herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

Protokół z XXXIV sesji Rady Miejskiej Grudziądza odbytej w dniu 28 stycznia 2009 r.

Protokół

z XXXIV sesji Rady Miejskiej Grudziądza

odbytej w dniu 28 stycznia 2009 r.

 

 

XXXIV sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto o godz. 13:00, zakończono             o godz. 15:10.  Posiedzenie rozpoczęło się gdy na sali obecnych było 19 radnych. W punkcie drugim porządku, tj. „Informacje Prezydenta”, dołączył jeden radny. W sumie, w dalszej części obrad, obecnych było 20 radnych.

 

/Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do protokołu/

 

Ad. 1 a

            XXXIV sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto hymnem państwowym. Następnie Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański dokonał otwarcia, wypowiadając słowa: „Wysoka Rado, otwieram obrady XXXIV sesji Rady Miejskiej Grudziądza”. Powitał radnych, prezydentów, zaproszonych gości, kierowników wydziałów, przedstawicieli prasy, radia i telewizji oraz mieszkańców Grudziądza.

 

            Sekretarzem obrad był Radny Michał Czepek

 

Ad. 1 b

            Przedstawienie porządku obrad

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Pragnę przypomnieć, ze na ostatniej Komisji wykreślono uchwałę w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli. Natomiast do Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Grudziądza wpłynęło pismo od pana Prezydenta.

 

/Pismo Prezydenta stanowi załącznik Nr 2 do protokołu/

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Szanowni Państwo, przegłosujmy czy Państwo Radni są za przyjęciem tej uchwały do porządku obrad.

 

W wyniku głosowania większością głosów (za 18, przeciw 1) przyjęto zmianę porządku obrad.

 

/Porządek obrad stanowi załącznik Nr 3 do protokołu/.

 

Ad. 1 c

            Przyjęcie protokołu z XXXIII sesji

W wyniku głosowania protokół z XXXIII sesji przyjęto jednogłośnie (19 za).

 

Ad. 2

Informacje Prezydenta

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni. Najważniejsze informacji w okresie między sesjami, czyli między 29 grudnia a dzisiejszym dniem. 9 stycznia 2009 roku odbyła się uroczystość zakończenia trwającej 25 lat budowy Regionalnego Szpitala im. Dr Władysława Biegańskiego w Grudziądzu. Część Państwa Radnych była obecna. W trakcie tej uroczystości oficjalnego zakończenia budowy, przekazałem na ręce pana dyrektora pozwolenia na użytkowanie szpitala. Chciałbym tylko przypomnieć, ze całość inwestycji kosztowała blisko 250mln.zł a prace wykonane w latach 2007 – 2008 kosztowały 71mln zł. Szpital będzie mógł zapewnić opiekę medyczną dla 755 pacjentów na kilkunastu oddziałach. Będziemy również, i rozmawiamy również z Collegium Medium, tak, aby niektóre z naszych oddziałów mogły w przyszłości stać się oddziałami klinicznymi.

W dniu 20 stycznia nastąpiło rozstrzygniecie przetargu na wykonanie usług komunikacyjnych na liniach autobusowych Nr 3, 12, 18 i 21. Wygrała firma Veolia, która spełniła wszystkie wymogi określone szczegółowo w specyfikacji przetargowej i te techniczne i te związane z jakością usług oraz zasadami kontroli. 20 lipca, czyli dokładnie pół roku po podpisaniu umowy między miastem a Veolią w Grudziądzu na trasach będzie kursować 22 nowe autobusy. Wszystkie zostaną wyposażone w system monitoringu, klimatyzację i będą niskopodłogowe.

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta chciałbym Państwa poinformować i poprosić o udział w dniu 5 lutego odbędą się wybory do Młodzieżowej Rady Miasta. W Radzie zasiądą przedstawiciele gimnazjalistów i młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych. W sumie 20 osób. Tyle na terenie znajduje się jednomandatowych okręgów wyborczych. Wyniki do Młodzieżowej Rady Miasta poznamy 10 lutego.

Odbyło się coroczne spotkanie z komendantami Straży Miejskiej, Policji i Straży Pożarnej. Rozmawialiśmy o bezpieczeństwie w naszym mieście. Chciałbym tylko podkreślić, że coraz więcej mamy zgłoszeń w różnych sprawach od mieszkańców, którzy zgłaszają służbom mundurowym różne zdarzenia. To świadczy zdecydowanie o wzroście zaufania jakim darzą policjantów i strażników miejskich.

18 stycznia odbyły się uroczystości związane z 50-leciem kapłaństwa księdza infułata Tadeusza Nowickiego – proboszcza grudziądzkiej fary. Fary, która aktywnie uczestniczy w organizacji imprez samorządowych, rocznicowych. Ksiądz infułat Tadeusz Nowicki jest związany z Grudziądzem, proboszczem fary jest od ponad 30 lat i w tym czasie zaskarbił sobie szacunek i uznanie lokalnej społeczności, m.in. za jego zabiegów i jego starań nasza fara odzyskała dawny blask.

Chciałbym poinformować Państwa Radnych, że wniosek, który został złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie budowy drugiego etapu Trasy Średnicowej został pozytywnie oceniony przez Komisję. Przyjęty do oceny merytorycznej. Komisja oceniała wymogi formalne. Na tym etapie nic więcej nie możemy zrobić. Jedynie poczekamy na wyniki oceny merytorycznej, które powinny być znane niedługo. Przypominam, że końcowy … orzeczenie, do końca marca.

Drugi etap „ średnicówki” obejmuje odcinek od ulicy Droga Łąkowa do ulicy Południowej. Przewidywany koszt ogólny to 110mln zł. Unia Europejska może sfinansować do 85% tej kwoty czyli 93,5mln. zł.

W międzyczasie spotkał się również pan Prezydent Sikora z przedstawicielem Generalnej Dyrekcji Budowy Dróg Krajowych i Autostrad, okręg bydgoski. Z panem Jaworskim. Dyskutowano na temat rozwiązań komunikacyjnych przy ulicy 3 Maja w Grudziądzu. Projekt Generalnej Dyrekcji przewiduje połączenie autostrady A1 i węzła grudziądzkiego wraz ze strefą pobory opłat ze skrzyżowaniem z ulicą Szosa Toruńska i Macieja Rataja.

Szanowni Państwo, jak co roku, kontynuuję tradycję spotkań z mieszkańcami Grudziądza, na które chciałbym Państwa Radnych zaprosić. Spotkania, są oficjalne afisze, spotkania rozpoczynają się 2 lutego i będą w cyklu poniedziałek – wtorek – czwartek, czyli 2 lutego, 3 lutego, 5 lutego i za tydzień to samo, z wyjątkiem 12 lutego, gdzie spotkanie odbędzie się 11 lutego. Będzie oficjalne ogłoszenie. Jest 9 spotkań w dziewięciu, oczywiście oddzielnych miejscach. Zapraszam Państwa Radnych, tam gdzie zechcecie tylko wziąć udział – proszę uprzejmie. Wszystkie spotkania są o godzinie 18:00.

23 stycznia, jak zwykle, mieliśmy rocznicę 89-ta powrotu Grudziądza do macierzy. Mszę św. z udziałem kompanii honorowej Wojska Polskiego rozpoczęły się uroczystości powrotu Grudziądza do macierzy a wieczorem był z tej okazji koncert. Część z Państwa Radnych brała w tych uroczystościach udział.

Przypominam, że zmieniła się organizacja ruchu w obrębie skrzyżowania ulic Łyskowskiego – Piłsudskiego i Łyskowskiego – Tysiąclecia i Łyskowskiego – Kochanowskiego gdyż firma, która wygrała tam przetarg na wykonanie tej usługi, PrazBet z Grudziądza i Budrom z Ostródy przystąpiła do modernizacji ulicy Łyskowskiego. Przewidywany koniec modernizacji tej ulicy to wrzesień 2009 rok.

