herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

Protokół z LIV sesji Rady Miejskiej Grudziądza odbytej w dniu 26 maja 2010 r.

 
Protokół z  LIV sesji
Rady Miejskiej Grudziądza
odbytej w dniu 26 maja 2010 r.
 
 
LIV sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto o godz. 13:00, zakończono o godz. 14:30. W posiedzeniu udział wzięło 20 radnych.
 
/Lista obecności stanowi załącznik Nr 1   do protokołu/
 
           
Ad. 1 a
            LIV sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto hymnem państwowym. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej Arkadiusz Goszka dokonał otwarcia, wypowiadając słowa: „Wysoka Rado, otwieram obrady LIV sesji Rady Miejskiej Grudziądza”. Powitał radnych, prezydentów, przybyłych gości, naczelników wydziałów, przedstawicieli prasy, radia i telewizji oraz mieszkańców Grudziądza.
 
            Sekretarzem obrad był radny Michał Czepek.
 
Ad. 1 b
            Przedstawienie porządku obrad
 
Prezydent Grudziądza Robert Malinowski
            Po konsultacji z niektórymi z państwa radnych chciałbym z dzisiejszego porządku obrad wycofać pkt 7, czyli uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania na terenie gminy – miasto Grudziądz oraz wysokości opłat za parkowanie i sposobu ich pobierania. Zdecydowałem się jeszcze na poszerzenie konsultacji w tej sprawie.
 
Radny Łukasz Mizera
            Czy moglibyśmy się dowiedzieć czegoś więcej na temat, w którą stronę maja te zmiany, te konsultacje iść i do czego maja prowadzić, czy to będzie radykalna zmiana tych zaproponowanych rozwiązań. Ostatnio rozmawialiśmy na komisji, Pana Prezydenta nie było, jeśli dobrze pamiętam i nikt nie mówił o jakiś konsultacjach, o jakiś zmianach. Dzisiaj w dniu sesji dowiadujemy się, że Pan Prezydent chce to wycofać, no i w związku z tym chciałbym się dowiedzieć, czy pan Prezydent już ma jakąś koncepcję tych zmian, czy dopiero będzie nad tym pracował.
 
Prezydent Grudziądza Robert Malinowski
            Jest to projekt uchwały Prezydenta, ja go mogę wnieść, ja go mogę wycofać, ponieważ na spotkaniu przed sesją jeszcze były uwagi niektórych z państwa radnych, zapoznam się, jakie to są uwagi, na dzień dzisiejszy go wycofuję.
 
Radny Łukasz Mizera
            Ja tylko w kwestii uzupełnienia. Oczywiście, że to pan Prezydent zgłasza ten projekt i Pan go może wycofać, ale my mamy nad nim głosować i bez tych głosów Pana podawanie i wycofywanie tego projektu jest raczej bezcelowe i skoro mamy nad tym głosować, to warto by było z nami na ten temat porozmawiać, ja Panu Prezydentowi inicjatywy uchwałodawczej nie zabieram.
Prezydent Grudziądza Robert Malinowski
            W odpowiednim czasie na ten temat podyskutujemy.
 
            Przystąpiono do głosowania  nad wnioskiem Prezydenta o wycofanie pkt 7 z porządku obrad. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 16, przeciw 1, wstrzymało się 3) wycofała pkt 7 z porządku obrad.
 
/Porządek obrad stanowi załącznik Nr 2 do protokołu/
/Wycofany projekt uchwały stanowi załącznik Nr 2a do protokołu/
 
Ad. 1 c
           
            W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła protokół z LIII sesji Rady Miejskiej Grudziądza.
 
Ad. 2
            Informacje Prezydenta Grudziądza
 
/Wykaz zarządzeń Prezydenta Grudziądza stanowi załącznik Nr 3 do protokołu/
/Wystąpienie Prezydenta stanowi załącznik Nr 4 do protokołu/
 
