pochodne, które są podlegają regulacji w Karcie Nauczyciela, natomiast w polityce społecznej te wydatki są bardziej zróżnicowane i częściowo odwrotnie zależne od wzrostu gospodarczego, głównie są przeznaczone na wydatki na zasiłki, na pomoc w naturze, czyli im mniejszy jest wzrost gospodarczy, tym większe jest zubożenie mieszkańców, tym większe ponoszone wydatki na zabezpieczenie społeczne tych ludzi. W zakresie wydatków w pozostałych sferach aktywności miasta wzrosły wydatki w stosunku do roku 2008 o 15,9% w gospodarce i infrastrukturze komunalnej. Odrębną kategorię wydatków stanowią wydatki majątkowe, z których można wyodrębnić wydatki inwestycyjne. W 2009 r. na wytworzenie i nabycie majątku gminy wydatkowano kwotę 76,5 mln zł, co w stosunku do roku 2008 stanowi spadek o około 40%. Największy wpływ na spadek wartości inwestycji mialo otrzymanie niższej dotacji na budowę szpitala miejskiego, w związku z zakończeniem budowy w roku 2009. analizując wydatki inwestycyjne według największych zrealizowanych zadań, to należy zwrócić uwagę na zróżnicowany obszar inwestowania miasta. W zrealizowanym całkowicie lub  części w zakresie zadań inwestycyjnych znajdują się inwestycje związane z opieką zdrowotną, jak wspomniałem wcześniej 25 mln zł na zadanie „budowa szpitala miejskiego w Grudziądzu” środki pochodziły całkowicie ze środków zewnętrznych, była to dotacja z  budżetu państwa, były środki na wkład własny na zakup wyposażenia pracowni hemodynamiki współfinansowane środkami Unii Europejskiej z województwa kujawsko – pomorskiego. Ponadto były: inwestycje drogowe, opracowanie dokumentacji wykup, przebudowa ul. Granicznej oraz budowa węzła komunikacyjnego z ul. Jana Pawła II, opracowanie dokumentacji i wykup i przebudowa ul. Łyskowskiego oraz skrzyżowania Łyskowskiego z Waryńskiego, uzyskano maksymalne dofinansowanie z projektu shetynówek w wysokości 3 mln. Kolejna inwestycja wykup i przebudowa ul. Śniadeckich i ul. Korczaka oraz ronda przy ul. 3 Maja. Z inwestycji związanych z edukacją należałoby wymienić termomodernizację czterech obiektów edukacyjnych, budowę pracowni diagnostyki i napraw pojazdów samochodowych. Inwestycje związane ze sfera sportową i rekreacyjną, to budowa pełnowymiarowego boiska do piłki nożnej ze sztuczną trawą na Olimpii, budowa Orlika w Mniszku, budowa boiska wielofunkcyjnego ze sztuczną nawierzchnią  przy Szkole Podstawowej Nr 18. inwestycje współfinansowane ze środków Unii Europejskiej kontynuowano zgodnie z wymogami poszczególnych programów operacyjnych, w tym: II etap Trasy Średnicowej, modernizacja sieci tramwajowej w Grudziądza, rewitalizacja obszarów miejskich i przemysłowych, modernizacja ul. Hallera z wiaduktem. Podsumowując to moje krótkie wystąpienie chciałbym powiedzieć, że  rok 2009 był rokiem intensywnych, końcowych już przygotowań do realizacji inwestycji wspieranych środkami unijnymi, które są w tej chwili, w tym roku realizowane i które będą realizowane w latach następnych.

 

 

            Następnie Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Małgorzata Malinowska – Mizera  odczytała opinię w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za rok 2009 r.

 

/Opinia stanowi załącznik Nr 16 do protokołu/

 

            Przewodniczący Rady Miejskiej Arkadiusz Goszka odczytał uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonaniu budżetu za 2009 rok.

 

/Uchwała Nr 42/2010 Składu Orzekającego Nr 5 z dnia 7 kwietnia 2010 r. stanowi załącznik Nr 17 do protokołu/

 

Radny Łukasz Mizera

            To, co jest symptomatyczne na tej Sali dzisiaj, to brak uśmiechu u ludzi, którzy do tej pory zawsze przy tych okazjach siedzieli uśmiechnięci i to jest chyba najważniejsze. Druga kolejna sprawa, która tez jest ważna, to wydaje się mi, że mamy dzisiaj do czynienia jednym z ostatnich odcinków serialu pod tytułem, ile to miasto jeszcze wytrzyma, ile wytrzymają jego mieszkańcy. Szanowni państwo, ja myślę, że każdy w Grudziądzu, kto żyje od ostatnich trzech lat i obserwuje to, co się dzieje, to wie, że co roku gorzej w naszym mieście jest tylko i wyłącznie poprzez spowolnienie gospodarcze. To jest taki utarty slogan, który nasza władza w mieście powtarza z uporem i tak naprawdę nawet największe kłamstwo powtarzane tyle razy może w końcu doprowadzić do tego, że ktoś będzie w nie wierzył. Myślę, że przedstawia się troszeczkę inaczej, przede wszystkim ten mit wzrostu  gospodarczego, o którym mówimy nijak ma się do rzeczywistości, bo skoro u nas tak bardzo procentowo odbiega to od standardów w kraju, bo chyba każdy pamięta słynne konferencje Premiera RP pokazujące jako jedyną  zieloną wyspę na czerwonej, czy czarnej mapie w Europie, jak nie Świata. To na tle tego ponad 1% wzrostu gospodarczego w kraju, no u nas następuje spowolnienie, ciekawe. Ciekawe jest również to, że nikt zauważa głównego powodu w największej tragedii tego miasta, czyli bezrobocia, jak ktoś, kto ma największe bezrobocie w kraju z tendencją wzrostową oczekuje, że będziemy mieli wyższe dochody z podatku od osób fizycznych, szanowni państwo, to jest niemożliwe, tego nie da się pokryć nawet najwyższymi premiami i dodatkami dla najbliższych współpracowników. To jest niemożliwe, a to są fakty, to musiało dojść do tego, że to bezrobocie spowoduje brak tych dochodów, co więcej my powinniśmy każdego dnia dziękować, że Grudziądzanie, którzy wyjechali do pracy za granicę, nie uwierzyli w obietnice o cudownej Polsce i cudownych miejscach pracy, bo gdyby oni wszyscy wrócili do tego miasta, rezygnując ze swoich zajęć imigracyjnych, no mielibyśmy do czynienia z dużo większym problemem.