Chcę Państwu przypomnieć, że otrzymaliśmy już oficjalną informację o przeznaczeniu na ten cel dodatkowych 3mln. zł z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, o czym wcześniej Państwa informowałem. Wcześniej była nieoficjalna a teraz jest oficjalna informacja na podstawie której zwiększyliśmy dochody. O tym dowiedzieliśmy się tydzień temu i informowałem Państwa natychmiast o spotkaniach komisji, że będzie taka uchwała zmieniająca i dochody i wydatki, którą dzisiaj wnieśliśmy. To właśnie te 3mln zł gdzie otrzymaliśmy oficjalnie. Wcześniej nie można było tego zrobić bo były to informacje nieoficjalne.

Chcę Państwu również przypomnieć, że ruszyły prace na Strzemięcinie przy budowie ronda. Kto z Państwa przejeżdżał, zauważy, i że to rondo jest pierwszym etapem modernizacji obwodnicy Strzemięcina, że całość będzie kontynuowana po skończeniu tego pierwszego etapu.

Panie Przewodniczący – to tyle.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Dziękuję Panie Prezydencie. Czy są ze strony Radnych pytania do Pana Prezydenta?

 

Radny Witold Kraśniewski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo radni. Ja mam pytanie do Pana Prezydenta. Jako, że Pan Prezydent złożył informację odnośnie tego co się działo w tym okresie do dnia dzisiejszego. W moim odczuciu, najważniejsze, poza rzeczywiście może oddaniem szpitala, to chyba był artykuł jaki ukazał się w naszej lokalnej prasie, który był zatytułowany: „Milion leżał na stole”. Czy Pan Prezydent mógłby skomentować? Na pewno Panu treść tego artykułu jest znana. Jako, że wynika z niego, iż … nastąpiło, powiem delikatnie na razie: niedopatrzenie. Kilka słów więcej powiem jak Pan Prezydent będzie łaskawy ustosunkować się do treści tego artykułu. Dziękuję.

 

Prezydent Robert Malinowski

Ustosunkuję się w punkcie „Wolne głosy i wnioski”.

 

Radny Witold Kraśniewski

To mam kolejne pytanie. W związku z tym będę musiał poczekać. Odnośnie zarządzenia 456/09, które Pan wydał w dniu 31 grudnia o wygaśnięciu umowy z panem Leszkiem Leliwą ze stanowiska pełnomocnika. Ja bym poprosił o przybliżenie tego zarządzenia. Chciałbym wiedzieć ile nas to kosztowało i jaką rolę spełniał pan Leliwa i jakie były efekty tego … jako, że odnoszę wrażenie, iż z tych, którzy czekali na zadośćuczynienie ze strony Pana na przestrzeni ostatnich 2 lat było chyba bardzo dużo.

 

Prezydent Robert Malinowski

Odpowiem Panie Radny pisemnie na to. Muszę się zapoznać z kosztami itd. Panie Przewodniczący ja stwierdzam, że to są pytania, które powinny być w „wolnych głosach i wnioskach”.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Panie Prezydencie już kiedyś dyskutowaliśmy …

 

Prezydent Robert Malinowski

Nie dotyczą informacji, które ja przedstawiłem …

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Panie Prezydencie już kiedyś dyskutowaliśmy na ten temat. Jeżeli chodzi o zarządzenia Pana Prezydenta one też jakby wchodzą w zakres informacji Prezydenta Grudziądza.

 

Prezydent Robert Malinowski

Odpowiem pisemnie Panie Radny. Nie pamiętam po prostu kwot. Panu chodzi o szczegóły pewnie. Więc odpowiem na to pisemnie.

 

Radny Witold Kraśniewski

Ja rozumiem Panie Prezydencie, że niedługo nie będzie wolno nam w ogóle pytań zadawać. Wydał Pan zarządzenie, ja się pytam co Pan w tym czasie zrobił, Pan wydał takie zarządzenie i Pan mówi, że …

 

Prezydent Robert Malinowski

            Odpowiem Panu pisemnie, nie znam szczegółów …

 

Radny Witold Kraśniewski

Gdzie my jesteśmy. Panie, ja jestem jednym z tych, którzy walczą o demokrację, chcę Panu przypomnieć. I ja chcę proszę Pana, żeby Pan zasady demokracji zachował.

 

Prezydent Robert Malinowski

Na pewno zachowam Panie Radny …

 

Radny Witold Kraśniewski

            Właśnie widzę …

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Mamy nadzieję, że Pan Radny otrzyma odpowiedź na pytanie.

 

Radny Marek Czepek

Panie Przewodniczący, chciałem prosić w imieniu Klubu o 10-minutową przerwę.

 

/ Przerwa trwała od 13:15 do 13:30 /

 

/ Po przerwie dołączył do obrad Radny Andrzej Małecki /

 

 

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Wznawiam obrady XXXIV sesji Rady Miejskiej Grudziądza. Czy do Pana Prezydenta są jeszcze jakieś pytania?

 

Radny Andrzej Wiśniewski

Chciałem złożyć oświadczenie w imieniu Klubu.

Szanowni Państwo, Szanowni Radni, mieszkańcy Grudziądza i wyborcy. Z woli mieszkańców wybrani zostaliśmy do kierowania naszym miastem, sprzyjania jego rozwojowi, dbania o miejski majątek i zaspokajanie bieżących potrzeb. Od wielu miesięcy z niepokojem obserwujemy tracenie przez nasze miasto kolejnych szans. Mimo powszechnej dostępności funduszy unijnych, Grudziądz nie realizuje obecnie żadnego dużego zadania inwestycyjnego. Całkowicie zamarły prace na strategicznej inwestycji komunikacyjnej jaką jest Droga Średnicowa. Nie przygotowano żadnego poważnego unijnego projektu na zagospodarowanie terenów poszpitalnych w centrum miasta, chociaż o jego potrzebie wiemy od ponad 2 lat. Całkowicie zamarł proces inwestycyjny na obiektach związanych z eksploatacją źródeł geotermalnych. Złożone projekty o unijne dofinansowanie nie rozwiązują żadnego z istotnych miejskich problemów. Są na etapie przygotowawczym a przede wszystkim nie są na miarę aspiracji stutysięcznego miasta.

Grudziądzka Strefa Ekonomiczna, która była pomyślana jako ogromna szansa dla miasta jest dzisiaj, po 2 latach istnienia, tej szansy parodią. W świetle widocznej zewsząd recesji jedyną szansą dla polskich przedsiębiorców są duże inwestycje infrastrukturalne. W Grudziądzu tę szansę bezpowrotnie w ciągu ostatnich 2 lat stracono.

