ZARZĄDZENIE NR 150/24
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 28 marca 2024 r.
w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej na zapewnienie usług opieki wytchnieniowej
Na podstawie art. 13 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571), art. 25 ust. 1, 4 i 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901, 1693, 1938 i 2760) oraz § 6 ust. 2 pkt 1, § 7 pkt 1 lit. h i § 9 ust. 1 Uchwały Nr LXXXV/732/23 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 29 listopada 2023 r. w sprawie Programu współpracy gminy-miasto Grudziądz z organizacjami pozarządowymi w 2024 roku, zarządzam, co następuje:
Rozdział 1
Rodzaj zadania i wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania
§ 1. 1. Ogłaszam otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego z zakresu pomocy społecznej na zapewnienie usług opieki wytchnieniowej w formie pobytu dziennego w ramach Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024, zwanego dalej „zadaniem”.
§ 2. Wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania wynosi 237.500,00 zł, w tym:
1) wynagrodzenia osób bezpośrednio świadczących usługi opieki wytchnieniowej – 235.200,00 zł;
2) koszty administracyjne (obsługi zadania) – 2.300,00 zł.
Rozdział 2
Zasady przyznawania dotacji
§ 3. 1. O przyznanie dotacji mogą ubiegać się organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzące działalność statutową w zakresie objętym konkursem.
Rozdział 3
Termin i warunki realizacji zadania
§ 4. 1. Zadanie należy zrealizować w terminie od 6 maja 2024 r. do 20 grudnia 2024 r.
1) zleceniobiorca w ramach usług opieki wytchnieniowej zapewni okresowe wsparcie w zabezpieczaniu potrzeb uczestników, w zastępstwie członków ich rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę;
2) zleceniobiorca uzależni rodzaj usług opieki wytchnieniowej od osobistej sytuacji uczestnika z uwzględnieniem stopnia i rodzaju jego niepełnosprawności;
3) zleceniobiorca jest zobowiązany świadczyć usługi adekwatnie do potrzeb uczestników, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale V Programu;
4) usługi opieki wytchnieniowej mogą być świadczone przez osoby, które spełniają następujące wymagania:
5) zleceniobiorca jest zobowiązany do udokumentowania kwalifikacji, o których mowa w pkt 4, dla minimum 22 osób, które będą świadczyć usługi opieki wytchnieniowej (dokumenty należy przedłożyć przed podpisaniem umowy na realizację zadania);
6) w przypadku osób, które będą świadczyły usługi opieki wytchnieniowej dla uczestników do 16 roku życia, zleceniobiorca przed podpisaniem umowy przedłoży następujące dokumenty:
1) wynagrodzenie osoby sprawującej opiekę nad uczestnikiem w miejscu zamieszkania nie może przekroczyć kwoty 50,00 zł brutto za godzinę wraz z kosztami pracy zatrudniającego (składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – nie jest dopuszczalne pokrywanie z tej kwoty kosztów administracyjnych zleceniobiorcy);
2) wsparcie dla jednego uczestnika w okresie realizacji zadania nie może być wyższe niż 147 godzin;
3) maksymalna długość świadczenia usługi nieprzerwanego pobytu dziennego wynosi 12 godzin dla jednego uczestnika;
4) usługi mogą być świadczone w godzinach 6.00 – 22.00;
5) w godzinach realizacji usług nie mogą być świadczone inne formy pomocy usługowej, w tym usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, inne usługi finansowane ze środków Funduszu Solidarnościowego albo Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub usługi obejmujące analogiczne wsparcie finansowane z innych źródeł publicznych.
1) są niezbędne dla realizacji zadania;
2) są racjonalne i efektywne;
3) zostały przewidziane w kalkulacji kosztów;
4 zostały udokumentowane;
5) dotyczą okresu realizacji zadania;
6) zostały faktycznie poniesione w okresie wskazanym w umowie;
7) ze środków dotacji mogą być pokrywane wyłącznie koszty bezpośrednio związane z realizacją usług opieki wytchnieniowej; niedozwolone jest podwójne finansowanie tego samego wydatku związanego z realizacją usług opieki wytchnieniowej, zarówno w ramach Programu, jak i w ramach innych programów lub projektów finansowanych ze środków publicznych, zarówno krajowych, jak i wspólnotowych.
