herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

Wydział Finansowy

Telefon +48 564510230

Dyrektor: Lilianna Kowalska

Lilianna Kowalska

Referat Planowania i Rachunkowości Budżetu - FN-I

Do właściwości Referatu należy w szczególności:

  1. opracowywanie projektu budżetu miasta;
  2. opracowywanie projektu wieloletniej prognozy finansowej;
  3. współpraca w zakresie planowania budżetu miasta z komórkami organizacyjnymi Urzędu, gminnymi jednostkami organizacyjnymi, Kujawsko-Pomorskim Urzędem Wojewódzkim, Regionalną Izbą Obrachunkową i Ministerstwem Finansów;
  4. przygotowywanie projektów uchwał Rady oraz zarządzeń Prezydenta w sprawie zmian w planie budżetu miasta, zmian w wieloletniej prognozie finansowej oraz innych uchwał związanych z realizacją budżetu;
  5. udzielanie informacji i wyjaśnień w zakresie budżetu miasta;
  6. uzgadnianie z komórkami organizacyjnymi planowanych dochodów i wydatków budżetu w przypadku zmian w budżecie w trakcie roku budżetowego;
  7. bieżąca analiza realizacji budżetu miasta;
  8. sporządzanie informacji o przebiegu wykonania budżetu miasta za pierwsze półrocze, informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz sprawozdania rocznego z wykonania budżetu miasta;
  9. weryfikacja sprawozdań budżetowych gminnych jednostek organizacyjnych;
  10. sporządzanie zbiorczych sprawozdań z realizacji budżetu w okresach miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych;
  11. sporządzanie sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego;
  12. sporządzanie bilansu skonsolidowanego jednostki samorządu terytorialnego;
  13. prowadzenie ksiąg rachunkowych budżetu miasta (organu);
  14. uzgadnianie sprawozdań i rozliczeń z urzędami skarbowymi;
  15. przekazywanie środków poszczególnym jednostkom budżetowym i uzgadnianie sald na kontach analitycznych;
  16. weryfikacja planów i sprawozdań finansowych jednostek budżetowych;
  17. współpraca z Urzędem Skarbowym w Grudziądzu w zakresie udzielonych ulg w podatkach pobieranych na rzecz gminy-miasto Grudziądz;
  18. ewidencja, uzgadnianie i kontrolowanie wpływu transz pożyczek i kredytów oraz zapewnienie terminowej spłaty rat kapitałowych;
  19. opracowywanie prognoz budżetowych w zakresie długu publicznego;
  20. współpraca z bankami w zakresie lokowania wolnych środków pieniężnych;
  21. wykonywanie w imieniu Urzędu i jednostek organizacyjnych gminy-miasto Grudziądz obowiązków MDR ? także w związku z podatkami, których podatnikami są poszczególne jednostki,
  22. badanie zasadności zgłoszeń wystąpienia schematu podatkowego oraz zgłoszeń naruszenia procedury lub przepisów MDR i podejmowanie odpowiednich działań,
  23. gwarantowanie ochrony danych osobowych pracowników, którzy dokonali zgłoszeń naruszeń Procedury lub przepisów MDR,
  24. sprawowanie ogólnego nadzoru nad prawidłowością wykonywania działań dotyczących schematów podatkowych, koordynowanie działania kierowników jednostek i pracowników,
  25. czuwanie nad obsługą ze strony Urzędu i jednostek organizacyjnych gminy-miasto Grudziądz systemu MDR udostępnionego przez Ministerstwo Finansów,
  26. monitorowanie zmian w przepisach prawa powszechnie obowiązującego oraz wewnętrznych regulacji Miasta w przedmiocie przekazywania informacji o schematach podatkowych, a także zmiany ich wykładni i praktyki stosowania i podejmowanie wszelkich niezbędnych działań celem zapewnienia zgodności Procedury z tym przepisami oraz ich wykładnią i praktyką stosowania.