Teraz dwa słowa o dbałości o miejski majątek. Do bankructwa doprowadzono Miejski Zakład Użyteczności Publicznej. Zmarnotrawiono w nim spory majątek, dopuszczono do dewastacji miejskiego wysypiska śmieci, pozbawiono pracy kilkadziesiąt osób. W świetle sygnałów nadchodzących z rynku pracy, w tym również sygnałów niestety nadchodzących z naszego miasta, MZUP mógłby się w przyszłości okazać wręcz nieocenioną pomocą. Brak nadzoru i niekompetencja doprowadziły miasto do nieprzemyślanych decyzji gospodarczych, których skutkiem są wielomilionowe straty. Takimi decyzjami były chociaż dyspozycje cennymi terenami inwestycyjnymi w centrum miasta. Miasto stało się w nich ofiarą machinacji spekulantów gruntowych, tracąc należną mu rentę planistyczną. Stało się tak mimo ostrzeżeń, jakie na tej sali padały kilkanaście miesięcy temu. W ramach szczytnego skądinąd projektu „orlik” Grudziądz realizuje dziś chyba najdroższego „orlika
w Polsce. Droższy ponad 2-krotnie od realizowanych w jakimkolwiek innym mieście. Dziwnym trafem ta realizacja ma miejsce na stadionie Olimpii, który kilka lat temu był miejsce „cudów ekonomicznych” przy okazji budowy trybun i szatni. Miasto płaciło przez wiele lat rachunki za tamte „cuda”. Ile będą kosztowały obecne – zobaczymy. Od wielu miesięcy Miasto z premedytacją dąży do zniszczenia spółki komunalnej, którą w 2000 roku specjalnie decyzją rady Miejskiej powołało do zaspokajania swoich zadań w zakresie transportu publicznego. Jest to nieznany w historii biznesu przypadek, przynajmniej mi jest nieznany. Jest to nieznany w historii biznesu przypadek poza sytuacjami ewidentnie przestępczymi, kiedy właściciel z premedytacją zaplanował i realizuje bankructwo swojej spółki. Najpierw pozbawił ją 10-letniego kontraktu na świadczenie usług przewozowych a następnie odebrał jej niemal połowę rynku przewozowego powierzając je zewnętrznemu podmiotowi, zarejestrowanemu w innym mieście i tam płacącemu podatki. Czy ktoś jest to w stanie zrozumieć? Ale to nie koniec. Wcześniej na opracowanie różnego rodzaju ekspertyz różnych szamanów komunikacji wydano 10-tki a może setki tysięcy miejskich pieniędzy. Dziś ekspertyzy te znalazły swoje miejsce w koszu. Ale i to nie koniec. Przez ostatnie 2 lata w spółce przeznaczonej ewidentnie do likwidacji realizowano odnowę taboru autobusowego a wielkość dotacji, za przyzwoleniem Wysokiej Rady, zwiększono dwukrotnie. Co stanie się, jak myślicie, z majątkiem firmy, kiedy będzie on już tylko masa upadłościową? Czy ktoś ma co do tego jeszcze jakiekolwiek wątpliwości? Orzeczenia Najwyższego Sądu Administracyjnego oraz opinia prawna Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych w mojej sprawie, jednoznacznie stwierdzają, Miasto ma prawo powierzyć w drodze bezprzetargowej świadczenie usług spółce, którą specjalnie do tego celu powołało. Świadczy to, że dokonane 3 lata temu zmiany otworzyły przed MZK jasną perspektywę rozwoju i komercjalizacji. Dziś ta komunalna spółka doprowadzona została na skraj przepaści.

Na koniec dwa słowa o świadczeniu usług komunalnych. 20% podwyżka cen biletów MZK. 30% podwyżka cen składowania odpadów na miejskim wysypisku śmieci. Prywatni właściciele już to wiedzą, spółdzielcy dowiedzą się w najbliższym czasie. Kilka tygodni temu na tej sali ostrzegałem, że za dewastację wysypiska śmieci mieszkańcy zapłacą horrendalną cenę. Całą satysfakcję jaką mógłbym ewentualnie odczuwać, to jest mój dodatek do tego oświadczenia, z powodu tego spełnionego kolejnego „proroctwa”, oddałbym za chociażby odrobinę wstydu tych, którzy przyłożyli do tego rękę. Apeluję do mieszkańców Grudziądza. Apelujemy do mieszkańców Grudziądza obudźcie się. Ratujcie Grudziądz. Apelujemy do obydwu posłów ziemi grudziądzkiej: nie przyglądajcie się bezradnie jak podupada nasze miasto. Apelujemy do lokalnych mediów: pomóżcie zobaczyć mieszkańcom nasze miasto w prawdzie.

Na koniec powiem tak, od siebie, normalne jest, że jeśli ktoś ukradnie 1mln zł to idzie na wiele lat do więzienia – i to jest normalne. W Grudziądzu, jeśli ktoś wykorzysta lub zmarnotrawi wiele milionów, dostaje 13-tą pensję. To dedykuję tym swoim wyborcom i tym mieszkańcom Grudziądza, którym jeszcze na czymkolwiek w tym mieście zależy. Dziękuję bardzo.

 

/Wykaz Zarządzeń Prezydenta stanowi załącznik Nr 4 do protokołu/

 

Ad. 3

            Uchwała w sprawie przyjęcia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Grudziądza na I półrocze 2009 roku

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Grudziądza Sławomir Szymański

Szanowni Państwo, na ostatniej Komisji otrzymali Państwo załącznik do uchwały, do planu pracy.

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła przedmiotową uchwałę (za 20).

 

/Uchwała Nr XXXIV/1/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 5 do protokołu/

 

Ad. 4

            Uchwała w sprawie dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla Prezydenta Grudziądza

 

Radny Witold Kraśniewski

Panie Przewodniczący, Szanowni Radni, mam pełną świadomość tego, że człowiek, który pracuje, jest na etacie otrzymuje wynagrodzenie zgodnie z literą prawa i co do tego nie ma chyba żadnych wątpliwości. Nie ma jednocześnie żadnych wątpliwości co do tego, że bez względu na to jaka będzie ocena pracy naszego Prezydenta to my nie mamy jakiegokolwiek wpływu na to, żeby Panu Prezydentowi przyznać lub nie przyznać tego wynagrodzenia, jako że należy się tak jak, przepraszam za wyrażenie, należy się, tak, to wynagrodzenie, mówię o tej „trzynastce” – „jak psu żarcie”. Ale proszę Państwa. Już w świetle tylko tego, co usłyszeliśmy z ust naszego przedstawiciela, czyli naszego – mówię o Klubie Ruch dla Grudziądza – pana Andrzeja Wiśniewskiego, o sytuacji miasta, zresztą widać to gołym okiem. Nie trzeba wsłuchiwać się w oświadczenia, które są tu składane ale widać gołym okiem, ze to miasto, proszę Państwa umiera śmiercią naturalną. I otóż, mimo, że miasto jest rządzone tak jak jest rządzone, radni, czyli my, tego miasta, podejmujemy uchwałę o to, żeby naszemu Prezydentowi dać najwyższe wynagrodzenie w całym województwie. Bo uposażenie naszego Prezydenta, jak Państwo wiedzą, jest wyższe niż Prezydenta Włocławka, w Bydgoszczy, Torunia, o tym wszystkim chyba nie muszę mówić, ale niech się i mieszkańcy o tym dowiedzą. Jest nie tylko wyższe od Prezydentów tego województwa ale po sprawdzeniu mogę powiedzieć, że jest wyższe od wynagrodzenia prezydentów też innych województw. I mógłbym tu się posłużyć przykładami. Proszę Państwa. Obserwujemy otóż takie zjawisko, w tej chwili, że Prezydentowi tego miasta daje się najwyższe wynagrodzenie, no bo rzeczywiście więcej już nie można. Była uchwała Rady Ministrów, można było podwyższyć, z czego oczywiście skwapliwie skorzystano. Jako, że u nas, o tym już mówiłem parę lat temu, na poprzednich tych sesjach, poprzednich ekip, że u nas Prezydent musi mieć zawsze najwyższe wynagrodzenie. Nie może mieć 60% tego co się należy, 70%, nie musi mieć 100% bo to jest Prezydent. Ja rozumiem, i mógłbym nawet przyklasnąć temu i na pewno głosowałby, gdyby to był prezydent rzędu prezydent Gdyni, Wrocławia, to można byłoby przyznać 100%. Ale jeżeli, proszę Państwa, wynagrodzenie naszego Prezydenta …

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Panie Radny, prosiłbym, o pytanie.

