Zgodnie z Ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411), zwaną dalej „Ustawą” Urząd Miejski w Grudziądzu zobowiązany jest zapewnić dostępność obiektów, usług i informacji osobom ze szczególnymi potrzebami. Szczególne potrzeby osób mogą wynikać ze stanu zdrowia, niepełnosprawności, wieku, trwałych albo czasowych dysfunkcji, ograniczeń mobilności, percepcji czy możliwości poznawczych. Dostępność obejmuje obszary: architektoniczny, cyfrowy i informacyjno-komunikacyjny.
Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy w Urzędzie powołany został Koordynator do spraw dostępności. Jednym z jego zadań jest przygotowanie i koordynacja wdrażania planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Punkt obsługi mieszkańców znajduje się także w Centrum Handlowym Alfa przy ul. Chełmińskiej 4. Budynek umożliwia swobodne poruszanie się osobom ze szczególnymi potrzebami, ponadto punkt obsługi zlokalizowany został w pobliżu wejścia do obiektu.
W Urzędzie Miejskim w Grudziądzu w 2020 r. odbył się audyt dostępności architektonicznej wykonany przez firmę zewnętrzną. Audyt dotyczył obiektów przy ul. Ratuszowej 1 i ul. Mickiewicza 28/30. W pierwszym kwartale 2021 r. we własnym zakresie przeprowadzony został audyt architektoniczny pozostałych budynków, w których działalność prowadzi Urząd Miejski w Grudziądzu. Ponadto w 2022 roku w ramach projektu realizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych pn. „Ośrodki Wsparcia Architektury Dostępnej (OWDA)” przeprowadzony został dodatkowy audyt budynku przy ul. Mickiewicza 28/30 oraz weryfikacji poddany został projekt budynku Spichlerza 57, ponadto przeprowadzona została wizyta audytowa w wyremontowanej części C budynku przy ul. Ratuszowej 1.
Dostępność stron internetowych jest regularnie analizowana w zakresie zgodności z wymogami ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych. Wiele stron powstało przed wejściem w życie przepisów ustawy i ich dostosowanie wymagałoby znacznych nakładów finansowych.
W zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej Urząd umożliwia komunikację za pomocą środków wspierających (telefon, SMS, e-mail, komunikatory internetowe) oraz zapewnia usługę tłumacza języka migowego. Tłumacz dostępny jest na miejscu w Urzędzie lub poprzez komunikator internetowy. Ponadto w budynkach przy ul. Ratuszowej i Mickiewicza zamontowane zostały urządzenia wspomagające słyszenie – pętle indukcyjne stanowiskowe.
Zarządzeniem Prezydenta Grudziądza nr 41/22 z dnia 14 stycznia 2022 r. została wprowadzona procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu. Celem wprowadzenia procedury jest stworzenie Urzędu przyjaznym i dostępnym dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz traktowanie osób ze szczególnymi potrzebami w sposób zapewniający im poczucie bezpieczeństwa i komfortu.
Zidentyfikowane potrzeby w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej stanowiły podstawę do opracowania planu działania w zakresie poprawy zapewnienia dostępności z uwzględnieniem możliwości finansowych, w szczególności pozyskania środków zewnętrznych i organizacyjnych Urzędu. Ponadto w planie ujęte zostały inne działania, które mają służyć usprawnieniu funkcjonowania Urzędu.