Radny Łukasz Mizera
            Przede wszystkim ogromne podziękowania za to, w jaki sposób Grudziądz, był przygotowany do zmagania się z ta falą, ja w niedzielę wieczorem objechałem te tereny, które mogły być zagrożone i wydaje się mi po takiej krótkiej obserwacji, że każdy mieszkaniec Grudziądza mógł czuć się naprawdę bezpiecznie i czuć, że w jakikolwiek możliwy sposób ze strony miasta sytuacja jest kontrolowana.
            Odnośnie tego, bo wiemy, że niestety ale powódź niesie również za sobą pewnego rodzaju konsekwencje dla miasta, ucierpiał klub sportowy, ucierpiało kilka innych miejsc, trzeba będzie zrobić przynajmniej jakiś przegląd wałów na tym obszarze, czy one nie przesiąkły, zobaczyć, czy nie będą wymagane poprawki. Stąd pytanie, czy samorząd jest w stanie ekstra, czy z rezerwy, czy z jakiś innych środków zabezpieczyć jakieś środki przynajmniej na tą najpotrzebniejszą pomoc, oprócz tych środków, które przewiduje Skarb Państwa. Następne pytanie, które się z tym wiąże, to dotyczące przebudowy ul. Portowej, o której mówił Pan Prezydent, ta sytuacja zamknięcia tej ulicy pokazała jasno i namacalnie, jak istotną arterią w Grudziądzu, pomimo swojego stanu, jakości i szerokości, jak ważną rolę pełni w rozładowaniu tych korków. Stąd pytanie, na kiedy dokładnie ta przebudowa ma być planowana, czy zdąży się zakończyć swobodnie i jakie są pomysły na to, żeby jednak zmniejszyć, złagodzić czas, w którym ta ulica będzie zamknięta. Niedawno nawet zwracałem się do Pana Prezydenta z pomysłem na wprowadzenie tych liczników czasu na wiadukcie, itd., żeby w jakikolwiek sposób, o parę procent chociaż w różnych miejscach tę sytuację rozładować i przyspieszyć.
            Następne pytanie, dosyć istotne, to dotyczące tej przebudowy ulic na starym mieście, kiedy naprawdę, tak realnie jest planowane oddanie inwestorowi tego placu budowy. Pytam o to dlatego, że boli mieszkańców brak miejsc do posiedzenia, przede wszystkim na starym miescie. Teraz okazuje się, że alternatywa z przeniesieniem tego pod spichrze jest dość ryzykowna, ponieważ nie wiemy, jak będzie się zachowywał dalej wulkan, czy taka sytuacja się nie powtórzy, no umieszczanie tam ogródków, dodatkowo w tej sytuacji, gdzie Wisła ostatnio funkcjonowała i płynęła, no wszystko w tej rzece było i naprawdę wszystko w tej rzece było i na pewno jakieś zagrożenie bakteriologiczne jest, wymaga przebadania, wiec również czasu, to się na pewno opóźni, także czy są jakieś inne alternatywne miejsca przewidziane. Przede wszystkim, kiedy ma ruszyć ta przebudowa i tak naprawdę trochę szkoda, że przetarg dopiero 7, to już pokazuje, że już gdzieś półtora miesiąca te ogródki mogły funkcjonować i na pewno ktoś chętny na prowadzenie, nawet w okrojonym czasie by się znalazł.
 
Prezydent Grudziądza Robert Malinowski
            Alarm przeciwpowodziowy jeszcze trwa, chcę przypomnieć 6,5 uruchamia procedury, to że o pół metra spadła woda, to jasne, przygotowujemy ulicę do uruchomienia, bo dopiero teraz widać, co znaczy dla nas ul. Portowa. Natomiast, jeżeli chodzi o zabezpieczenie wałów, to mamy 24 godzinny dyżur na wałach, na południu Rządza. Nie ma przeciekania na razie, ale problem jaki pozostał, to jest długość fali przeciwpowodziowej, która będzie trwała, licząc w dniach, od czterech do sześciu dni. Tak naprawdę, to dopiero możemy powiedzieć w niedzielę, na czym stoimy. Wracając do środków, mamy 100.000,- zł przyznane nam przez Wojewódzki Sztab Kryzysowy, przez pana Wojewodę na zabezpieczenie tej powodzi, jest to troszeczkę za mało, już wystąpiliśmy do Pana Wojewody z odpowiednim wnioskiem. Jakie będą potrzebne nam środki na usuwanie skutków przeciwpowodziowych, to się dopiero okaże, bo mówiąc  o Błoniach Nadwiślańskich, to mamy niedługo, przygotowujemy imprezę XX lecie samorządu, otrzymacie państwo radni wszyscy stosowne zaproszenia, część imprezy będzie również na Błoniach. Przy założeniu, że woda zejdzie 2 lub 3 czerwca, załóżmy, to jesteśmy w stanie przez dziesięć dni przygotować Błonia do użytku.
            Przebudowa ul. Portowej, dzisiaj jest ogłoszony przetarg, za 14 dni otwieramy koperty, fajnie by było, żeby zakończyć procedury w taki sposób, żeby w lipcu i sierpniu, czyli w okresach wakacyjnych, jak najwięcej prac na przebudowie ul. Portowej i tamtych dalszych ulic, przynajmniej stopniowo zrobić, chcemy w tym roku ukończyć przebudowę ul. Portowej. Pytanie było takie, kiedy realnie oddamy w śródmieściu, o którym przeczytałem w moim wystąpieniu, powiem tak 9 czerwca otwieramy koperty, myślę że na początku lipca.
            Teraz o tych ogródkach piwnych. Właściciele tych ogródków, oni dzierżawią ten sprzęt, te stoliki, te parasole, od kogoś tam dzierżawią, im się dzierżawa na okres sześciu tygodni nie opłaca. Pamiętacie państwo, my zawsze wydawaliśmy zgodę na ogródki od 4, 5 maja.. , no oczywiście tu są zdania podzielone Panie radny, część się osób cieszy, że ich nie ma, z oczywistych względów, że mają spokój, ale większa część się martwi, bo to był fajny zwyczaj, no więc im się nie opłacało rozstawić ogródków. My myśleliśmy, że przetarg się rozstrzygnie w połowie czerwca, żeby wszystko było dobrze, więc na te cztery tygodnie, pięć, to im się nie opłaca dzierżawić tych ogródków piwnych.
 