 

Radny Witold Kraśniewski

            Już kończę. Nie, to nie jest pytanie. Oscyluje w granicach 12.800zł i ma około 3.000zł mniej aniżeli Premier tego Rządu to Państwo wybaczą to głosowanie w tej chwili, ja oczywiście przywołuję to, co mówiłem w pierwszym zdaniu, no należy się i trudno dyskutować ale to jest proszę Państwa, no powiedziałbym, musi budzić odrazę w sumieniu nas wszystkich. Tymbardziej, że proszę Państwa, wynagrodzenia pracowników, którzy pracują w tym urzędzie, poza tymi, którzy oczywiście mają poparcie najjaśniejszego Prezydenta, to oczywiście o tych nie mówię, odbiega, jest 6-krotnie niższe aniżeli wynagrodzenie Prezydenta. Te nożyce, które proszę Państwa w tym urzędzie w zakresie wynagrodzeń, one się ciągle rozszerzają. Jak one wynosiły pamiętam, lat temu pamiętam około 15-tu wynosiły jak 1:3 one się rozszerzają i dzisiaj wynoszą około 1:6,5. Taka jest prawda proszę Państwa. I ja chcę Państwo mówić o tym nie dlatego, żeby Państwo głosowali przeciw, bo bez względu na to, jak zagłosujemy to i tak się należy, tylko chciałbym państwu przedstawić jak wygląda wynagrodzenie Pana Prezydenta w świetle osiąganych efektów. Chcę powiedzieć jeszcze jedno zdanie, już nie muszę powiedzieć, że uchwałą Rady Ministrów, jak Państwo wiedzą, został spłaszczony podatek dochodowy od wynagrodzeń tych, którzy zarabiają powyżej 7tys.zł. I to dotyczy tych, nie tych maluczkich, którzy zarabiają czy mają emerytury czy renty po 1000 – 1500 tylko tych, którzy zarabiają powyżej 7tys.zł. Dziękuję bardzo.

 

Radny Łukasz Mizera

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, nie zamierzam mówić o tym, co się komu należy, na ile kto zasłużył ale chciałbym się odnieść do tego, co po raz kolejny mnie, Panie Prezydencie, boli. Ponieważ my na komisji rozmawialiśmy o tym, że dostaną dostarczone materiały świadczące o tym, że my tę uchwałę musimy podjąć. Ja takich materiałów nie otrzymałem do dnia dzisiejszego. Ja wiem, ze akurat moje zdanie, w ogóle to jak traktuje się Radnych, to jest sprawa drugorzędna dla Pana Prezydenta ale w mojej ocenie, Trybunał Konstytucyjny podjął już decyzję wcześniej i jeżeli ktoś mi przynosi taką uchwałę do podjęcia to powinien w jakikolwiek sposób uzasadnić. Ja uważam, że ta sprawa jest zupełnie jasna. I nie zamierzam się odnosić ani pozytywnie ani negatywnie do tego …

 

/w tym momencie Wiceprezydent Marek Sikora rozdał radnym materiał dotyczący podejmowania uchwały w sprawie dodatkowego rocznego wynagrodzenia dla prezydenta/

 

Radny Łukasz Mizera

c.d. Dziękuję serdecznie. No ja i tak mimo wszystko wstrzymam się. Dziękuję.

 

Radny Piotr Jezierski

Panie Przewodniczący, poprosimy o 10 – minutową przerwę w celu zapoznania się z tym dokumentem, ponieważ niektórzy radni, no my akurat zapoznaliśmy się, ale niektórzy radni mają możliwość zapoznać się. To jest krótki dokument. Ewentualnie bardzo proszę o tą przerwę.

 

/ Przerwa trwała od 13:50 do 14:05 /

 

Radny Michał Czepek

Nie wiem czy poczekać na Pana Radnego Andrzeja Wiśniewskiego, bo chciałem też parę słów powiedzieć do Pana Andrzeja. Chyba, że już nie przyjdzie dzisiaj na sesję. Jeżeli ktoś ma taką wiedzę to po prostu powiem to, co chciałem powiedzieć.

Bardzo żałuję, że dzisiaj prowadzimy takie jałowe dyskusje n temat trzynastego wynagrodzenia dla Pan Prezydenta a nie na przykład o dodatkowej nagrodzie za to co zrobił przez te dwa lata kadencji. Ponieważ myślę, że bez łaski moglibyśmy , jako grudziądzanie dać mu takie dodatkowe wynagrodzenie. Może podeprę to jakimś konkretnym przykładem, bo wszyscy prowadzimy jakieś swoje gospodarstwa domowe. Każdy ma jakąś zdolność kredytową. Zdolność kredytowa to jest taki proces, że idziemy do banku, tam spowiadamy się  z tego ile zarabiamy, na co wydajemy no i wtedy pracownik banku podejmuje decyzję, czy może dać nam kredyt czy nie, np. na kupno nowego telewizora czy kupno samochodu czy domu itd. No i wielkim szczęściem było dla Grudziądza to, że 2 lata temu Prezydent Robert Malinowski wygrał z Andrzejem Wiśniewskim … O, witam, dobrze, że Pan wchodzi, bo mam też parę słów skierować do Pana. Wielkim szczęściem było to, że 2 lata temu wybory wygrał Robert Malinowski a nie Andrzej Wiśniewski. Dlaczego? Trzeba mieć jedną uchwałę, którą Rada poprzedniej kadencji podjęła 26 kwietnia, to jest uchwała, jeżeli ktoś chciałby sobie zapisać i sprawdzić potem, bardzo proszę: uchwała Nr LIX/34/06 RMG z dnia 26 kwietnia 2006 roku w sprawie wsparcia działań podejmowanych w celu pozyskania zewnętrznych środków finansowych na zakończenie inwestycji pod nazwą „Budowa szpitala”. I co tu jest w tej uchwale powiedziane? Uchwałę przygotował Pan Prezydent Andrzej Wiśniewski. Głosowała Rada Miejska. „Wyraża się zgodę na podjęcie przez Prezydenta Grudziądza i Dyrektora Regionalnego Szpitala Specjalistycznego z siedzibą w Grudziądzu wspólnych działań w celu realizacji zamierzeń inwestycyjnych polegających na pozyskaniu zewnętrznych środków finansowych w formie obligacji albo zaciągnięcie kredytów z poręczeniem przez gminę – miasto Grudziądz w wysokości do 140mln zł na zakończenie inwestycji pod nazwą «Budowa Szpitala» …

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Panie Radny, ale my chyba zmieniamy temat.

Radny Michał Czepek

Ale nie, już … rozmawiamy o trzynastym wynagrodzeniu dla Pana Prezydenta …

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Bardzo bym prosił skoncentrować się tylko i wyłącznie na tej uchwale …

 

Radny Michał Czepek

Koncentruję się … Równie mocno koncentruję się jak Pan Radny Andrzej Wiśniewski. Ja nie dyskutuję nad oświadczeniem.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Pan Radny Michał Czepek ma głos. Bardzo proszę.