Referat Wydatków - FN-II

Do właściwości Referatu należy w szczególności:

  1. prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie wydatków budżetowych (bieżących, inwestycyjnych), w tym finansowanych ze źródeł zewnętrznych;
  2. prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie środków pozabudżetowych, m.in. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
  3. prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie depozytów, wadiów;
  4. weryfikacja i rejestracja wyciągów bankowych, raportów kasowych;
  5. dekretacja dowodów księgowych;
  6. prowadzenie zaangażowania wydatków budżetowych obciążających plan finansowy ? system GRU (Generalny Rejestr Umów ? wydatki) i WYBUD (obsługa wydatków budżetowych);
  7. bieżąca weryfikacja kont księgowych (nie rzadziej niż raz na miesiąc);
  8. sporządzanie wydruków miesięcznych wydatków budżetowych na potrzeby analizy budżetowej i sprawozdawczości;
  9. sporządzanie sprawozdań miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych z realizacji wydatków oraz innych wynikających m.in. z rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej;
  10. sporządzanie sprawozdań finansowych Urzędu: bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w funduszu, informacji dodatkowej;
  11. rozliczanie inwentaryzacji;
  12. prowadzenie ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ustawą o rachunkowości;
  13. ewidencja i rozliczanie podatku VAT naliczonego;
  14. przyjmowanie dowodów księgowych od komórek merytorycznych, ich likwidatura (dokonywanie przelewów bankowych, kierowanie dokumentów do kasy);
  15. prowadzenie obsługi długu publicznego, w tym zapewnienie terminowej spłaty rat odsetkowych;
  16. opracowywanie projektów m.in. polityki rachunkowości, obiegu dokumentów, procedury rozliczania podatku VAT, instrukcji inwentaryzacyjnej;
  17. rozliczanie podatku od towarów i usług (VAT) w zakresie gminy-miasto Grudziądz (Urząd i jednostki podległe);
  18. prowadzenie okresowych kontroli w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o podatku VAT i obowiązującego zarządzenia w sprawie Procedury rozliczania podatku od towarów i usług (VAT) w podległych gminie-miasto Grudziądz jednostkach organizacyjnych.

Referat Wymiaru Podatków i Kontroli Podatkowej - FN-III

Do właściwości Referatu należy w szczególności:

  1. wymiar podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego od osób fizycznych;
  2. przyjmowanie i kontrola deklaracji podatkowych podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających osobowości prawnej;
  3. przyjmowanie i kontrola deklaracji podatkowych podatku od środków transportowych od osób fizycznych, od osób prawnych i jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających osobowości prawnej;
  4. prowadzenie czynności sprawdzających w zakresie prawidłowości i rzetelności danych zawartych w informacjach i deklaracjach podatkowych w oparciu o akty notarialne, ewidencję gruntów i budynków i zawiadomienia o zakończeniu budowy;
  5. sporządzanie wezwań, postanowień, decyzji i innych pism związanych z postępowaniem podatkowym;
  6. dokonywanie przypisów, odpisów, korekt i zmian w podatkach lokalnych oraz prowadzenie właściwych rejestrów;
  7. prowadzenie postępowań w sprawie udzielania ulg i zwolnień w podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od środków transportowych;
  8. planowanie dochodów z tytułu podatków i opłat;
  9. opracowywanie projektów uchwał podatkowych;
  10. opracowywanie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego;
  11. kontrola podatkowa w zakresie wywiązywania się podatników z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego;
  12. kontrola podatkowa inkasentów w zakresie prawidłowości poboru opłaty targowej;
  13. sporządzanie planów i sprawozdań dotyczących kontroli podatkowej;
  14. występowanie do odpowiednich instytucji o refundację utraconych dochodów z tytułu ustawowych zwolnień w podatkach;
  15. udostępnianie akt podatkowych i udzielanie informacji zawartych w aktach podatkowych upoważnionym organom i osobom;
  16. wydawanie zaświadczeń i informacji podatkowych;
  17. wydawanie zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis w zakresie zadań Referatu;
  18. sporządzanie wykazu osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty oraz wykazu przedsiębiorców, którym udzielono pomocy publicznej;
  19. sporządzanie sprawozdań i informacji z zakresu pomocy publicznej;
  20. sporządzanie sprawozdań podatkowych SP-1 w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego;
  21. sporządzanie danych do sprawozdań Rb-27S w zakresie skutków obniżenia górnych stawek podatków oraz skutków udzielonych ulg i umorzeń w podatkach;
  22. prowadzenie spraw dotyczących zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej;
  23. przygotowywanie postanowień w sprawach udzielania ulg w zakresie podatków pobieranych przez Urząd Skarbowy, a stanowiących dochody budżetu miasta.

