herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

Protokół z XLII sesji Rady Miejskiej Grudziądza odbytej w dniu 29 czerwca 2009 r.

Protokół z XLII sesji
Rady Miejskiej Grudziądza
odbytej 24 czerwca 2009 r.
 
            XLII sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto o godz. 13:00, zakończono o 16:55. W posiedzeniu udział wzięło 17 radnych.
 
/Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do protokołu/.
 
Ad. 1 a
            XLII sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto hymnem państwowym. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej Arkadiusz Goszka dokonał otwarcia, wypowiadając słowa: „otwieram obrady XLII sesji Rady Miejskiej Grudziądza”. Powitał radnych, prezydentów, przybyłych gości, naczelników wydziałów, przedstawicieli prasy, radia i telewizji oraz mieszkańców Grudziądza.
 
            Sekretarzem obrad był radny Łukasz Mizera.
 
Ad. 1 b
            Przedstawienie porządku obrad
 
Porządek obrad został przyjęty bez uwag.
 
/Porządek obrad stanowi załącznik Nr 2 do protokołu/.
 
Ad. 2
            Informacje Prezydenta Grudziądza
 
/Wykaz Zarządzeń Prezydenta stanowi załącznik Nr 3 do protokołu/.
/Informacje Prezydenta stanowią załącznik Nr 4 do protokołu/.
 
Radny Łukasz Mizera
            Panie Prezydencie, ja mam kilka pytań. Pierwsze dotyczy przebudowy nabrzeża portowego, nabrzeża Wisły. Tu chciałbym się zapytać jak to się ma do tych planów, które miało to konsorcjum JWK przeprowadzić, czy oni będą tam partycypowali wkładem własnym i na jakim etapie są wszystkie uzgodnienia potrzebne do przeprowadzenia tej rewitalizacji.
            Kolejna sprawa o podobnym charakterze, czyli przebudowa sieci tramwajowej. Czy my dysponujemy dokładnym kosztorysem, co za te 50 mln chcemy zrobić ponieważ ja ostatnio dość poważnie się zastanawiałem nad tym ile ta przebudowa ma kosztować i tu odwołam się również do wypowiedzi pana wiceprezydenta, swego czasu kiedy mówił o przebudowie fragmentu ulicy na Placu Stycznia, mówił, że najpierw trzeba sprawdzić co jest w podłożu i co trzeba będzie zrobić. Ja mam wrażenie, jeśli jest taka możliwość to ja chciałbym się z takimi wyliczeniami się zapoznać ponieważ uważam, że 50 mln zł na tak wielki projekt, zakładający tak gruntowną przebudowę również w podłożu to jest obwaiam się kwota niewystarczająca. W związku z tym jak byśmy mogli dostać dokładną prezentację tego co ma być za to przeprowadzone to będziemy wdzięczni.
            Następną sprawą jest sprawa Orlika, chciałbym się zapytać czy humor się nie poprawił po tym jak budujemy Orlika za 1 mln zł a nie za 2 mln zł jak w zeszłym roku, w mojej ocenie jest to lepsze rozwiązanie.
 
Prezydent Robert Malinowski
Ja poproszę o przygotowanie się jeśli chodzi o przebudowę Wisły, chodzi tu o układ, tam jest dwustopniowa przebudowa, część drogowa jest oddzielnie, część ta ściśle rewitalizacyjna oddzielnie ale pana prezydenta Sikorę. Również orientuję się jeśli chodzi o sieć tramwajową tylko odpowiedź będzie tu dłuższa bo trzeba będzie trzeba wymienić, ja myślę, że pan prezydent jest przygotowany. Rozpoczynamy od pętli w Tarpnie, to są ulice, to aż taka duża kwota nie jest bo jeżeli przy okazji tego bałaganu tramwajowego będą przebudowane ulice. Myśmy tu już mówili jak to będzie wyglądało w układzie przekrojowym ale przypomnijmy jeszcze raz jeśli chodzi o modernizację i tu też jakieś terminy i kosztorysy.
Jeżeli chodzi o Orlika to chciałem powiedzieć tak, te Orliki są w różnej cenie. Jak państwo czytacie co ile kosztowało to trzeba się zapytać o zakres pracy. Czy to jest taki Orli w tej wielkości czy to jest wielkości jak ten blat, gdzie są media. Więc nie można porównywać Orlika do Orlika. Niektóre samorządy jak np. Radzyń, cały szereg prac robią w oddzielnym zakresie, wyłączają z budowy tego Orlika co obniża oficjalny jego koszt. My nic nie wyłączamy i Orliki są szczuplejsze i są takie Orliki „orzełki, że się tak wyrażę. I te „orzełki”, jak np. Olimpia to więcej kosztują ale również chcę przypomnieć, oczywiście humor mi się zdecydowanie poprawił. Bo wicie wpłacić 1,7 mln zł a 1.050.000 zł to jest różnica. Ale w tej chwili także media są istotne, w ub. Roku działaliśmy w takiej oto sytuacji, jest wrzesień gdzie jest przetarg, podpisanie umowy w październiku, zdążymy do grudnia czy nie. Te 670 tys. idzie obok nosa i rozpoczynamy wiosną niewiadomo czy w tańszej ofercie bo Olimpia jest dużym Orlikiem, największym, bodajże, w województwie czy bierzemy i wykonujemy. Zdecydowaliśmy się na to, że wykonujemy choć świadomość moja i państwa była taka, że to była wysoka cena. W tej chwili taki zwykły, standardowy Orlik jeżeli przyłącza medialne są w pobliżu 1.050.000-1.200.000 zł. Tu pierwsza oferta była 1.050.000 zł, druga 1.100.000 zł i to też tej samej firmy, która wykonywała Olimpię czyli firmy Kaszub ale zdecydowanie trafiliśmy. Przypominam państwu, mieliśmy 1.100.000 zł w budżecie więc 1.050.000 zł to jest …
Poproszę pana wiceprezydenta o pierwsze - przebudowa Wisły i modernizacja sieci tramwajowej.
 
Wiceprezydent Marek Sikora
            Panie Przewodniczący, szanowni państwo radni, Jeżeli chodzi o rewitalizację błoni nadwiślańskich, pan radny pytał o firmę JWK z Gdańska, firma ta z w porozumieniu z gminą-miasto Grudziądz zawarła mniej więcej tego typu rzeczy jak dofinansowanie przebudowy ulic od Brzeźnej, Wiślanej, Portowej, Marcinkowskiego i Królowej Jadwigi ale do momentu oddania swego obiektu do użytkowania na kwotę 17,8 mln zł. W przypadku gdyby ta firma, bo nie wiemy kiedy ruszy z budową, ponieważ jest problem z najemcami w tej chwili obiektów handlowych natomiast firma się nie wycofuje, małego tego, wykonała już całą dokumentację przebudowy za kilkaset tysięcy zł. Ta dokumentacja została nam już w jednym egz. Przekazana po to abyśmy gdybyśmy chcieli np. wykorzystać tą dokumentację do rewitalizacji czy do projektu unijnego mogli z niej skorzystać. W naszym porozumieniu z firmą JWK jest następujący zapis, że w przypadku gdy przebudowa dróg będzie tańsza niż 17,8 mln zł a jeżeli byśmy pozyskali środki unijne np. zakładam 5 mln zł to pozostaje nam 5 mln zł to jest taka klauzula, że firma wtedy przekaże na dowolny, wskazany przez miasto cel inwestycyjny przy czym momentem granicznym jest oddanie do użytkowania obiektu handlowego. Jeżeli chodzi o rewitalizację tu na slajdzie pokazane jest zagospodarowanie wokół terenu portowego. Natomiast w tym miejscu jest zaprojektowane rondo, tu mamy ul. Gdyńską, tu jest most na Wiśle. Tu jest takie odejście, żeby skomunikować między tymi terenami po Unii ale tej przy ul. Włodka, następnie fragment ul. Portowej plus ścieżka rowerowa, rondo u zbiegu ulic Rybackiej, Marcinkowskiego i Portowej łącznie z ul. Marcinkowskiego. Dokumentacja od tej części od ronda z ul. Rybacką aż po ul. Brzeźną już mamy. Nie mamy tej części dokumentacji z uwagi na trwające prace planistyczne ze zmianą miejscowego planu zagospodarowania. W przypadku rewitalizacji rozmawiamy z Urzędem Marszałkowskim. Ten projekt jest podzielony na dwie części, część drogową i infrastrukturalną wokół basenu portowego. Szacujemy, że na drogi być może w ramach tego projektu unijnego, bo pojawia nam się również inna możliwość sfinansowania tych dróg, która się pojawia, nie chcemy o niej dziś mówić ale ją też rozważamy. Ta przebudowa to jest ok. 12 mln zł według kosztorysów. W tej chwili prace budowlane po przetargach idą w granicach 25%-30% taniej więc szacujemy, że ten zakres to będzie ok. 10 mln zł. Natomiast mamy jeszcze do przebudowy cały odcinek.
            Jeżeli chodzi o modernizację sieci tramwajowej chciałbym pana zapewnić, że te środki wystarczą na zakres. Jeszcze raz, odcinek torowiska na ul Dworcowej, Królewskiej i Rapackiego nie wchodzi w zakres projektu unijnego. Tam tych rzeczy nie budujemy dlatego jest ten drugi etap na 30 czerwiec jeśli chodzi o wykonanie dokumentacji. Natomiast wstępne założenia w studium modernizacji w przerwie pokieruję kilka kartek związanych z kosztami. To są koszty takie z grubsza, które zostały wyznaczone przez projektantów z Berlina na podstawie ich doświadczeń aczkolwiek one się pokrywają z doświadczeniami polskimi modernizacji sieci tramwajowymi, zarówno w Gdańsku jak i w Łodzi bo sprawdziliśmy. Te miejsca w Łodzi ul. Piotrowska, znana nam wszystkim, 1 km przebudowy pełnej infrastruktury łącznie z chodnikami, z nawierzchnią, z odciągami, z trakcją to jest w granicach 7 mln zł. Więc nie ma o co się obawiać, środków wystarczy na całość.
 
Radny Łukasz Mizera
            Panie Prezydencie, szanowni państwo, ja nie ukrywam, że mam jeszcze jedno pytanie, czy występuje w tej umowie z JWK jakaś klauzula na temat strat, które niewątpliwie miasto ponosi z tych 17 mln zł bo jeżeli budowa tego centrum potrwa jeszcze kolejne 10 lat to termin, w którym zostanie oddana to z tych 17 mln zł odliczając samą inflację to zrobi się dużo mniejsza kwota i tu nie trzeba się w żaden sposób oszukiwać bo w momencie jak my to przyjmowaliśmy to mieliśmy jasno określone terminy kiedy ta galeria powstanie. Kryzys kryzysem ale, proszę państwa, tam nikt łopaty nie wbił i nikt o tym terenie, póki co, nie myśli. Na razie mam wrażenie, że my zrobimy co będzie można. Pytanie czy jest jakieś zabezpieczenie tej kwoty czy jeżeli ta inwestycja będzie się przeciągała do 10 czy 20 lat to co wówczas miasto zrobi z tą kwotą 17 mln zł?
 
Prezydent Robert Malinowski
            Nie pamiętam czy jest w umowie taki zapis zabezpieczający inflację, wydaje mi się, że nie.
 
Wiceprezydent Marek Sikora
            Tam jest porozumienie zawarte z chwilą oddania obiektu do użytkowania, ten moment nie został wyznaczony więc porozumienie jest ważne i miasto nie może tracić nic skoro tego typu termin umowny jest wpisany. Dziwne, żeby inwestor, który nie pobuduje galerii, nie będzie tu nic stawiał przebudowywał w Grudziądzu ulice. To by było coś chyba nie tak.
 
Radny Przemysław Ślusarski
            Panie Przewodniczący, panie Prezydencie, mam pytanie do wykazu zarządzeń Prezydenta. W zarządzeniu nr 206/09 nie bardzo wiem czy chodzi o dzierżawę czy o sprzedaż.
 