            Co do samego sprawozdania. Myślę, że nie ma sensu po raz kolejny analizować, powtarzać tych samych cyfr. Są pewne, ciekawe spostrzeżenia, po pierwsze, jeżeli mówimy o tym, że dochody inwestycyjne się pokończyły, to szanowni państwo, czy to nie jest dramatyczna sytuacja, że to miasto cztery lata przygotowuje się do jakiś wielkich inwestycji, skończyła się Trasa Średnicowa i została rozliczona, dotacje ze szpitala również się skończyły i mamy spadek o połowę i tak naprawdę, to nie ma czym tej dziury łatać. Ci, którzy siedzieli z uśmiechami na twarzy, niedawno uchwalając ten budżet, to nie przewidzieli tego, że nie będzie czym łatać tej dziury, cztery lata, cztery lata czekamy na jakieś wielkie inwestycje z udziałem środków unijnych, to są fakty. Kolejne bardzo ciekaw spostrzeżenia, w tej sytuacji spowolnienia gospodarczego totalnym niezrozumieniem jest wzrost wydatków bieżących, przecież każdy zdrowo myślący człowiek, to przede wszystkim w momencie sytuacji, w której się znajdujemy szuka oszczędności w wydatkach, no u nas te wydatki rosną, w granicach 6, czy iluś milionów, chociażby wydatki samego Urzędu Miejskiego, no bardzo, bardzo zaskakujące. Niedawno jeszcze Komisja rewizyjna zgłaszała taki problem, że sprzedaż  majątku miejskiego, dochody z majątku miejskiego powinny być szacowane rozsądnie, na to jest protokół, my prowadziliśmy kontrolę, rozmawialiśmy. Nagle okazuje się, że oprócz tych 5 mln, no mówię w granicach 5 mln dochodów z Wodociągów, które mamy, a Wodociągi płacą, no udało nam się zrobić drugie 5 mln z kawałkiem, co razem dało 11 mln z planowanych 15. Po zmianach rzeczywiście jest to dobry wynik, ale pragnę państwu przypomnieć, jeżeli spojrzą państwo w te tabelki, że te wszystkie powyżej 90% czynniki, to jest końcówka z grudnia, po zmianach, to nie    pierwotne założenia ze stycznia, tylko z grudnia, po zmianach. Szanowni państwo, co my możemy powiedzieć w tej sytuacji, oczywiście zgodnie ze sztuką rachunkową tak, jak zawsze budżet, sprawozdanie z budżetu zostało przygotowane poprawnie, ale społecznie, to daleko mu do doskonałości i daleko mu do doskonałości w realizacji tych postulatów, które były stawiane w momencie przyjmowania tego budżetu, oceńmy to pod tym względem. Wszystko można zamglić, zamydlić, rozmydlić, wszystko, ale fakty pozostają bezsprzeczne, cztery lata czekania na jakiekolwiek inwestycje z udziałem środków unijnych. Pieniądze, które były zagwarantowane na te cele, zostały wydane. Te dotacje, które dzisiaj mamy, te pieniądze które zostają pozyskiwane, to jest kropla w morzu potrzeb, to nie jest tak, że one są tylko i wyłącznie w Grudziądzu, te schetynówki, to jest program ogólnokrajowy, to nie korzysta z tego tylko i wyłącznie Grudziądz. Nie ma tych możliwości, one nie są realizowane i przez trzy lata nie były, które wyróżniają nasze miasto, któremu stwarzają jedyne, niepowtarzalne warunki i ten bud że, którego sprawozdanie właśnie mamy przed sobą, niejasno pokazuje, że w tej materii nic się nie zmieniło i trwa i pewnie będziemy trwali dalej z tą różnicą, że coraz więcej osób zaczyna dostrzegać, i na bazie tego sprawozdania, i na bazie tego, co stanowiło kolejny odcinek tego programu za chwilę, że nie tak miało być i nie tak ta realizacja budżetu w poprzednim roku powinna wyglądać.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Ja pozwolę sobie się uśmiechnąć, żeby tu było zupełnie inaczej, że miałem tu zarzut, że się nie uśmiecham, więc się uśmiecham. Ja powiem, na szczęście nie słowa stanowią siłę samorządu, ale czyny, a tym bardziej puste słowa. Ja chce powiedzieć tak, że na takie sformułowania, że to jest ostatni odcinek serialu, ile mieszkańcy wytrzymają, ile wytrzyma miasto, no to informuję, że wskaźnik, liczba 26,2% zadłużenia w stosunku do dochodów, 5,1 wskaźnik spłaty stanowi najniższe z wszystkich miast prezydenckich w naszym województwie kujawko – pomorskim, najniższe, czyli dla nas najlepsze, czyli żeby się tylko porównywać do miast prezydenckich. Nie wiem, skąd Pan radny wziął te cztery lata, bo my dyskutujemy w tej chwili nad budżetem 2009 i na palcach mogę sobie policzyć, że to są trzy lata przygotowań. Rzeczywiście jest tak w inwestycjach, że z roku na rok nie będą większe inwestycje, bo byśmy doszli do takiego momentu, którego by nikt finansowo, żadne miasto by nie wytrzymało, w inwestycjach jest proces falowania, spłata, planowanie, realizacja, znowu spłata, czyli taka linia falowa. Schetynówki, jeżeli już coś konkretnego, że te schetynówki nas nie wyróżniają z innych miast, wyróżniają proszę państwa, proszę ji podać drugie miasto prezydenckie, które otrzymało środki na schetynówki, nie ma, tylko i wyłącznie Grudziądz dostał w tym drugim rozdaniu, tylko i wyłącznie. Mówiąc inaczej, świadczy to o poziomie przygotowania tych wniosków i poziomie przygotowania się do realizacji zadań inwestycyjnych, tylko Grudziądz dostał. Ja nie mówiłem tego wcześniej, nie chciałem się chwalić, ale zostałem wywołany do tablicy, to melduję, że mamy najniższe wskaźniki w naszym województwie, w miastach prezydenckich, co można sprawdzić, tylko myśmy otrzymali jako miasto, jeżeli chodzi o schetynówki, więc jest się czym pochwalić i jest czasami miejsce na uśmiech, co niniejszym czynię.

 

Radny Michał Czepek

            Ja nie chciałem zabierać głosu, bo myślałem, że skoro po raz pierwszy aż tak bardzo obszernie jest zrobione sprawozdanie z wykonania budżetu za ubiegły rok, to że wszystko będzie dla radnych jasne, tym bardziej, że tu każda inwestycja, jaka miała miejsce w 2009 lub nie miała, to jest tak dokładnie opisana, że te pytania były zbędne. W związku z tym, że głos jaki zabrał kolega radny Mizera nie był oświadczeniem, to można nad nim dyskutować, to chciałem tylko powiedzieć, że rzeczywiście zgadzam się, że kłamstwo wielokrotnie powtarzane może stać się prawdą po jakimś czasie, dlatego chciałem te kłamstwa, które Pan wygłosił rozwiać. Zacznę od pkt inwestycje, które Pan określił wykonanie na połowę zaplanowanych inwestycji, to w rzeczywistości, jak otworzy Pan sprawozdanie z wykonania budżetu na stronie 12, to może pan sobie policzyć, że inwestycje zostały wykonane w 82% zaplanowanych na koniec grudnia 2008 r. jeżeli chodzi o wydatki bieżące, to wspomniał Pan o wzroście kosztów utrzymania Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, gdyby zechciał Pan otworzyć sprawozdanie z wykonania budżetu na stronie 174, to przeczyta Pan, że rzeczywiście był wzrost w 2009 r. kosztów funkcjonowania Urzędu miejskiego o ogromna kwotę 3.350 zł, a nie 6 mln. generalnie pan jest ekspertem od wszystkiego, od zdrowia, co Pan udowodnił, od ekonomii tez Pan chciał udowodnić dzisiaj. Natomiast ja przyłączę się do Moniki Pyrek, polecam Panu „Matematyka, możesz na nią liczyć”.

 

            Przewodniczący Klubu Radnych PiS/RdG Marek Czepek odczytał stanowisko Klubu.

 

/Stanowisko Klubu Radnych PiS/RdG w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu za 2009 rok stanowi załącznik Nr  18 do  protokołu/

 

Przewodniczący Klubu Radnych PO

            Oświadczenie Klubu Radnych Platformy Obywatelskiej RP Rady Miejskiej Grudziądza. Na podstawie sprawozdania z wykonania budżetu miasta Grudziądza, które zawiera w swojej treści rzetelne przedstawienie sytuacji finansowej miasta. W związku z realizacja budżetu zgodną z przyjętymi uchwałami Wysokiej Rady, wykonaniem założonych zadań bieżących inwestycyjnych oraz zmniejszeniem zaplanowanego deficytu, uwzględniając pozytywne opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej, Komisji rewizyjnej, radni Klubu głosować będą za udzieleniem absolutorium Prezydentowi Miasta Grudziądza Panu Robertowi Malinowskiemu.

 

Radny Łukasz Mizera

            Panie Prezydencie, szanowni państwo, smutne jest, że pan się chwali, ze drugi raz koledzy partyjni dali Panu pieniądze tylko i wyłącznie po to, żeby ratować Pana kampanię wyborczą, którą już Pan zaczął, jak Pan sam to określił. Na tle innych miast rzeczywiście jest to dramat, nas stać tylko i wyłącznie na to, żeby prosić Pana partyjnych kolegów o dotację i dofinansowanie. Co do pozostałej części, to bardzo smutno jest po raz kolejny słuchać, że radny Michał Czepek nie odniesie się do absolutorium, a do moich wypowiedzi. Ja rozumiem, że chce Pan być tarczą i nie wiem, pewnie mieczem Prezydenta, ale wygląda to żałośnie. Może starczyłoby przestać mnie obrażać, bo tyle razy , ile na tej Sali mówiliśmy, że coś jest błędem, no wszystko w ciągu trzech lat się sprawdziło, pomimo tego, jak bardzo Pan tego nie bronił i głośno nie …, nie będę Pana obrażał i nie stał po stronie Prezydenta z taką wielką zaciekłością, bo niektórych rzeczy nie da się obronić. Jeżeli pan jest takim cudownym matematykiem, to ja proponuję, żeby Pan wyszedł sobie na ulice tego miasta i tym 30% bezrobotnych powiedział, ile środków unijnych na inwestycje i na rozwój tego miasta Pan w ostatnich trzech latach, razem z Panem Prezydentem, pozyska. Myślę, że to jest wyższa matematyka, nie trzeba obrażać, wystarczy wyjść i tym ludziom to wyjaśnić i im to uświadomić. Obrażaniem nie, może Pan zyska sympatię ludzi, którzy w ten sposób chcą prowadzić jakąkolwiek rozmowę, mnie jest naprawdę żal tego, że to jest jedyna umiejętność, która prowadzicie od dłuższego czasu. Jest problem, to nie trzeba o nim rozmawiać,  trzeba kogoś wytknąć palcem, opluć go, obrazić, na takiej zasadzie to działa. Naprawdę, o ile mało

to mnie interesuje, o tyle wydaje się mi, że szkodzicie bardzo społeczeństwu obywatelskiemu, chociażby część młodych ludzi na tej Sali, która tu siedzi, jeżeli ma Pan inne argumenty, to niech pan je poda, niech Pan je przedstawi. Bardzo dziwna jest sytuacja, że nie chciał Pan zabierać głosu, a ma Pan przygotowane jakieś kartki i opowiada. Wie Pan, oczywiście, oczywiście, idźmy dalej tą drogą, będziecie z siebie zadowoleni, przyjdzie moment, gdzie naprawdę trzeba będzie rozmawiać tylko mi wyłącznie na argumenty i tylko i wyłącznie tych argumentów bronić. Wtedy zobaczymy, kto jest specjalistą od wszystkiego, a kto jest tylko i wyłącznie tarczą, mieczem i pracownikiem Prezydenta.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Pan radny Mizera mówi o argumentach, o konkretnych liczbach, p czym same humanistyczne sformułowania w stylu „koledzy partyjni”, „jakieś środki finansowe”. Ja informuję Pana radnego Mizerę, że jeżeli chodzi o projekt „schetynówek”, to jest dokładnie na stronach internetowych punktacja, publiczna punktacja, ze ja nie myślę o kolegach partyjnych, widocznie radny tak myśli, że nie ma innej drogi załatwiania, ja tylko liczę na solidność i na dobre przygotowanie wniosku. Jaka jest solidność, to powiedziałem wcześniej, koledzy partyjni tu nie maja nic do powiedzenia. Wcześniej znane są kryteria, jakie są przyjmowane przy schetynówkach, jest punktacja, jest to ogłaszane i są drogi odwoławcze. Ja też mówię o konkretach, radny Czepek odniósł się do konkretów, ja powiem tak, wiadomo że bezrobocie jest 22 i jest o 0,1 niższe, Pan mówi o 30%, no to jest prawie, że dokładna informacja. Wiadomo, jakie jest wykonanie nakładów inwestycyjnych, mówi o 82%, Pan mówi o 50%, tak jest u Pana z wszystkim, jeżeli chodzi o wiarygodność i argumenty, budżet nie kłamie, budżet ma liczby i pisze, co jest wykonane i ile było planowane. Natomiast cała poezja, rujnowanie miasta, itd., to jest wszystko do opisów.

