Zarządzenie Nr 713/24
Prezydenta Grudziądza
z dnia 2 grudnia 2024 r.
w sprawie określenia procedury postępowania w związku z przeprowadzanymi konsultacjami z mieszkańcami Grudziądza
Na podstawie art. 30 ust. 1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, 1572) zarządzam, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Określam procedurę postępowania w związku z przeprowadzanymi konsultacjami
z mieszkańcami Grudziądza.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
- aplikacji mMieszkaniec – należy przez to rozumieć aplikację mobilną umożliwiającą udział w konsultacjach społecznych;
- komórce merytorycznej – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Urzędu Miejskiego w Grudziądzu oraz jednostkę organizacyjną gminy-miasto Grudziądz, właściwą merytorycznie ze względu na przedmiot konsultacji;
- opiniach – należy przez to rozumieć opinie, uwagi, sugestie, wnioski i propozycje zgłoszone w ramach konsultacji;
- platformie konsultacji społecznych – należy przez to rozumieć elektroniczną przestrzeń
do komunikacji i wyrażania opinii dostępną na stronie internetowej https://grudziadz.konsultacjejst.pl;
- Prezydencie – należy przez to rozumieć Prezydenta Grudziądza, jako organ wykonawczy gminy-miasta Grudziądza lub działającego z jego upoważnienia Wiceprezydenta Grudziądza;
- uchwale – należy przez to rozumieć Uchwałę Nr XLIII/376/21 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Grudziądza (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2021 r. poz. 2363), zmienioną Uchwałą Nr XI/71/24 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 30 października 2024 r. zmieniającą uchwałę w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Grudziądza (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2024 r. poz. 6111);
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Grudziądzu;
- wniosku – należy przez to rozumieć wniosek o przeprowadzenie konsultacji społecznych, o którym mowa w § 11 ust. 1 uchwały, złożony do Prezydenta Grudziądza;
- Wydziale Promocji i Współpracy z Mieszkańcami – należy przez to rozumieć Wydział Promocji i Współpracy z Mieszkańcami Urzędu Miejskiego w Grudziądzu odpowiedzialny za koordynację konsultacji z mieszkańcami.
§ 3. Konsultacje z mieszkańcami są prowadzone zgodnie z Uchwałą Nr XLIII/376/21 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Grudziądza (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2021 r. poz. 2363), zmienioną Uchwałą Nr XI/71/24 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 30 października 2024 r. zmieniającą uchwałę w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Grudziądza (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2024 r. poz. 6111) z uwzględnieniem przepisów szczególnych.
Rozdział 2
Koordynacja konsultacji
§ 4. 1. Działania związane z przeprowadzaniem konsultacji z mieszkańcami koordynuje Wydział Promocji i Współpracy z Mieszkańcami.
2. Do zadań Wydziału Promocji i Współpracy z Mieszkańcami należy w szczególności:
- współpraca z komórkami organizacyjnymi w zakresie procesu prowadzenia konsultacji;
- prowadzenie rejestru wniosków o przeprowadzenie konsultacji;
- nadzór nad aktualnością przepisów wewnętrznych dotyczących konsultacji;
- prowadzenie na stronie internetowej Urzędu zakładki dotyczącej konsultacji społecznych;
- administrowanie platformą konsultacji społecznych.
§ 5. Dyrektorzy komórek merytorycznych, którzy w zakresie swoich właściwości prowadzą lub zamierzają prowadzić konsultacje wyznaczają osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie konsultacji.
§ 6. Do zadań osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie konsultacji należy w szczególności:
- koordynacja działań komórki w zakresie przygotowywania i prowadzenia konsultacji;
- współpraca z Wydziałem Promocji i Współpracy z Mieszkańcami w zakresie procesu prowadzenia konsultacji;
- przygotowywanie projektów zarządzeń lub ogłoszeń o konsultacjach;
- planowanie i prowadzenie akcji informacyjnych poprzedzających konsultacje;
- prowadzenie konsultacji;
- przygotowywanie projektów raportów z konsultacji;
- obsługa platformy do konsultacji społecznych w zakresie prowadzonych konsultacji;
- obsługa zakładki dotyczącej konsultacji społecznych na stronie internetowej Urzędu Miejskiego;
- współpraca z grafikiem komputerowym w celu opracowywania projektów graficznych materiałów informacyjnych dotyczących konsultacji;
- przetwarzanie i przechowywanie danych osobowych osób uczestniczących w prowadzonych konsultacjach.
Rozdział 3
Wnioski o przeprowadzenie konsultacji
§ 7. 1. Prezydent przekazuje wniosek o przeprowadzenie konsultacji do komórki merytorycznej właściwej ze względu na przedmiot konsultacji oraz kopię wniosku
do Wydziału Promocji i Współpracy z Mieszkańcami.