 
Naczelnik Wydziału GN Wojciech Witkowski
            Zarządzenie to mówi o przeznaczeniu do oddania w dzierżawę w drodze bez przetargowej na cele rolnicze na okres do 3 lat przy ul. Piłsudskiego.
 
Radny Przemysław Ślusarski
            Moje pytanie wynika z tego, że w ostatnim zdaniu tego wykazu, który otrzymaliśmy jest zapis: obniżona o 95% cena sprzedaży do wysokości …
 
Naczelnik Wydziału GN Wojciech Witkowski
            To jest jakaś pomyłka przy spisywaniu zarządzeń, ja korzystam z zarządzeń oryginalnych a nie ze streszczenia.
 
Radny Marek Czepek
             Dlaczego taka duża wielkość jeżeli chodzi o wykonanie planu, kwota zapłacona za wykonanie tych planów, dokumentacja linii tramwajowych?
 
Prezydent Robert Malinowski
            Druga kwota była 4,5 mln zł. To była firma, z którą wcześniej mieliśmy koncepcję z Berlina, to jest oczywiście przetarg na wykonanie dokumentacji i takie SA niestety dziś ceny, panie radny, na wykonanie dokumentacji. Ja chcę powiedzieć, że my odrzucamy cały szereg innych ofert jeśli chodzi o koncepcję, o dokumentację ze względu na wysoki koszt wykonania. Jest ogromne zapotrzebowanie na projektantów w związku z tym, że wszystkie gminy mają jakieś projekty unijne do wykonania i projektanci przyjmują albo taką kasę albo w ogóle nie biorą. Panie prezydencie Sikora proszę o uzupełnienie.
 
Wiceprezydent Marek Sikora
            Szanowni państwo radni zakładaliśmy w naszej prognozie, że wielkość tych prac nie powinna przekroczyć 3 mln zł więc akurat dobrze planowaliśmy. Pamiętajmy, że to jest kilka km ale to nie tylko dotyczy projektowania samych ulic czy torowisk. Przeprojektowujemy również całą infrastrukturę podziemną czyli wszystkie sieci gazowe, kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, kable energetyczne, linie telekomunikacyjne, garnizonowego węzła łączności, ciepłociągi, wszystko co jest pod ziemią będzie przebudowane. Ponieważ jak te torowiska zbudujemy a wchodzimy metr pod ziemię i zalewamy jedną płytą betonową to tam nie będzie grzebania w tych ulicach przez kolejne kilkanaście lat. Więc wszystko należy przebudować i to wynika z kosztów projektowania ponieważ każde przyłącze, każde obejście trzeba będzie przeprojektować oprócz tych kilku km nawierzchni ulic są to również i słupy oświetleniowe na ciągu ul. Legionów i Rynku łącznie ze słupami trakcyjnymi, cała trakcja elektryczna ale oprócz tego wchodzą również to czego państwo nie widzicie po samych zadaniach, kable zasilające. Przykładowo kable zasilające z Placu Stycznia one nie biegną pod torowiskiem, one idą ciągiem ulic Sikorskiego, Sienkiewicza. Więc to też wchodzi w zakres ulic Sienkiewicza. Same mapy do celów projektowych szacujemy, że to jest koszt ok. 300 tys. zł, które firma projektowa musi zamówić.
 
Prezydenta Robert Malinowski
            Według naszej oceny jest to, jeżeli chodzi o projektowanie, największe zadanie logistyczne w historii naszego miasta. Uzgodnienie wszystkich szczegółów z właścicielami mediów i innych urządzeń, które są na trasie modernizacji sieci tramwajowej. Specjalne narady są w tym celu z właścicielami, z użytkownikami, niezwykle trudne zgranie.
 
 
Radny Marek Czepek
            Czy to o czym teraz mówimy, czyli ta cała logistyka, to wszystko zamknie się w kwocie 50 mln zł?
 
Prezydent Robert Malinowski
            Nie, nie, my tu mamy na całość inwestycji to jest ok. 50 mln zł. Zakres dokładny przebudowy powstanie oczywiści po wykonaniu tej dokumentacji, która jest zlecona i podpisana umowa. Ja mówię prace logistyczne związane z samą dokumentacją żeby w ogóle powstała, żeby te wszystkie uzgodnienia, oczekiwania, również nie ukrywam, robimy wszystko żeby cały szereg inwestycji nazwijmy to branżowych-medialnych było płaconych przez właścicieli tych inwestycji a nie przez nas. Rozmowy na ten temat trwały już dużo wcześniej. Ja z panem wiceprezydentem Sikorą byłem kilkakrotnie w Gdańsku, np. w zakładzie energetycznym, w gazowni informując, że w tym i tym czasie w Grudziądzu będzie trwała przebudowa i skorzystajcie z okazji żeby w jednym wykopie swoje sprawy pozałatwiać. To jest niezwykle ogromne zadanie logistyczne i im mniej my zapłacimy za media tym więcej pozostanie nam na inne sprawy.
 
Wiceprezydent Marek Sikora
            Jeżeli można w uzupełnieniu, przykładem jest pomorska spółka gazownicza, która właśnie po wizytach pana prezydenta dało efekt taki, że na pierwszym odcinku od placu Stycznia ku ul. Wybickiego przystąpi jeszcze w tym roku do przebudowy swojej sieci gazowej ale na taką głębokość, że jak w przyszłym roku jak rozpoczniemy modernizację sieci tramwajowej nie kolidowało to. Wszyscy inwestorzy mediów są zainteresowani przebudową wszystkiego ponieważ nie ponoszą kosztów odkopania i odtworzenia nawierzchni. Proszę sobie wyobrazić, że rura gazowa jest średnicy 50 mm, wykop trzeba zrobić jak to się mówi „na dwa sztychy” ale głębokość 1 metra. Natomiast problemem jest odtworzenie, utwardzenie gruntu, ubicie tego i odtworzenie nawierzchni. To jest największy koszt.
 
Prezydent Robert Malinowski
            Powiem tak, uzgodnienia z właścicielami sieci trwają, Ida w tym kierunku abyśmy za to jak najmniej płacili.
 
Radny Eugeniusz Piasecki
            Panie Prezydencie, po tych wyjaśnieniach nasuwa mi się taka wątpliwość bo cały czas pytamy czy te 50 mln zł wystarczy. Robimy dokumentację, którą jak pan mówi, która będzie przewidywała wszystko. Chciałbym dokładnie się dowiedzieć jeżeli zrobilibyśmy to co określi dokumentacja to moim zdaniem kosztowałoby wszystko 100 albo 150 mln?
 
Prezydent Robert Malinowski
            Nie, absolutnie nie.  Ja mówię jasno i precyzyjnie, to będzie zapisane w protokole z dzisiejszej sesji, na ten zakres zadań jaki planujemy, 50 mln zł wystarczy. A jaka będzie kwota okaże się po przetargu. Bo dokumentacja i kosztorys to jedno, a przetarg na wykonawstwo to drugie. Zakładamy, że na ten zakres zadań rzeczowy, który mamy według koncepcji przygotowanej przez berlińską firmę 50 mln zł wystarczy.
 
Radny Przemysław Ślusarski
            Panie prezydencie, pan Sikora już wspominał, że ul. Królewska nie będzie brana pod uwagę przy tym projekcie. Mam pytanie czy w ogóle brane jest pod uwagę prowadzenie linii tramwajowej w ciągu tej ulicy żeby zataczało koło wokół osiedla i wracał tramwaj powrotem do miasta?
Prezydent Robert Malinowski
            Zdecydowanie tak, jest to przedmiotem drugiego etapu tej dokumentacji. Połączenie pętli żeby była tam ciągłość, przestrzeganie rozkładów jazdy i ze względów na bezpieczeństwo. W tej chwili cofanie zestawem 2-wagonowym kiedy motorniczy jest z przodu stwarza niebezpieczeństwo. Bierzemy to pod uwagę.
 
Wiceprezydent Marek Sikora
            Do samej pre umowy podpisanej z Marszałkiem nie braliśmy tego pod uwagę. Natomiast może się okazać, że w wyniku przetargu na wykonanie okaże się, że będziemy mieli jakieś oszczędności. Małego tego, w międzyczasie okazało się ponieważ nasze wstępne szacunki z marszałkiem były wykonywane przy kursie Euro 3,50 zł. W tej chwili mamy Euro 4,70 zł. Więc to są oszczędności jakie się pojawiały, myśmy pierwotnie planowali ten zakres przy niższym kursie Euro, że wykonamy to wszystko więc jest prawdopodobne, po to robimy właśnie dokumentację, że w przypadku jak się znajdą środki to wykonamy to wspólnie ze środkami europejskimi. Jeżeli nie to będziemy się zastanawiać.
 
Radny Eugeniusz Piasecki
            Panie prezydencie, chciałbym poprawić to moje wcześniejsze pytanie. Czy te 50 mln zł wystarczy również na przebudowę uzbrojenia podziemnego, którego dotyczy ta dokumentacja?
 
Prezydent Robert Malinowski
            Odpowiadam jeszcze raz, że zdecydowanie wystarczy na cały zakres związany z przebudową i modernizacją sieci tramwajowej, który uwzględnia to co w swoim wystąpieniu mówił pan wiceprezydent. Elektronikę, tory, drogę i przebudowę uwzględnia.
 
            W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił 15 min. przerwę, do godz. 14:05. Po przerwie obrady zostały wznowione.
 
Ad. 3
            Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu na 2009 rok
 
