II. PROCEDURA TWORZENIA STRATEGII ROZWOJU ORAZ JEJ AKTUALIZACJI
2.1. | Podstawy prawne pracy nad strategią |
Efektywne wykorzystanie planowania strategicznego powinno opierać się na spójności opracowań na wszystkich poziomach zarządzania, czyli na poziomie kraju, województwa, powiatu i gminy, tak pod względem metody sporządzania, jak i struktury problematyki. Umożliwia to zachowanie spójności i ciągłości polityki rozwoju, wpisanie ustaleń strategicznych w proces podejmowania decyzji, wprowadzenie zasad zintegrowanego planowania strategicznego oraz stworzenie mechanizmu doskonalenia metod opracowań planistycznych.
Przepisem, który w sposób ogólny wskazuje możliwość planowania i programowania rozwoju, jest art. 18 ust. 2 pkt. 6 Ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zgodnie z którym, do właściwości rady gminy należy uchwalanie programów gospodarczych.
Podstawą prawną do opracowania strategii rozwoju miasta Grudziądza była Uchwała Nr XL/16/97 z dnia 19 marca 1997 roku w sprawie przyjęcia Deklaracji Rozwoju Miasta „Grudziądz 2010”. Zgodnie z uchwałą przyjęty dokument stał się podstawą podejmowania krótko– i długookresowych decyzji związanych z rozwojem miasta.
2.2. | Przesłanki i cel aktualizacji strategii |
Pierwotna wersja strategii uwzględniała stan faktyczny na rok 2000. Najważniejszą przesłanką jaka miała wpływ na konieczność aktualizacji tego dokumentu było przystąpienie Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. Wydarzenie to w znacznej mierze zmieniło nie tylko uwarunkowania zewnętrzne, ale również przyczyniło się do zmian wewnątrz miasta. Większy nacisk położono na realizację inwestycji oraz projektów samorządowych, przy wykorzystaniu funduszy europejskich. Dało to miastu większe możliwości rozwoju, ale tym samym zmusiło do przeredagowania celów i zadań strategicznych.
Opracowane w listopadzie 2007 roku sprawozdanie z realizacji strategii potwierdziło również, iż część zadań zawartych w poszczególnych priorytetach straciło swą aktualność i należałoby je dostosować do stanu rzeczywistego.
Aktualizacji strategii dokonano by spełnione były zasady ustalone w pierwotnej wersji dokumentu:
2.3. | Metodologia prac nad opracowaniem strategii rozwoju Grudziądza i jej aktualizacją |
Istnieje kilka sposobów konstruowania strategii. Samorząd grudziądzki wybrał metodę samodzielnego przygotowania strategii z udziałem konsultantów zewnętrznych. W przypadku konsultacji zewnętrznych przyjęto metodę społeczno-ekspercką. Eksperci Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej z Warszawy pod kierunkiem naukowym prof. dr hab. Elżbiety Wysockiej oraz konsultanci zespołu konsultacyjnego SKAN, pod kierunkiem Krzysztofa Wasilewskiego z Warszawy, przygotowali specjalistyczne materiały, uwzględniające wszystkie ustalenia warsztatów społecznych.
Społeczny wymiar budowania strategii realizowany był w ramach ośmiu debat i warsztatów zespołów tematycznych oraz dwóch posiedzeń Rady Konsultacyjnej reprezentującej wszystkie środowiska Grudziądza. Każda z debat w formie warsztatów strategicznych poświęcona była odrębnej grupie zagadnień. W warsztatach tematycznych udział wzięli specjaliści i przedstawiciele dziedzin, jak: teleinformatyka, bezpieczeństwo publiczne, ochrona zdrowia. Dyskusje były moderowane, a w efekcie wypracowano kilka propozycji misji miasta, ponad 60 priorytetów oraz 600 wskazań podstawowych kierunków działania.
Przyjęcie metody społecznej i moderacyjnej dało następujące możliwości:
Proces aktualizacji strategii z uwagi na jego mniejszą złożoność w stosunku do opracowywania dokumentu podstawowego, nie wymagał tak szerokich prac badawczych.
Aktualizacji dokonano więc na podstawie materiałów zebranych podczas spotkań roboczych Zespołu ds. aktualizacji strategii, a także uzyskanych z przeprowadzonych konsultacji społecznych.
Po dokonaniu aktualizacji struktura strategii pozostała bez większych zmian. Przekształceniu uległy początkowe rozdziały dokumentu, uaktualniona została część diagnostyczna, analiza SWOT, a także zmienione zostały priorytety rozwoju miasta, a w ich ramach poszczególne cele i zadania. Dokonane zmiany nie wpłynęły jednak w znaczący sposób na układ całej strategii.
2.4. | Etapy prac nad strategią i jej aktualizacją |
Cykl prac nad strategią rozwoju składał się z trzech podstawowych etapów:
Jak już wcześniej wspomniano aktualizacja strategii nie wymagała tak szerokiego zakresu prac. Działania rozpoczęto więc od powołania zespołów roboczych ds. aktualizacji strategii. Zespoły te przeprowadziły spotkania konsultacyjne, podczas których metodą „burzy mózgów” wypracowano wspólną koncepcję analizy SWOT, na bazie której dokonano dalszych zmian w dokumencie. Zespół ds. aktualizacji Strategii Rozwoju Miasta – Grudziądz 2008-2015 powołany Okólnikiem Nr 86/08 Prezydenta Grudziądza z dnia 17 czerwca 2008 roku na podstawie wcześniej zgromadzonych materiałów dokonał aktualizacji diagnostycznej części strategii. Podczas kolejnych spotkań konsultacyjnych wypracowano projekt uaktualnienia priorytetów rozwojowych miasta zamieszczonych w pierwotnej wersji dokumentu.
Całość projektu poddano konsultacjom społecznym, które opierały się na zamieszczeniu wersji elektronicznej strategii na portalu miejskim. Zarówno w prasie lokalnej, jak i za pośrednictwem telewizji kablowej poinformowano mieszkańców miasta o możliwości wniesienia uwag do powstającej aktualizacji dokumentu strategicznego. Sugestie i uwagi w ten sposób zgromadzone zostały poddane weryfikacji, a następnie część z nich została uwzględniona w aktualizacji strategii.
2.5. | Efekty procesu aktualizacji strategii rozwoju miasta |
Aktualizacja strategii rozwoju miasta przyniosła wymierne korzyści, którymi są:
2.6. | Wykorzystane materiały i opracowania |
W procesie opracowywania strategii i jej aktualizacji korzystano z następujących materiałów, opracowań i dokumentów źródłowych:
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Kopczyński | 18-11-2008 12:17 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 18-11-2008 | |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Kopczyński | 19-12-2008 09:38 |