 

Radny Marek Czepek

            Szanowny kolego radny, w żaden sposób Pana nie obraziłem, jeżeli zrobiłem to, to proszę przypomnieć, jaka częścią mojej wypowiedzi. Natomiast, dlaczego zabrałem głos, otóż ja staram się słuchac uważnie bardzo, natomiast w Pana wypowiedzi były tylko dwa konkrety, do których ja się ustosunkowałem, do inwestycji i do wzrostu kosztów funkcjonowania Urzędu Miejskiego, a że wiem dokładnie w którym miejscu, co znaleźć w sprawozdaniu z wykonania budżetu, ponieważ go kilkakrotnie czytałem, to natychmiast mogłem się odnieść do Pana wypowiedzi, zarzucając Panu kłamstwo i to jest prawda, rzeczywiście zarzuciłem Panu kłamstwo, to jest fakt, odwołałem się do budżetu.

 

/Sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za 2009 rok stanowi załącznik Nr 19 do protokołu/

 

Ad. 6

Uchwała w sprawie udzielenia absolutorium Prezydentowi Grudziądza za rok 2009

 

            Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Grudziądza Pani Małgorzata Malinowska – Mizera odczytała wniosek Komisji do Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie udzielenia absolutorium Prezydentowi Grudziądza.

 

/Wniosek stanowi załącznik Nr 20 do protokołu/

 

            Następnie Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka odczytał Uchwałę Nr 42a/2010 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej Nr 5 w Bydgoszczy z dnia 7 kwietnia 2010 r. w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Prezydentowi Miasta Grudziądza za 2009 rok.

 

/Uchwała stanowi załącznik Nr 21 do protokołu/

 

            W związku z tym, iż nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 13, przeciw 8) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr LIII/19/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 22 do protokołu/

 

Ad. 7

            Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na 2010 rok

 

Wiceprzewodniczący Rady Sławomir Szymański

            Chciałem przedstawić stanowisko Klubu radnych PiS – RdG w sprawie zmian w budżecie na rok 2010, a precyzyjniej mówiąc w sprawie zmian źródeł  finansowania zadania „Budowa Trasy Średnicowej – etap II”.

 

/Stanowisko stanowi załącznik Nr 23 do protokołu/

 

Radny Łukasz Mizera

            To jest kolejny odcinek serialu, o którym mówiłem wcześniej i tak naprawdę wszystko, co działo się od dłuższego czasu, wskazywało jasno na końcowy efekt i końcowe założenia. Od początku na tej Sali mówiłem o tym, że nie mamy żadnych gwarancji i że najprawdopodobniej, ja byłem o tym przekonany, ale mówiłem delikatnie, że najprawdopodobniej zostaniemy zmuszeni do tego, żeby liczyć na siebie. Ktoś stwierdził dzisiaj, że jest świetnym matematykiem, więc pewnie w związku z ta wypowiedzią można stwierdzić śmiało, że mamy liczyć na siebie. Szanowni państwo, to jest krok bardzo zły i bardzo nieodpowiedzialny, były wcześniej możliwości, one zostały zaprzepaszczone, ponieważ ktoś cały czas na tej Sali wychodził z założenia, ze ma trzynastoosobową  grupę, która przyjmie wszystko bezkrytycznie i na tej grupie opierał się, nie słuchając żadnych innych głosów. To doprowadziło do tej sytuacji, w której jesteśmy dzisiaj, tak naprawdę sytuacji bez wyjścia. Śmiało można byłoby zapytać, czy jest jeszcze w Polsce, gdziekolwiek w Polsce, taki samorząd, taka władza, która na takie kroki się decyduje. Tu nie chodzi tylko i wyłącznie o potrzebę chwili, o to że Pan Prezydent powiedział w kampanii w poprzednich wyborach, że to jest jeden  z celów jego rządzenia i teraz głosi, że rozpoczyna następną kampanię wyborczą i trzeba ten cel za wszelka cenę sfinalizować. Przykładów tego działania jest więcej, w tym momencie o tym nie mówimy, mówimy wyłącznie o tych zmianach, które stoją przed nami. Przecież konsekwencje podejmowanych decyzji widzimy już dzisiaj w planowanych tutaj zmianach, w przesunięciach, w zmianie sposobu finansowania, ale przede wszystkim w tym, że niektóre rzeczy będą musiały być odłożone na przyszłość. Tu oprócz słów i pisma o dobrej woli, nie mamy tak naprawdę żadnej pewności dokąd ta inwestycja i sposób realizacji będzie zmierzał. Ja z pełną odpowiedzialnością nie mogę podpisać się pod tym, co mówi Pan Prezydent. Według zapowiedzi Pana Prezydenta, według wielokrotnych zmian w WPI, które  przyjmowane przez państwa na tej Sali, ta inwestycja dawno już powinna być prowadzona, dawno powinien być już tam sfinalizowany udział środków zewnętrznych, jak i kilkunastu innych inwestycji. W poczuciu odpowiedzialności za to, co będzie działo się w przyszłości, no nie znajduję żadnego uzasadnienia do podejmowania tak dużego ryzyku, tylko i wyłącznie w oparciu o słowa człowieka, któremu nie do końca ufam i którego słowa wiele razy już na tej Sali okazywały się mało ważne. To, co zrobimy tak naprawdę my, czyli ta część opozycji, bo tak ten podział gdzieś się będzie przy tym głosowaniu rysował, no nie ma większego znaczenia, ale mamy znowu po drugiej stronie trzynastoosobowy mur przekonany o słuszności swojej decyzji. Dzisiaj jest za późno na to, żeby rozmawiać, ten czas był na początku kadencji i podczas podejmowania decyzji wówczas o podziale, o tym że, jak Pan Prezydent słusznie zauważył w jednej ze swoich wcześniejszych wypowiedzi, dla niego najistotniejsze są  przejrzyste są kryteria konkursu. Startując w takim konkursie te przejrzyste kryteria okazały się zbyt wysokie do przeskoczenia i tam niestety nie udało się tego zrobić, dzisiaj jesteśmy skazani na czyjąś dobrą wolę. Szanowni  państwo, jak przed chwilą powiedziałem, ja z czystym sumieniem nie mógłbym ponieść tak wysokiego ryzyka, może państwo macie lepsze informacje, może macie bardziej szczegółową wiedzę, na tle tego, co na tej Sali i w tym mieście dzieje się od trzech lat, ja takiej pewności nie mam i ten mój, jeden z dwudziestu trzech głosów będzie przeciwko takiemu rozwiązaniu. Naprawdę każdego dnia liczyłem na to, że ta inwestycja, która się rozpoczęła była realizowana i tak naprawdę chodziło o to, żeby dalej ja tylko i wyłącznie kontynuować, da temu miastu szansę. Dziś uważam, że poniesienie tak dużego ryzyka i wzięcie tej inwestycji na swoje barki, nie tylko nie da miastu tej szansy, ale zabierze mu wszystkie inne. Ja nie zaryzykuję, na pewno nie zaryzykuję takiego rozwiązania, nie jestem w stanie przyjąć tak dużego ryzyka, tylko i wyłącznie po to, żeby pogrzebać całość marzeń o przyszłości tego miasta.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Pan radny Łukasz Mizera po raz kolejny miał tu wystąpienie beletrystyczne, czyli opisujące fantastykę, która jego zdaniem może być w tym mieście. Oczywiście można bez trudu wyciągnąć protokoły z dzisiejszej sesji i za parę miesięcy odczytać. Pan radny mówi, że nie ma żadnych dokumentów, oprócz pism i tak fajnie się zwrócił , że nie kolegów partyjnych, natomiast, oprócz pism ministrów stosownych. Ja pozwolę sobie  państwu powiedzieć jeszcze raz, że dokumentem zasadniczym, w którym pisze wyraźnie, że będziemy wpisani na listę indywidualną jest preumowa z 15 marca 2009 r., zobowiązanie Ministra Rozwoju Regionalnego do tego, że ta nasza inwestycja będzie na liście projektów indywidualnych. Oprócz tego, szanowni państwo, chcę powiedzieć coś takiego – Minister Infrastruktury też pisze o drugim etapie, że będzie, natomiast pisze również o trzecim, pisze również o czwartym, czyli że to, co tu pisze Minister Infrastruktury Pan Cezary Grabarczyk, to jest przygotowaniem, dobrym przygotowaniem inwestycji, trzeciego i czwartego etapu dla władz przyszłej kadencji, przygotowanie już terenu. Ja muszę państwu powiedzieć tak, końcowy efekt, to jest kolejna taka, co innego Pan radny Łukasz Mizera mówi, a co innego czyni. Ja rozumiem, że Pan radny nie chce szybszego budowania drugiego etapu Trasy Średnicowej w Polsce, no bo gdyby chciał, to by inaczej. Mówi, że chce, ale będzie głosował przeciwko, czyli nie chce tego szybszego. Co my robimy, żeby było szybciej, państwo radni, mamy przygotowaną przez rok wycinkę lasu, to nie jest gadanie, to są czyny, to już jest. Jeżeli podpiszemy w połowie czerwca umowę na wykonanie drugiego etapu Trasy Średnicowej, to będziemy mieli p…półroczne wyprzedzenie inwestycji. Pan radny mówi, że nie zna gdziekolwiek w  Polsce takiego samorządu, który by tak czynił, słabo się Pan radny interesuje samorządami, bardzo słabo, bo np. Toruń, który ma na most 383 mln, to buduje, kosztorys 969, miasto Toruń zapewnia, jest w takiej samej sytuacji, w gorszej, bo nie mają preumowy, na 590 mln dofinansowanie. Gdyby Marsjanie wylądowali w Warszawie, zajęli całą stolicę, nikt by się przez pół roku nie odzywał, to Panu informuję po raz trzeci, że nasze zadłużenie jest 26,2 i gdyby nawet przyszło nam, po lądowaniu Marsjan, spłacać ze środków własnych, to bez trudu byśmy wytrzymali 48,3 mln zł, bez trudu, takiego scenariusza absolutnie nie przewiduje. Zwracam uwagę na preumowę, która jest dokumentem zasadniczym, zwracam uwagę na pisma Ministra Rozwoju  Regionalnego o trzecim i czwartym etapie.