1) odsetki od zadłużenia;
2) kwoty i koszty pożyczki lub kredytu;
3) kary i grzywny;
4) wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
5) podatek od towarów i usług (VAT), który może zostać odzyskany na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361) oraz aktów wykonawczych do tej ustawy;
6) odsetki za opóźnienie w regulowaniu zobowiązań oraz odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 z późn. zm.);
7) spłatę zaległych zobowiązań finansowych;
8) koszty leczenia i rehabilitacji osób;
9) amortyzację;
10) leasing;
11) rezerwy na pokrycie przyszłych spłat lub zobowiązań;
12) opiekę świadczoną przez członków rodziny, opiekunów prawnych lub osoby faktycznie zamieszkujące razem z uczestnikiem Programu;
13) nagrody, premie, ekwiwalent za urlop i zasiłki chorobowe;
14) finansowanie kosztów działalności gospodarczej;
15) zakup napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych i środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych.
10. Nie dopuszcza się dokonywania przesunięć pomiędzy poszczególnymi pozycjami kosztów określonymi w kalkulacji przewidywanych kosztów realizacji zadania.
1) wkład osobowy – świadczenia wolontariuszy lub praca społeczna członków organizacji;
2) wkład rzeczowy – przedmioty służące realizacji zadania.
1) będzie zobowiązany do wyjaśnienia przyczyn nieosiągnięcia rezultatu;
2) może być zobowiązany do zwrotu dotacji proporcjonalnie do stopnia realizacji zadania publicznego.
18. Przy ocenie stopnia realizacji zadania publicznego zleceniodawca weźmie pod uwagę w szczególności, czy nieosiągnięcie rezultatu:
1) nastąpiło z winy zleceniobiorcy czy z przyczyn obiektywnych;
2) ma wpływ na koszty jednostkowe zadania;
3) spowodowało niezrealizowanie celu zadania.
Rozdział 4
Termin składania ofert
§ 5. 1. Oferent zamierzający realizować zadanie generuje ofertę zgodnie ze wzorem oferty określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań.
2. Oferent jest zobowiązany zawrzeć w ofercie:
1) w części III pkt 5 – analizę ryzyka, odnoszącą się do wystąpienia problemów podczas realizacji zadania oraz określić sposoby mające na celu przeciwdziałanie ich wystąpieniu;
2) w części III pkt 6 – informacje dotyczące rezultatu realizacji zadania i sposobu monitorowania:
Lp. |
Nazwa rezultatu |
Planowany poziom osiągnięcia rezultatu (wartość docelowa) |
Sposób monitorowania rezultatu/źródło informacji |
1 |
Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych usługą opieki wytchnieniowej |
24 osoby dorosłe z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności lub równoważnym oraz 8 dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności, liczonych narastająco |
Rozliczenie pracy wykonawcy usługi poprzez kartę rozliczania usług opieki wytchnieniowej |
3) w części IV pkt 2 – sposób wyceny wkładu osobowego i/lub rzeczowego, jeżeli oferent planuje jego wniesienie w ramach realizacji zadania;
4) w części VI – opis sposobu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie zleconego zadania dotyczący dostępności:
1) skan statutu lub w przypadku stowarzyszeń zwykłych – regulaminu działalności;
2) w przypadku, gdy oferent nie podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego – skan aktualnego zaświadczenia lub wypisu z właściwego rejestru lub ewidencji, niezależnie od tego kiedy został wydany (obowiązek nie dotyczy podmiotów wpisanych do rejestrów lub ewidencji prowadzonych przez Prezydenta Grudziądza);
3) w przypadku, gdy ofertę podpisują osoby inne, niż uprawnione do reprezentacji oferenta, zgodnie z wpisem do rejestru lub ewidencji – skan pełnomocnictwa do składania oświadczeń woli w imieniu oferenta.
1) w sprawach merytorycznych dotyczących konkursu – pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Grudziądzu (w dni powszednie w godzinach 7:30-15:30):
2) w sprawach technicznych związanych z obsługą generatora ofert – pracownicy firmy Witkac.pl drogą elektroniczną pod adresem e-mail bok@witkac.pl.
