herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

Wydział Środowiska

Telefon +48 564510262

Dyrektor: Maja Banasik

Referat Ochrony Środowiska - ŚRO-I

Do właściwości Referatu należy w szczególności:

  1. sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań z zakresu ochrony środowiska zgodnie z polityką ekologiczną miasta;
  2. wydawanie decyzji oraz przyjmowanie informacji w zakresie gospodarki odpadami;
  3. wydawanie pozwoleń w zakresie zbierania i przetwarzania odpadów oraz na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne, które powstają w związku z eksploatacją instalacji, prowadzenie rejestru działalności regulowanej w tym zakresie;
  4. wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności związanej z opróżnianiem zbiorników bezodpływowych i transportem nieczystości ciekłych;
  5. udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie;
  6. prowadzenie postępowań w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia na podstawie KIP lub RAPORTU,
  7. analiza porealizacyjna pod kątem decyzji środowiskowych, nakładanie obowiązków sporządzenia przeglądów ekologicznych oraz ich analiza;
  8. wydawanie pozwoleń zintegrowanych;
  9. wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu oraz decyzji ograniczających ponadnormatywny hałas;
  10. wydawanie pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
  11. wydawanie decyzji zatwierdzających plan metodyki monitorowania wielkości emisji CO2 (dwutlenku węgla),
  12. prowadzenie postępowań związanych z wydawaniem zezwoleń, o których mowa w przepisach ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych,
  13. wydawanie decyzji w zakresie uczestnictwa w systemie handlu uprawnieniami emisji i monitorowania wielkości emisji, współpraca z Krajowym Ośrodkiem Bilansowania i Zarządzania Emisjami;
  14. przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia;
  15. przygotowywanie projektów aktów prawa miejscowego w sprawie ustanawiania ograniczeń co do czasu funkcjonowania instalacji lub korzystania z urządzeń, z których emitowany hałas może negatywnie oddziaływać na środowisko;
  16. wydawanie decyzji pozwalającej na eksploatację instalacji w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa dostaw ciepła;
  17. dofinansowywanie zadań zakresu ochrony środowiska realizowanych przez mieszkańców miasta, w szczególności związanych z usunięciem (demontaż, transport, składowanie) z obiektów budowlanych wyrobów zawierających azbest, likwidacją zbiorników bezodpływowych i przyłączeniem nieruchomości do miejskiej sieci kanalizacji sanitarnej, zmianą istniejących systemów ogrzewania w lokalach mieszkalnych na proekologiczne;
  18. opracowywanie programów i projektów związanych z ochroną środowiska, w tym:
    a) Programu Ochrony Środowiska,
    b) Programu Gospodarki Niskoemisyjnej,
    c) Programu Ograniczania Niskiej Emisji,
    d) Planu Adaptacji Do Zmian Klimatu (MPA),
    e) Programu Usuwania Materiałów Zawierających Azbest;
  19. opiniowanie programów ochrony powietrza tworzonych przez Marszałka Województwa oraz sprawozdawczość z ich realizacji na terenie Miasta;
  20. opiniowanie planów działań krótkoterminowych podejmowanych w przypadku wystąpienia przekroczeń dopuszczalnych lub alarmowych poziomów substancji w powietrzu, o których mowa w przepisach;
  21. monitoring środowiska we współpracy z jednostkami badawczymi;
  22. opiniowanie i uzgadnianie przedsięwzięć związanych z urządzeniami wodnymi i gospodarką wodną;
  23. prowadzenie spraw z zakresu gospodarki wodnej, zatwierdzanie ugód w sprawie zmian stosunków wodnych na gruntach oraz prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie decyzji związanych z ustaleniem linii brzegowej,
  24. nadzór nad eksploatacją urządzeń wodnych i melioracyjnych;
  25. prowadzenie i aktualizowanie ewidencji kąpielisk;
  26. sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych, zatwierdzanie statutu spółki wodnej, rozwiązywanie zarządu lub spółki wodnej;
  27. udzielanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych, opiniowanie projektów koncesji należących do kompetencji Marszałka Województwa i Ministra właściwego do spraw środowiska;
  28. przyjmowanie dokumentacji geologicznych, hydrogeologicznych i geologiczno-inżynierskich;
  29. zatwierdzanie projektów prac geologicznych, hydrogeologicznych i geologiczno-inżynierskich;
  30. prowadzenie obserwacji i rejestru terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz terenów, na których występują te ruchy oraz monitoring ruchów osuwisk ziemnych;
  31. współdziałanie przy opracowywaniu projektów studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta oraz miejscowych projektów planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie zagadnień dotyczących ochrony środowiska;
  32. opiniowanie rozwiązań przyjętych w projekcie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin;
  33. opiniowanie miejscowych projektów planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych;
  34. uzgadnianie projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego w odniesieniu do terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych;
  35. uzgadnianie decyzji o warunkach zabudowy dla terenów zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych;
  36. rozpatrywanie wniosków o wypłatę dodatku z tytułu wykorzystania niektórych źródeł dla podmiotów wrażliwych;
  37. rozpatrywanie wniosków o wypłatę rekompensaty dla przedsiębiorców energetycznych;
  38. przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia w zakresie instalacji emitujących pole elektromagnetyczne, ich rejestracja i ewidencja w bazie Instalacji Wytwarzających Promieniowanie Elektromagnetyczne SIM2PEM;
  39. prowadzenie spraw związanych z naliczaniem opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2 robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem mających wpływ na zmniejszenie tej retencji przez wyłączenie więcej niż 70% powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej, w tym: określanie opłaty, rozpatrywanie reklamacji, sporządzanie informacji o wysokości opłaty oraz wydawanie decyzji administracyjnych;
  40. przyjmowanie zgłoszeń do eksploatacji oczyszczalni ścieków o przepustowości do 5m3/dobę wykorzystywanych na potrzeby własnego gospodarstwa domowego lub rolnego w ramach zwykłego korzystania z wód, jako instalacji niewymagających pozwolenia wodno prawnego lub wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi;
  41. wydawanie decyzji nakazujących wykonanie obowiązków przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej;
  42. wprowadzanie danych z informacji o wyrobach zawierających azbest do Wojewódzkiej bazy danych o wyrobach i odpadach zawierających azbest (WBDA);
  43. identyfikacja, sporządzenie i prowadzenie wykazu potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi oraz przyjmowanie zgłoszeń o potencjalnym historycznym zanieczyszczeniu powierzchni ziemi;
  44. przekazywanie regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska informacji o dokonaniu odkrycia kopalnych szczątków roślin lub zwierząt;
  45. zamieszczanie informacji o środowisku, sprawozdań i pomiarów na stronie Ekoportal, BIP, grudziadz.pl;
  46. realizacja zadań wynikających z ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, w szczególności prowadzenie bazy danych Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) oraz aktualizacja inwentaryzacji źródeł ciepła;
  47. administracja bazą danych ZONE/CEEB z upoważnienia GUNB;
  48. prowadzenie i rozliczanie punktu konsultacyjnego programu dotacyjnego „Czyste Powietrze”;
  49. realizacja, koordynacja i rozliczanie dotacji programu „Ciepłe Mieszkanie”.