 

Radny Michał Czepek

Wzmacniam tą uchwałę dla podjęcia przekazania trzynastego wynagrodzenia dla Pana Prezydenta. Chodzi o to, że gdyby kontynuować politykę Pana poprzednika Pan Robert Malinowski doprowadziłby, wtedy doprowadziłby do skrajnego bankructwa Miasta albo skrajnej niewydolności kredytowej, ponieważ jeżeli ktoś zaciąga kredyty na budowę szpitala, tak? A ta uchwała miała być realizowana w kolejnej kadencji, okazałoby się, że nie byłoby absolutnie mowy o tym, żeby realizować jakiekolwiek projekty unijne z RPO a przypomnę, że mamy 5 takich projektów z budżetu Miasta. Nie byłoby mowy o tym, żeby budować              II etap „ średnicówki” , ponieważ żaden bank nie sfinansowałby budowy II etapu „średnicówki” a jak wiadomo te wszystkie inwestycje są refinansowane. Dlatego wyrażam ubolewanie, że dajemy tylko „13-tkę” a nie dodatkowe wynagrodzenie. Dziękuję.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

Michale Czepek, ja Panu wytłumaczę, bo Pan nie rozumie …

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Proszę zwracać się do Rady Miejskiej.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

Otóż, proszę Państwa, uchwała podjęta bodajże w maju 2006 roku została podjęta w tym celu aby szpital bez względu na to jak rozwinie się sytuacja został definitywnie zakończony. Oczywiście szpital mógł zostać zakończony poprzez nową konstrukcję swoistego kontraktu wojewódzkiego. I tak się właśnie stało. Ale gdyby tak się nie stało, gdyby pieniądze na budowę szpitala nie zostały przekazane przez Rząd Jarosława Kaczyńskiego – to była ostatnia decyzja tego Rządu, tak, podzielił pieniądze na kontrakty wojewódzkie i je przyznał. I tutaj oczywiście zabieg władz zarówno miejskich, jak i przede wszystkich, nie wiem czy to nie największa zasługa w tym wszystkim, starań Pani, ówczesnej Pani Wojewody Marzenny Drab, sprawiły, że rzeczywiście nie trzeba było realizować wariantu trudniejszego, mniej dla Miasta korzystnego, ponieważ te pieniądze w ramach kontraktu wojewódzkiego, po zakończeniu budowy opery prawda i paru innych, zostały przez poprzedni Rząd przeznaczone na budowę tego szpitala. Natomiast ta uchwała była uchwałą dalekosiężną, która miała zapewnić realizację tej inwestycji bez względu na rozwój wypadków i byłoby bardzo dobrze gdyby wtedy wprowadzona praktyka, że władze miasta mają wariant na każdą ewentualność i z kryzysem i bez kryzysu, i z dotacją i bez dotacji itd. Gdyby ten zwyczaj był dalej w stosunku do miejskich inwestycji kontynuowany. Gdybyśmy dzisiaj mieli pewność i byli w trakcie realizacji Trasy Średnicowej, ponieważ władze miasta miałyby wariant taki kiedy Unia da 80%, kiedy da 50%, kiedy da 30%. Tymczasem nie ma żadnego wariantu i Trasa Średnicowa na razie jest w sferze marzeń i planów. I ta uchwała, o której Pan mówił, że poprzednia Rada Miejska takie różne warianty rozwiązania miała przygotowane – to bardzo dobrze.

 

Radny Łukasz Mizera

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, ja uważam w ogóle, że to jest jakieś nieporozumienie co się przed chwilą odbywało na tej Sali, ponieważ ja rozumiem, że pan Andrzej Wiśniewski składał w imieniu klubu a ten głos w tej dyskusji był chyba zupełnie niepotrzebny. Jest pewien regulamin i statut na podstawie którego ta Rada pracuje i wydaje mi się, że powinniśmy się tego trzymać.

Ja po uzyskaniu informacji od Wojewody dalej uważam, że proponowana przez pana Prezydenta to jest przez Wojewodę uchwała jest zupełnie bezprzedmiotowa, ponieważ mamy tutaj jasno, że mowa o tym, co mamy podjąć znalazła się w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2007 roku i ja pragnę Państwu przypomnieć, że sprawy „trzynastek” i to w jaki sposób one są realizowane rozstrzygnął Trybunał Konstytucyjny i ja dalej uważam, że nie będę się wypowiadał w tej kwestii gdyż uważam, że ta uchwała jest bezprzedmiotowa.

 

Radny Grzegorz Miedzianowski

Ja tylko w kwestii formalnej Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, żeby po prostu pilnować porządku sesji a nie dopuszczać do czegoś w rodzaju wiecu przedwyborczego czy czegoś takiego. Dziękuję bardzo.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Dziękuję bardzo za uwagę.

 

Po przeprowadzeniu dyskusji przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów przyjęła przedmiotową uchwałę (za 9, przeciw 4, wstrzymało się 7).

 

/Uchwała Nr XXXIV/2/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 6 do protokołu/

 

Ad. 5

            Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu na 2009 rok

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów przyjęła przedmiotową uchwałę (za 17, przeciw 2, wstrzymało się 1).

 

/Uchwała Nr XXXIV/3/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 7 do protokołu/

 

Ad. 6

Interpelacje

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Odpowiedź na złożoną interpelację otrzymał Pan Tomasz Smolarek. Czy są jakieś uwagi do odpowiedzi? Rozumiem, że satysfakcjonuje Pana?

 

/Odpowiedź na interpelację stanowi załącznik Nr 8 do protokołu/

Radny Andrzej Wiśniewski

Ja nie tyle chciałbym złożyć, tylko ja chyba przeoczyłem. To ja przepraszam, bo to pewnie moja wina. Ponieważ ja dostałem odpowiedź na interpelację kiedyś tam składaną i nie pamiętam, żeby mnie ktoś pytał czy jestem zadowolony. Być może mi to umknęło. Sorry. I chciałbym tylko powiedzieć, jeżeli mogę. Chciałbym odnieść się do tej interpelacji i tylko, bo myślę, że warto. Ja nie chcę żadnych uzupełnień ani nic. Ja tylko zasugerowałem stwierdzając, że a Auto-Mapie, czyli najbardziej popularnym programie używanym przez GPS, jest błąd. Są błędy związane z Grudziądzem, z przebiegiem „średnicówki”. I jak najżyczliwiej sugerowałem – ja wiem, że to nie jest obowiązkiem miasta, żeby to dostarczać ale sugerowałem, żeby może jakaś instytucja miejska jednak tam wysłała jakąś informację, bo jak ja wysyłam jako użytkownik to wiadomo, że to nie jest traktowanie tak poważnie. Natomiast dostałem interpelację, która mnie trochę zaskoczyła. Ponieważ po pierwsze stwierdzała, że co ja tutaj wymyślam, skoro to nie jest miejskim obowiązkiem i miasto nie ma i „porządni” autorzy map to się pytają, to oni się pytają do miasta. Dobra, dostałem po uszach, więcej już nie zapytam. Ale w tej odpowiedzi jest pewna ciekawostka. Otóż podaje się przykład „dobrego” autora map, który zwrócił się, tak jak powinien, do Miasta i n podstawie informacji z Miasta uzyskanych przygotował mapę. No i nawet tę mapę dostałem w prezencie jako przykład dobrego takiego postępowania. No i sobie tę mapę otworzyłem. I powiem szczerze, odradzę Auto-Mapie, żeby broń Boże nie pytała tu w Grudziądzu o to, jak tu drogi przebiegają, bo konia z rzędem temu, kto znajdzie tam te rozwiązania drogowe na średnicówce, które są namalowane na tej mapie a które podobno zostały zrobione po konsultacji z Urzędem Miejskim. Tam takie skrzyżowania typu „harfa” w okolicach ulicy Waryńskiego. Ja tam codziennie jeżdżę ale nie widziałem czegoś takiego. Także to tylko n marginesie tej nowo wydanej mapy, która jak u mnie w interpelacji napisano, została uzgodniona ze służbami miejskimi co do przebiegu zjazdów. Takich zjazdów tam na „średnicówce” naprawdę nie ma. I to jest tylko takie ostatnie zdanie w sprawie tej interpelacji.

 

Radny Marek Czepek

/Interpelacja Radnego Marka Czepka stanowi załącznik Nr 9 do protokołu/

 

/ KONIEC KASETY 1  A /

 

Radny Wiesław Poliński

Jako radny m.in. z okręgu Strzemięcin, bardzo cieszę się, że ruszyły prace przy budowie ronda łączącego ulice Konstytucji, Korczaka i właśnie tej trzeciej ulicy: Józefa Kraszewskiego. Rozmawiałem z panią polonistką, która mieszka na Śniadeckich 15. Powiedziała, że nie było Ignacego. Ignacy to był Krasicki. A tam wszystkie tablice sprawdziłem od domu aż do tramwaju są Ignacego Kraszewskiego. Może przy okazji byśmy też te tablice poprawili. On miał na drugie imię Józef Ignacy Kraszewski. Najpłodniejszy polski pisarz. Ponad 100 książek a imię mu przekręcamy.