Rozdział 5
Tryb i kryteria stosowane przy wyborze ofert oraz termin dokonania wyboru ofert
§ 6. 1. Oferta spełnia wymogi formalne, jeżeli:
1) została złożona poprzez generator ofert;
2) została złożona w terminie, o którym mowa w § 5 ust. 3;
3) została złożona przez oferenta uprawnionego do jej złożenia;
4) jest zgodna z warunkami ogłoszenia o konkursie, w szczególności dotyczącymi celu i terminu realizacji zadania;
5) została wypełniona w sposób kompletny, nie zawiera istotnych błędów i ma prawidłowo wypełnione wszystkie oświadczenia;
6) zawiera załączniki w formie elektronicznej, określone w § 5 ust. 4;
7) oferent przesłał skan wydruku potwierdzenia złożenia oferty, o którym mowa w § 5 ust. 5, na adres e-mail i w terminie wskazanym w § 5 ust. 6.
Lp. |
Kryteria oceny oferty |
Maksymalna liczba punktów |
1 |
Możliwość realizacji zadania publicznego przez oferenta |
10 |
2 |
Kalkulacja kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania, w szczególności: |
10 |
1) racjonalność i niezbędność przedstawionych kosztów z perspektywy założonych działań |
5 |
|
2) przejrzysta konstrukcja kosztorysu |
5 |
|
3 |
Proponowana jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których oferent będzie realizował zadanie |
10 |
4 |
Udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących |
10 |
5 |
Wkład rzeczowy i osobowy oferenta, w tym świadczenia wolontariuszy |
10 |
1) wkład rzeczowy, w szczególności dysponowanie odpowiednimi zasobami materialnymi adekwatnymi do realizacji zadania |
5 |
|
2) wkład osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i praca społeczna członków |
5 |
|
6 |
Ocena realizacji zadań publicznych zleconych przez gminę-miasto Grudziądz w latach 2021-2023, w tym rzetelność, terminowość i sposób rozliczania otrzymanych na ten cel środków (możliwość wyboru jednej odpowiedzi): |
15 |
1) oferent nieprawidłowo realizował zlecone zadania |
0 |
|
2) oferent dotychczas nie realizował zadań zleconych przez miasto |
5 |
|
3) oferent prawidłowo realizował zlecone zadania |
15 |
|
7 |
Oferent posiada minimum roczne doświadczenie w udzielaniu wsparcia w formie opieki nad osobami z niepełnosprawnościami |
15 |
Razem |
80 |
1) w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu www.bip.grudziadz.pl oraz Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Grudziądzu www.mopr.bip.gov.pl;
2) na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu www.grudziadz.pl;
3) na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu oraz Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Grudziądzu.
Rozdział 6
Zadania publiczne zrealizowane w roku poprzednim i w roku ogłoszenia konkursu
§ 7. W roku bieżącym zadanie będące przedmiotem konkursu nie jest realizowane. W 2023 roku zadanie publiczne będące przedmiotem konkursu Prezydent Grudziądza zlecił Fundacji Inicjatyw Społecznych Źródło, przekazując na realizację zadania dotację w wysokości 223.960,00 zł.
Rozdział 7
Przepisy końcowe
§ 8. 1. Zapraszam organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, do wskazywania osób do udziału w pracach komisji konkursowej.
1) dostarczyć do Biura Obsługi Interesantów Urzędu Miejskiego w Grudziądzu przy ul. Ratuszowej 1 albo
2) przesłać w formie skanu pocztą elektroniczną na adres ngo@um.grudziadz.pl.
§ 9. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Zarządzeniu mają zastosowanie przepisy:
1) ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
3) ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
4) ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1440);
5) rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań;
6) Uchwały Nr LXXXV/732/23 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 29 listopada 2023 r. w sprawie Programu współpracy gminy-miasto Grudziądz z organizacjami pozarządowymi w 2024 roku;
7) Zarządzenia Nr 615/23 Prezydenta Grudziądza z dnia 20 listopada 2023 r. w sprawie procedury zlecania zadań publicznych organizacjom pozarządowym;
8) Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Opieka wyrtchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024.
§ 10. Wykonanie Zarządzenia powierzam Dyrektorom Wydziału Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu oraz Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Grudziądzu.
§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Anna Górska | 03-04-2024 15:09 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Anna Górska | 28-03-2024 |
Ostatnia aktualizacja: | Anna Górska | 03-04-2024 15:12 |