Radny Eugeniusz Piasecki
            Ja mam pytanie odnośnie tego alarmu przeciwpowodziowego. Jak wiemy, Pan Prezydent mówił, że on jeszcze trwa, chciałbym się dowiedzieć, w jaki sposób są ustawione procedury, jak są monitorowane wały zabezpieczające przez zalaniem największego osiedla, położonego na południu miasta, chodzi mi o osiedle Lotnisko. Wiem, że w czarnym scenariuszu może być takie coś, że jeżeli wał, chyba w Szynychu, przecieknie, to jest możliwość podtopienia tych obszarów dosięgających aż do osiedla, czy takie coś jest brane pod uwagę i czy przedsięwzięto jakieś kroki, bo słyszymy, że wały przeciekają, robią się jak gąbka i w najbardziej niespodziewanym, nieoczekiwanym czasie robią się tam wyrwy. 
 
Prezydent Grudziądza Robert Malinowski
            Jeżeli chodzi o wał na Wiśle, na południu Grudziądza, w okolicach ogródków działkowych, to on jest monitorowany nieustannie 24 godz. na dobę przez dwóch strażników miejskich, samochód do dyspozycji, latarki, normalna służba, to nie jest duży odcinek dla nas. Pozostały odcinek wału jest monitorowany przez służby Wójta, z tego co wiem, monitoring co dwie godziny, a co cztery godziny Straż Pożarna monitoruje, jeżeli chodzi o tereny poza miastem Grudziądz. Nasze tereny ciągle monitorujemy, mamy system łączności całym zarządzaniem kryzysowym, w sposób techniczny, wykonawczy zarządza Naczelnik Wydziału Pan Rafał Cywiński, mając do dyspozycji służby mundurowe, te o których wspomniałem, którym dziękowałem na początku. Lotnisko, musiałaby być tzw. cofka, która by miała wysokość 9,5 m, w tej chwili na osie przy moście na drodze za Świerkocinem mieliśmy 8,3 m lub 8,4 m, a 1,1 m to jest ogromna fala, na którą miasto przygotowywaliśmy, ale która nigdy nie nadeszła, tam jest system przepompowni, myślę, że on byłby wydolny, bo oprócz tych pomp, to jeszcze Straż Pożarna ma do dyspozycji swoje systemy pompowe, które w razie czego można przerzucać z miejsca w miejsce i przepompowywać wodę. My również monitorowaliśmy przepompownie na rzece Rudniczance, na jeziorze Rządz, tam jest też system pomp, który sprawnie funkcjonuje, nic takiego się nie dzieje, a to po to, żeby nie było tzw. cofki na rzece Rudniczance. My absolutnie robimy to w spokoju, gdyż patrzymy na rzędne, jakie są rzędne Wisły przy wysokiej fali, jakie są rzędne terenów, różnych terenów, Lotniska, gdzieś tam, czy nawet mojej Rudy, gdzie mieszkam, nie ma co tu się denerwować, trzeba po prostu przygotować się i rzetelnie wykonywać robotę. Osiedlu Lotnisko przy takiej fali absolutnie nic nie grozi.
 