 

Radny Łukasz Mizera

            Argumentacja Pana Prezydenta jest w pełni zgodna z tym lądowaniem Marsjan, rzeczywiście, to u Pana jest wszystko na identycznym poziomie. Trzy lata termu Pan już budował to, dobrze, Pan mówi o przygotowaniu, za jakie pieniądze Pan przygotował tę wycinkę, za środki unijne, czy za nasze. Przecież równie dobrze możemy cała inwestycję zrobić, Pan mówi o przygotowaniu, które miasto sfinansowało, my równie dobrze możemy całą te trasę wybudować i będziemy wtedy bez opóźnień, już dawno mogliśmy ją skończyć, gdybyśmy zaczęli trzy lata temu, skoro dla nas 48% nie jest żadnym obciążeniem i żadnym problem. Dziwię się, na co my czekaliśmy, ja naprawdę tego nie rozumiem, chyba że Pan Prezydent mi teraz odpowie, ile uzyskał środków z zewnątrz na wycinkę i przygotowanie tego terenu.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Ja chciałem tylko zwrócić uwagę, że w każdym projekcie unijnym jest tak zwany wkład własny, ten wkład własny wynosi w tym przypadku 15% i te 15 % kosztów trzeba ponieść, wycinka drzew i dokumentacja jest w ramach tych 15%, Panie radny.

 

Radny Przemysław Ślusarski

            Ja trochę ze smutkiem słucham takich wypowiedzi, że to, co się dzieje wszystko w mieście było efektem zbliżającej się kampanii wyborczej. To, może wobec tego zróbmy tak, że Prezydent nic nie musi robić, bo wszystko będzie na poczet tej kampanii przypisane. Jest niestety tak, że czasami trzeba podejmować odważne decyzje, trudne decyzje, trzeba ważyć za i przeciw. Na tej Sali Sali są osoby, które wola zawsze zagłosować przeciw, żeby ewentualnie nie podejmować tych trudnych decyzji, a jeżeli wszystko pójdzie w dobrą stronę, to potem powiedzą, a jest dobrze, wszystko tak się udało, to po prostu się pomyliłem, tak, ale ktoś musi tę trudną decyzję podjąć, mówienie tylko, że ja się pod czymś nie podpisuję, że nie będę ryzykował, itd. jest chowaniem głowy w piasek.

 

Radny Michał Czepek

            Ja także w przeciwieństwie do opozycji mam znacznie lepsze zdanie o wyborcach, mieszkańcach Grudziądza, którzy oceniają kadencję nie poprzez doraźne działania w roku wyborczym, ale poprzez całą kadencję i mam nadzieję, że tak się zachowają w listopadzie w czasie wyborów. Natomiast chcąc się odnieść do zarzutów, bo one bardzo często na tej Sali padały odnośnie tego, że średnicówka już dawno powinna być budowana, już najlepiej gotowa. Tylko, szanowni państwo, nikt na tę kadencję nie zostawił przede wszystkim projektu budowlanego, nikt, przetarg na ten projekt był ogłoszony w marcu 2007 r., trzy miesiące po rozpoczęciu tej kadencji. Wszystkie te procedury doprowadziły do tego, że dopiero w 2008 r. w listopadzie można było złożyć, w pierwszym konkursie, jaki w ogóle był ogłoszony na tego typu inwestycje, dokumentację i sam wniosek. W kwietniu 2009 r. po raz pierwszy rozstrzygnięto, pierwszy etap rozstrzygnięcia konkursu w działaniu 8.2., o czym mówił Pan Przewodniczący Szymański, rzeczywiście. Natomiast chcę przypomnieć Panu radnemu, że gdyby Pan zajrzał na stronę CUPT – u, to do dzisiaj nie ma ogłoszenia wyników w tym konkursie. Także te inwestycje, które są nawet wpisane listę podstawową w konkursie 8.2., do dzisiaj nie mogą być realizowane, czy nie można do dzisiaj  podpisać umowy, prawda, czyli tamte inwestycje są dokładnie w takim samym położeniu, jak w Grudziądzu. Natomiast o wszelkich działaniach mających na celu przyspieszenie realizacji tej inwestycji, które mają głównie, tu chodzi głównie o to, żeby zdążyć przed autostradą. Przypomnę państwu, że autostrada będzie oddana do użytku w grudniu 2011 r. Umowa i kosztorysy, umowa ostateczna, która będzie zawarta z wykonawcą przewiduje, że wykonanie tej inwestycji, to jest piętnaście długich miesięcy, jeżeli umowa byłaby podpisana w czerwcu, to inwestycja byłaby skończona we wrześniu, musimy się liczyć z jakimikolwiek opóźnieniami. Dzisiejsze działania, dzisiejsze przesunięcia w budżecie maja na celu głównie to, żeby zdążyć przed autostradą. Dla pewności zapytałem pana naczelnika Wydziału Funduszy Europejskich, otóż wycinka lasu, przygotowanie przez ten rok terenu pod budowę, to są też koszty kwalifikowane, zwracane przez Unię Europejką w  85%.

 

Radny Łukasz Mizera

            To jest oczywiste, tylko, że póki co, to 100% z tych środków zapłaciło miasto. To, że to będzie w przyszłości środkiem kwalifikowanym w momencie podpisania umowy, to nie podlega dyskusji, dzisiaj nie jest. Przede wszystkim, drodzy koledzy i drogie koleżanki, nikt nie chowa głowy w piasek, bo jakby ktoś z nami, czy słuchał naszych odważnych propozycji, między innymi moich, o tym, żeby nie dzielić tego na etapy, żeby złożyć w całości ten projekt, to nie ważne kto tak mówił jeszcze, ale takie są fakty, to może dzisiaj wyglądałoby to zupełnie inaczej, wtedy nie starczyło odwagi do tego, żeby takie działania podjąć. Przy całym szacunku, ale o kampanii wyborczej, to mówi państwa kandydat, chociaż nie została jeszcze ogłoszona publicznie w mediach, ja nie rozumiem Pana radnego Ślusarskiego oburzenia odniesieniem do tego, no przecież ja tego nie wymyśliłem. To Pan Prezydent Malinowski w wypowiedzi w prasie powiedział, że rozpoczął kampanie wyborczą, nie zrobił tego Łukasz Mizera, tylko Prezydent Robert Malinowski, więc naprawdę myślę, że te uwagi akurat pod moim adresem, no są zupełnie nie trafione, jeżeli jak  Pan przekręci  głowę w druga stronę, to będzie Pan miał lepszego adresata tych słów. Ja swoja kampanię wyborczą rozpocznę zgodnie z terminarzem przyjętym przez Radę Ministrów i w ten sposób proponowałbym to rozpatrywać. Jeszcze raz, jak powiedziałem wcześniej, nikt nie boi się odważnych decyzji, tylko na pewno mają państwo świetną świadomość tego, że część ludzi uważa np. japońskich pilotów „kamikadze” za bardzo odważnych ludzi i odwagi nie można im odebrać, tylko efekt końcowy nie jest taki, jakbyśmy chcieli.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Jeżeli już, to ja beż przerwy na tej Sali o kampanii nie mówię, a jeżeli chodzi o moje publiczne wypowiedzi, to mówiłem o przygotowaniach do kampanii wyborczej, jedno słowo „przygotowania”, Pan radny tez się do tego przygotowuje, a nie o żadnej kampanii, bo to jest oczywiste, że dopiero po ogłoszeniu harmonogramu. Natomiast dzisiaj na tej Sali w głosowaniu  na temat zmian budżetowych zapadną rzeczywiste intencje radnych, kto chce naprawdę szybciej tej inwestycji, a kto chce, żeby ta inwestycja nie powstała, albo później powstała, tylko tyle.

