herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

Plan działania Urzędu Miejskiego w Grudziądzu w zakresie poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na 2025 rok

Plan działania Urzędu Miejskiego w Grudziądzu w zakresie poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na 2025 rok

  1. Podstawa prawna

Zgodnie z Ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1411), zwaną dalej „Ustawą”  Urząd Miejski w Grudziądzu zobowiązany jest zapewnić dostępność obiektów,  usług i informacji osobom ze szczególnymi potrzebami. Szczególne potrzeby osób mogą wynikać ze stanu zdrowia, niepełnosprawności, wieku, trwałych albo czasowych dysfunkcji,  ograniczeń mobilności, percepcji czy możliwości poznawczych. Dostępność obejmuje obszary: architektoniczny, cyfrowy i informacyjno-komunikacyjny.

Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy w Urzędzie powołany został Koordynator do spraw dostępności. Jednym z jego zadań jest przygotowanie i koordynacja wdrażania planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

  1. Analiza stanu zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Urząd Miejski w Grudziądzu
  1. Dostępność architektoniczna:
  • w budynku głównym przy ul. Ratuszowej 1:
  • wejście do budynku z poziomu chodnika,
  • Biuro Obsługi Interesantów, punkt odbioru korespondencji i kasy na najniższej kondygnacji,
  • automatycznie otwierane drzwi do Biura Obsługi Interesantów i kas,
  • winda wewnętrzna i pochylnia z obustronnymi poręczami,
  • 4 toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością,
  • sprzęt do ewakuacji,
  • tablice informacyjne,
  • znaczniki TOTUPOINT,
  • tabliczki na drzwiach pomieszczeń z wypukłymi oznaczeniami, napisami w alfabecie Braille`a,
  • w budynku przy ul. Mickiewicza 28/30:
  • automatycznie otwierane drzwi wejściowe,
  • platforma schodowa zapewniającą dostęp do najniższej kondygnacji,
  • Biuro Obsługi Interesantów oraz kasy na najniższej kondygnacji,
  • sprzęt do ewakuacji,
  • tablice informacyjne,
  • znaczniki TOTUPOINT,
  • tabliczki na drzwiach pomieszczeń z wypukłymi oznaczeniami,  napisami w alfabecie Braille`a
  • w budynku przy ul. Piłsudskiego 51:
  • podjazd z obustronnymi poręczami do drzwi wejściowych,
  • winda wewnętrzną,
  • w budynku przy ul. Sikorskiego 32-36:
  • podjazd do drzwi wejściowych,
  • toaleta przystosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnością,
  • w budynku przy ul. Wybickiego 38/40:
  • podjazd do drzwi wejściowych,
  • wyznaczone miejsca do obsługi interesantów na parterze budynku,
  • w budynku przy ul. Nad Torem 1:
  • podjazd do drzwi wejściowych,
  • toaleta przystosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnością,
  • w budynku przy ul. Spichrzowej 57:
  • winda zewnętrzną,
  • 2 toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością.

Punkt obsługi mieszkańców znajduje się także w Centrum Handlowym Alfa przy ul. Chełmińskiej 4. Budynek umożliwia swobodne poruszanie się osobom ze szczególnymi potrzebami, ponadto punkt obsługi zlokalizowany został w pobliżu wejścia do obiektu.

W Urzędzie Miejskim w Grudziądzu w 2020 r. odbył się audyt dostępności architektonicznej wykonany przez  firmę zewnętrzną. Audyt dotyczył obiektów przy ul. Ratuszowej 1 i ul. Mickiewicza 28/30. W pierwszym kwartale 2021 r. we własnym zakresie przeprowadzony został audyt architektoniczny pozostałych budynków, w których działalność prowadzi Urząd Miejski w Grudziądzu. Ponadto w 2022 roku w ramach projektu realizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych pn. „Ośrodki Wsparcia Architektury Dostępnej  (OWDA)” przeprowadzony został dodatkowy audyt budynku przy ul. Mickiewicza 28/30 oraz weryfikacji poddany został projekt budynku Spichlerza 57, ponadto przeprowadzona została wizyta audytowa w wyremontowanej części C budynku przy ul. Ratuszowej 1.