Prezydent Robert Malinowski
            Panie Przewodniczący, szanowni radni, ponieważ umowę z panem Wojewodą podpisałem w czwartek na 25.258.000 zł jeżeli chodzi o dokończenie i montaż w szpitalu chce powiedzieć, że składnikiem tej umowy jest harmonogram finansowy, który przewiduje m.in., że w czerwcu wydatki na szpital zostaną zrefundowane na kwotę ponad 8 mln zł. Szpital się przygotował do takiego wniosku i w konsekwencją podjęcia tej uchwały będzie wypłata na rzecz szpitala 25.278.000 zł, raty czerwcowej w wysokości ponad 8 mln zł. Przedmiotem kontrowersji u państwa była druga część autopoprawki czyli dopłata do Geotermii Marusza na remonty. Powołałem pełnomocnika tak jak w przypadku budowy szpitala miałem pełnomocnika, który co miesiąc mi dał raport na temat sytuacji w szpitalu, wydatki faktury, problemu, tak i w tym przypadku powołałem pełnomocnika, którym jest pan Zbigniew Bartwicki, pracownik OPEC-u. Mógł to być również pan, który zrobił ekspertyzę ale właśnie z tego powodu, że ekspertyzę robił nie jest tym pełnomocnikiem. Pełnomocnik będzie mi dawał raport co miesiąc na temat sytuacji remontowej i problemów jakie SA z remontem bezpośrednio na moje biurko. To jest sprawa jeśli chodzi o obawy państwa, że pieniądze mogą być wydane niezgodnie z przeznaczeniem. Jak wygląda zakres remontów to poproszę wiceprezydenta Sikorę o przedstawienie państwu zakresu remontów na początek w spółce Geotermia.
Wiceprezydent Marek Sikora
            Szanowni państwo, ja może pokrótce opowiem na co te pieniądze na Geotermię mają być przeznaczone zgodnie z zapotrzebowaniem spółki. Te kwoty tu podane są orientacyjnymi, może się okazać w praktyce, że podana kwota będzie wyższa bądź niższa. Dzielimy to na dwa podstawowe budynki, budynek balneologii z piramidą, czyli pierwsze zasadnicze rzeczy związane z branżą budowlaną to są w tych tabelkach rzeczy podane przez poszczególnych ekspertów z poszczególnych branży jako rzeczy niezbędne do wykonania natychmiast. W grocie solnej wymienić balustradę do samej groty, tam były prześwity pomiędzy szczeblami, wymienić skorodowane obróbki blacharskie, wykonać obróbki, naprawić uszkodzone kominy na dachu i wyrównać spadki na dachu to co pokazywał inż. Morczyński, bo stoi na dachu woda. Następnie jeżeli chodzi o branżę sanitarną, uporządkowanie systemów połączeń, w trybie natychmiastowym zdemontować niewłaściwe połączenia czyli to mieszanie się parociągu pary z wodą ciepłą, miejscami gdzie się da natychmiast to wymienić, sprawdzenie wydajności wentylacji, kanalizacji doboru schematów technologicznych w doborze ciepłej wody użytkowej 6 tys. zł i dokonać skuteczności pomiarów wentylacji, dostosować do wymogów higieniczno sanitarnych dla pomieszczeń o dużej wilgotności. Trzeci zakres w tym budynku balneologii I to instalacja co, przegląd pomp ciepła i ustalić jej przydatność i w jaki sposób ma chodzić ponieważ dostępnych 250 schematów połączeń jakie firma dysponuje to taki schemat jaki został tu zastosowany nie ma żaden zastosowania z tych 250. Doraźnie zakonserwować a docelowo wymienić skorodowane grzejniki na przeznaczone do pomieszczeń o podwyższonej wilgotności. 12 tys. zł się przewiduje ale dokonać konserwacji centrali wymiennej wartość wyceniona wstępnie na 6 tys. zł. Tu po prawej w kolumnie są podane w jaki sposób spółka zamierza to zrobić czy ewentualnie doraźne rzeczy, które już wykonała bo również o takich pan prezydent sygnalizował. Jeżeli chodzi o instalację solanki to dokonać przeglądu podgrzewacza, to już jest wykonane. Dokonać przeglądu podgrzewacza V500, doprowadzić do wanien i wymienić podgrzewacze parowe solanki. Te podgrzewacze nie zostały dobrane na czynnik jakim jest solanka, zostały skorodowane i trzeba je kupić nowe. Piąty punkt: instalacje i urządzenia czyli instalacja wodociągowa solanki, wymiany wymaga 70% instalacji. Państwo mieliście możliwość chodzić po balneologii I, tam w pierwszym pomieszczeniu zaraz za recepcją, po lewej, zostało już część wykonane, podłoga została rozpruta, zamontowano kanały podłogowe z betonowymi płytami, które można ściągać. To zostało wcześniej zalane rury miedziane w podłodze, zostały skorodowane, mamy przecieki, należy to wymienić. Jeżeli chodzi o instalację wodociągową kwota 2,5 tys. zł – uszczelnić łącznie szacowane środki jakie należałoby wydać na budynek tej balneologii I to jest 83 tys. zł. W przypadku drugiego budynku tam są już kwoty znacznie wyższe. Przede wszystkim to jest dach, pan inż. Morczyński podkreślał, że wymienić skorodowane obróbki blacharskie ścianką nowych, wymienić pasy nadrynnowe – rynny, uszkodzona szlichta na dachu - izolacja termiczna wartość robót wstępnie jest wyceniona na 41,5 tys. zł ale tu założono wymianę 30 % izolacji termicznej. Może się okazać po wejściu na dach, że być może będzie to mniej kosztować lub więcej. Branża sanitarna, instalacja CO, przede wszystkim rozłączyć instalację solarów z układem zasilania ciepłej CO, gorąca woda w kotłowni, wprowadzenie zbiornika buforowego to czego nie ma. Wartość wyceniona na 12 tys. zł. No i zlecenie opracowania schematów połączeń, sprawdzenie wentylacji kanalizacji i poprawności doborów schematów technologicznych w zakresie doboru ciepła i chłodu. Kolejnym dużym zakresem za prawie 10 tys. zł jest przegląd nieużywanych solarów i prawidłowe ich połączenie, konserwacja, docelowo wymiana skorodowanych grzejników na takie jakie muszą być oraz wymiana rur i właściwe połączenia miedź-aluminium, miedź-stal. Następnie ciepła woda użytkowa, zabezpieczyć układ wodny przed wzrostem temperatury. Są to działania doraźne ponieważ grozi to poparzeniem samej obsługi. W przypadku wentylacji dokonać pomiarów skuteczności działania wentylacji, doprowadzić do właściwej wymiany poszczególnych kanałów nawiewnych, wykonać obsługę, serwis automatyki sterowania wentylacji. To jest szacowane na 15 tys. zł i zadanie największe wynikające z instalacji solanek ponieważ szacowane jest na ok. 340 tys. zł to dobudowanie nowego pomieszczenia stacji uzdatniania wody min. 120 m2 z oddzielnym wejściem, gdzie będzie można magazynować ale też gdzie będzie miejsce dozowania w automatyce środków chemicznych do uzdatniania solanki, która jest w basenach oraz uszczelnienie i zakonserwowanie instalacji wodociągowej łącznie szacowne przez spółkę koszty napraw takich doraźnych w przypadku balneologii II to jest 420 tys. zł. Jeżeli dodamy do tego budynek balneologii I 83 tys. zł to mamy łącznie 503 tys. zł.
 
Wiceprzewodniczący Rady Sławomir Szymański
            Szanowni państwo, panie prezydencie postawił nas pan w bardzo niezręcznej sytuacji. Szczerze mówiąc pod ścianą. Z dwóch powodów, po pierwsze tą autopoprawkę otrzymaliśmy przed chwilą i tak naprawdę jeśli chodzi o zadanie drugie, żadnej dyskusji na komisjach nie było żadnej dyskusji ponieważ nawet nie wiedzieliśmy o tym, że może ponownie trafić mimo, tych wszystkich spotkań, które miały tu miejsce ale panie prezydencie do jednej autopoprawki wrzucił pan dwa zadania, bardzo ważne i istotne zadania, zadanie pierwsze nie wzbudza żadnej wątpliwości ponieważ wszystkim nam zależy aby te pieniądze 25 mln wpłynęło na konto naszego budżetu aby budowa szpitala została zakończona. Natomiast jeżeli chodzi o wydatki związane ze zwiększeniem o kwotę 500 tys. zł z przeznaczeniem na objęcie wydatków udziałów w spółce Geotermia Marusza tak jak pan wie wzbudza ogromne kontrowersje i ja pod tym nie chciałbym podnosić a teraz mam dylemat ponieważ dwie bardzo istotne kwestie a ja nie wiem co zrobić. A chciałbym głosować za zmianami budżetowymi. W związku z tym moja propozycja jest następująca: proszę o wykreślenie tego zadania drugiego o zwiększenie tych 500 tys. zł na Geotermię. Myślę, że wielu radnych tak naprawdę ma z tym problem. Dziękuję.
 
Radny Łukasz Mizera
            Panie Przewodniczący, szanowni państwo, w dużej mierze zgadzam się z tym co powiedział pan Szymański ale kilka rzeczy chciałbym dodać. Ja niestety nie potrafię tak spokojnie do tego podejść, jak pan Szymański, ja uważam, że to jest zwykły skandal. I to z kilku powodów. Przede wszystkim to co panowie nam przed chwilą pokazali to była prezentacja na potrzeby chwili. Otrzymaliśmy jakieś wyliczenia w dniu dzisiejszym, nawet nikt się nie pofatygował o to żebyśmy mogli z tym wyliczeniami iść na ten teren w momencie kiedy były te spotkania i skonfrontować wasze potrzeby z rzeczywistością. Ja nie ukrywam, że większość tych spotkań i tych analiz za ciężkie pieniądze, które pan prezydent w ostatnim okresie razem z panem prezesem dokonywaliście w żaden sposób nie przekonuje mnie do tego, że akurat ta kwota spółce jest potrzebna. Wrzucanie tego, co zauważył słusznie radny Szymański, z tak ważną i potrzebną miastu poprawką, jak ta dotycząca pozyskania środków na szpital jest nieporozumieniem. Wiedząc dokładnie jakie jest stanowisko większości radnych. Moja obawa wynika również z tego, tak naprawdę może państwo macie już rozwiązania uzgodnione a tak załatwiona i postawiona sprawa przez pana prezydenta jest po raz kolejny lekceważeniem demokratycznego organu jakim jest Rada Miejska. Z takim poglądem i tak prezentowaną przez pana prezydenta postawą zgodzić się nie mogę. Jeszcze jedno, co wydaje mi się nie bez znaczenia. Opinia publiczna, mieszkańcy Grudziądza a także radni nie mogą w ten sposób być informowani o tak ważnym problemie jakim są solanki i tak ważny problem nie może być w ten sposób załatwiany. Dziękuję.
 
 
Radny Przemysław Ślusarski
            Szanowni państwo, ja myślę, że nie jesteśmy ekspertami i nawet gdybyśmy poszli z tymi wyliczeniami na solanki to nie bylibyśmy w stanie ocenić czy takie koszty tych remontów trzeba ponieść. Zakładam, że te koszty są przygotowane przez ekspertów i będą nam służyły, jeżeli te pieniądze przyznamy, do ewentualnego potem rozliczenia wydatkowania tych środków. Inaczej sobie tego nie wyobrażam i myślę, że nikt z nas po prezentacjach ekspertów nie ma wątpliwości, że tam pieniądze są potrzebne. Mam prośbę do pana prezydenta, może dałoby się wydrukować ten harmonogram prac i dostarczyć radnym żebyśmy w jakiejś przerwie się zapoznali z tym i przedyskutowali. I mam pytanie dotyczące budowy pomieszczenia na magazynowanie środków chemicznych czy to będzie sam budynek, bo to jest koszt największy, w zasadzie, w tym całym wyliczeniu, czy to sam budynek będzie czy też jakieś instalacje wewnątrz, które też jakieś środki pochłoną?
 
Radny Eugeniusz Piasecki
            Panie przewodniczący, wysoka Rado, panie prezydencie ja chciałbym wrócić do tego co pan wspominał, że czy spółka Geotermia ma prezesa? Czy został odwołany? Jeżeli został odwołany i ustanawia pan pełnomocnika to jestem w stanie to zrozumieć. Ale jeżeli spółka ma prezesa i chce pan tam ustanowić pełnomocnika jeszcze nie wnikam za jaką kasę, to jest to dla mnie dziwne.
 
Radny Przemysław Ślusarski
            Szanowni państwo ja w nawiązaniu do pytania pana radnego, mam nadzieję, że usłyszymy na jakich zasadach będzie funkcjonował ten pełnomocnik i nie tylko będzie sprawozdawał do pana prezydenta ale też będzie nadzorował te prace. Powiem tak, że jeżeli będzie bez wynagrodzenia to nie ma o czym gadać. Jak będzie z wynagrodzeniem to chcielibyśmy wiedzieć jakim. Natomiast myślę, że warto nawet jakieś pieniądze zapłacić żeby te pieniądze były wydatkowane z sensem i nie były wyrzucone w błoto. Mamy świadomość tego, że urzędujący prezes nie ma przygotowania technicznego żadnego w związku z tym nie podołałby przeprowadzeniu tych remontów.
 
Radny Eugeniusz Piasecki
            Istnieje tzw. instytucja inspektora nadzoru. To są typowe sprawy dla inspektora nadzoru a nie dla jakiegoś pełnomocnika. Oczywiście prezes nie musi się na tym znać ale to prezes sam sobie powinien ustanowić kto w jego imieniu będzie to kontrolował i odbierał a tak stawiamy sprawę na głowie. Żeby prezydent w spółce ustanawiał pełnomocnika przy urzędującym prezesie? Trochę dziwne. Dziękuję.
 
Radny Przemysław Ślusarski        
            Ja powiem tak, to, że powołany ma być pełnomocnik jest w jakimś sensie wywołane przez radnych. To myśmy mieli prośbę do prezydenta żeby taka osoba, która będzie posiadała odpowiednie przygotowanie, wiedzę z zakresu technicznego nadzorowała bezpośrednio w spółce te prace.
 