Telefony:

wymiar podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego od osób prawnych - 56 45 10 319, 242
wymiar podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego od osób fizycznych - 56 45 10 242, 243
podatek od środków trnsportowych, zwrot podatku akcyzowego producentom rolnym  56 45 10 242
składanie informacji i deklaracji 56 45 10 287

Referat Dochodów Podatkowych i Egzekucji - FN-VII

Do właściwości Referatu należy w szczególności:

  1. prowadzenie ksiąg rachunkowych w zakresie podatków i opłat lokalnych;
  2. księgowanie wpłat i zwrotów bezgotówkowych na indywidualnych kartach podatników;
  3. weryfikacja i rejestracja wyciągów;
  4. dekretacja dokumentów księgowych;
  5. dokonywanie wymiaru opłaty targowej i opłaty skarbowej w związku z nieuiszczaniem należnych opłat;
  6. dokonywanie przypisów i odpisów opłaty targowej i opłaty skarbowej oraz prowadzenie właściwych rejestrów;
  7. prowadzenie ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków i opłat;
  8. prowadzenie ewidencji syntetycznej podatków i opłat;
  9. kontrola terminowej realizacji zobowiązań podatkowych, naliczanie odsetek za zwłokę;
  10. podejmowanie czynności zmierzających do wszczęcia postępowań egzekucyjnych, takich jak upomnienia, tytuły wykonawcze;
  11. dokonywanie rozliczeń podatników z tytułu wpłat, nadpłat i zaległości;
  12. rozliczanie inkasentów opłaty targowej;
  13. sporządzanie sprawozdań miesięcznych, kwartalnych i rocznych z wykonania dochodów podatkowych oraz sprawozdań kwartalnych i rocznych z udzielonych ulg i zwolnień w podatkach i opłatach;
  14. wydawanie zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości;
  15. weryfikacja sald pod względem występowania należności przedawnionych;
  16. rozliczanie udziałów w podatku rolnym na rzecz Izb Rolniczych;
  17. udostępnianie akt podatkowych i udzielanie informacji zawartych w aktach podatkowych upoważnionym organom i osobom;
  18. prowadzenie postępowań w sprawie udzielania ulg (odroczenia, umorzenia lub rozkładanie na raty) w spłacie opłaty skarbowej i opłaty targowej;
  19. opracowanie wynikające z procedury podatkowej postanowień i decyzji administracyjnych;
  20. przyjmowanie i ewidencjonowanie tytułów wykonawczych;
  21. prowadzenie egzekucji administracyjnej w zakresie należności pieniężnych;
  22. ewidencjonowanie należności wyegzekwowanych w postępowaniu egzekucyjnym;
  23. rozliczanie poborców z przydzielonych do służby tytułów wykonawczych pod względem merytorycznym i rachunkowym;
  24. dokonywanie zabezpieczeń wierzytelności na majątku dłużnika;
  25. współpraca z sądowymi i administracyjnymi organami egzekucyjnymi w zakresie prowadzonych postępowań egzekucyjnych.