 

Radny Tomasz Smolarek

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, ja rozumiem intencje wystąpienia przed chwilą mojego kolegi Marka Czepka odnośnie sklepu dopalacze o to, że martwi się o nasza młodzież. Zastanawiam się tylko gdzie Pan Marek Czepek był miesiąc temu podczas sesji kiedy miałem dosyć długie wystąpienie na ten temat i właściwie powielił Pan wszystko to, o czy ja mówiłem. I tylko chciałem powiedzieć, że na tę chwilę, zresztą mam odpowiedź, opinię prawną, na temat mojej interpelacji, służę Panu do zapoznania się z tym – Miasto a ściślej Prezydent, nie są w stanie nic z tym zrobić. Ta firma działa sobie zgodnie z prawem i tak naprawdę możemy postulować do naszych posłów szacownych, który, być może, w tej kwestii coś zrobią aby te specyfiki rzeczywiście zostały zakazane w sprzedaży. Na chwilę obecną w Grudziądzu nie jesteśmy w stanie nic zrobić. I to, że za moment sklep na Solnej – drugi z cyklu „dopalacz” – ma powstać też moja intencją miesiąc temu było to, aby no „utrudnić” nazwijmy to, przez władze miasta powstanie tego sklepu. Ale tak naprawdę nie mamy żadnych instrumentów prawa aby zakazać działalności. Ja się tylko cieszę, że pan Prezydent poszedł moim tropem, moja prośbą i skierował pisma, pismo właściwie do rodziców, informujące o takiej sytuacji, że w Grudziądzu dzieje się coś takiego i to pismo rodzice na zebraniach szkolnych otrzymali i mogą się zapoznać z tym tematem. Dziękuję.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Dziękuję bardzo. Szanowni Państwo, jest to czas na składanie interpelacji w związku z tym pan Marek Czepek złożył i jeżeli ktoś chciałby jeszcze złożyć to bardzo proszę.

 

Ad. 7   Zapytania i wolne głosy

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Odpowiedź na zapytanie otrzymał Pan Radny Łukasz Mizera, pan Radny Michał Czepek, pan Radny Przemysław Ślusarski, pan Radny Henryk Szram, pan Radny Witold Kraśniewski. I chciałem się spytać czy są jakieś uwagi do odpowiedzi?

 

/Odpowiedzi na zapytania stanowią załączniki od Nr 10 do Nr 14 do protokołu/

 

Radny Łukasz Mizera

Panie Przewodniczący, Panie Prezydencie, Szanowni Państwo. Traktuję odpowiedź, którą dostałem na zadane pytanie jako zupełne nieporozumienie. I postaram się to w jakikolwiek sposób udokumentować podczas swojego wystąpienia, które pragnę za chwilę wygłosić w punkcie wolne głosy. Pragnę zauważyć, że zupełnie nie zgadzam się z odpowiedzią jaką uzyskałem.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Czy pozostali radni jeszcze mają jakieś uwagi, czy są niezadowoleni z odpowiedzi czy rozumiem, że możemy je przyjąć? Panie Radny Kraśniewski lista zapytań na tej sesji zaraz się rozpocznie, pan Michał Czepek był wcześniej.

 

Radny Witold Kraśniewski

Ale zaraz zaraz, nie, wcześniej prawdopodobnie byłem ja. Bo ja na początku Pana Prezydenta prosiłem o wyjaśnienie pewnych kwestii. Powiedział, że w tym punkcie. A więc prosiłbym, żeby Pan Prezydent udzielił wyjaśnień odnośnie artykułu, który ukazał się w Gazecie Pomorskiej dotyczącego miliona, który „leżał na stole’.

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni, ja oczywiście do artykułu nie będę się odnosił. Nie mam takiego zwyczaju, żeby na posiedzeniach Rady Miasta odnosić się do artykułów ale odniosę się do opłaty planistycznej. I chciałbym wyjaśnić rzecz następującą. Rada Miasta uchwaliła wysokość opłaty planistycznej w górnej możliwej granicy, w 30%. Rzecz „święta”. Chcę powiedzieć, że uchwała opłata planistyczna wchodzi w życie po 30 dniach od momentu opublikowania Dziennika Urzędowego województwa. Ukazuje się dziennik, z uchwałą, że zostało to podpisane. Po 30 dniach wchodzi w życie.

Szanowni Państwo, w Polsce mamy przepisy prawa. Jest ustawa o swobodzie obrotu gospodarczego. Dwóch prywatnych przedstawicieli może sobie kupić i sprzedać cokolwiek w dowolnym terminie. Również w tych 30 dniach, w których jeszcze nie obowiązuje opłata planistyczna. Ewidentna luka prawna. W 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku do wejścia w Zycie można sprzedać i kupić nieruchomości nie płacąc za opłatę planistyczną. Teraz w tym konkretnym przypadku dotyczyło Alfy. Opłata planistyczna obowiązuje przez 5 lat. Nie przez rok, Szanowni Państwo Radni. I jeżeli się buduje markety, a mówimy o Alfie, buduje deweloper. Deweloper po wybudowaniu sprzedaje i wtedy odzyskujemy opłatę planistyczną. Mam nadzieję, że w tym przypadku tak będzie. Jeszcze raz: przez 5 lat obowiązuje a nie przez rok. Jeżeli deweloper, który buduje jakąś inwestycję handlową prowadzącemu tą sprzedaż, handlującemu, to w tym konkretnym przypadku odzyskujemy opłatę planistyczną.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Panie Prezydencie dziękuję. Z tego, co pamiętam było jeszcze pytanie dotyczące zarządzenia. Pan Radny Kraśniewski zadał pytanie.

 

Prezydent Robert Malinowski

(Pisemnie odpowiem).

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

W związku z tym rozpoczynam serię nowych zapytań.

 

Radny Michał Czepek

Chciałem bardzo podziękować za wyremontowanie tych dziur na ulicy Konstytucji 3 Maja. Już są nowe także zapraszam ponownie. Natomiast moje zapytanie dotyczy ulicy Kasprowicza. To jest ulica, która prowadzi z południowych dzielnic miasta z Mniszka, Rządza, Strzemięcina na osiedle Lotnisko. To jest droga w przebiegu drogi krajowej Nr 55, ponieważ tamtędy właśnie biegnie cały ruch od strony Torunia do strony Malborka i biorąc pod uwagę fakt, że być może w najbliższym czasie rozpocznie się budowa „średnicówki” natomiast ta droga ma być niezależna ale do tego czasu, do czasu kiedy rozpocznie się budowa „średnicówki” i oddanie jej do użytku czy są w planach remonty tej ulicy od stacji benzynowej Orlenu do przejazdu kolejowego i dalej do ronda ks. Popiełuszki no nie da się tamtędy przejechać. Tam jest tyle dziur, tyle nierówności, i tak nierówny przejazd przez tory kolejowe. Czy tam w planach są jakieś remonty w tym roku?

 

Wiceprezydent Marek Sikora

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni, Panie Radny Michale, ulica Kasprowicza nie jest po pierwsze drogą krajową Nr 55. Droga krajowa idzie dalej ulicą Chełmińską, Włodka, Piłsudskiego. Natomiast oczywiście, skoro tylko pogoda pozwoli, ten odcinek będzie wyremontowany. Mamy na to kwotę w budżecie na remonty cząstkowe i rzeczywiście w jak najkrótszym czasie ta droga będzie poprawiona. Proszę o chwilę cierpliwości i to będzie wykonane.

 

Radny Michał Czepek

Ale tam gdzie są drogowskazy …?