Radny Łukasz Mizera
            Może tak trochę przy okazji, ale mam pytanie, wiemy że po przejściu tej my nie będziemy poszkodowani, ale są obszary, które ucierpiały dość mocno i czy nas będzie w jakikolwiek sposób stać, nie wiem czy prośby ze strony Wojewody, czy ze szczebla centralnego na Pana ręce spłynęły, czy służb podległych o to, żeby chociaż pomóc wypompowywać tę wodę z terenów, które zostały zalane. Czy my tez rozważmy, że po przejściu tej fali w momencie, kiedy będziemy wiedzieli, że u nas ten sprzęt, te pompy nie będą wykorzystywane, to czy było rozważane podjęcie pomocy województwom, czy powiatom, które ucierpiały.
 
Prezydent Grudziądza Robert Malinowski
            Ja powiem najpierw, co myśmy zrobili tu w Grudziądzu. Myśmy wytypowali tereny, myśmy mieli taką symulację, co by się stało, gdyby się stało. W ostatnią niedzielę do południa mieliśmy symulator i w tych terenach w Grudziądzu, mam na myśli głównie Owczarki z drugiej strony ul. Dębowej, napisałem imienne pisma do ludzi i u tych ludzi byli nasi przedstawiciele, tam są telefony, adresy, osoby fizyczne odpowiedzialne za pomoc i ci ludzie korzystają np. z pomocy Straży Pożarnej przy wypompowywaniu wody, chociażby podskórnej, ta woda im się gromadzi w piwnicach, Straż Pożarna na bieżąco tam jeździ, takich domostw dużo nie mamy. Ja tam o zwierzętach nie mówię, które żeśmy przeprowadzili, chyba 40 krów było, z łąk na wyższe tereny. Natomiast mówi Pan o pomocy. Nikt się nie zwrócił do nas z prośbą o pomoc, o zabezpieczenie, my na razie czuwamy nad tym, co jest nasze, czuwają strażacy, czuwa cały sztab zarządzania kryzysowego, Straż Miejska, Policja, wszystkie służby mundurowe. Natomiast wspomagamy Wójta w sprzęcie, powiem wam, co było, jak był upust, to ktoś pożyczył zeszłego roku, sprzedał zasuwę metalową na Osie, Pan Wójt nie sprawdził i z jednej strony między wałami na Osie wysoki poziom, z drugiej strony niski, z tamtej strony była fontanna, potężna fontanna, Pan Wójt rzucił dwa tysiące worków z piaskiem, to wszystkie z drugiej strony wyskakiwały, jak korki. Myśmy pojechali z ciężkim sprzętem, trochę płyt betonowych wrzucili my, dzisiaj Pan Wojewoda chciał zobaczyć, jak to wygląda, czy jest zabezpieczone. Wspieramy te działania, gdzie niejako chronimy nasz interes, chodzi o oczyszczalnię. Dzisiaj miałem informację, że rozszczelnił się wał na terenie Gminy Grudziądz pomiędzy Wałczem a Rusinowem, ale maja swoich ludzi dosyć, Straż Pożarna i innych ochotników. Dałem do dyspozycji Panu Wójtowi taka możliwość, że jakby chciał ciężkiego sprzętu, czy żwiru, czy ciężarówek, to jesteśmy do dyspozycji, ale ma swoje zabezpieczenia i na razie takiej potrzeby nie ma. Daliśmy dwadzieścia tysięcy worków, mówiłem o tym w sprawozdaniu. Jesteśmy gotowi do pomocy.
 
Radny Michał Czepek
            Już odnoście powodzi. W związku z tym, że został wstrzymany ruch wody na kanale Trynka i teraz naszym oczom ukazał się cały śmietnik, jaki tam jest na dnie, tam są butelki, tam są opony i różne inne śmieci. Czy wykorzystując to, że nie ma tej wody, to czy nie można sprzątnąć, nie wiem, czy za pomocą pracowników spółki, czy pracowników zieleni miejskich, żeby uprzątnąć ten Kanał Trynka.
 
Prezydent Grudziądza Robert Malinowski
            W tej chwili, to raczej nie mamy czasu, żeby się takimi rzeczami zajmować, gdyż jesteśmy cały czas pod bronią. Ja przypomnę, że Kanał Trynka dwa razy w roku był spuszczany i dwa razy do roku miał czyszczenie techniczne, planowane. Takich rzeczy i takich paskudztw, które Wisła wyrzuciła jest więcej, proszę zobaczyć, jak wygląda nasz port rzeczny, jak wyglądają niektóre zakamarki Wisły, która się cofa, my to posprzątamy w swoim czasie.
 