 

Radny Przemysław Ślusarski

            Wydawało się mi, że będziemy tu dyskutować merytorycznie. W moich wcześniejszych wypowiedziach nie padło nazwisko Pana radnego Mizery, no ale skoro się odezwał, to widocznie odebrał to do siebie. Wydawało się mi, że w tym czasie, teraz właśnie szczególnie będziemy merytorycznie rozmawiać, a nie ad persona, ale  okazuje się, że jednak polityka grudziądzka jest taka, jaka jest. Swoja drogą, to piloci „kamikadze” osiągali właśnie swój cel, dokładnie to, co chcieli.

 

Radny Łukasz Mizera

            Nie wiem, czy Pan nie mówi personalnie, no jeżeli tylko moja wypowiedź podlega jakimkolwiek moim komentarzom, bo wypowiedź Pana Szymańskiego była oświadczeniem, nad którym się nie dyskutuje, to ciężko, żebym brał tę wypowiedź do kogoś innego, była ona skierowana tylko i wyłącznie pod moim adresem. Jak bym uprawiał grudziądzka politykę, to bym powiedział, co o tym myślę, a tak sobie daruję.

 

Wiceprzewodniczący Rady Henryk Szram

            Mam taka małą dygresję, ja proponuję Panie Przewodniczący, żeby np. posiedzenie komisji przenieść na sesję, bo uważam., że posiedzenia komisji są niepotrzebne, zbyteczne. Uważam, że na komisjach materiały mamy, powinniśmy je opracowywać, skakać sobie do oczu, jeżeli jest taka potrzeba, nie robić tego pod publikę, pod kamery, pod media, tylko tam merytorycznie to rozpracować, na sesji ewentualnie dogadać jakieś szczegóły, bądź ewentualnie, jeżeli są jakieś zmiany. To jest moje indywidualne zdanie, w związku z powyższym stawiam wniosek o zamknięcie dyskusji nad tym punktem.

 

Wiceprzewodniczący Sławomir Szymański

            Ja tylko tak krótko do Pana Przewodniczącego Szrama. Ja chciałem tylko przypomnieć, że stanowiska klubów, czy tez oświadczenia przedstawia się na sesji Rady Miejskiej, a nie na posiedzeniu komisji.

 

Wiceprzewodniczący Rady Henryk Szram

            Mówiąc to, co powiedziałem, to absolutnie nie miałem na myśli, szanowny panie radny, stanowisk klubów, jakie tu zostały przedstawione, tylko dalszą dyskusję, jaką tu się prowadzi. Jest to czysta gra pod media.

 

Radny Witold Kraśniewski

            Nie będę przedłużał, ale niestety dwa zdania muszę dopowiedzieć do tego, co mówił Pan Łukasz Mizera i Pan Prezydent. Nie mogę zgodzić się z tym, co przede wszystkim powiedział Pan Prezydent, gdyż skoro ma się inne zdanie, aniżeli ma Pan Prezydent, bo ono jest jedyne słuszne z tego wynika, to znaczy, że nie chce się dobra tego miasta. Nie można, Panie Prezydencie, imputować Panu radnemu, ja tu nie jestem adwokatem Pana radnego, chcę tu od razu powiedzieć, ale nie można imputować, jako że ja tego nie słyszałem i chyba nikt z radnych, tego że pan radny powiedział, że on nie chce tej  inwestycji w Grudziądzu. Sądzę, że na tej Sali, to na pewno wszyscy chcieliby i uważam, że także nie znajdziemy mieszkańca, który nie chciałby tej inwestycji w tym mieście, to jest tak oczywiste, że szkoda czasu, żeby dyskutować. Nie można wkładać w usta komuś, czego się nie powiedziało. Tylko tu chodzi o cos innego, tu chodzi o to, żeby te inwestycje realizować ze środków unijnych, a o tym, że ona będzie realizowana ze środków unijnych, to mówimy o tym już trzy lata, ale tylko się kończy na mówieniu, na zapewnieniu. Dzisiaj tak samo się mówi o tym, że będzie zapewnienie sfinansowania, to jest głos odpowiedzialny, to jest głos rozsądku Pana Mizery, tak uważam. Boi się, bo skoro tego finansowania z Unii Europejskiej nie będzie, a wszystko wskazuje na to, że nie będzie, pomimo pańskich zaklęć, Pan może tu mówić niewiadomo ile razy, to pańskie słowa się nigdy nie spełniały w tej materii, ciągle o tym słyszymy, że mamy zapewnienie, będzie jakiś tam minister, itd.  i do dzisiaj nie ma. Stoimy przed najważniejszą uchwałą, zaryzykuję chyba, w tej kadencji, nie absolutoryjna, bo ona konsekwencji nie rodzi, czy udzieli się, czy nie udzieli się, to w tym stanie prawnym nie ma to żadnego znaczenia, bo i tak Prezydent będzie rządził, jak rządził, czyli byle jak i to niczego nie zmieni. Ta uchwała, to będzie miała swoje konsekwencje, dla następcy i dla następnej Rady, bo ona absorbuje środki, nasze środki, mieszkańców pieniądze i to jest właśnie głos odpowiedzialny. Na pewno każdy z nas by zagłosował, bo zagłosował przy pierwszym etapie, skoro były środki unijne, pierwszy etap zakończony, za miesiąc będzie dwa lata i co robiło się przez te trzy lata, bo realizując drugi, trzeci etap, to należało już przy realizacji końcowej pierwszego etapu o tym myśleć. Dzisiaj upłynęły prawie trzy lata i w którym miejscu jesteśmy, przypomnę państwu, dwa lata temu uśmieszki były, że będzie most na Wiśle, a my nie zbudujemy do węzła i dzisiaj to powtórzę, przypomnicie sobie, jak tu ci, którzy siedzą i będą ewentualnie głosować, chyba że głos rozsądku przemówi, że nie należy ryzykować. Zaryzykuję, że most będzie, a autostrady nie będzie, bo nas nie stać, żeby sfinansować te inwestycje z naszych środków, a jeżeli już będzie państwa wola, u odpowiedzialnych ludzi uważam, że  nie, no to wtedy zaprzepaścimy kolejne inwestycje na kilka lat. Trudno mi powiedzieć, o czym chyba zresztą na Komisji Budżetu, ja nie jestem członkiem, podobno Pan Skarbnik Miasta powiedział, że ewentualnie to grozi wstrzymaniem inwestycji na kilka lat, tu jest problem, a nie że ktoś chce lub nie chce, bo wszyscy chcą Panie Prezydencie. Jeszcze jedno do tego co Pan mówił. To już w ogóle kuriozalne jest, że Prezydent Miasta rzuca zdanie, że preumowa jest dokumentem zasadniczym. Panie Prezydencie, przecież Pan pojęcia nie ma, czym jest w ogóle preumowa ja widzę, bo jeżeli Pan tu nam mówi, że preumowa jest dokumentem zasadniczym, ręce opadają, czym jest preumowa, to ja Panu powiem, ja nie jestem prezydentem. To jest dopiero to, że się mówi, że chce się w tym mieście coś budować, to jest dokument, który nie ma żadnego jakiegoś znaczenia, oprócz tego, że będzie, to jest chęć, że jest takie tam miasto, itd., a nie że to jest dokument zasadniczy, dokumentem jest dopiero umowa. Jeszcze druga sprawa, po prostu to jest nieudacznictwo, Pańskie nieudacznictwo i Pańskich ludzi, ze Skarbnikiem na czele, no bo on odpowiada, pan Skarbnik odpowiada za finanse, nieudacznictwo, aż trudno wprost zrozumieć, żeby nie pozyskać środków z Unii Europejskiej przez trzy lata na drugi i trzeci etap. Pozwolę sobie przypomnieć, że w tym czasie, jak państwo podpisali preumowę, to preumowę podpisywały Wodociągi i one dzisiaj realizują ze środków unijnych stację uzdatniania wody, a my nie potrafimy, nie my, Pan Prezydent nie potrafi ze swoją ekipą.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Ja oczywiście pozostaję przy swoim zdaniu i przykro mi, że Pan radny Kraśniewski nie rozumie podstawowych sformułowań. Pan radny Michał Czepek wyraźnie powiedział w swojej wypowiedzi, jakie były terminy starania się o realizację budowy tej inwestycji, jakie terminy składania dokumentów, nie było szybszych możliwości. Ja nie powiedziałem w żaden sekundzie, że to jest dokument zasadniczy preumowa, nie zdarzyło mi się, Panie radny, ja powiedziałem, że to jest podstawowa sprawa do wpisania naszego projektu na listę projektów indywidualnych, preumowa. Szanowni państwo, ja oczywiście mogę sobie bez trudu ten protokół z dzisiejszej sesji, Panie radny, przeczytać jesienią, jak była Pana wypowiedź, ja nie pozostawiam tu żadnych złudzeń, że drugi etap trasy będzie budowany i będzie budowany w terminie i na pewno skomunikuje dobrze, chociaż po drodze jest jeszcze trzeci etap, a trzeci etap na dzień dzisiejszy, czyli skomunikowanie się zjazdu z autostrady leży po stronie Generalnej Dyrekcji Budowy Dróg Krajowych i Autostrad. Natomiast nasz będzie na pewno zrobiony, jeżeli dzisiaj podejmiemy decyzję, w odpowiednim czasie.

 

Radny Witold Kraśniewski

            Panie Prezydencie, na następnej sesji wyciągnę wyciąg z dzisiejszej sesji, gdzie Pan powiedział wyraźnie: „preumowa jest dokumentem  zasadniczym”… już kiedyś Pan powiedział, że nie ma Pan pamięci, Pan dzisiaj to potwierdził, ja Panu wyciągnę protokół z tej sesji, gdzie Pańską wypowiedź zacytuję.