/Radny chciałby odpowiedzi pisemnej/

 

Wiceprezydent Marek Sikora

Jest tam drogowskaz na prawo na wyprowadzenie jakby tranzytu. Droga krajowa na pewno idzie prosto Chełmińską.

 

 

Radny Andrzej Wiśniewski

W zasadzie chciałbym się tylko bardzo krótko odnieść do tego co powiedział Pan Prezydent. Bo tutaj sprawa Pana Witka Kraśniewskiego, przecież ludzie, jak uchwalaliśmy plan to na tej sali, nikt inny tylko ja, mówiłem, że na tym terenie dokona się w ciągu najbliższego tygodnia obrót, który sprawi, że miastu koło nosa przejdzie ogromna, bardzo duża opłata planistyczna. I rzeczywiście, prawo jest prawem, dlatego są dziesiątki sposobów, żeby interesy miasta zabezpieczyć. Może zawrzeć odpowiednie umowy zobowiązujące do pewnych zachowań. Można to skorelować uchwalenie i wejście w życie ustawy z decyzją w sprawie prawa pierwokupu itd. No po prostu mimo, że tutaj coś się mówi i uświadamia, ludzie przechodzi wam obok nosa 1mln.zł to tak jakby tego nikt nie słuchał, nie słyszał i naraz po półtora roku mleko się wylało, bo się okazało, że zanim uchwała weszła w życie ktoś na tym terenie dokonał obrotu. Że tak będzie to proszę wrócić do protokołów,  jest w mojej wypowiedzi. Tu próbowałem mówić: „ludzie nie róbcie tego w tym momencie bez zabezpieczeń bo w ciągu tygodnia dojdzie na tym terenie do zmiany właściciela a wtedy pójdzie wam koło nosa opłata planistyczna”. Przecież my to samo ćwiczyliśmy na innych terenach. Czemu płacili opłatę planistyczną nabywcy terenów przy Carrefourze itd. No dokładnie prawo było wtedy takie samo. Tylko wtedy ktoś myślał o interesie miasta, że jest do wzięcia 1mln. Czy 1,5mln zł. No nie dajmy sobie robić przynajmniej tyle tego, no sprawa jest prawdopodobnie nie do odwrócenia i nie do odzyskania. Natomiast dobrze jeżeli będziemy przynajmniej wyciągali z tego jakieś nauki na przyszłość bo tak to będziemy bez przerwy mówić a to będzie jak walenie łbem o ścianę.

 

Radny Łukasz Mizera

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, ja postaram się zapytać o parę rzeczy i przy okazji będę mówił o tym co się dzieje. To jest taka nietypowa forma Panie Przewodniczący połączenie wolego głosu z pytaniami więc myślę, że jesteśmy w stanie w tym punkcie to przyjąć. Chyba, że są jakieś wątpliwości to poczekam na wolne głosy. Nie widzę więc myślę, że mogę to zrobić.

Przede wszystkim chciałbym podziękować Radnemu Wiśniewskiemu na to oświadczenie, które odczytał na początku ponieważ zdjął część tematów, które chciałem na dzisiejszej sesji poruszyć z moich bark i za to serdecznie dziękuję.

Przede wszystkim w kwestii tej renty planistycznej, o której Pan Prezydent był łaskawy przed chwilą powiedzieć. Przyszłość jest niewiadomą. Faktem bezsprzecznym jest to, że to użytkowanie wieczyste, czyli pochodna prawa własności, została przeniesiona z jednego podmiotu na drugi. W związku z tym Renat planistyczna jest w ustawie zapisana i chyba nie zamierzamy w tej kwestii chyba dyskutować. Co do sprawy jak miasto do niej podeszło, ja doskonale przypominam sobie zarówno tę komisję, i sesję na których o tym rozmawialiśmy i moje bezskuteczne próby uzyskania od Pana Prezydenta odpowiedzi przez blisko pół roku, bo słyszałem o procentach, o wszystkim, to pytanie do pana Wiceprezydenta Sikory czy jest w stanie mi odpowiedzieć, bo na komisji mi powiedział, że renta planistyczna w tym terenie będzie wyrażona w procentach więc jestem ciekawy ile to jest procent od wartości 0zł. Taka drobna uwaga. Ale wracając do głównego tematu nad którym tu rozmawiamy. Tak jak Pan Radny Wiśniewski tu zauważył, jest coś takiego jak podpisanie umowy i jeżeli ktoś mieni się w świetle kamer i naszej lokalnej prasy cudownym, wspaniałym negocjatorem o takich rzeczach powinien wiedzieć. I ja serdecznie wypraszam sobie takie uwagi ze strony Pana Prezydenta, że niejako ktoś uświadomił społeczeństwo, że taka luka w prawie istnieje. Panowie, pragnę przypomnieć, że wy nie rozmawiacie z ludźmi gdzie ceny renty czy wysokość renty obraca się w granicach 2 czy 2,5tys.zł ale to są wielomilionowe inwestycje. Ci ludzie z tego żyją, inwestują i doskonale wiedzą jak procedura wygląda. I jeżeli szanowni Państwo radni nie wiedzą, bo przypuszczam, że pamiętają moje rozmowy z Panem Prezydentem, zgłaszanie przeze mnie uwag do planu. Próbowałem wiele rzeczy zrobić w tej kwestii, niestety nic się nie udało. To chciałbym Państwu powiedzieć o innej rzeczy. Sa inne miasta w Polsce gdzie takie galerie mają powstawać i tam, te firmy, które chcą inwestować na tym terenie chcą, dążą do zmiany planu korzystnego dla siebie, potrafią po 2 lata inwestować, w cudzysłowiu „inwestować” w przyszłość swojej inwestycji w sposób następujący, że przekazują miastu już wcześniej pieniądze chociażby na lodowisko, na obiekty sportowe. Takim właśnie przykładem jest Piła. U nas dziwnym zbiegiem okoliczności najpierw wszystkie plany przyjęliśmy. Pan Wiceprezydent Sikora chodzi na spotkania do domu technika NOT. Pokazuje, opowiada jak galeria będzie wyglądała. Jeżeli ktoś zapomniał, również odwołuję się do stenogramu z tamtych posiedzeń wg zapewnień zarówno inwestora, pomimo naszych przestróg i m.in. zapewnień Pana Prezydenta ta inwestycja miała zostać oddana w październiku 2009 i naprawdę nie chciałbym żeby ktoś się zasłaniał kryzysem, ciężką sytuacją i jedyne co mogę powiedzieć to to, że w przyszłości ruch na tych działkach na tych nieruchomościach, na pewno nie będzie okraszony takimi kwotami jak miałoby to miejsce w dniu dzisiejszym. Ponieważ to dla Panów nie jest chyba żadna tajemnica, że od tego czasu ceny nieruchomości spadły i to również jest fakt bezsprzeczny. Stąd też całkowite moje niezrozumienie w braku podjętych odpowiednich i właściwych negocjacji. Bo to nie jest tajemnica, że jedna firma się wyprowadzała. Przy tej okazji miasto straciło część miejsc pracy – bo o tym również nie zapominajmy. W tym miejscu miała powstać inwestycja, której do dziś nie ma. Wynegocjowaliście Państwo wspaniały układ drogowy wokół inwestycji, który miał być zrealizowany do października 2009 r. i raczej to jest mało prawdopodobne i o tym również proponowałbym nie zapominać bo opóźnienia będą bardzo znaczne nawet jeżeli dojdzie do realizacji tej inwestycji. I po trzecie nie mamy tej renty planistycznej. Więc ja wielkiego sukcesu negocjacyjnego przy tej inwestycji z panów strony nie widzę. I mam do tego prawo.