Prezydent Robert Malinowski
            Szanowni państwo, ja po kolei odpowiem, może najpierw panu radnemu Szymańskiemu. Na temat spółki Geotermia i zakresu niezbędnych remontów jakie są do wykonania to było aż za dużo dyskusji. Tu państwo macie 100% wiedzę na temat, przynajmniej mogliście mieć, biorąc udział w tych wszystkich debatach. Po drugie nie ma możliwości prawnych aby na jednej sesji wprowadzać dwie poprawki. Jedną poprawkę się zawsze wprowadza. Tak się zdarzyło, że lipiec i sierpień jest okresem najlepszym do remontów. Jeżeli mamy remontować Geotermię, a musimy żeby jej nie zamykać to, to powinno być przeprowadzone w lipcu i sierpniu. Nie mogę się z tego powodu zgodzić na wykreślenie tej kwoty z poprawki z tego powodu, że było by to jednoznaczne z zamknięciem przez Sanepid Geotermii. Nieraz mam wrażenie, że państwu zależy na tym, że im gorzej się będzie działo w mieście tym lepiej dla was będzie.
            Pan radny Mizera, no tu jest klasyczny przykład, że skandal, lekceważenie Rady, jak można z wzorcowej debaty powiedzieć, że to jest skandal? Kiedy były wszystkie opracowania, ilość ekspertyz była nawet nadmierna. Jak już są ekspertyzy to ile kosztują, bez sensu te wydatki. Państwo macie pełną wiedzę na temat Geotermii. Nie ma możliwości panie radny, żeby radni chodzili do jakiejkolwiek spółki i konfrontowali wydatek z rzeczywistością, nie ma takich przepisów. Od kontroli jest rada nadzorcza, są nawet miejsca gdzie ja nie mogę nawet wysłać indywidualnej kontroli bo to umowa spółki wyklucza. Nie może iść radny kontrolować remontów w wodociągach, Geotermii, czy w szpitalu. Opinia publiczna panie radny Mizera jest na bieżąco informowana, że w wielu miejscach, mam informację, jest przesyt wiedzy o Geotermii.
            Na pytanie radnego Piaseckiego, pełnomocnik to jest takie usytuowanie osoby, która podlega bezpośrednio pod prezydenta, informuje go na bieżąco o wydatkach finansowych, o zakresie remontów i o problemach. Chcę państwu powiedzieć, że takim pełnomocnikiem był inż. Talkowski powołany jako pełnomocnik budowy szpitala powołany przeze mnie i co miesiąc zdawał mi sprawozdanie pisemne z realizacji zadania. Co miesiąc miałem też najpilniejsze problemy jakie były do załatwienia przy budowie szpitala. To się sprawdziło i to pomimo tego, że jest dyrektor szpitala i ma zastępców ale bezpośrednią i niezależną informację miałem od pełnomocnika. Takie usytuowanie osoby, która kontroluje i sprawdza jest jak najbardziej wskazane. Zapłata? Ja chcę powiedzieć tak, że na początku kadencji poprzedniego prezydenta nadzory inwestorskie w Grudziądzu prowadzili pracownicy OPEC-u. Nadzory inwestorskie w tych zakresach, które były zgodne z ich wykształceniem pełnili pracownicy OPEC-U nie biorąc za to pensji. Dodatkowe zadania jakie będzie miał pełnomocnik jeżeli będzie to, to nie jest pokrywane z funduszu Urzędu Miejskiego, nie zgodził się również z zapłatą pełnomocnik, który robił opracowanie odnośnie ciepłownictwa i on to tu powiedział na spotkaniu, pan inż. Staniszewski się nie zgodził przyjąć zapłaty. Pan Bartwicki na razie też się nie zgodził przyjąć zapłaty, będzie to robił ponad swoimi obowiązkami.
 
Radny Łukasz Mizera
            Panie prezydencie, szanowni państwo, ta dyskusja jak większość na tej Sali jest przeważnie śmieszna i jeśli pan prezydent nie jest w stanie dobrze zrozumieć czterech prostych zdań, które powiedziałem to ja nie wiem w jaki sposób ja mam to tłumaczyć. Ja powiedziałem wyraźnie, że postawienie tego na jednej sesji, na jednej poprawce tych dwóch zadań jest zupełnym nieporozumieniem. Jeżeli potrzeba byłoby włączyć czy zwołać nadzwyczajną sesję w celu przyjęcia tych dodatkowy pieniędzy dla szpitala to uważam, że nie znajdzie pan ani jednego radnego, który nie znajdzie pół godziny wolnego czasu aby na taką nadzwyczajną sesję przyjść. Jakiekolwiek argumenty o tym, że to działanie nie jest celowe i nie jest tylko i wyłącznie powzięte w celu uzyskania efektu i p[przekazaniu do tej spółki tych środków, na które sobie panowie wspólnie ustaliliście, to ja nie wiem, naprawdę innego wyjaśnienia nie ma. W celu uzupełnienia jeszcze mam jedno pytanie do pana prezydenta, czy do pana prezydenta ktokolwiek, jakakolwiek firma lub osoba trzecia w ostatnim czasie zwróciła się o to żeby w jakikolwiek sposób wykorzystywać złoża solankowe?
 
 
 
Prezydent Robert Malinowski
            Szanowni państwo, ale rozszerzamy dyskusję, tu jest głosowanie nad autopoprawką, jest konkretny zakres robót do przeprowadzenia, ja apeluję aby zrobić to dziś, żeby umożliwić przeprowadzenie robót w miesiącach, gdzie jest teoretycznie najmniejsze wykorzystanie Geotermii, czyli w lipcu i sierpniu a pan radny Mizera swoim pytaniem czy jakaś firma się zwróciła, oczywiście co jakiś czas się zwracają firmy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego z zapytaniem o możliwość sprywatyzowania tych solanek. Tylko na dziś jak rozmawiamy ustawa sejmowa o partnerstwie publiczno-prywatnym jest taka, że w pierwszej kolejności właściciele samorządowi albo rządowi mogą pójść do więzienia czyli jest nieprecyzyjna. Żaden z samorządów z tej ustawy PPP do tej pory nie skorzystał jeszcze w takim zakresie. A ci co skorzystali to mają procesy sądowe.
 
Radny Eugeniusz Piasecki
            Chwała panu, panie prezydencie, za to, że miał pan pełnomocnika w szpitalu. Nie możemy porównywać inwestycji za dziesiątki milionów zł z inwestycją, która jest za kilkaset tys. zł. Wtedy uważałem, że taki pełnomocnik, który panu robi sprawozdanie z wielkiej inwestycji budowy szpitala, która finansowana nie jest z naszego budżetu miasta to jest zachowanie prawidłowe. Ale tutaj? Nie widzę celu powoływania takiego pełnomocnika tylko rozliczenia dobrze prezesa i jego służb.
 
Wiceprzewodniczący Rady Sławomir Szymański
            Panie Przewodniczący, wysoka Rado, ja po raz trzeci postuluję, proszę o to by pan prezydent wykreślił to zadanie. Jeżeli zostanie wykreślone to wszyscy tu na tej Sali będą głosowali nad tą autopoprawką bez zadania nr 2 a więc by jak najszybciej przekazać pieniądze dla szpitala. Niech pan jak najszybciej jeśli ma pan takie życzenie zwoła sesję nadzwyczajną. Wtedy się pan przekona jaką opinię tej sprawie mają radni ponieważ ja muszę się podtrzymywać tym, co widziałem, słyszałem na tych wszystkich spotkaniach dotyczących solanek a m.in. dla mnie istotnym elementem było to jaki stosunek do tego wszystkiego mają radni z komisji budżetu. W związku z tym to jest bardzo istotne żeby sobie odpowiedzieć na to pytanie czy radni życzą sobie aby temu panu prezesowi przekazać 500 tys. zł. My nie mamy wątpliwości, że trzeba tam remontować i robić wszelkie potrzebne ulepszenia aby solanki mogły funkcjonować ale mamy obawy, że ten pan prezes sobie z solankami nie radzi. W związku z tym obawiamy się, że te pieniądze w dziwny sposób będą wykorzystywane mimo obecności pana pełnomocnika.
 
Prezydent Robert Malinowski
            Widzę, że pomimo moich apeli żeby ten remont zrobić w lipcu lub sierpniu pan radny proponuje żeby tego nie robić i żeby zamknąć solanki. Po drugie w sposób nieformalny pan radny apeluje żeby zwolnić pana prezesa bo inaczej nie dostanie 500 tys. na remont. Obawy wasze,. Szanowni państwo, ja rozumiem, że pan nie jest osobą medialną i że nie musi się znać na sprawach technicznych ale w pełni państwa obawę zabezpiecza pełnomocnik. Ja mam inne zdanie od pana radnego Piaseckiego na temat pełnomocników. Było ich sporo, na konkretne potrzeby powoływani i z tych potrzeb się wywiązywali. Do spraw bezpieczeństwa, do spraw WPI jest pełnomocnik, to są konkretne zadania do zrobienia i tu jest też konkretne zadanie. Bezpośr3dni nadzór techniczny nad remontem solanek. Nie wiem czy się to skończy na 500 tys. zł.           Nie wiadomo jaki zakres będzie dalszy.
 
Radny Przemysław Ślusarski
            Ja w imieniu klubu proszę o 15 min. przerwy i w tym czasie o dostarczenie nam tego harmonogramu prac, które mają być wykonane żebyśmy mogli nad tym porozmawiać.
Radny Łukasz Mizera
            Panie Prezydencie, szanowni państwo, te szacunki powstawały na bazie jakich opinii bo tam nie widziałem podpisu, jeśli można by było, na podstawie jakiego cennika ewentualnie. Nieprawdą jest, ja nie chciałem się odnosić do wypowiedzi innych radnych ale to co mówi pan Ślusarski nie do końca jest prawdziwe. Ja nie muszę być specjalistą żeby widzieć zepsuty grzejnik i zorientować się na podstawie tego co mam ile kosztuje zamówienie nowego i ile sztuk grzejników jest potrzeba. Uważam, że postawiono nas w dziwnej sytuacji i tego się będę trzymał.
 
Radny Przemysław Ślusarski
            Ja rozumiem, że radny Mizera się ze mną nie zgadza bo nie słuchał tego co ja powiedziałem. Nie jesteśmy ekspertami, my jako radni, ale zakładam, że te wyceny jakie zostały przygotowane zostały zrobione w oparciu o ceny ekspertów i możemy na nich polegać. Rzeczywiście jeżeli ktoś nie słucha tego co się mówi na tej Sali to później dyskusje są śmieszne. Dziękuję.
 
            Zgodnie z prośbą radnego Ślusarskiego Przewodniczący rady ogłosił 15 min. przerwę. Po przerwie obrady zostały wznowione.
 
Radny Henryk Szram
            Szanowni państwo, tak się składa, że jestem radnym niezależnym, nie jestem członkiem żadnej partii. Mówię to dlatego, że będę głosował za tą uchwałą zdając sobie sprawę z tego myślę również, że wszyscy tu siedzący zdajemy sobie sprawę z tego, że pieniądze Geotermii są niezbędne. Nie chcąc aby to ulegało dalszej dewastacji uważam, że środki musimy tam przekazywać na niezbędne remonty po to aby one nie zagrażały bezpieczeństwu mieszkańców korzystających i pracowników. Po to abyśmy nie najedli się wstydu i abyśmy nie musieli dmuchać na zimne i również dlatego żebyśmy nie musieli za dwa czy trzy miesiące spotykać jak stanie się tam jakieś nieszczęście. Ja byłem przerażony jak pan z OPEC-u wypowiadał się, mówiła o jakiś urządzeniach, zaworach, ja się nie znam ale stwierdził, że grozi to nawet wybuchem. Dlatego nie będę wygłaszał apeli do radnych, wypowiadam si ę w e własnym imieniu. Dlatego będę głosował za tą uchwałą.
 