Ad. 3
            Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu na 2010 rok
 
            Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 18, przeciw 1, wstrzymała się 1) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr LIV/36/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 5 do protokołu/
 
Ad. 4
            Uchwała w sprawie regulaminu Cmentarza Komunalnego w Grudziądzu
 
Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr LIV/37/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 6 do protokołu/
 
Ad. 5
            Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie okręgów wyborczych
 
Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 18, wstrzymało się 2) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr LIV/38/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 7 do protokołu/
 
Ad. 6
            Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia „Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Grudziądza na lata 2009 – 2015”
 
Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 17, przeciw 1, wstrzymało się 2) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr LIV/39/10 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 8 do protokołu/
 
Ad. 7
            Interpelacje
 
            Nie zgłoszono interpelacji.
 
Ad.  8
Zapytania i wolne głosy
 
            Odpowiedzi na zapytania otrzymali następujący radni: Michał Czepek, Witold Kraśniewski, Grzegorz Miedzianowski, Łukasz Mizera, Wiesław Poliński, Henryk Szram, Sławomir Szymański i Przemysław Ślusarski.
 
/Odpowiedzi stanowią załączniki od Nr 9 do Nr 21 do protokołu/
 
Radny Henryk Szram
            W związku z tym, że sytuacja w kraju jest, jaka jest, to ja mam taka propozycję, można to nazwać apelem, nie chcę być zrozumiany, że jakiś medialny rozgłos chcę sobie robić, proponuję, żebyśmy z diet w czerwcu zrobili składkę dla powodzian, co państwo na to. Proponuję kwotę 300, 500,- złotych. W Biurze Rady uzgodnimy to z Paniami, w jaki sposób to zrobimy i myślę, że w czerwcu, tzn. przygotujemy to wszystko, formalnie przygotujemy to wszystko, żeby to miało ręce i nogi, żeby nie była jakiś niejasności. Tylko ustalmy, proszę państwa, kwotę jaką chcemy, może ustalmy tu na gorąco.
 
Radny Przemysław Ślusarski
            Chciałbym tu podrzucić jeden pomysł, do rozważenia oczywiście, nie będzie problemu komu przekazywać, gdzie wysyłać w Polskę te pieniądze, może warto rozważyć, żeby w ośrodku, który mamy na terenie miasta , zorganizować pobyt dzieci, które nie mają gdzie teraz chodzić do szkoły i by mogły dokończyć tu kształcenie, rok szkolny na terenie Grudziądza. Myślę, że byłby to dobry pomysł, miasto by tez na tym zyskało.
 
Radny Marek Czepek
1.      Ja chciałem prosić Pana Prezydenta, by uruchomił swoje służby w celu usunięcia, chodzi o osiedle Mniszek, przy Orliku leży asfalt zebrany pod budowę Orlika, to jest o wymiarach 10 m na 3 m na 10, taka hałda usypana z asfaltu. Chodzi o to, żeby to zagospodarować, bo to na pewno zostało w tym celu złożone.
2.      Druga sprawa, też na osiedlu Mniszek, na terenach przyległych do ogródków działkowych powstały tzw. dzikie wysypiska śmieci, które są blisko jeziora i blisko tych ogródków, zaśmiecają ten odcinek pomiędzy ogródkami a dziką plażą na tym terenie. Powstało kilka wysypisk i takie jedno dzikie wysypisko sąsiadujące z Hydro – Geowiert – em, gdzie ktoś po prostu sobie wysypał gruz w wielkości dwóch wywrotek i bardzo brzydko to wygląda.
 
Radna Małgorzata Malinowska – Mizera
            Ja chciałabym poruszyć kwestie planowanej, o tym wiem z mediów, ale też z pisma, jakie otrzymałam do wiadomości od mieszkańców Tuszowa o planowanej wytwórni mas bitumicznych na osiedlu Tuszewo, czy w okolicach osiedla Tuszewo. Ja chciałabym kilka kwestii poruszyć, jeżeli bym mogła poprosić o odpowiedź na pytanie, jakim tytułem prawnym do gruntu dysponuje inwestor, jeśli już dysponuje, bo z tego, co wiem, to jeszcze nie ma pozwolenia na budowę, ale jeśli ma tytuł prawny do gruntu, to jaki. W szczególności chodzi mi o to, czy ten grunt, jeśli jest własnością inwestora, to czy ewentualnie nabył ten grunt od miasta.
 