Referat Dochodów Niepodatkowych i Obsługi Kas - FN-VIII

Do właściwości Referatu należy w szczególności:

  1. prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz obsługa finansowa w zakresie niepodatkowych dochodów budżetowych z podziałem na dochody własne gminy i powiatu oraz dochody z zakresu administracji rządowej i inne zlecone ustawami;
  2. monitorowanie spłat należności przypisanych w porozumieniu z pracownikami komórek merytorycznych prowadzących wymiar poszczególnych należności;
  3. windykacja należności o charakterze cywilnoprawnym, w szczególności opłat z tytułu zarządu, użytkowania i użytkowania wieczystego gruntów gminy, czynszu najmu, dzierżawy nieruchomości gminy, sprzedaży nieruchomości w systemie ratalnym;
  4. wysyłanie wezwań do zapłaty;
  5. przekazanie do Biura Prawnego dokumentów windykacyjnych wraz z wykazem zaległości dłużnika w celu dalszego prowadzenia sprawy w trybie egzekucji sądowej;
  6. windykacja należności o charakterze publicznoprawnym, w szczególności opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności, opłat adiacenckich i rent planistycznych, kosztów postępowania administracyjnego, decyzji ustalających odszkodowanie za zwrot wywłaszczonych nieruchomości, mandatów karnych wystawionych przez Straż Miejską, grzywien nakładanych w celu przymuszenia do realizacji obowiązku szkolnego, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, należności przejętych po zlikwidowanych jednostkach;
  7. wystawianie upomnień oraz tytułów wykonawczych;
  8. kierowanie tytułów wykonawczych do właściwych organów egzekucyjnych;
  9. monitorowanie i wysyłanie zapytań dotyczących stanu postępowania egzekucyjnego do właściwych organów egzekucyjnych;
  10. windykacja należności Skarbu Państwa w związku z realizacją zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego, w szczególności opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych Skarbu Państwa, trwałych zarządców i użytkowników nieruchomości Skarbu Państwa, dzierżawców nieruchomości Skarbu Państwa, opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu Skarbu Państwa w prawo własności, odszkodowań za zwrot wywłaszczonych nieruchomości;
  11. sporządzanie sprawozdań z realizacji dochodów niepodatkowych;
  12. weryfikacja i rejestracja wyciągów bankowych;
  13. dekretacja dowodów księgowych;
  14. ewidencja księgowa dochodów nieprzypisanych, w tym opłat powstałych w komórkach merytorycznych, np. w Wydziale Uprawnień Komunikacyjnych za wydanie tablic rejestracyjnych lub Biurze Działalności Gospodarczej za wydanie zezwolenia za sprzedaż alkoholu i innych;
  15. ewidencja dochodów z tytułu zwrotu wydatków z lat poprzednich oraz zwrotów dotacji z lat ubiegłych, a także odsetek;
  16. ewidencja dochodów budżetowych z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska, opłat za usunięcie drzew lub krzewów, kar od osób fizycznych i prawnych za usunięcie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia, dochodów z tytułu sprzedaży drewna;
  17. ewidencja dochodów należących do właściwości komórek merytorycznych, np. Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami, Wydziału Środowiska, Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych, Wydziału Edukacji, Wydziału Kultury i Sportu oraz Biura Lasów Komunalnych i innych;
  18. prowadzenie ewidencji dochodów z tytułu sprzedaży biletów komunikacji miejskiej oraz odszkodowań za blokowanie torowiska, a także innych opłat należących do właściwości Wydziału Komunikacji Miejskiej;
  19. miesięczna weryfikacja kont księgowych syntetycznych i analitycznych wg klasyfikacji budżetowej, kontrahentów oraz zadań ujętych w budżecie;
  20. kontrola terminowej realizacji zobowiązań, naliczanie odsetek, naliczanie rekompensat za koszty odzyskania należności;
  21. weryfikacja zaległości pod względem przedawnienia;
  22. obsługa kas dochodowych i kasy wydatkowej;
  23. sporządzanie raportów kasowych;
  24. prowadzenie operacji kasowych: uzgadnianie obrotów kas związanych z przyjmowaniem wpłat gotówką i przy użyciu instrumentów płatniczych, dokonywanie zwrotów nadpłat i wypłat gotówki za pośrednictwem kasy Urzędu oraz terminowe wpłacanie gotówki z kasy na rachunek bankowy Urzędu.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Tomasz Kopczyński 25-06-2019 16:26
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 25-06-2019
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Kopczyński 08-03-2024 08:13