 

Radna Małgorzata Malinowska – Mizera

            Ja chciałam się odnieść do słów Pana Prezydenta, bo jeżeli dobrze pamiętałam to, co Pan powiedział, to powiedział Pan, że ci na tej Sali, którzy zagłosują przeciwko projektowi uchwały, to są ludzie, którzy nie chcą realizacji tej inwestycji, bądź nie chcą jej zrealizowania szybciej. Otóż ja chciałabym powiedzieć, że ja będę przeciwna, choć niewątpliwie mam mnóstwo wątpliwości, których nie będę w tej chwili powtarzać, one zostały myślę na tej Sali już wielokrotnie przez różne osoby wypowiedziane i chcę podkreślić z całą stanowczością, że mając ogrom wątpliwości będę głosowała przeciwko tej uchwale i to absolutnie nie oznacza, że jestem przeciwna realizacji tej inwestycji, bądź przeciwna jej zrealizowaniu szybciej, a nie później.

 

            Po zakończonej dyskusji przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 13, przeciw 6, wstrzymało się 2) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr LIII/20/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr  24 do protokołu/

 

            Na prośbę Przewodniczącego Klubu Radnych PO ogłoszono 10 minutowa przerwę.

 

Ad. 8

            Uchwała w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organu lub osób uprawnionych do udzielania tych ulg

 

            Obrady opuścił radny Piotr Jezierski, pozostało 20 radnych.

 

            Nie było  dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 17, przeciw 2, wstrzymał się 1) przyjęła przedmiotowa uchwałę.

           

/Uchwała nr LIII/21/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 25 do protokołu/

 

Ad. 9

Uchwała w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej na terenie miasta Grudziądza  (ul. Artura Nacht – Samborskiego)

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 18, wstrzymało się 2) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr LIII/22/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 26  do protokołu/

 

Ad. 10

            Uchwała w sprawie nadania nazwy ulicy Północnej, stanowiącej dz. Nr 285/55 obr. 126 ograniczonej ulicami: Konstytucji 3 Maja, Zachodnią, Chełmińską i Południową

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 18, wstrzymało się 2) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr LIII/23/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr  27  do protokołu/

 

Ad. 11

            Uchwała w sprawie nadania nazwy drodze wewnętrznej na terenie miasta Grudziądza (ul. Tadeusza Marii Kantora)

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 17, wstrzymało się 3) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr LIII/24/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 28  do protokołu/

 

Ad. 12

            Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie okręgów wyborczych

 

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            W przerwie rozmawiałem z panem Prezydentem na temat tej uchwały, uchwała dotyczy okręgów wyborczych na potrzeby wyborów samorządowych, jednakże tutaj powstały jeszcze w ostatnim momencie wątpliwości natury formalno – prawnej, Pani Naczelnik Herba mi wyjaśniła, że wymaga to konsultacji bezpośrednio z Komisarzem Wyborczym, tam chodzi o liczbę mieszkańców, może tam być wątpliwość i to może nam sprawić problem w tych wyborach samorządowych, które nadchodzą. Ja w związku z powyższym, na prośbę Pana Prezydenta, składam wniosek formalny o odesłanie tej uchwały do wnioskodawcy, czyli do pana Prezydenta. Zaznaczam, nad tym możemy dyskutować, jeżeli ktoś chciałby zabrać głos nad moim wnioskiem formalnym.

 

            Nie było, przystąpiono do głosowania nad wnioskiem po odesłanie projektu uchwały. W wyniku przeprowadzonego glosowania Rada Miejska jednogłośnie wyraziła zgodę na odesłanie projektu uchwały.

 

/Projekt uchwały stanowi załącznik Nr  29 do protokołu/

 

Ad. 13

            Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia stałych obwodów głosowania na terenie gminy – miasto Grudziądz

 

            Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka zgłosił autopoprawkę do projektu uchwały, polegającą na tym, iż dopisano nazwy ulic wcześniej przyjętych uchwałami, to jest: ul. Artura Nach – Samborskiego (do obwodu nr 49) , ul. Północna (do obwodu nr 43) i ul. Tadeusza Marii Kantora (do obwodu nr 49).

 

            W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 18, wstrzymało się 2) przyjęła  przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała Nr LIII/25/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr  30  do protokołu/

 

 

Ad. 14

            Uchwała w sprawie utworzenia odrębnych obwodów głosowania na terenie gminy – miasto Grudziądz dla wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 20 czerwca 2010 r.

 

            Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego glosowania Rada Miejska jednogłośnie (za 20) przyjęła przedmiotowa uchwałę.

           

/Uchwała Nr LIII/26/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr  31 do protokołu/

 

 

Ad. 15

            Uchwała w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pod nazwą: „Śródmieście Północne”, obejmującego obszar zawarty między nabrzeżem Wisły, ulicami Nadgórną, Jagiełły, saperów, nabrzeżem Wisły i rzeką Wisłą

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego glosowania Rada Miejska jednogłośnie (za 20) przyjęła przedmiotowa uchwałę.

           

/Uchwała Nr LIII/27/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr  32  do protokołu/

 

 

Ad. 16

            Uchwała w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pod nazwą: „Centrum – Południe 1”, obejmującego obszar zawarty między ulicami Al. 23 Stycznia, Toruńską, Marcinkowskiego, basenem portowym i rzeką Wisłą

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego glosowania Rada Miejska jednogłośnie (za 20) przyjęła przedmiotowa uchwałę.

           

/Uchwała Nr LIII/28/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr  33 do protokołu/

 

 

Ad. 17

            Uchwała w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego glosowania Rada Miejska większością głosów (za 17, przeciw 1, wstrzymały się 2) przyjęła przedmiotowa uchwałę.

           

/Uchwała Nr LIII/29/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr  34  do protokołu/

 

 

 

 

Ad. 18

            Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia „Wieloletniego Planu Inwestycyjnego (WPI) na lata 2010 – 2014”

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego glosowania Rada Miejska większością głosów (za 16, przeciw 1, wstrzymało się 3) przyjęła przedmiotowa uchwałę.

           

/Uchwała Nr LIII/30/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr  35  do protokołu/

 

 

Ad. 19

            Uchwała w sprawie trybu udzielania, rozliczania dotacji dla przedszkoli, szkół, placówek oświatowych i placówek oświatowych specjalnych prowadzonych na terenie miasta Grudziądza przez inne niż gmina – miasto Grudziądz osoby prawne i osoby fizyczne oraz dla innych niż gmina – miasto Grudziądz osób prawnych i osób fizycznych prowadzących inne formy wychowania przedszkolnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego glosowania Rada Miejska większością głosów (za 15, przeciw 1, wstrzymały się 4) przyjęła przedmiotowa uchwałę.

           

/Uchwała Nr LIII/31/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr  36  do protokołu/

 

 

Ad. 20

            Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie nadania statutu placówce doskonalenia i doradztwa zawodowego nauczycieli

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego glosowania Rada Miejska jednogłośnie (za 20) przyjęła przedmiotowa uchwałę.

           

/Uchwała Nr LIII/32/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr  37 do protokołu/

 

Ad. 21

            Uchwała  w sprawie umiejscowienia Straży Miejskiej w Grudziądzu    w strukturze Urzędu Miejskiego w Grudziądzu

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego glosowania Rada Miejska jednogłośnie (za 20) przyjęła przedmiotowa uchwałę.

           

/Uchwała Nr LIII/33/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr  38 do protokołu/

 

 

Ad. 22

            Uchwała w sprawie wniesienia aportu rzeczowego do Grudziądzkiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. w Grudziądzu

 

Radny Grzegorz Miedzianowski

            Czy ten aport będzie miał, poza innymi sprawami, wpływ na cenę metra kwadratowego.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Aport nie ma żadnego wpływu na cenę metra kwadratowego, czyli chodzi o wykonanie inwestycji, a nie na czynsz, nie ma to żadnego związku.

 

            Przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 18, przeciw 1, wstrzymał się 1) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała Nr LIII/34/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr  39  do protokołu/

 

Ad. 23

             Uchwała w sprawie rozkładu  godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Grudziądza

 

Wiceprzewodniczący Rady Henryk Szram

            Będę głosował przeciwko tej uchwale, zaraz powiem dlaczego. Dlatego, że nie widzę tu żadnej apteki, która będzie czynna całodobowo, to jest raz. Dwa, mam pytanie – z uzasadnienia wyczytałem ,że projekt uchwały przygotowano w związku z informacją kierownika apteki CORDA przy ul. Włodka o zmianie z dniem 1 maja rozkładu godzin pracy. W ślad za tym  mam pytanie, czy jeżeli za miesiąc kolejna apteka zgłosi zmianę rozkładu godzin, to znowu będziemy musieli taką uchwałę podejmować, no to np. przygotujemy wniosek na następną sesję uchwałę, że np. apteki będą czynne całą dobę, moim zdaniem, to jest jakiś absurd.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Być może jest to absurd, ale takie są przepisy prawa. Wszystkie podmioty, zdecydowana większość właścicieli aptek, są to podmioty prywatne, nikt z zewnątrz nie jest w stanie zmusić ich do odpowiednich godzin pracy, w tym również pracy nocnej. Pomorsko – Kujawska Okręgowa Izba Aptekarska, ja dwukrotnie spotkałem się z przedstawicielami i przedstawicielami aptek, żeby uzgodnić dyżury nocne. Na dzień dzisiejszy mamy taką sytuację, jaka Pan radny mówi, że jakakolwiek apteka zmieni godziny pracy, to my musimy to kolejna uchwałą dostosować do aktualnych dyspozycji godzinowych poszczególnych aptek, czyli 25 aptek.