- Komórka merytoryczna sprawdza wniosek pod względem formalnym w terminie
14 dni od daty jego złożenia.
- W przypadku, gdy wniosek zawiera braki lub błędy formalne, komórka merytoryczna wzywa w formie pisemnej lub elektronicznej wnioskodawcę wyznaczając 7-dniowy termin na usunięcia braków lub błędów od daty otrzymania wezwania.
- W przypadku, gdy wnioskodawca w wyznaczonym terminie nie usunie braków
lub błędów występujących we wniosku, komórka merytoryczna pozostawia wniosek
bez rozpatrzenia, informując o tym wnioskodawcę w formie pisemnej.
§ 8. 1. Dyrektor komórki merytorycznej w uzgodnieniu z Dyrektorem Wydziału Promocji i Współpracy z Mieszkańcami przedstawia Prezydentowi opinię dotyczącą sposobu rozpatrzenia wniosku, w szczególności uwzględniając:
-
- wagę (istotność) przedmiotu konsultacji dla społeczności lokalnej;
- koszty przeprowadzenia konsultacji;
- zasadność proponowanej formy konsultacji.
- Komórka merytoryczna przygotowuje projekt odpowiedzi Prezydenta w sprawie rozpatrzenia wniosku, a po podpisaniu przekazuje kopię odpowiedzi do Wydziału Promocji
i Współpracy z Mieszkańcami.
- Wydział Promocji i Współpracy z Mieszkańcami wpisuje wniosek oraz sposób jego rozpatrzenia do rejestru wniosków o przeprowadzenie konsultacji.
Rozdział 4
Przygotowanie i prowadzenie konsultacji
§ 9. 1. Dyrektor komórki merytorycznej przygotowuje projekt zarządzenia lub ogłoszenia Prezydenta w sprawie przeprowadzenia konsultacji.
2. Osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie konsultacji informuje Wydział Promocji i Współpracy z Mieszkańcami o zamiarze przeprowadzenia konsultacji, przesyłając w formie elektronicznej na adres e-mail konsultacje@um.grudziadz.pl przed rozpoczęciem akcji informacyjnej:
informacje niezbędne do opracowania materiałów informacyjnych, które powinny zawierać co najmniej: przedmiot i cel (hasło przewodnie) konsultacji, termin konsultacji, krótką charakterystykę konsultacji (max. 1 strona).
§ 10. 1. Osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie konsultacji prowadzi akcję informacyjną mającą na celu dotarcie do jak najszerszego kręgu adresatów konsultacji, wykorzystując możliwe kanały informacyjne.
- Osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie konsultacji na bieżąco monitoruje przebieg konsultacji, w razie potrzeby rozszerzając lub zmieniając prowadzenie akcji informacyjnej o nowe kanały.
§ 11. 1. Osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie konsultacji prowadzi konsultacje w formach i terminie określonych w zarządzeniu lub ogłoszeniu, o którym mowa w § 9 ust. 1.
- Obsługę organizacyjno-administracyjną spotkań, warsztatów i dyżurów konsultacyjnych zapewnia komórka merytoryczna.
- Osoba odpowiedzialna za prowadzenie konsultacji dokumentuje przebieg konsultacji w formie pisemnej (protokoły, notatki służbowe, itp.).
§ 12. 1. Po zakończeniu konsultacji osoba odpowiedzialna za jej przeprowadzenie sporządza projekt raportu z przeprowadzonych konsultacji, który zawiera informacje o:
- komórce merytorycznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie konsultacji;
- przeprowadzonej akcji informacyjnej;
- przebiegu konsultacji, w tym o terminie i formach konsultacji;
- zebranych opiniach;
oraz propozycję sposobu ustosunkowania się do zebranych opinii wraz z uzasadnieniem
w przypadku opinii odrzuconych.
- Dyrektor komórki merytorycznej przedkłada projekt raportu do akceptacji Prezydentowi.
- Po akceptacji Prezydenta osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie konsultacji zamieszcza raport w miejscach wskazanych w § 20 ust. 2 uchwały na okres co najmniej 30 dni.
Rozdział 5
Postanowienia końcowe
§ 13. Wykonanie Zarządzenia powierzam Dyrektorom Wydziałów, Kierownikom Biur, samodzielnym stanowiskom Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, Komendantowi Straży Miejskiej oraz Kierownikom jednostek organizacyjnych gminy – miasto Grudziądz.
§ 14. Nadzór na wykonaniem Zarządzenia powierzam Dyrektorowi Wydziału Promocji i Współpracy z Mieszkańcami Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.
§ 15. Traci moc Zarządzenie Nr 253/21 Prezydenta Grudziądza z dnia 28 maja 2021 r. w sprawie określenia procedury postępowania w związku z przeprowadzanymi konsultacjami
z mieszkańcami Grudziądza.
§ 16. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.