Referat Zieleni Miejskiej - ŚRO-II

Do właściwości Referatu należy w szczególności:

  1. prowadzenie spraw w zakresie utrzymania zieleni miejskiej i konserwacji elementów małej architektury (w tym fontanny, murki oporowe, ławki itd.);
  2. współpraca z innymi jednostkami organizacyjnymi i podmiotami w zakresie inwestycji na terenach zieleni miejskiej;
  3. wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów oraz ustalanie opłat,
  4. przyjmowanie zgłoszeń dot. zamiaru usunięcia drzew z terenu nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej i ich akceptacja lub wydawanie decyzji w sprawie sprzeciwu;
  5. wymierzanie administracyjnych kar pieniężnych w przypadku usunięcia drzew i krzewów bez wymaganego pozwolenia;
  6. ustanawianie form ochrony przyrody oraz rejestrowanie pomników przyrody;
  7. współpraca z organizacjami zajmującymi się ochroną przyrody;
  8. przyjmowanie oświadczeń o przeprowadzonej deratyzacji na terenie miasta;
  9. prowadzenie spraw w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie cmentarzy, grobów wojennych, miejsc pamięci oraz pomników;
  10. prowadzenie i koordynowanie spraw w zakresie targowisk miejskich;
  11. prowadzenie spraw związanych z programem opieki nad zwierzętami,
  12. wydawanie decyzji o czasowym odebraniu zwierząt w przypadkach znęcania się nad nimi;
  13. prowadzenie rejestru społecznych opiekunów kotów wolnożyjących na terenie miasta;
  14. współdziałanie w prowadzeniu elektronicznej rejestracji psów;
  15. wydawanie zezwoleń na utrzymanie psów rasy uznawanej za agresywną;
  16. wydawanie zezwoleń na prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk zwłok zwierzęcych i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części;
  17. rejestracja i prowadzenie rejestru zwierząt egzotycznych;
  18. współdziałanie w prowadzeniu spisów rolnych;
  19. podejmowanie działań na rzecz ochrony roślin i gleby;
  20. wydawanie decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej oraz wydawanie zaświadczeń, że grunty nie podlegają wyłączeniu z produkcji rolnej, zaświadczeń o pracy w rolnictwie oraz zaświadczeń o rolniczym charakterze działki;
  21. rejestracja sprzętu pływającego do amatorskiego połowu ryb;
  22. wykonywanie zadań organu rejestrującego określonych w ustawie o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m w rządowym systemie REJA24 oraz wydawanie decyzji o wykreśleniu jednostek pływających z rejestru;
  23. współpraca ze Społeczną Strażą Rybacką oraz z Polskim Związkiem Wędkarskim;
  24. nadzór merytoryczny nad realizacją usług świadczonych przez Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. powierzonego zadania wynikającego z umowy o świadczenie usług publicznych w ogólnym interesie gospodarczym w zakresie zapewnienia opieki bezdomnym zwierzętom gminy-miasto Grudziądz;
  25. nadzór merytoryczny nad realizacją usług świadczonych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Nieruchomościami Sp. z o.o. powierzonego zadania wynikającego z umowy o świadczenie usług publicznych w ogólnym interesie gospodarczym w zakresie prowadzenia Cmentarza Komunalnego na terenie gminy-miasto Grudziądz;
  26. prowadzenie spraw związanych ze zgłaszaniem gatunków obcych.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Tomasz Kopczyński 25-06-2019 16:22
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 25-06-2019
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Kopczyński 06-06-2024 11:53