Radna Małgorzata Malinowska-Mizera
            Panie prezydencie, szanowni państwo, ja mam pytanie, które pozornie nie ma związku z tą uchwałą ale mimo wszystko gdyby pan prezydent byłby uprzejmy odpowiedzieć mi na pytanie: w Geotermii został wykonany projekt budowlany za 183 tys. zł. Zakładam, że został wykonany bo parę dni temu otrzymałam odpowiedź, że do 23 czerwca miał być wykonany. Chciałabym zapytać w kontekście tego, że spółka zdolności kredytowej, że ma bardzo trudną sytuację finansową o czym wszyscy wiemy, z czego zostanie sfinansowany ten projekt budowlany?
 
Skarbnik Mariusz Szczubiał
            Ja chciałbym państwu zwrócić uwagę na WPI, jest w nim wpisane zadanie pn. rozwój infrastruktury uzdrowiskowo-turystycznej. O ile się nie mylę zakres rzeczowy tego zadania przewiduje m.in. poniesienie nakładów na terenie Geotermii. Chciałbym zwrócić uwagę, że WPI w momencie uchwalania nie było dokładnie wiadomo kto będzie mógł brać udział w konkursie. Tzn. przewidywania były takie, że będzie mógł brać udział samorząd. Ogłoszony przez Marszałka konkurs jest konkursem tylko i wyłącznie dla przedsiębiorców a Geotermia jako spółka prawa handlowego spełnia kryteria przedsiębiorców. W związku z tym samo wystartowania spółki w konkursie wiąże się z poniesieniem nakładu finansowego tak jak pani radna powiedziała na wykonanie dokumentacji. Natomiast zabezpieczeniem realizacji w przypadku wygrania tego konkursu są środki zapisane w WPI, które na wniosek pana prezydenta państwo radni mogą przenieść jako podniesienie udziałów w spółce.
 
Radna Małgorzata Malinowska-Mizera
            Ja przyznam, że nie zrozumiałam. Ja pytałam z czego zostaną zapłacone pieniądze firmie, która wykonała projekt budowlany te 183 tys. zł czy to miasto zapłaci, czy spółka zapłaci?
 
Prezydent Robert Malinowski
            Spółka zapłaci z własnych środków. Nie w ramach tych 503 tys. zł bo tu macie państwo dokładny harmonogram zadaniowy, być może w nim zmienią się kwoty z jednej pozycji na drugą ale zakres rzeczowy jest dokładny.
 
Radny Eugeniusz Piasecki
            Panie przewodniczący, pan prezydent mówi, że spółka zapłaci. O ile wiemy to spółka jest na minusie. To z czego zapłaci?
 
Radny Przemysław Ślusarski
            Ad vocem do tego co pan prezydent powiedział, że 503 tys. Myśmy w czasie przerwy nad jedną szczególnie pozycją, kwotą 340 tys. zł, która jest związana z wydzieleniem czy dobudową stacji uzdatniania wody. Taki apel, z panem ekspertem porozmawialiśmy na ten temat, że być może nie trzeba będzie dobudowywać całego pomieszczenia. Być może znajdą się inne rozwiązania, które spowodują, że koszt będzie niższy i właśnie taki apel żeby podjąć tego typu działania żeby wydatek był jak najniższy a efekt taki jaki jest oczekiwany. Prośba też do pana prezydenta, rozumiem, że te prace mają być wykonane w wakacje żeby na pierwszej powakacyjnej sesji żebyśmy mogli otrzymać rozliczenie wykonanych robót i jakie prace zostały w związku z tym wykonane.
 
Prezydent Robert Malinowski
            Szanowni państwo, oczywiście do moich sprawozdań mogę dołączyć informację związaną z remontem w Geotermii, nie ma najmniejszego problemu.
 
            W związku z tym, że nie było więcej dyskusji przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (11 za, 1 przeciw, 5 wstrzymało się) podjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/35/09 RMG stanowi załącznik Nr 5 do protokołu/.
 
Ad. 4
            Uchwała w sprawie emisji obligacji komunalnych
 
Radny Łukasz Mizera
            Panie Prezydencie, szanowni państwo, w mojej ocenie uchwała, którą za chwilę będziemy podejmowali jest jedną z ważniejszych tej kadencji samorządu. W tym momencie pan prezydent daje nam pod rozwagę zadłużenie miasta czyli wydanie obligacji w ciągu dwóch lat na kwotę 48 mln zł i za tym nie idą żadne konkrety. Ja powiem brutalnie, bo pan prezydent bardzo często tego słowa używa, w mojej ocenie w dniu dzisiejszym zgodnie z faktami, które zostały nam przedstawione, a przypomnę, że nie mamy podpisanych żadnych umów ani nie mamy dokładnie określonych kwot co za ile, w którym miejscu, gdzie dokładnie i w jakiej wysokości , za jakim przeznaczeniem mają być wydatkowane. Powiem brutalnie, że w mojej ocenie mają one służyć celom wyborczym i prowadzeniu kampanii wyborczej przez prezydenta Grudziądza. Szanowni państwo nie wiem czy jest to praktyka powtarzana gdziekolwiek indziej ale na zdrowy rozsądek wydaje mi się, że nie. Ponieważ pan prezydent nie znajdzie na tej Sali radnego, który otrzymuje jasno wskazany cel i jasne wskazanie skąd pan uzyska pozostała część potrzebną na daną inwestycję odmówi wkładu własnego. Ale w dniu dzisiejszym przeznaczanie wkładu własnego bez określenia dokładnego, wskazania wysokości i potrzeb danych środków uważam, że jest jednym wielkim nieporozumieniem. Ja na pewno będę przeciwko temu co pan zakłada, czyli zadłużeniu miasta.
 
Prezydent Robert Malinowski
            Panie Przewodniczący, szanowni państwo, oczywiście nie zgadzam się z tym, że nie są tu żadne konkrety. Konkrety macie państwo zapisane w WPI. Jakie zadania inwestycyjne są do realizacji na poszczególny rok. Przypomnieć chcę, że art. 41 Ustawy o obligacjach mówi o odpowiedzialności karnej prezydenta za skutki spożytkowania tych transz finansowych czyli muszą iść tylko i wyłącznie na inwestycje. Państwo w grudniu przegłosowaliście WPI i uchwałę budżetową, która już wtedy przewidywała pokrycie wydatków emisją obligacji. Wtedy została podjęta uchwała kierunkowa a w tej chwili jest propozycja uchwały konkretnej. Są cele dokładnie sprecyzowane w WPI. Ten plan jest realny i rzeczywisty, to nie jest fikcja. My ten plan uaktualniamy i plan będzie również w BIP-ie do wglądu wszystkich zainteresowanych. Można zobaczyć na co są przeznaczone środki z emisji obligacji.
 
Radny Łukasz Mizera
            Panie prezydencie, w takim układzie ja mam proste pytanie. Ile z tych środków chce pan przeznaczyć na drugi etap budowy Trasy Średnicowej?
 
Prezydent Robert Malinowski
            Szanowni państwo, jeżeli się okaże jaka kwota jest finansowana ze środków unijnych czy 85% czy 69% ………..(koniec kasety 1-wszej)………..
 
Radny Łukasz Mizera
            Szanowni państwo, w świetle takiej odpowiedzi, łatwo jest zadać pytanie na ile SA możliwe przesunięcia, ile celów pan prezydent chce z tych środków zrealizować, bo rozumiem, że nie całe WPI i jeśli tak się złoży, że tu stracimy 20 mln zł, za chwilę w innym zadaniu dofinansowanie będzie niższe no to te 48 mln nie pokryje wszystkiego czyli może byśmy usłyszeli co będzie priorytetem jeżeli nie starczy i stąd też moje stwierdzenie. Czy nie łatwiej jest podejmować tak odpowiedzialne i wielomilionowe decyzje na podstawie jasno i konkretnie sprecyzowanych potrzeb a nie szacowania w ciemno, że może dostaniemy 85 a może 69 a może 2? Dużo zdrowiej jest dysponowanie 50 mln zł zgodnie z realnymi potrzebami i z tym co jest na papierze do zrealizowania a nie z tym co pan prezydent wymyślił i czego w żaden sposób nie jest w stanie udowodnić ani udokumentować.
 
Prezydent Robert Malinowski
            Oczywiście przyjdzie czas i z dokładnością co do 1 gr. to udowodnię. W tej chwili takiej możliwości nie ma. Ja poproszę o odpowiedź bardziej szczegółową pana skarbnika jak będą te sprawy skutkowały fizycznie.
 
 
Skarbnik Mariusz Szczubiał
            Ja w nawiązaniu do tego co było powiedziane na komisjach wspólnych chciałbym przypomnieć, że podjęcie przez państwa tej uchwały nie oznacza zadłużenia miasta na 48 mln zł, oznacza prawo zadłużenia. To jest upoważnienie dla pana prezydenta, to jest konsekwencja kilku podjętych przez państwa uchwał. Jeżeli mówimy o tym co jest realne a co nie. Chciałbym też zwrócić uwagę, że sam budżet w zakresie dochodów jest prognozą, w zakresie wydatków nieprzekraczalnym limitem. On podlega stałym zmiano i np. dlaczego w takim budżecie znajduje się takie zadanie jak II etap Trasy Średnicowej. Chociażby dlatego, że jest to warunek ubiegania się o dofinansowanie. Nie można wystąpić z wnioskiem dopóki się tego zadania nie wprowadzi do budżetu. Tak jest to szacunek i tak naprawdę ostatecznie o wydatkach poniesionych na dane zadanie będzie można powiedzieć po ostatecznym rozliczeniu. Nawet otwarcie postępowań przetargowych nie do końca obrazuje stan rzeczywisty. Ja czaiłbym jeszcze przypomnieć, że Grudziądz jest dużym samorządem, jest miastem na prawach powiatu co znaczy, że realizuje zadania z dwóch ustaw samorządowych i miasta tego rozmiaru w zakresie zarządzania finansami rządzą się pewnymi prawami. Trudno by było tu na zarządzanie polegające na wskazywaniu jednoznacznym na co pójdzie dana transza emisji ponieważ jeżeli w trakcie realizacji budżetu rocznego wykonywanych jest kilkanaście zadań inwestycyjnych równocześnie to środki na wykonywanie tych zadań związane są z tempem realizacji dochodów, tempem realizacji wydatków i niestety potrzebne są źródła finansowania przy budżetach uchwalonych z deficytem po to żeby te deficyty pokrywać. Takie uchwały podejmowane są w Polsce przez bardzo wiele samorządów. Gdyby państwo weszli na strony wielu miast, np. Tczewa, Starogardu Gd., Powiatu Świeckiego to uchwały w z zbliżonej treści są podejmowane. Ja mogę powiedzieć skąd się wzięła treść tej uchwały. Ta treść jest w pewnym sensie wypracowana w związku banków polskich. Jest to standardowy dokument, podejmowany w momencie kiedy jest uchwalony WPI i uchwalony jest budżet z deficytem. Ta emisja nie pokrywa całych potrzeb WPI. Ona pokrywa tylko 2 pierwsze lata. Ponieważ szanowny panie radny taka uchwała może być podejmowana prawie co sesję. Na tym polega też zarządzanie długiem jednostki samorządu terytorialnego żeby podejmować świadome decyzje. Świadomą decyzją jest to, że ta emisja obejmuje tylko połowę tego przewidywanego na 100 mln zadłużenia. Oczywiście zawsze można się sprzeczać z jaką dokładnością ono jest przewidywane. Do tego żeby przewidywania uściślać służy coroczna procedura aktualizacji WPI a w ramach WPI wieloletniego planu finansowego. Ponieważ sytuacja się bardzo mocno zmieniła np. na rynku pieniądza, na pewno zmieni się sytuacja dochodowa i wydatkowa samorządu grudziądzkiego i w tym roku i w przyszłym. Dlatego, to nie jest tak do końca, że to jest jedyny moment kiedy państwo radni będą podejmować decyzję o zadłużeniu miasta. Ponieważ jeżeli te transze z jakichś względów byłyby niewykorzystane w tym roku to na pewno pan prezydent będzie prosił wysoką radę o to żeby zmieniła harmonogram tych transz. Jeżeli okaże się, że z jakiegoś względu trzeba uzyskać dodatkowe dofinansowanie, zmieni się WPI, zmienia się za tym wieloletnia prognoza finansowa, to pan prezydent będzie Radzie przedstawiał propozycje zmian. Zarządzanie tak dużym organizmem jak Grudziądz to jest proces ciągły.
 
