herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

Informacja dla mieszkańców Grudziądza o zmianie systemu gospodarki odpadami komunalnymi

Zmiana systemu odbioru odpadów komunalnych

 

Od 1 lipca 2013 r. gmina - miasto Grudziądz przejmie obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. W związku ze zmianą ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zachęcamy doudziału w konsultacjach projektu regulaminu oraz metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami.

 

Nowym systemem objęte będą wszystkie nieruchomości na terenie miasta, na których zamieszkują mieszkańcy. Oznacza to m.in. że:

  • Urząd Miejski będzie organizował oraz nadzorował odbieranie i właściwe zagospodarowanie odpadów komunalnych,
  • przedsiębiorca świadczący usługi w zakresie odbioru odpadów zostanie wyłoniony w drodze przetargu. Umowę z przedsiębiorcą zawrze gmina - miasto Grudziądz,
  • właściciele nieruchomości nie będą już podpisywać umów indywidualnych z przedsiębiorstwem - dotychczasową umowę można zachować do 30 czerwca 2013 r.,
  • opłatę za odbiór odpadów i ich zagospodarowanie właściciele nieruchomości wnosić będą do Urzędu Miejskiego,
  • metoda naliczania opłaty za odbiór odpadów zostanie wybrana przez Radę Miejską Grudziądza spośród możliwości danych przez ustawodawcę. Opłata może zależeć od liczby mieszkańców, powierzchni nieruchomości, ilości zużytej wody lub będzie stawką ryczałtową dla gospodarstwa domowego,
  • stawka opłaty również zostanie ustalona przez radnych Rady Miejskiej po oszacowaniu kosztów działania wprowadzanego systemu gospodarowania odpadami i wyborze metody naliczania opłaty,
  • właściciele nieruchomości są obowiązani złożyć w grudziądzkim magistracie deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - wzór deklaracji zostanie przyjęty uchwałą Rady Miejskiej po wyborze metody obliczania opłaty,
  • właściciele nieruchomości obowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
  • właściciele nieruchomości obowiązani są prowadzić selektywną zbiórkę następujących rodzajów odpadów: tworzyw sztucznych, metali, opakowań wielomateriałowych, szkła, papieru i tektury, odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych, odpadów zielonych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych baterii i akumulatorów,przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych opon,
  • segregacja u źródła odpadówtakich jak: makulatura, szkło, metale, tworzywa sztuczne, odpady ulegające biodegradacji będzie się opłacać - stawka za odbiór odpadów segregowanych będzie niższa,
  • na terenie Grudziądza zostanie zorganizowany punkt selektywnego zbierania odpadów takich jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, odpady budowlane i rozbiórkowe, zużyte opony, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady wielkogabarytowe i inne - Ratusz będzie informować o lokalizacji punktu oraz godzinach jego otwarcia.

Warto dodać, że w celu wprowadzenia nowego systemu zostaną podjęte uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy - miasto Grudziądz, a także w sprawie wyboru metody obliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty. Ważne są jednak opinie mieszkańców, stąd zamieszczamy formularz ankiety wraz z regulaminem. Dodatkowo dokumenty można pobrać ze strony Biuletynu Informacji Publicznej, jak również osobiście w Biurze Obsługi Interesantów Urzędu Miejskiego pok. 102 i w Wydziale Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, budynek C, pok. 4.

Przypomnijmy, 26 września 2012 r. Rada Miejska Grudziądza podjęła uchwałę Nr XXVII/105/12 w sprawie podziału obszaru gminy na sektory w celu zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. W sumie powstało 5 stref. Pierwsza obejmuje południowe dzielnice Grudziądza, druga centralną i południowowschodnią część miasta, trzecia zachodnią, czwarta północną, a piąta północnowschodnią.

Wcześniej, Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego wysyłał właścicielom budynków jednorodzinnych ankiety z pytaniami dotyczącymi m.in. ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów w gospodarstwach domowych oraz kontaktował się w sprawie prowadzonej gospodarki odpadowej z zarządcami nieruchomości wielolokalowych.

Biuro Prezydenta 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Tomasz Kopczyński 03-12-2012 12:20
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 03-12-2012
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Kopczyński 03-12-2012 12:20