Zadanie |
Sposób realizacji |
Termin |
Uwagi dotyczące realizacji |
|
|||
Uwzględnianie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami w planowanej i prowadzonej działalności Urzędu |
Zapisy w zawieranych umowach, spotkania konsultacyjne |
W całym okresie |
Realizacja przez wszystkie komórki Urzędu we współpracy z Koordynatorem |
Zwiększanie świadomości pracowników Urzędu w zakresie dostępności |
Szkolenia do pracowników odbywających służbę przygotowawczą w zakresie podstawowych informacji dotyczących zapewniania dostępności |
W całym okresie |
Realizacja przez Koordynatora |
Szkolenia i spotkania informacyjne dla pracowników w zakresie zapewniania dostępności |
Realizacja m.in. poprzez udział w szkoleniach i spotkaniach organizowanych przez Ministerstwo Cyfryzacji |
||
Zwiększanie wiedzy i umiejętności pracowników Urzędu z zakresu ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami |
Szkolenie z obsługi sprzętu do ewakuacji |
II – IV 2025 |
Szkolenie przeprowadzone przez firmę zewnętrzną |
Przegląd zastosowanych udogodnień dla osób ze szczególnymi potrzebami |
Sprawdzenie stanu urządzeń, weryfikacja treści tablic i tabliczek informacyjnych |
II kwartał 2025 |
Realizacja przez Koordynatora we współpracy z Pełnomocnikiem Prezydenta ds. Osób Niepełnosprawnych |
|
|||
Informowanie o dostępności usług świadczonych przez Urząd |
Regularna aktualizacja informacji o stanie zapewniania dostępności na stronie bip.grudziadz.pl |
W całym okresie |
Realizacja przez Koordynatora we współpracy z wszystkim komórkami Urzędu |
Bieżące rozpatrywanie informacji i wniosków o zapewnienie dostępności |
Zapewnienie dostępu do obiektów i pomieszczeń w sposób wskazany we wniosku |
W całym okresie |
Realizacja przez wszystkie komórki Urzędu |
Bieżące rozpatrywanie żądań o zapewnienie dostępności |
Zapewnienie dostępu do informacji zamieszczonych na stronach internetowych Urzędu w formie wskazanej we wniosku o zapewnienie dostępności |
W całym okresie |
Realizacja przez wszystkie komórki Urzędu |
Ułatwienie w obsłudze osób ze szczególnymi potrzebami |
Realizacja procedury obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami |
W całym okresie |
Realizacja przez wszystkich pracowników Urzędu |
Ułatwienie procedury informowania i wnioskowania o zapewnienie dostępności |
Opracowanie wzorów zgłoszenia i wniosku |
III kwartał 2025 |
Zespół ds. dostępności |
|
|||
Montaż oznaczeń ostrzegawczych schodów oraz wejść do budynków |
Oznaczenia za pomocą taśm w kontrastowych kolorach |
II kwartał 2025 |
ORA |
Wdrożenie procedur ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami we wszystkich budynkach Urzędu |
Wprowadzenie zasad ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami do instrukcji bezpieczeństwa pozarowego |
Zgodnie z terminami aktualizacji instrukcji |
BHP, ORA |
Zapewnienie komunikacji pionowej w budynku przy ul. Mickiewicza 28/30 |
Montaż podnośnika pionowego |
III – IV kwartał 2025 |
Zadanie do realizacji w 2025 r. przypadku otrzymania środków w ramach programu „Dostępna przestrzeń publiczna” |
Zapewnienie toalet przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością w budynku przy |
Przystosowanie pomieszczeń toalet i adaptacja pomieszczenia na toaletę dostępną |
III – IV kwartał 2025 |
Zadanie do realizacji w 2025 r. przypadku otrzymania środków w ramach programu „Dostępna przestrzeń publiczna” |
Zapewnienie dostępu do pomieszczeń Urzędu |
Systematyczna likwidacja lub dostosowanie parametrów progów w drzwiach do zaleceń standardów dostępności |
W całym okresie |
ORA |
|
|||
Zwiększanie dostępności formularzy |
Opracowanie formularzy wniosków w formie dostępnej cyfrowo |
Od II kwartału 2025 |
Realizacja przez Koordynatora we współpracy z wszystkim komórkami Urzędu |
|
|||
Weryfikacja i dostosowywanie treści zamieszczanych na stronach internetowych |
Monitorowanie informacji zamieszczanych na stronach internetowych |
W całym okresie |
Realizacja przez Koordynatora we współpracy z wszystkim redaktorami miejskich stron internetowych |
Aktualizacja deklaracji dostępności stron internetowych |
Sporządzenie deklaracji dostępności dla stron internetowych zgodnie z nowymi wymaganiami |
|
Zadanie realizowane przez wszystkich administratorów miejskich stron internetowych |
|
|||
Zwiększanie świadomości dotyczącej konieczności zapewniania dostępności |
Wymiana informacji dotyczących stanu zapewniania dostępności, potrzeb w tym zakresie oraz możliwych do wdrożenia rozwiązań |
W całym okresie |
Realizacja przez Koordynatora i zespół ds. zapewnienia dostępności |
Opracowała
Beata Dąbrowska
Koordynator do spraw dostępności
Akceptacja
Róża Lewandowska
Wiceprezydent Grudziądza
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Beata Dąbrowska | 07-03-2025 08:24 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Beata Dąbrowska | 28-02-2025 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 07-03-2025 08:24 |