 

Radny Łukasz Mizera

            Mam takie pytanie, bo Pan Prezydent przed chwila powiedział, że zdecydowana większość aptek, to apteki prywatne, które są publiczne?

 

            Po zakończonej dyskusji przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 8, przeciw 9, wstrzymało się 3) odrzuciła przedmiotowy projekt uchwały.

 

/Projekt uchwały stanowi załącznik Nr  40  do protokołu/

 

Radny Przemysław Ślusarski

            Czy to oznacza, że apteka CORDA będzie musiała pracować do godz. 19 – tej ?

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Uchwały są aktem prawa miejscowego i według mnie na ten moment, bez konsultacji z prawnikami, tak wygląda, że będą musiały mieć poprzednie godziny pracy apteki, te które są podjęte uchwałą we wcześniejszych okresach.

 

Radny Przemysław Ślusarski

            Panie Prezydencie, w związku z tym to, co proponował Pan radny Szram, to może rzeczywiście podjąć uchwałę, że jedna apteka musi być np. czynna i niech ten problem samorząd aptekarski rozwiąże, do czasu, aż nie będzie publiczna apteka przy szpitalu.

 

Wiceprzewodniczący Rady Henryk Szram

… /koniec drugiej kasety/ … moim zdaniem jest to bzdura, że my głosujemy nad czymś i chcemy kogoś w jakiś sposób zmusić, zmobilizować, żeby apteka była czynna całą noc, kogoś, kto prowadzi prywatną działalność gospodarczą. Jeżeli nikt nie ma takowego sumienia i dobrej woli, to nie sądzę, żebyśmy mogli kogokolwiek zmusić. Natomiast dalej uważam, że jest to absurdem, że musimy podejmować uchwałę w tej sprawie.

 

Przewodniczący  Rady Arkadiusz Goszka

            W świetle tego głosowania, jeżeli państwo pozwolicie, to już jedną aptekę zmusiliśmy, jedna apteka ma stary porządek otwarcia, czyli godzin urzędowania.

 

Radny Łukasz Mizera

            Skoro się ktoś decyduje na takie rozwiązania, że chce, żeby ta apteka działała dłużej, to może wytłumaczy mi dwie rzeczy, jakie są konsekwencje i jakie konsekwencje chce wyciągać w stosunku do tego, jeżeli ta apteka będzie zamykana o godz. 18 – tej, czy w ogóle są  przewidziane,  konsekwencje w tym temacie. Druga sprawa, jeżeli nawet ta apteka nie będzie zamykana, będzie działała do 19 – tej, to czy w tym momencie podejmując w jakikolwiek sposób decyzję za kogoś niezgodną z jego rachunkiem ekonomicznym, to jesteśmy zobowiązani do tego, żeby np. pokrywać godzinę pracy tej apteki lub ewentualnie jakąś pomoc nocną, jeżeli są takie pomysłu. Bardziej interesuje mnie to, czy tworząc takie prawo, jakie są konsekwencje jego nieprzestrzegania, to mnie bardzo interesuje.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Po tych dwóch spotkaniach z przedstawicielami Kujawsko – Pomorskiej Okręgowej Izby Aptekarskiej odnośnie godzin, nie ma Panie radny, tutaj jest dominująca ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Natomiast my nie jesteśmy w stanie zmusić żadnych właścicieli prywatnej apteki, ani do godzin nocnych, ani …, tutaj rolę ma mediacyjną Izba, która akurat do tej zmiany, na początku kwietnia, dokładnie 12, uwag nie wniosła. Natomiast jestem pewien, że tutaj konsekwencji dla właścicieli aptek nie będzie żadnych.

 

Radny Przemysław Ślusarski

            Ja rozumiem, że w świetle obowiązującego prawa, mimo, ze taka uchwała jest podjęta i prawo powinno obowiązywać, ktoś będzie mógł „legalnie” tego prawa nie przestrzegać i nic mu za to nie grozi. W związku z tym uważam, że w ten sposób trochę narazimy się na śmieszność, bo w ten sposób, jeżeli nie mamy żadnych konsekwencji, możliwości  wyegzekwowania tego, co uchwaliliśmy, czy nie uchwaliliśmy krótszych godzin pracy, to trochę niepoważne.

 

Wiceprzewodniczący Rady Henryk Szram

            Szanowni państwo, no wywołałem może tak błahą sprawę i nie błahą, ale ja nie chciałbym, żebyśmy się spotkali z jakimkolwiek zarzutem, że za chwilę nam ktoś nam powie, że mamy określać godziny otwarcia stacji benzynowych, czy innych jeszcze. Jest prawo o swobodzie gospodarczej, to, co Pan Prezydent mówił, ale to jest zaprzeczenie tego, nie wiem, w jaki sposób to interpretować. Dlatego uważam, że nie byłoby tej dyskusji, gdyby się to nie znalazło tutaj.

 

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            Szanowni państwo, kończąc te dyskusję, główne argumenty i wnioski z tej dyskusji powinny być skierowane do ustawodawcy, czyli do naszego parlamentu, ażeby uchwały, które są bez mocy wiążącej dla osób prowadzących działalność gospodarczą nie były w naszej kompetencji, ponieważ my i tak na to nie możemy nic zrobić, czy to uchwalimy, czy nie uchwalimy, to i tak osoba prowadząca działalność gospodarczą w postaci tej apteki będzie mogła według swojego uznania działać.

 

Radny Grzegorz Miedzianowski

            Ja myślę, że to nie jest takie proste, jak to się nazywa. Wiem, że ta uchwała jest absurdalna przy ustawie o swobodzie gospodarczej, ale nie uchwalając tej uchwały, to po prostu daliśmy szansę właścicielowi apteki, żeby wystąpił do miasta o zapłatę za tą jedną godzinę. Tak, w myśl ustawy tak jest, bo gdybyśmy podjęli uchwałę o tym, że któraś z aptek ma pracować całą dobę, to koszty zatrudnienia magistra w nocy, ochrony i całej obsługi spada na miasto.

 

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            To są bynajmniej rozważania formalno – prawne.

 

            Obrady opuścił radny Andrzej Witkowski.

 

Ad. 24

            Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie zasad usytuowania na terenie gminy – miasto Grudziądz miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych

 

            Nie było dyskusji, przystąpiono do glosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska  większością głosów (za 17, przeciw 1, wstrzymał się 1) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała Nr LIII/35/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr  41  do protokołu/

 

 

Ad. 25

            Interpelacje

 

            Nie zgłoszono  żadnych interpelacji.

 

 

Ad. 26

Zapytania i wolne głosy

 

            Odpowiedzi na zapytania z LII sesji otrzymali następujący radni: Michał Czepek, Arkadiusz Goszka, Witold Kraśniewski, Grzegorz Miedzianowski, Łukasz Mizera, Henryk Szram, Sławomir Szymański i Przemysław Ślusarski.

 

/Odpowiedzi stanowią załączniki od Nr  42  do Nr  59  do protokołu/

 

Radny Łukasz Mizera

            Ostatnie pytanie, Pan Prezydent tego nie ujął w informacjach, ale wydaje się mi, że to jest temat dość istotny, czy moglibyśmy poznać bliższe szczegóły i cele misji gospodarczej, z którą udał się Pana zastępca. Proszę o odpowiedź na piśmie.

 

Radny Michał Czepek

Mam taką prośbę o możliwość załatania ogromnej dziury, która jest na rondzie Dmowskiego przy Realu (chyba została już załatana).

Ja dostałem informację o tym, że kosztorys remontu ul. Kalinkowej będzie natychmiast, jak państwo zrobicie ten kosztorys, ja mam prośbę, żeby pamiętać o tym.

 

Radny Witold Kraśniewski

Ja mam krótkie zapytanie. Jakie są efekty misji Pana Wiceprezydenta Marka Sikory do Chin, mieliśmy się o tym dowiedzieć, już chyba w IV kwartale, poza tym, o czym ja już wiem, że dwóch Chińczyków przyjechało i będzie grało w Olimpii w tenisa, czyli takiej informacji nie chcę, bo już wiem, ale co poza tym. Prosiłbym na piśmie odpowiedź odnośnie efektów tej misji.

Drugie pytanie mam odnośnie, wyczytałem w prasie, że jakieś flagi będą rozdane i chciałbym wiedzieć, też na piśmie, jaki jest koszt i czy miasto poniosło z tym związane koszty, czy prawdą jest to, że pewną ilość flag, około 2 tys. otrzymała Gazeta Pomorska.

 

Radny Grzegorz Miedzianowski

            Niedawno cieszyliśmy się z remontu nawierzchni ul. Bydgoskiej, ale radość ta trwała krótko, ponieważ już dzisiaj widać, no musiały być jakieś błędy w wykonaniu skoro przy kratkach ściekowych, przy włazach, przy zasuwach, po prostu asfalt jest wykruszony, co powoduje hałas w mieszkaniach sąsiadujących, jak i również niszczenie samochodów. Nie jest to tylko jedna ulica., bo są inne miejsca, gdzie kratki ściekowe są wyżej, niże od powierzchni asfaltu, a są to jezdnie, tak jakby na Dr. Łąkowej, w innych miejscach, wykonywane niedawno.