  1. Dostępność cyfrowa

Dostępność stron internetowych jest regularnie analizowana w zakresie zgodności z wymogami ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych. Wiele stron powstało przed wejściem w życie przepisów ustawy i ich dostosowanie wymagałoby znacznych nakładów finansowych.

  1. Dostępność informacyjno-komunikacyjna

W zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej Urząd umożliwia komunikację za pomocą środków wspierających (telefon, SMS, e-mail, komunikatory internetowe) oraz zapewnia usługę tłumacza języka migowego.  Tłumacz dostępny jest na miejscu w Urzędzie lub poprzez komunikator internetowy. Ponadto w budynkach przy ul. Ratuszowej i Mickiewicza zamontowane zostały urządzenia wspomagające słyszenie – pętle indukcyjne stanowiskowe.

  1. Standardy obsługi osób ze szczególnymi potrzebami

Zarządzeniem Prezydenta Grudziądza nr 41/22 z dnia 14 stycznia 2022 r. została wprowadzona procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu. Celem wprowadzenia procedury jest stworzenie Urzędu przyjaznym i dostępnym dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz traktowanie osób ze szczególnymi potrzebami w sposób zapewniający im poczucie bezpieczeństwa i komfortu.

  1. Planowane działania w zakresie poprawy dostępności

Zidentyfikowane  potrzeby w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej stanowiły podstawę do opracowania planu działania w zakresie poprawy zapewnienia dostępności z uwzględnieniem możliwości finansowych, w szczególności pozyskania środków zewnętrznych i organizacyjnych Urzędu. Ponadto w planie ujęte zostały inne działania, które mają służyć usprawnieniu funkcjonowania Urzędu.

 

 

 

Zadanie

Sposób realizacji

Termin

Uwagi dotyczące realizacji

  1. Zapobieganie powstawaniu barier w obszarze dostępności architektonicznej, cyfrowej
    i informacyjno-komunikacyjnej

Uwzględnianie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami w planowanej i prowadzonej działalności Urzędu

Zapisy w zawieranych umowach, spotkania konsultacyjne

W całym okresie

Realizacja przez wszystkie komórki Urzędu we współpracy z Koordynatorem

Zwiększanie świadomości pracowników Urzędu w zakresie dostępności

Szkolenia do pracowników odbywających służbę przygotowawczą w zakresie podstawowych informacji dotyczących zapewniania dostępności

W całym okresie

Realizacja przez Koordynatora

Szkolenia i spotkania informacyjne dla pracowników w zakresie zapewniania dostępności

Realizacja m.in. poprzez udział w szkoleniach i spotkaniach organizowanych przez Ministerstwo Cyfryzacji

Zwiększanie wiedzy i umiejętności pracowników Urzędu z zakresu ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami

Szkolenie z obsługi sprzętu do ewakuacji

II – IV 2025

Szkolenie przeprowadzone przez firmę zewnętrzną

Przegląd zastosowanych udogodnień dla osób ze szczególnymi potrzebami

Sprawdzenie stanu urządzeń, weryfikacja treści tablic i tabliczek informacyjnych

II kwartał 2025

Realizacja przez Koordynatora we współpracy z Pełnomocnikiem Prezydenta ds. Osób Niepełnosprawnych

  1. Wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Urząd

Informowanie o dostępności usług świadczonych przez Urząd

Regularna aktualizacja informacji o stanie zapewniania dostępności na stronie bip.grudziadz.pl