            Druga sprawa, czy mogłabym uzyskać dostęp do akt postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach tej inwestycji. Ja już po części rozmawiałam z Panią Naczelnik Banasik i z Panem Naczelnikiem Bacą, ale raz, że to już było jakiś czas temu, a dwa, to mimo wszystko prosiłabym o kserokopie dokumentów, jeśli można.
 
Prosiłabym też o informację, czy zostało już wydane pozwolenie na budowę, czy ewentualnie jest złożony już wniosek o wydanie tego pozwolenia, bo jakiś czas temu nie był.
 
Jeśli mogłabym poprosić jeszcze też o datę i numer uchwały w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego, który jest opracowany dla terenu, na którym miałaby się ta inwestycja znaleźć.
 
Radny Łukasz Mizera
            Pierwsze pytanie dotyczy termomodernizacji tych zmian, które były planowane przez Pana Prezydenta w budynkach DPS w Grudziądzu, ja pamiętam, że rozmawialiśmy kiedyś o takim projekcie i tam miała powstawać dokumentacja, projekt miał być współfinansowany ze środków Unii Europejskiej za pośrednictwem Urzędu Marszałkowskiego i tu mam pytanie, ile kosztowało przygotowanie tej dokumentacji na te inwestycje i na jakim etapie jest ten wniosek o to dofinansowanie, czyli czy będzie realizowany, w jakim czasie i w jakiej wysokości otrzymamy dofinansowanie do tej termomodernizacji.
            Kolejne pytanie dotyczy tego IV etapu Trasy Średnicowej, o którym mówił Pan Prezydent w swoim sprawozdaniu, wówczas nie pytałem, poproszę teraz o odpowiedź na piśmie. Interesuje mnie, w jakiej formie on ma być finansowany, jak mamy dochodzić do jego realizacji, czy tak samo na takich zasadach, jak realizujemy drugi etap, czy jest jakaś zmiana koncepcji, zmiana pomysłu, czy po prostu tak, jak chcemy zacząć, czyli od własnych środków i zabezpieczać te środki w budżecie i tak rozpoczynać, licząc na jakieś dofinansowanie w przyszłości, czy sytuacja wygląda w jakikolwiek sposób inny.
            Kolejne pytanie, to sprawa tych tramwajów, które zostały zakupione do MZK. Pojawiają się różne głosy i nie ukrywam, byli u mnie członkowie załogi, którzy przedstawiali to w czarnych kolorach, konsultowałem to tutaj z kierownictwem wydziału i trochę moje obawy zostały rozwiane, a jakbym mógł mniej więcej szczegółowo, kiedy one zostaną przystosowane. Z tego, co wiem, to po prostu są problemy, pierwsza komisja, która przyjechała z Warszawy nie dopuściła ich do ruchu na naszym torowisku, gdzie są te największe problemy i jak długo potrwa ewentualnie rozwiązanie tych wszystkich problemów i kiedy jest przewidywana kolejna kontrola i kiedy otrzymają te papiery dopuszczające je do podróżowania po ulicach Grudziądza.
 
Radny Przemysław Ślusarski
            Pierwsza sprawa dotyczy skrzyżowania Małogroblowej i Al. 23 Stycznia, tam kiedyś na mój wniosek postawiono barierki, słupki, żeby rowerzyści nie mogli wjeżdżać bezpośrednio pod koła samochodów. Z jednej strony już specjaliści sobie poradzili, zdjęli łańcuchy, to tylko kwestia czasu, że z drugiej strony nie będzie tych łańcuchów. Prosiłbym o uzupełnienie tego.
            Druga kwestia jest związana w związku z tą sytuacja pogodową, w czasie tych ostatnich opadów, idąc przez miasto z przykrością stwierdziłem, że wielu zarządców nieruchomości w ogóle nie dba o stan rynien, woda w wielu przypadkach leje się ludziom na głowę, oprócz tego powoduje jakieś zniszczenia w nieruchomościach. Prosiłbym, żeby odpowiednie służby zwróciły na to uwagę i wymogły naprawę tego stanu rzeczy.
 
Radny Łukasz Mizera
            Ostatnio rozmawiałem z Panem Prezydentem na temat psich odchodów, które gdzieś w Grudziądzu w nadmiernej ilości na chodnikach się pojawiają. Zwracam się z taką prośbą, żeby w kilku miejscach postawić dodatkowe pojemniki na te paczki z psimi odchodami, ponieważ tego w Grudziądzu brakuje. Sam ostatnio doświadczyłem takiej sytuacji, że zwracając uwagę sympatycznej Pani, która tego pieska wyprowadzała, no zbyła mnie takim argumentem, że co ma to zapakować i gdzie ma to wyrzucić, przecież do domu tego nie zabierze. Stąd prośba, żeby w ramach możliwości te pojemniki na te psie odchody w kilku miejscach Grudziądz się pojawiły.
 