 

Radny Przemysław Ślusarski

Chciałbym poprosić o uzupełnienie ubytków w nawierzchni na ul. Królewskiej, to jest jedna z częściej użytkowanych dróg, tam jest dojazd do PKS u.  To są drobne ubytki, które dość mocno przeszkadzają w jeździe, nie wymaga to dużo pracy, a zdecydowanie poprawi jakość przejazdu.

W nawiązaniu do uchwały, która podjęliśmy dot. zasad usytuowania tych miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, to chciałbym zapytać, czy jest plan większego wykorzystania podestu do tańca, który był wykorzystywany w filmie Tatarak, czy on będzie w zdecydowanie większym stopniu wykorzystany w tym roku, aniżeli wcześniej.

 

 

Radny Łukasz Mizera

            Pana Prezydenta nie ma, więc pytania odnośnie zarządzeń pozwolę sobie złożyć na piśmie bezpośrednio do Pana Prezydenta, szkoda czasu. Powiem tylko trochę przekornie, że prosiłbym służby miejskie o to, żeby w sposób bardziej efektywny łatały dziury na drogach. Tak mnie trochę śmieszy, żeby każdy radny zgłaszał po dwie dziury w danej drodze.

 

Radny Michał Czepek

            Mam taka prośbę do Straży Miejskiej może i do służb pomocy społecznej, ponieważ na ul. Rataja w drodze na stare wysypisko śmieci, po prawej stronie, to jest około 300 metrów za sklepem meblowym, utworzyło się miasteczko foliowe osób bezdomnych. Teraz pytanie, jak można pomóc tym osobom, to po pierwsze, a po drugie bezpieczeństwo, ponieważ tam bardzo często dochodzi do różnych scysji, ja sam byłem świadkiem takiej bijatyki pomiędzy tymi bezdomnymi. W jaki sposób można rozwiązać, żeby to miasteczko foliowe zniknęło.

 

Radny Wiesław Poliński

            Do Ogniska Pracy Pozaszkolnej rodzice przywożą dzieci i jeden z rodziców zaprosił mnie na ul. Kalinkową, u wylotu ul. Piaskowej jest nieczynny już kiosk z piwem, ten kiosk jest nieczynny już od kilku lat. Ten rodzic zaprosił mnie, żeby zobaczyć, jak w biały dzień biegają tam szczury, bo dzieci obok się bawią na podwórku. Ja mówię o tym nieczynnym kiosku. Chciałbym uzyskać odpowiedź, kto odpowiada za ten kiosk, czy to jest Spółdzielnia, czy Spółdzielnia Inwalidów, no czy te szczury są prywatne, czy spółdzielcze.

 

Radny Eugeniusz Piasecki

            Ja w kwestii formalnej. Chciałbym się dowiedzieć, czy ci z państwa radnych, którzy zgłaszają te uwagi do Zarządu Dróg Miejskich w kwestii zasypania dziur, naprawienia dziur, czy już przedtem zgłaszali to do ZDM i otrzymali negatywne odpowiedzi i teraz na sesji zgłaszają, uważam że słusznie, jeżeli otrzymali negatywne odpowiedzi, bo jeżeli zgłaszamy to tylko na sesji, no to uważam, że radny powinien sobie inaczej radzić. Ja mam bardzo dobry przykład współpracy z Zarządem Dróg Miejskich, bardzo dużo rzeczy już zgłaszałem i otrzymałem pozytywne odpowiedzi, zobaczyłem, że działają, naprawiają  i nie zgłaszam tego na sesji. Uważam, że tu pownniśmy zgłaszać rzeczy, których ZDM nie chce załatwić.

 

Wiceprzewodniczący Rady Henryk Szram

            W z moim przedmówcą, który mówił o tych dziurach, to ja, Pani Dyrektor, przyjdę z taka dużą dziurą prawie 1 tys. metrów, do pani już tak indywidualnie przyjdę.

            Mam takie zapytanie, w zasadzie do Prezesa MPGNu, bo jestem trochę zbulwersowany, ja osobiście, bo czytałem tu w zarządzeniach Prezydenta, iż za zeszły rok deficyt, o ile się nie mylę, za cmentarz, za te „domki” wyniósł chyba 120 tys. i miasto pokryje te należności. Ja chciałbym, żeby Pan Prezes mi odpowiedział, nie wiem, czy Pan Prezes, czy Pan Prezydent, z jakich środków MPGN finansowało tę imprezę dla lokatorów płacących w terminach czynsze. Chciałbym się zapytać Pana Naczelnika Wydziału Edukacji, czy może przewiduje Pan również, że dzieci, które będą chodzić systematycznie do szkoły, to będą stypendia dostawać.

 

Wiceprzewodniczący Rady Sławomir Szymański

            Chciałem zapytać w sprawie płotu na geotermii, który jest już karykaturą samego siebie i nas ośmiesza, niedawno był przewrócony, trochę dzisiaj jest postawiony, pojechałem dzisiaj specjalnie zobaczyć, ale czy nie warto byłoby cos z tym płotem zrobić, na tyle go uporządkować, żeby to jakoś wyglądało, postawić prosto, pomalować. Kilka podstawowych rzeczy, zgłaszały mi to osoby, które wyjeżdżają z Grudziądza, albo przyjeżdżają do Grudziądza, niekoniecznie mieszkańcy Grudziądza.

 

Radny Łukasz Mizera

            Ja przy tej okazji chciałem się dowiedzieć, czy to jest prawda, że ten projektant z Egiptu już pracuje tam nad tym płotem.

 

Radna Joanna Iwanowska

            Ja pytań nie mam, ale chciałabym jedna rzecz powiedzieć w tym miejscu. Wśród przedstawicieli naszego miasta, dwa tygodnie temu, gdzie byliśmy w Warszawie w celu  złożenia hołdu Prezydentowi RP i  innym było sześć młodych osób, było trzech przedstawicieli Młodzieżowej Rady Miejskiej i troje harcerzy. Chciałabym powiedzieć jedna rzecz, możemy być dumni, że mamy młode osoby, które potrafiły się godnie zachować w takiej sytuacji i młodzież nasza reprezentowały w tak fantastyczny sposób, że, tu na tej Sali chciałam powiedzieć, że byłam dumna, że są Grudziądzanami.

 

Dyrektor ZDM Sylwia Łazarczyk

            Jeżeli jest to możliwe, żeby do nas zgłaszać te sprawy dziur, mamy taki harmonogram, cały czas coś się dzieje. Natomiast, jak państwo zgłaszacie to na sesji, to ja muszę oficjalnie odpowiedzieć, nie to że to jest jakiś nadmiar pracy, bez przesady, ale po prostu może rzeczywiście warto zaoszczędzić te parę kartek papieru, jeżeli to są takie drobne rzeczy.

            Jeżeli chodzi  o te zapadnięte studzienki, to już wykonawca dostał taka informację, wysłaliśmy już pismo, został wezwany do usunięcia, to jest oczywiście w ramach gwarancji wszystko zrobione, takie rzeczy się zdarzają.

            Jeżeli jest to możliwe, to bardzo proszę, żeby do mnie, czy do jakiegokolwiek pracownika, to jest tak samo przyjęte i będziemy się starali na bieżąco to wszystko robić. Oczywiście to w ramach remontu, nie w ramach inwestycji.

 

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            W związku z powyższym, Pani Dyrektor, miałbym prośbę, biorąc pod uwagę, że mogą być też zgłaszane do pani Dyrektor, ewentualnie do pracowników, to jeżeli można wskazać konkretnie jakiś numer telefonu i osobę odpowiedzialna, żeby to się nie rozmyło, bo potem może być taka sytuacja, że niekoniecznie do Pani Dyrektor to trafi ten problem do. drogi, czy chodnika i będziemy mieli takie potem na sesji. Jeżeli mogłaby Pani Dyrektor ustalić w ramach swoich kompetencji i przekazać do Biura Rady, komu możemy to zgłaszać, żeby po prostu każdy rany miał taka wiedzę.

 

Dyrektor ZDM Sylwia Łazarczyk

            To ja przygotuję i przekażę.

 

Radny Grzegorz Miedzianowski

            Wiele spraw, jak powiedział radny Piasecki, jest załatwianych bezpośrednio w Zarządzie Dróg, ale ul. Dr. Łąkowa była częściowo wadliwie wykonana już w chwili przyjmowania jej i do dziś się nic nie dzieje, jest to długi termin. Ul. Bydgoska załatano jedna okolicę powiedzmy tego włazu i dalej, według mnie, ona ulega już teraz dewastacji, bo te dziury stają się coraz większe, trzeba reagować od razu. O innych nie wspomnę, o pieszo jezdni na Paderewskiego, gdzie tworzą się kałuże, nie wiem, czy jest jeszcze gwarancja, ale o tym my mówimy, radni, od trzech lat bodajże.

 

 

Ad. 27

            Zakończenie obrad

 

            Po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodniczący Rady zamknął obrady, wypowiadając słowa: „Wysoka Rado, zamykam obrady LIII sesji Rady Miejskiej Grudziądza”.

 

 

 

                                                                                            Przewodniczący Rady Miejskiej

 

 

                                                                                                      Arkadiusz Goszka

 

 

 

           

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Stellmacher 25-05-2010 12:29
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 25-05-2010
Ostatnia aktualizacja: - 25-05-2010 12:29