W całym okresie

Realizacja przez Koordynatora we współpracy z wszystkim komórkami Urzędu

Bieżące rozpatrywanie informacji i wniosków o zapewnienie dostępności

Zapewnienie dostępu do obiektów i pomieszczeń w sposób wskazany we wniosku

W całym okresie

Realizacja przez wszystkie komórki Urzędu

Bieżące rozpatrywanie żądań o zapewnienie dostępności

Zapewnienie dostępu do informacji zamieszczonych na stronach internetowych Urzędu w formie wskazanej we wniosku o zapewnienie dostępności

W całym okresie

Realizacja przez wszystkie komórki Urzędu

Ułatwienie w obsłudze osób ze szczególnymi potrzebami

Realizacja procedury obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami

W całym okresie

Realizacja przez wszystkich pracowników Urzędu

Ułatwienie procedury informowania i wnioskowania o zapewnienie dostępności

Opracowanie wzorów zgłoszenia i wniosku

III kwartał 2025

Zespół ds. dostępności

 

  1. Zapewnienie dostępności architektonicznej

Montaż oznaczeń ostrzegawczych schodów oraz wejść do budynków

Oznaczenia za pomocą taśm w kontrastowych kolorach

II kwartał 2025

ORA

Wdrożenie procedur ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami we wszystkich budynkach Urzędu

Wprowadzenie zasad ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami do instrukcji bezpieczeństwa pozarowego

Zgodnie z terminami aktualizacji instrukcji

BHP, ORA

Zapewnienie komunikacji pionowej  w budynku przy ul. Mickiewicza 28/30

Montaż podnośnika pionowego

III – IV kwartał 2025

Zadanie do realizacji w 2025 r. przypadku otrzymania środków w ramach programu „Dostępna przestrzeń publiczna”

Zapewnienie toalet przystosowanych do potrzeb osób z  niepełnosprawnością w budynku przy
ul. Mickiewicza 28/30

Przystosowanie pomieszczeń toalet i adaptacja pomieszczenia na toaletę dostępną

III – IV kwartał 2025

Zadanie do realizacji w 2025 r. przypadku otrzymania środków w ramach programu „Dostępna przestrzeń publiczna”

Zapewnienie dostępu do pomieszczeń Urzędu

Systematyczna likwidacja lub dostosowanie parametrów progów w drzwiach do zaleceń standardów dostępności

W całym okresie

ORA

 

 

 

  1. Zapewnienie dostępności informacyjno-komunikacyjnej

Zwiększanie dostępności formularzy

Opracowanie formularzy wniosków w formie dostępnej cyfrowo

Od II kwartału 2025

Realizacja przez Koordynatora we współpracy z wszystkim komórkami Urzędu

  1. Zapewnienie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych

Weryfikacja i dostosowywanie treści zamieszczanych na stronach internetowych

Monitorowanie informacji zamieszczanych na stronach internetowych

W całym okresie

Realizacja przez Koordynatora we współpracy z wszystkim redaktorami miejskich stron internetowych

Aktualizacja deklaracji dostępności stron internetowych

Sporządzenie deklaracji dostępności dla stron internetowych zgodnie z nowymi wymaganiami


I kwartał 2025

Zadanie realizowane przez wszystkich administratorów miejskich stron internetowych

  1. Współpraca z innymi jednostkami organizacyjnymi gminy-miasto Grudziądz w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami

Zwiększanie świadomości dotyczącej konieczności zapewniania dostępności

Wymiana informacji dotyczących stanu zapewniania dostępności, potrzeb w tym zakresie oraz możliwych do wdrożenia rozwiązań

W całym okresie

Realizacja przez Koordynatora i zespół ds. zapewnienia dostępności

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała

Beata Dąbrowska

Koordynator do spraw dostępności

 

Akceptacja

Róża Lewandowska

Wiceprezydent Grudziądza

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Beata Dąbrowska 07-03-2025 08:24
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Beata Dąbrowska 28-02-2025
Ostatnia aktualizacja: - 07-03-2025 08:24