Radny Marek Czepek
            W Grudziądzu dotychczas obowiązywała taka zasad, że miasto zadłużało się, wykupywało obligacje komunalne wówczas jeżeli już wiedziało, miało podpisane umowy z dofinansowaniem unijnym i wiedziało, że wkład naszego miasta będzie wynosił tyle i tyle i właśnie takie zaciągano wydatki na wyemitowanie obligacji komunalnych. A pan teraz proponuje nam taką zasadę wirtualnych pieniędzy, gdzie nie wiadomo konkretnie na co będziemy pieniądze przeznaczać. Dlatego mam taką wątpliwość i chciałbym wiedzieć konkretnie. Wydajemy obligacje na tyle i tyle ponieważ właśnie tyle potrzebujemy.
Prezydent Robert Malinowski
            Absolutnie się nie zgadzam z radnym Czepkiem, że do tej pory tak bywało. Odwrotnie panie radny. Były terminy emisji obligacji, które nie miały związku z inwestycjami i co się stało? Była nadpłynność finansowa, tzn. że był termin wykupu i skarbnik poprzedni lokował to na koncie i tu na tej Sali mówił jakie są wpływy z oprocentowania środków na koncie. Ja powtarzam to co powiedziałem radnemu Mizerze, że to jest ściśle związane z realizacją zadań inwestycyjnych wynikających z WPI przypadających na te 2 lata. Tam jest napisane dokładnie ile wypada w roku 2009, 2010. A dokładny koszt wyniknie z przetargów. Ostateczne koszty wynikną, bo przetarg to jest jeden koszt a ostateczne rozliczenie to może być zupełnie co innego. Tak jak było np. z I etapem Trasy Średnicowej. To są tylko i wyłącznie na zadania z WPI.
 
Radny Przemysław Ślusarski
            Szanowni państwo, ja myślę, że część osób chyba nie bardzo rozumie jaka jest intencja tej uchwały. My nie pozwalamy prezydentowi wyemitować tych obligacji w całej kwocie, bo ma takie życzenie. Tak naprawdę dajemy mu prawo w zagrożeniu braku płynności na realizację określonych celów, na uzupełnienie tych środków. W WPI nie znalazłem pozycji finansowanie kampanii wyborczej więc zakładam, że nie będzie na to żadna transza wydana. Natomiast odpowiedzialność po emisji obligacji wydatkowania tych środków jest dość ściśle i prosto określona. Myślę, że wszyscy sobie zdają sprawę jak to wygląda. Natomiast chciałbym tu z jedną tezą, która się pojawiła polemizować. Teza była taka, że jak prezydent wskaże konkretny cel, wskaże źródła finansowania to każdy radny zagłosuje za wkładem własnym to wielokrotnie na tej sesji okazało się, że tak nie jest i radni głosowali przeciwko mimo, że niektóre rzeczy popierali. Więc ta teza została wielokrotnie obalona.
 
Radny Łukasz Mizera
            Po pierwsze to chciałbym uściślić i uzyskać jasną odpowiedź bo panowie tu mówią cały czas o wielkiej odpowiedzialności prezydenta a tak naprawdę ona ogranicza się do tego, że prezydent musiałby złamać podstawowe zasady czyli wydać te pieniądze na coś innego niż jest zawarte w WPI. Co do tego jesteśmy zgodni i nie ma sensu żeby na ten temat rozmawiać. Bardziej chodzi mi o to co z tymi potrzebami, czego te wydatki będą dotyczyły. Moje pytanie dotyczy jasno potwierdzenia tego, że zanim ktokolwiek będzie tu, mówię o odpowiedzialności pana prezydenta, żeby dokładnie sprecyzować czego ta odpowiedzialność ma dotyczyć ponieważ to co powiedziałem tego ta odpowiedzialność nie obejmuje. Teraz dwie sprawy w tej debacie poruszone również bo tu radni mają zwyczaj mają się odnosić do takich rzeczy więc ja również skorzystam bo uczę się od swoich starszych kolegów. Panie prezydencie i panie skarbniku, mnie naprawdę mało interesuje co dzieje się w Świeciu, niech im się dzieje jak najlepiej dla mnie to nie jest żaden racjonalny przykład co robi Świecie, że Grudziądz ma iść tym samym torem, uważam, że możemy szukać lepszych rozwiązań i wypracowywać lepsze schematy. I druga sprawa, mi osobiście znudziło się ciągłe wracanie do przeszłości. Ja nie wiem bo może ktoś ma problem z tym ale jest rok 2009, poprzednia kadencja skończyła się 3 lata temu i dziś pracujemy w tej kadencji samorządu i zajmujemy się tymi problemami a nie tym kto, jak i co finansował, co zamykał i co otwierał 4 lata temu. To nie ma związku z tematem naszej rozmowy. Moje stanowisko jest bardzo jasne i proste. Uważam, że w momencie pojawienia się potrzeb i dokładnej umiejętności zdefiniowania jakie to są potrzeby i w jakiej wysokości wówczas powinno zostać uruchomione finansowanie. Jakiekolwiek wolne środki z tych obligacji jakie zostaną lokowane w różnej wysokości w różnych inwestycjach mogą nie służyć tylko i wyłącznie celom miasta ale również celom wyborczym. To odnośnie tego czego nie znalazł pan w WPI, panie radny.
 
Prezydent Robert Malinowski
            Szanowni państwo radni, w jednej części tu się całkowicie z radnym Mizerą zgadzam. Te środki, jak powiedziałem wcześniej, mogą być tylko i wyłącznie na konkretne potrzeby, to nie jest tak, że to będzie uchwalone na niewiadomo na co. Te potrzeby wynikają z WPI, my będziemy państwa radnych w konkretnych sprawach ekstra prosili o zgodę na sfinansowanie jakiejś inwestycji. Mamy dokładnie zapisane w 2009, 2010, 2011, 2012, które inwestycje w jakich latach chcemy robić. To nie będzie tak, że nie wiadomo na co. Konkretne kwoty na konkretne zadania.
 
Radny Przemysław Ślusarski
            Ja trochę w nawiązaniu do tego co mówił pan skarbnik. Rzeczywiście taki kształt projektu uchwały to nie jest wymysł tylko władz naszego miasta. Takie uchwały podejmują różne miasta w Polsce. I to się nie odbywa na zasadzie uruchamiania po jednej transzy ale od razu podejmuje się dla emisji wielu transz. A żeby nie mówić o Świeciu powiem o Krakowie. Taka uchwała właśnie tam też była podjęta.
 
Prezydent Robert Malinowski
            Szanowni państwo, tu jest np. projekt uchwały z 7 września 2005 r. w sprawie emisji obligacji, państwo radni siedzący po mojej prawej stronie głosowali za taką uchwałą. To są standardowe procedury związane z dofinansowaniem inwestycji. Tak jak powiedział pan skarbnik związek banków polskich opracował procedury, większość samorządów z tego korzysta.
 
Radny Marek Czepek
            Chciałem w imieniu grupy radnych zgłosić wniosek o imienne głosowanie w sprawie obligacji komunalnych.
 
Radny Łukasz Mizera
            Paragraf 24 pkt 3 Regulaminu Rady nie precyzuje formy złożenia wniosku a jedynie wymaganą ilość osób. Więc rozumiem, że jeżeli ten wniosek poprze w tym momencie ustnie do protokołu wymagana 25% ilość osobowego składu Rady to wniosek uważany jest za formalnie dobry ponieważ nie ma ograniczenia ani rygoru pisemnej wersji tego wniosku.
 
Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka
            Zgadzam się, ja chciałem tylko zobaczyć jaka to jest grupa radnych bo chciałem mieć tą wiadomość czy to jest wymagana ¼ składu Rady. Mam raczej więc prawo zbadać takie elementy. No trudno jeżeli pan radny mówi, że grupa radnych. Grupa radnych dla mnie to jest już trzech. Może pani radca powie bo głosowanie będzie wymagało komisji skrutacyjnej, mogę prosić panią?
 
Radca prawny Justyna Pacek
            Podczas głosowania imiennego nie ma przeszkód prawnych aby powołano komisję skrutacyjną. To ułatwi poprawność głosowania imiennego.
 
Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka
            W związku z tym, że jest wymóg powołania komisji skrutacyjnej proszę o składanie kandydatur.
 
 
 
Radca prawny Justyna Pacek
            Powinien być przegłosowany wniosek wskazujący o potwierdzenie ustawowego składu Rady w wysokości ¼ ustawowego składu Rady. Czyli głosujemy najpierw nad wnioskiem.
 
Radny Łukasz Mizera
            Szanowni państwo, w mojej ocenie wniosek ten jest bardzo dobrym i wskazuje jasno kwestię odpowiedzialności za podejmowane przez siebie decyzje. Uważam, że nie jest to głosowanie tajne, jest ono jawne, żeby ktoś w przyszłości nie zapomniał w jaki sposób podejmował decyzję i nie ma się nad czym zastanawiać.
 
Radny Piotr Jezierski
            Ja nie mam wątpliwości, że radni podejmują uchwały z odpowiedzialnością więc nie wiem czy ta uwaga jest słuszna.
 
            W wyniku przeprowadzonego glosowania Rada Miejska większością głosów (za 8, przeciw 7, wstrzymało się 2) wyraziła zgodę na przeprowadzenie głosowania imiennego w tym punkcie.
 
            Do składu Komisji Skrutacyjnej zgłoszono następujące kandydatury:
1/ Jadwiga Konieczna – wyraziła zgodę na kandydowanie,
2/ Łukasz Mizera – wyraził zgodę na kandydowanie,
3/ Andrzej Witkowski – wyraził zgodę na kandydowanie.
 
            W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 11, przeciw 0, wstrzymało się 6) powołała Komisję Skrutacyjną w/wym składzie.
 
            Komisja przystąpiła do przeprowadzenia głosowania imiennego.
 
            Po przeprowadzeniu głosowania Komisja przystąpiła do sporządzenia protokołu.
 
            Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej.
 
/Protokół Komisji Skrutacyjnej stanowi załącznik Nr 6 do protokołu/
 
            Na podstawie protokołu Komisji Skrutacyjnej Przewodniczący Rady stwierdził, iż Rada Miejska większością głosów przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/36/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 7 do protokołu/.
 
Ad. 5
Uchwała w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji i tworzenie związanych z nimi nowych miejsc pracy na terenie gminy-miasto Grudziądz
 
            W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska jednogłośnie (17 za) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/37/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 8 do protokołu/.
 
Ad. 6
Uchwała w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji i tworzenie związanych z nimi nowych miejsc pracy na terenach specjalnej strefy ekonomicznej i Grudziądzkiego Parku Przemysłowego usytuowanych na terenie gminy-miasto Grudziądz
 
W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska jednogłośnie (17 za) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/38/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 9 do protokołu/.
 
Ad. 7
Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie nadania Statutu Centrum Pomocy Dziecku i Poradnictwa Rodzinnego w Grudziądzu
 
W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska jednogłośnie (17 za) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/39/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 10 do protokołu/.
 
Ad. 8
Uchwała w sprawie likwidacji całodobowej placówki opiekuńczo-wychowawczej Domu Rodzinnego w Grudziądzu przy ul. Śniadeckich 52/2
 
W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska jednogłośnie (17 za) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/40/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 11 do protokołu/.
 
Ad. 9
Uchwała w sprawie upoważnienia Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Grudziądzu do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej
 
W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska jednogłośnie (17 za) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/41/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 12 do protokołu/.
 