Radny Eugeniusz Piasecki
            Jak wiemy w Chinach trwa wystawa EKSPO i z przekazów medialnych wiemy, że cieszy się bardzo wielką popularnością i robi furorę na tym EKSPO. Mam nadzieję, że dzięki temu również jest tam umieszczone coś lub widok Grudziądza lub wiadomość o Grudziądzu, co jest, mam nadzieję, efektem wizyt naszego Pana Wiceprezydenta w tym kraju.
 
Wiceprzewodniczący  Henryk Szram
            Krótka sprawa, dotycząca porządku i ładu w naszym mieście. Jestem mieszkańcem osiedla Strzemięcin i ja już poruszałem nie raz ten temat, mam prośbę, szkoda że już nie ma Panów z Policji, ponieważ akurat Straż Miejska patroli nocnych nie prowadzi, o ile się nie mylę, ale zgłaszałem niejednokrotnie już i prosiłem o zwiększenie patroli na terenie – wewnątrz osiedli. Codziennie mam głosy mieszkańców, przychodzą mieszkańcy i skarżą się, że po godzinie 22:00, po godz. 24:00, o godz. 2:00 zbierają się bandy młodych ludzi, hałasują, spożywają alkohole. Sam jestem świadkiem, jak codziennie takie miejsce tam wygląda, butelki, puszki, papier, nie wiadomo, co tam jeszcze leży, jakich słów się tam używa, to już nie powiem. Bardzo bym prosił, Panie Prezydencie, ażeby Pan zwrócił uwagę Panom policjantom, ażeby zwiększyć ilość patroli, bądź interweniować, ale sami od siebie, nie ze czekają na zgłoszenia od mieszkańców. Ja zgłaszam to już chyba trzeci, czy czwarty raz.
 
Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka
            Ja tez w tym miejscu chciałbym sobie udzielić głosu. Panie Prezydencie, na pewno jest Pan osobą w Grudziądzu, która jest najbardziej poinformowaną i doskonale zna problem związany z sytuacją powodziową i tez stan powodzi, czy też w kraju, czy na terenie województwa kujawsko – pomorskiego, daje nam podstawę do analizy zabezpieczeń, czy to wałów powodziowych, czy innych urządzeń, które służą bezpieczeństwu mieszkańców, też także Pan radny Piasecki podnosił, sytuację w gminach ościennych, bo to tez wpływa na poziom bezpieczeństwa. Prosiłbym Pana Prezydenta, jeżeli taka jest możliwość, żeby Pan Prezydent mógł zainicjować spotkanie z wójtami innych gmin ościennych, nie tylko Gminy Grudziądz, rozważenie potrzeb inwestycyjnych w tą infrastrukturę przeciwpowodziową, ażeby wnioski, które obecnie wnioski z tej powodzi, jak mówimy jest to powódź stulecia, żeby na przyszłe pokolenia nie miały takiego wielkiego wpływu, czy byłaby możliwość wspólnego wystąpienia o środki na budowę nowych wałów, podniesienia tych wałów, a także innych urządzeń. Sądzę, że jest to najlepszy moment, w związku z tą powodzią jesteśmy bynajmniej w stanie powiedzieć, czy te urządzenia, czy te zabezpieczenia są wystarczające, czy podjąć działania zmierzające do poprawy, żeby kolejne powodzie, które mogą się wydarzyć, a sytuacja wiemy jaka jest, to przychodzi nagle, żeby Pan Prezydent zainicjował w imieniu samorządu grudziądzkiego.
 
Wiceprzewodniczący Sławomir Szymański
            Chciałem podziękować Zarządowi Dróg Miejskich za uruchomienie specjalnej poczty od radnych, a także podanie numerów telefonów do osób, z którymi możemy się bezpośrednio kontaktować, odpowiedzialnych za poszczególne zadania. Jest to bardzo fajna sprawa, jeszcze z tego nie skorzystałem ,ale w tym tygodniu zamierzam to zrobić.
 