Ad. 10
Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolach prowadzonych przez gminę-miasto Grudziądz
Radny Łukasz Mizera
Panie przewodniczący, nie chciałbym kwestionować wysokości wynikających z
wyliczeń ale nie chcę się zgodzić w żaden sposób z tym co jest w uzasadnieniu tej uchwały. Nie wolno porównywać Grudziądza ani z Bydgoszczą ani z Toruniem choćby z tego względu, że wskaźniki średnich zarobków tam są zupełnie inne niż w Grudziądzu. Co do tego jak wygląda struktura zatrudnienia, z jakimi problemami borykają się młode małżeństwa czy rodziny posiadające potomstwo. Wszyscy wiemy i uważam, że ograniczenie wydatków z przedszkolem jest jednym z głównych elementów polityki prorodzinnej dającej odetchnąć zwłaszcza w czasach bezrobocia i kryzysu tym rodzinom i powinniśmy zrobić wszystko nawet jeśli będzie się to łączyło z dodatkowym obciążeniem dla budżetu miasta w tym żeby tą opiekę przedszkolną w jak największej ilości a przede wszystkim co do tej uchwały jak najniższych kosztach możliwych żeby ona została obniżona do tych możliwych i racjonalnych dla nas wartości jakie jesteśmy w stanie ponieść. A uważam, że w tym przypadku samorząd powinien dołożyć odrobinę więcej.
 
            W związku z tym, że nie było więcej dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska większością (15 za, 1 przeciw, 1 wstrzymał się) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/42/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 13 do protokołu/.
 
Ad. 11
Uchwała w sprawie nadania imienia IV Liceum Ogólnokształcącemu w Grudziądzu
 
W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska większością głosów (16 za, 1 wstrzymał się) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/43/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 14 do protokołu/.
 
Ad. 12
Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez gminę-miasto Grudziądz umowy o przystąpieniu i realizacji projektu „Dajmy szansę dzieciom”
 
W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska jednogłośnie (17 za) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/44/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 15 do protokołu/.
 
Ad. 13
Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez gminę-miasto Grudziądz umowy o przystąpieniu i realizacji projektu „Atrakcyjne kształcenie uczniów w grudziądzkich szkołach zawodowych drogą do sukcesu”
 
W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska jednogłośnie (16 za) przyjęła przedmiotową uchwałę. Radny Małecki opuścił salę posiedzeń.
 
/Uchwała Nr XLII/45/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 16 do protokołu/.
 
Ad. 14
Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez gminę-miasto Grudziądz umowy o przystąpieniu i realizacji projektu „Komunikacja kluczem do integracji”
 
W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska jednogłośnie (16 za) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/46/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 17 do protokołu/.
 
Ad. 15
Uchwała w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków
 
Radny Grzegorz Miedzianowski
            Panie Przewodniczący, wysoka Rado, w związku z brakiem tej informacji w uzasadnieniu pytanie moje jest takie. Ile wynosi całkowity koszt i ewentualne sfinansowanie z innych źródeł?
 
Konserwator zbytków Izabela Fijałkowska
            Całkowity koszt wynosi 217 tys. zł z czego Marszałek przyznał 50 tys. zł i wojewódzki konserwator 30 tys. zł.
 
W związku z tym, że nie było więcej dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska większością głosów (15 za, 1 przeciwny) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/47/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 18 do protokołu/.
 
Ad. 16
Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia „Wieloletniego Planu Inwestycyjnego (WPI) na lata 2009-2013”
 
W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska większością głosów (14 za, 1 przeciw, 1 wstrzymał się) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/48/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 19 do protokołu/.
 
Ad. 17
Uchwała w sprawie ustalenia cen i opłat za korzystanie z cmentarza komunalnego w Grudziądzu
 
Wiceprzewodniczący Henryk Szram
            Szanowni państwo, dyskutowaliśmy o tym na komisjach i ja osobiście będę głosował przeciwko tej uchwale dlatego, że ja wiem, że to jest pewnego rodzaju uregulowanie gdyż do tej pory takowego nie było. Ale mam obiekcje do 3 pozycji w cenniku opłat cmentarnych. Tj. opłata za wynajęcie kaplicy do 1 godz. w kwocie 80 zł, opłata za wjazd na teren cmentarza samochodem dostawczym w celu postawienia nagrobka 30 zł i opłata za zezwolenie nagrobka 50 zł. Nie wiem czy na cmentarzu przy ul. Cmentarnej jest takowa opłata za postawienie nagrobka? Nie orientuję się, dlatego pytam. Dla mnie bardzo kontrowersyjna jest ta opłata 80 zł za korzystanie kaplicy. Pytaliśmy na komisjach czy godzina i 15 min to już będzie liczone za 2 godz.? czy godzina i 30 min to będzie za 2 godz. liczone? Czy z 1,5 czy za 1 godz.? Dla mnie niejasne było sprecyzowanie, że tam gdzieś się żarówka pali i dlatego trzeba p[obierać tak wysoką opłatę za korzystanie. Sądziłem, że będzie jakaś autopoprawka do tego ale nie ma. Dlatego ja będę głosował przeciw.
 
W związku z tym, że nie było więcej dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska jednogłośnie (11 za, 3 przeciw, 2 wstrzymało się) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/49/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 20 do protokołu/.
 
Ad. 18
Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonej w Grudziądzu przy ul. Waryńskiego za obniżoną cenę 50%
 
W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska większością głosów (15 za, 1 przeciw) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/50/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 21 do protokołu/.
 
…….(koniec kasety 2-giej strony A)……….
 
Ad. 19
Uchwała w sprawie nadania nazwy skrzyżowaniu z ruchem okrężnym na terenie miasta Grudziądza (Rondo im. Eugeniusza Kwiatkowskiego)
 
Wiceprzewodniczący Henryk Szram
            Trzy kolejne uchwały to jest ten sam temat i ja chciałbym tylko zaapelować do osób jakie są w Komisji, która nadaje nazwy ulic ażeby pomyślały o tym, że w Grudziądzu żyli kiedyś ludzie zasłużeni dla naszego miasta. Ja chylę czoła przed tymi panami, którzy są wymienieni, bo są znane osoby i zasłużone dla Polski. Jakkolwiek nie wiem czy mają jakiś związek z miastem. Raczej przychylałbym się tu do lokalnego patriotyzmu. Myślę, że nie trzeba składać do szanownej Komisji specjalnych wniosków ażeby występować o nadanie nazwy ulicy czy ronda. Myślę, że komisja powinna sama bardziej patriotycznie podejść do tematu.
 
Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka
            Z uwagi na to, że na Sali jest obecnych tylko dwóch członków Komisji ds. nazewnictwa, ja i pan Ryszard, mogę powiedzieć jedno, że mieszkańcy Grudziądza, bo to są różne organizacje skupiające mieszkańców Grudziądza, składają wnioski jak tu jest obecnie przy nazwaniu ronda im. Kwiatkowskiego, jeżeli będą wpływały do Komisji wnioski o uhonorowanie innych obywateli zasłużonych dla miasta Grudziądza na pewno Komisja to będzie rozpatrywała. Składa się wnioski , to jest podstawowa sprawa, a więc jeżeli takie wnioski będą wpływały na pewno będziemy je rozpatrywać jeżeli tylko będą miejsca gdzie możemy uhonorować tych zasłużonych dla miasta. Na pewno Komisja będzie to rozpatrywać i do szanownej Rady występować.
 
W związku z tym, że nie było więcej dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska większością głosów (13 za, 3 wstrzymało się) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/51/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 22 do protokołu/.
 
Ad. 20
Uchwała w sprawie nadania nazwy skrzyżowaniu z ruchem okrężnym na terenie
miasta Grudziądza (rondo im. Władysława Grabskiego)
 
W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska większością głosów (13 za, 3 wstrzymało się) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/52/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 23 do protokołu/.
 
Ad. 21
            Uchwała w sprawie nadania nazwy skrzyżowaniu z ruchem okrężnym na terenie
miasta Grudziądza (rondo im. Stanisława Maczka)
 
W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska większością głosów (13 za, 3 wstrzymało się) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/53/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 24 do protokołu/.
 
Ad. 22
            Uchwała w sprawie nadania nazwy ulicy na terenie miasta Grudziądza
 
W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska jednogłośnie (16 za) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/54/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 25 do protokołu/.
 
 
Ad. 23
Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie uprawnień do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami komunikacji miejskiej w Grudziądzu
 
W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania, w wyniku którego Rada Miejska większością głosów (14 za, 2 wstrzymało się) przyjęła przedmiotową uchwałę.
 
/Uchwała Nr XLII/54/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 26 do protokołu/.
 
Ad. 24
            Interpelacje
 
Odpowiedź na interpelację otrzymał radny Andrzej Małecki. Ponieważ radny były już nieobecny Przewodniczący Rady na kolejnej sesji zapyta radnego czy jest z odpowiedzi zadowolony.
 
Radny Marek Czepek
            Proszę państwa mam dwie interpelacje:
Pierwsza – dotyczy ścieżek rowerowych w Grudziądzu. Jadąc rowerem po Grudziądzu stwierdziłem wiele utrudnień i niedociągnięć w ich przebiegu i oznakowaniu. Rowerzysta w Grudziądzu nie jest traktowany dobrze oraz nie proponuje się bezpiecznego przejazdu na przygotowanych ścieżkach, przykładową przeszkodą są barierki z łańcuchami u zbiegu ul. Groblowej i Al. 23 Stycznia. Występują też braki oznakowania poziomego odmalowany rowerek w kolorze białym w odstępie np. 20 m. w miejscach newralgicznych w odstępach 5 m. jak to jest w innych miastach. Ktoś nie dba o to co kiedyś ktoś namalował na ścieżce rowerowej nie są odnawiane. Dlatego moja prośba żeby popatrzeć jak jest w innych miastach i zrobić to samo. Występuje też brak rozgraniczenia poziomego na traktach, które pełnią rolę ścieżki rowerowej i chodnika.
Druga sprawa – otwartość naszego miasta na turystów. Sezon turystyczny w pełni a my w Grudziądzu zapomnieliśmy by być dla turystów przyjaznymi. Są folderki, przewodniki, jest trochę informacji w Internecie ale brak jest tzw. prowadzenia turysty. Co ja przez to rozumiem? Brak prowadzenia turysty na parkingi, do ciekawych obiektów, brak prowadzenia do informacji turystycznej czy do biura przewodników. My Grudziądzanie wiemy jak dojść np. do bramy wodnej, do Rynku czy kościoła Św. Mikołaja ale musimy zrobić wszystko by ułatwić to turystom, którzy zawitają do naszego miasta. Służą do tego tablice wskazujące zabytki, ciekawe miejsca i określające kierunek i długość drogi do celu. Można to zastosować w naszym mieście.
 
Ad. 25
Zapytania i wolne głosy
            Na zapytania złożone na poprzedniej sesji odpowiedzi otrzymali radni: Marek Czepek, Michał Czepek, Arkadiusz Goszka, Witold Kraśniewski, Małgorzata Malinowska-Mizera, Łukasz Mizera, Grzegorz Miedzianowski, Tomasz Smolarek, Ryszard Szczepański, Przemysław Ślusarski, Andrzej Wiśniewski.
 
/Odpowiedzi na zapytania radnych stanowią załączniki od nr 27 do nr 57 do protokołu/.
 
Radny Łukasz Mizera
            Nie bardzo jest się do czego ustosunkowywać, ponieważ na ostatniej sesji rozmawialiśmy z Panem Prezydentem na temat dostępu do informacji publicznej i w odpowiedzi na złożone zapytanie dostałem od Pana Prezydenta odpowiedź mniej więcej następującej treści, że Pan Prezydent ma opinię prawną, ale do swojego użytku i do użytku urzędników i chociaż ma, to nie pokaże. Ja nie bardzo wiem, do czego mam się w tym momencie odnosić, po prostu jeżeli kolejnym razem w niedługiej przyszłości będę potrzebował dostępu do informacji, to nie omieszkam skorzystać z ustawy, a tajna opinia prawna Pana Prezydenta myślę, że zostanie u niego w szufladzie.
 