Prezydent Grudziądza Robert Malinowski
            Nie chciałem zdominować sesji tematami powodziowymi, ponieważ Pan Przewodniczący poruszył bardzo istotny temat, gdyż człowiek uczy się na błędach. Fala powodziowa nigdy tak długo nie szła przez Polskę, dwa, trzy dni, nigdy dłużej się nie utrzymywała. W tej chwili pierwszy wniosek jest taki, że trzeba wyciąć wszystkie krzaki, trawę na terenach pomiędzy wałami. My w Grudziądzu wystąpimy natychmiast o wycięcie drzew, które są na naszych Błoniach, bo pan konserwator na to nigdy nie pozwolił. Wały przeciwpowodziowe są sukcesywnie z drugiej strony Wisły od strony Nowego w naszą stronę naprawiane i remontowane, one są za mało na wysokości miejscowości Tryl. Natomiast my, taki pierwszy wniosek, mamy już na szczęście dla nas, gospodarkę wodno – ściekową w Tuszewie i Owczarkach mamy już uporządkowaną, jeszcze sa jakieś małe rowy, które powinny odprowadzać wodę do tych większych, ale to jest jakieś tam szczątkowe. My mamy tam gospodarkę, przy okazji pierwszego etapu Trasy Średnicowej i w tej chwili tę zlewnię uporządkowano. To, co się w tej chwili tyczy terenów pana wójta naszego, czyli Gminy Grudziądz i wójta w Dragaczu, to są te tereny między wałami, jak zobaczymy po drugiej stronie, to jest dżungla, która rośnie pomiędzy wałami. Ona spowalnia szybkość wody, która powinna być około 20 m na sekundę, a w tej chwili jest 15 w porywach 17 m na sekundę przepływ w korycie głównym, spowalnia to trawa, spowalniają krzaki, czyli takie proste czynności, jakie jeszcze niedawno były czynione przez tych, którzy wygrywali przetargi na obsługę tych wałów, w tej chwili się tego nie robi.
 
Radny Michał Czepek
            Panie Prezydencie, ja mam jeszcze taka prośbę, ponieważ Urząd Marszałkowski w ramach RPO ogłosił konkurs na budowę małej infrastruktury dla celów turystycznych na obszarach objętych ochrona przyrody, czy można by wspólnie w porozumieniu z Gminą Dragacz wybudować, wystartować w tym konkursie na budowę tarasu widokowego po drugiej stronie Wisły na równina zalewową. To jest miejsce, gdzie bardzo często turyści jeżdżą, żeby fotografować panoramę Grudziądza, to jest jedyne miejsca, skąd w zasadzie można zrobić takie zdjęcie. Są teraz dostępne środki i bardzo duży stopień dofinansowania tych projektów, można się zorientować, czy jest możliwe w ogóle wystartowanie w takim konkursie.
            Chciałbym bardzo serdecznie podziękować Wydziałowi Gospodarki Komunalnej za urządzenie ławek na osiedlu Rządzu, bardzo dużo ludzi korzysta z tych ławek.
            Zarząd Dróg chciałbym bardzo serdecznie poprosić, czy można zwrócić się z prośbą do Firmy, która realizuje inwestycje na ul. Śniadeckich, żeby przy tej swojej bazie, gdzie mają żwir, piasek oraz gruz budowlany na ul. Zachodniej, żeby co jakiś czas sprzątali tę ulicę. To jest taki główny trakt, gdzie ludzie z Rządza jeżdżą na spacery z wózkami, ja też tam jeżdżę i za każdym razem, kiedy przejeżdża tam samochód unoszą się tumany kurzu, nei da się tam spacerować.
 
Radny Eugeniusz Piasecki
            Ja chciałbym wrócić tylko do kwestii poruszonej przez Pana Przewodniczącego odnośnie zorganizowania tego spotkania z wójtami. Myślę, Panie Prezydencie, że dobrze by było, gdyby do tego sztabu kryzysowego został dołączony któryś z radnych, bo działa przecież i Komisja Bezpieczeństwa i jest druga komisja przy Panu Prezydencie i ten przepływ informacji uważam, że byłby szybszy, bylibyśmy poinformowani bardziej szczegółowo na te tematy, a nie akurat na sesji, czy raz na miesiąc.
           
 
 
Ad. 9
            Zakończenie obrad
 
            Po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka zakończył obrady, wypowiadając słowa: „Wysoka Rado, zamykam obrady LIV sesji Rady Miejskiej Grudziądza”.
 
 
 
 
                                                                                              Przewodniczący Rady Miejskiej
 
 
 
                                                                                                       Arkadiusz Goszka

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Stellmacher 25-06-2010 15:21
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 25-06-2010
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Stellmacher 25-06-2010 15:22