Radny Grzegorz Miedzianowski
Co było przyczyna postawienia znaku postoju na ul. Laskowickiej „zakaz zatrzymywania się i postoju”, to stało się dzisiaj. Mieszkańcy nie mają gdzie zaparkować swoich samochodów, zwracali się już kilkakrotnie do Spółdzielni Mieszkaniowej i do Prezydenta o usytuowanie tam jakiegokolwiek parkingu. Prosiłbym o jak najszybszą odpowiedź, co było przyczyna i rozważenie możliwości, czy te znaki mogą być usunięte do czasu zrobienia tam parkingu z prawdziwego zdarzenia.
 
Radny Przemysław Ślusarski
            Mam prośbę do Pana Prezydenta o poinformowanie mnie, jakie zostały już podjęte działania mające na celu uprzątnięcie terenu po byłych zakładach mięsnych i ewentualnie, jakie kroki będą podjęte, bo dotychczasowe okazują się nie skuteczne. Myślę, że   wszystkim nam zależy na tym, żeby to nie była anty wizytówka naszego miasta, spora grupa osób przejeżdżająca przez miasto ogląda ten teren i jest pewnie zdziwiona, co takie gruzowisko robi w centrum miasta.
            Druga sprawa. Na prośbę młodych mieszkańców naszego miasta, chciałbym uzyskać informację, czy, bo podobno takie kroki zostały podjęte w celu stworzenia skate parku w Grudziądzu, jeżeli zostały podjęte, to ewentualnie gdzie i w jakim miejscu miał być usytuowany i kiedy ma być zrobiony, jeżeli nie, to prosiłbym o rozważenie zorganizowania takiej formy rozrywki dla mieszkańców miasta. Myślę, że np. na Strzemięcinie, gdzie jest    Osada Grud, jest to dobre miejsce, żeby to zrobić, a jest spore zainteresowanie ze strony młodzieży.
            Kolejna sprawa. Dwie sesje wcześniej zapytałem o możliwość przekazania dodatkowych środków w ramach konkursu, które miasto organizuje dla różnych organizacji, które szkolą osoby bezrobotne, czy chcące podjąć działalność gospodarczą. W bieżącym roku taki konkurs był przeprowadzony i w jego ramach 30 tys. złotych zostało rozdysponowane, ponieważ uważam, że sytuacja gospodarcza, którą obecnie mamy powoduje, że powinno tych środków być znacznie więcej, żeby te osoby, które tracą pracę, czy które do tej pory jej nie znalazły mogły takie przeszkolenie przejść i ewentualnie mieć większe szanse na rynku pracy.
            Ostatnia sprawa. Na początku sesji Pan Prezydent wspominał o remoncie ul. Kwidzyńskiej, sporo osób które jedzie w kierunku Kwidzyna próbuje przedostać się ul. 18 Pułku Ułanów Pomorskich, żeby ominąć ten remont, ja już kiedyś wspominałem o tym, na wysokości cmentarza żołnierzy radzieckich część ulicy jest po prostu przysypana ziemią, która przy deszczach spływa na ulicę, w niektórych miejscach jest to nawet 20 – 25% jezdni zajęte przez taki piasek nasypowy. Prosiłbym o usunięcie tego, stwarza to zagrożenie, tam jeździ autobus i czasami jest problem, żeby się mogły pojazdy wyminąć.
 
Radny Wiesław Poliński
            Mieszkam na Strzemięcinie i dziękujemy bardzo za piękne rondo, ale w związku z tym rondem są głosy mieszkańców, żeby rozważyć możliwość zainstalowania świateł tzw. pobudzanych, takie jak są przy ul. Korczaka, tam ustawiono takie światła przy okazji budowy pawilonu TESCO, jest sporo groźnych sytuacji, jeśli chodzi o małe dzieci przechodzące do szkoły w okolicach godz. 8:00, a okolicach tzw. „kozy” przydałby   się taki słupek, to by trwało tylko godzinę, bo dzieci chodzą najczęściej na 8:00 rano, a na pewno poprawiłoby bezpieczeństwo przechodzących.
 
Radny Marek Czepek
            Ja w tej samej sprawie. Zwrócili się do mnie mieszkańcy ul. Kalinkowej, w związku z tym pytanie, czy ul. Kalinkowa jest ulicą osiedlową, czy miejską, gdzieś wyczytałem, że ulice osiedlowe   obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/h.  Tam jest jakaś niekonsekwencja, jadąc ul. Nowokalinkową w stronę Strzemięcina jest znak ograniczający prędkość 40 km/h, nie wiadomo z jakiego powodu, bo chyba tam nie ma zagrożeń. Natomiast wjeżdżając w ul. Kalinkową można jechać 50 km/h, a tam są cztery przejścia dla pieszych, jest to ulica, która rozdziela osiedle na dwie części i boją się rodzice wypuszczać dzieci do szkoły.
 
Wiceprzewodniczący Rady Henryk Szram
            Chciałbym się również odnieść do moich poprzedników, ja bym proponował, ażeby pod każdym takim znakiem, jeżeli jest 40 km/h, ażeby tylko wywiesić tabliczkę „dotyczy całego osiedla”. Uważam, że przed wjazdem na każde osiedle powinien być znak ograniczający prędkość nawet do 30 km/h , jak to mamy np. w państwach zachodnich i niech jest ten napis, że „dotyczy całego osiedla”.
 
Wiceprezydent Marek Sikora
            Postaram się odpowiedzieć na państwa radnych pytania, na te, na które nie udzielę odpowiedzi, to udzielimy oczywiście odpowiedzi pisemnej, chyba że któryś z państwa radnych będzie sobie życzył dodatkowo odpowiedzi pisemnej.
            W kwestiach znaków drogowych, czyli o to, o co pytał Pan Miedzianowski, jak i też Pan Czepek, Pan Szram, to na Sali jest Pani Dyrektor ZDM, bardzo bym prosił o skierowanie tych propozycji radnych na komisję organizacji ruchu do zaopiniowania.
            Jeżeli chodzi o ul. Śniadeckich, to rozumiem, że Panu Polińskiemu chodziło o fragment Śniadeckich przy „kozie”, to ta ulica będzie przebudowywana i jest to propozycja, którą rozważymy, tam na pewno w projekcie jest przewidziane przejście, dobrze ze Pan radny na tym etapie zgłasza tego typu wniosek, dopóki jeszcze inwestycja się nie rozpoczęła, więc rozważymy tego typu możliwość.
            Jeżeli chodzi o pytanie Pana radnego Ślusarskiego, jakie działania podjęto w celu uprzątnięcia terenu po zakładach mięsnych. My jako Urząd Miejski możemy tylko i wyłącznie monitować dwie instytucje, pierwszą jest to Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, który nie jest podległy Prezydentowi i to on jako jedyny może nakładać   kary, grzywny i zmuszać właściciela danej nieruchomości do uprzątnięcia swojego terenu, tylko i wyłącznie w przypadku, gdy oczywiście zagraża to zdrowiu lub życiu mieszkańców. Z tego, co się orientuję, to Pan Ptaszyński kilkakrotnie próbował dostać się na ten teren, kilkakrotnie administracyjnie wzywał właścicieli nieruchomości do przyjazdu, dwie próby nie udały się, ponieważ nikt nie przyjechał. Drugą czynnością, to są działania Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który może jakby nakładać na właściciela prawne postanowienia związane z ochrona zabytków, ponieważ część tych budynków podlega opiece konserwatora. To tak naprawdę wszystko, co możemy. My możemy tylko apelować i wysyłać pisma, to są całe nasze działania.                                                                         
Jeżeli chodzi o skate park, to kroki zostały podjęte, bodajże dwa tygodnie temu spotkałem się z młodymi mieszkańcami osiedla Rządz, jak i tez z mieszkańcami tego osiedla i Panem Kierownikiem Burkiewiczem, dotyczyło to skate parku na nowym Rządzu, ponieważ on przeszkadzał tam mieszkańcom, to wspólnie wypracowaliśmy koncepcję, żeby istniejący skate park przenieść na plac, który się znajduje przy kierownictwie Spółdzielni Mieszkaniowej na osiedlu Rządz, tam taki plac jest. Zarząd Dróg Miejskich w ramach możliwości pomoże ten plac uporządkować, jakby go wyprofilować, bo tam jest po prostu dużo dziur. Natomiast przyjęliśmy z panem Prezydentem wniosek do projektu budżetu na przyszły rok, aby skate park ulokować właśnie pomiędzy osiedlami Rzadz i Strzemięcin, mniej więcej przed targowiskiem na Rządzu, aby on był pomiędzy tymi trzema osiedlami, a drugiej strony, gdyż trochę hałasu robią, to żeby to było daleko od mieszkańców, żeby ich to nie irytowało.
Dodatkowe środki dla osób prowadzących działalność gospodarczą, tzn. na szkolenia, to myślę, że to zostało to zanotowane przez Panią Naczelnik i zostanie udzielona odpowiedź na piśmie.
W przypadku remontu ul. Kwidzyńskiej, dziękuję za cenną uwagę, Pani Dyrektor ZDM zanotowała i powinno to być uprzątnięte.
 
Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka
            Pierwsze moje pytanie dotyczy losów petycji złożonej przez mieszkańców osiedla Owczarki, chodziło tu o wprowadzenie dozwolonej prędkości do 70 km w ciągu ul. Paderewskiego na odcinku ul. Kwidzyńskiej. Wiem, ze komisja to negatywnie zaopiniowała, zapoznałem się z treścią pisma, ale z tego, co wiem mieszkańcy złożyli odwołanie od tej decyzji, chciałbym znać dalsze losy tej sprawy, czy odwołanie jest rozpatrzone, jaka jest decyzja w tym zakresie.
            Drugie pytanie jest związane z dzisiejszą sesją. Bardzo dużo emocji wywołała dzisiaj autopoprawka o wprowadzeniu 500 tys. złotych jako zadanie na remont., modernizację grudziądzkich solanek. Chciałbym wiedzieć, panie Prezydencie, ile w ogóle miasto od chwili powstania solanek zainwestowało w nie. Chciałbym mieć takie porównanie, czy kwota tych 500 tys. przy zagrożeniu, ze mogliśmy zamknąć solanki była adekwatna do zaangażowanych środków, a więc  jakie to były koszty powstawania tych solanek.
            Ponadto mam dla państwa kilka komunikatów. Chciałbym odczytać państwu pismo jakie skierowała do mnie radna Milinkiewicz w dniu 17 czerwca: ”uprzejmie informuję, że z dniem 30 czerwca rezygnuję z przynależności do klubu radnych Platformy Obywatelskiej. Informuję również, że w wyżej wym. terminie mandat radnej będę pełniła jako radna niezależna.”
            Jest to już ostatnia sesja przed wakacjami, tradycyjnie dyżury są zawieszone ale bardzo bym prosił z uwagi na to, że mieszkańcy mogą mieć sprawy do państwa, żeby zostawić namiary, żeby każdy w okresie wakacyjnym miał dostęp do radnego, do przewodniczącego komisji. Ja wiem, że same dyżury w takim okresie, że nikt się u państwa nie zjawi ale bywają sytuacje wyjątkowe i o to bym bardzo prosił.
Także do przewodniczących komisji, jeśli są jakieś sprawy do dokończenia przed sezonem wakacyjnym, prosiłby o dokończenie tych spraw, żeby państwo nie przekładali na wrzesień.
 
Ad. 26
            Zakończenie obrad
 
            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka zamknął obrady wypowiadając: „zamykam obrady XLII sesji Rady Miejskiej, życzę państwu miłego wypoczynku”.
 
 
Przewodniczący Rady Miejskiej
 
Arkadiusz Goszka
 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Stellmacher 02-10-2009 13:46
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 02-10-2009
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Stellmacher 02-10-2009 13:46