Następną sprawą, o którą chciałbym Państw zapytać to kwestie MZK. Tutaj konkretnie chciałbym wiedzieć kiedy będą kolejne przetargi i na jakie linie jeżeli Panowie macie już ustalone. Bo bardzo mnie to interesuje. I również pogratulować wspaniałej formy i bardzo naprawdę, w moim odczuciu, „inteligentnego” podejścia do spraw przetargu. Otóż ja chciałbym, żeby ktoś mi wytłumaczył, jak można w jednym przetargu oddać innemu miastu, zewnętrznej firmie, 4 najlepsze linie. Czy nie logiczniejszym byłoby prywatyzowanie jednej dobrej linii, dwóch tzw. średnich i jednej słabej? Czy nie logiczniejsze byłoby sprywatyzowanie całej spółki? Jest to dla mnie naprawdę dziwna filozofia i zupełnie nieprzemyślana. I nie znajduję żadnych argumentów na to, żeby w jakikolwiek sposób znaleźć słowa poparcia czy jakiekolwiek argumenty popierające te działania. Ja uważam, że MZK po tym przetargu ma olbrzymie problemy. Po kolejnych najprawdopodobniej się nie wygrzebie. I jeżeli naprawdę takie było założenie, o czym mówił pan Wiceprezydent Sikora, po części przypomnę radnym również plany sprzed półtora roku, o tym, żeby tą spółkę podzielić na dwie spółki. Żeby te działania w dziwny sposób zrestrukturyzować. Więc jeśli na tym polega restrukturyzacja spółki miejskiej to naprawdę jest to zupełnie nowy obszar działalności, chyba nieznany nikomu w Polsce. O tym można naprawdę pisać opracowania i się chwalić tym, myślę nie tylko w Polsce ale i w Europie. Poza tym nie ma żadnej chyba możliwości, żeby wszystkie osoby, które w MZK po tych przegranych przetargach, wcześniej pracowały, po tych przetargach pracę utrzymały, ponieważ tam jest również jakaś kadra, która zajmuje się administracją chyba są jacyś dyspozytorzy. Park maszynowy. Ja uważam, że jeżeli ktoś kupuje 22 nowe autobusy, to nie będzie zatrzymywał w pełni tego samego serwisu, który potrzebuje do tych dwudziestoletnich Jelczy. Ale to są moje uwagi, z którymi nie jestem w stanie w żaden sposób trafić do świadomości części osób na tej sali.

Kolejną sprawą jest MZUP. Mnie likwidacja również boli. Dość mocno walczyliśmy przy każdej okazji i przy zmianach statutu i przy nie najlepszych pomysłach, zmiany profilu działalności, wywożenia śmieci i innych spraw. Ja mam po prostu konkretne pytanie: ile osób z zatrudnionych nie na dzień ostatni grudniowy ale na dzień, w którym podejmowaliśmy uchwałę w sprawie MZUP-u, znalazło zatrudnienie w innych podmiotach. To mnie bardzo interesuje. Nie to, co było na koniec roku, przed likwidacją w grudniu, gdzie ci bardziej zaradni, wykształceni, wyspecjalizowani pracownicy, znaleźli sobie pracę u innych pracodawców ale Ci, którym o tę pracę w Grudziądzu jest najtrudniej. To ile z nich, w dniu którym podejmowaliśmy tę uchwałę, miało pracę a ile z dniem pierwszego stycznia tej pracy nie ma.

Kolejną sprawą, o którą chciałbym zapytać Pana Prezydenta to sprawa służb prasowych Pana Prezydenta. Jeżeli jest taka możliwość, ja chciałbym się dowiedzieć ile na dzień dzisiejszy, wśród pracowników Pana Prezydenta, zajmuje się wizerunkiem, informacją, ile liczy to biuro prasowe, jaka jest struktura. Bo ja nie ukrywam, że zmiana rzecznika bardzo mocno mnie zdziwiła. Ja chciałem powiedzieć, ze ja nie ma nic do osoby, która to stanowisko zajęła niedawno. Ale uważam, ze rzecznikiem Grudziądza, Ratusza, Prezydenta Grudziądza, powinna być osoba z naszego miasta. Ja uważam, ze mamy wystarczająco dużo specjalistów w naszym mieście z różnych dziedzin i również osób po dziennikarstwie. Zgodnie z potrzebami Pana Prezydenta uważam, że mnóstwo osób można znaleźć. Ja przypominam sobie jeszcze w okresie kampanii wyborczej poprzedniej, jak panowie wielokrotnie krytykowali ekipę za to, że znajdowała specjalistów spoza naszego miasta i mamy tutaj do czynienia wręcz z identyczną sytuacją i tutaj nie ma żadnego problemu. Ja pytam się o to niezupełnie bez przyczyny, ponieważ w ostatnim okresie Pan Prezydent, wydaje mi się, przynajmniej takie jest moje zdanie, w ramach ratowania ilości czy stanu zatrudnienia w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu, zrezygnował z usług 13 czy 11 sprzątaczek zatrudniając firmę zewnętrzną. Uważam, że te oszczędności rzeczywiście poniesione w ciągu roku są dosyć znaczne. One pokryją Państwa premie, które sobie przyznajecie. I pod tym względem możemy być zupełnie spokojni i szczęśliwi. Ale uważam, że one miały na celi zupełnie coś innego.  One miały na celu ukrycie wzrostu zatrudnienia w urzędzie. I po prostu zdejmując te 13 etatów, które zajmowały sprzątaczki, można było na to miejsce zatrudnić sobie dodatkowe osoby i na koniec roku wyjść z tym, że za naszej kadencji zatrudnienie w Urzędzie nie wzrosło, co w mojej ocenie będzie dość dużym przekłamaniem. Ale nie chcę się co do tego wypowiadać. Poczekam na informacje udzielone przez Pana Prezydenta.

No i sprawa ostatnia, która w mojej ocenie jest też sprawą bez precedensu nie tylko w skali kraju ale też myślę, że całej Unii Europejskiej. Otóż jest grupa ludzi na tej sali zwana Radą Miejską, która ma decydować o wielu bardzo ważnych dla tego miasta kwestiach. Ja mówię m.in. o podwyżkach, które w grudniu przyjmowaliśmy. Podnieśliśmy ceny wody, podnieśliśmy ceny biletów, zmieniliśmy w jakimś stopniu miejsce i odpowiedzialność podmiotu, który zajmował się wysypiskiem, co również zaowocowało podniesieniem tej opłaty i ja starałem się blisko od 2 miesięcy otrzymać najbardziej standardowe, w pełni jawne sprawozdanie finansowe z działalności tych spółek. Otóż paradoks moim zdaniem polega na tym, że mam decydować o tym ile kosztuje woda mieszkańców tego miasta w przyszłym roku a tak naprawdę nie wiem nic o kondycji finansowej w jakiej znajdują się Wodociągi. Mam podnosić ceny biletów, pomijając fakt, ze nie znam żadnych absurdalnych planów dotyczących prywatyzacji tej spółki, ale nie znam również żadnych, w pełni wiarygodnych obrazujących rzeczywisty stan finansów w tej spółce dokumentów. Może część radnych, która bezkrytycznie, w tych kwestiach zgadzała się z Panem Prezydentem tę kwestię ma. Ja otrzymałem odpowiedź od Pana Prezydenta, nawet prosząc o chyba najprostsze sprawozdanie, które jest wysyłane do GUS-u, że: nie prowadzę działań kontrolnych, że to nie jest generalnie mój problem, że jako członek Komisji Rewizyjnej nie mam upoważnienia. Ja naprawdę nie rozumiem. Ja nie chciałem kontrolować tych spółek. Ja naprawdę wiem doskonale, że to są kompetencje Rady Nadzorczej ale ja uważałem, że w pełni odpowiedzialnie podejmując jakąś decyzję dotyczącą mieszkańców i ich budżetu i odnoszącą się do spółek miejskich należy mi się przynajmniej jakaś najprostsza wiedza na temat wydolności finansowej tych spółek. I mówię to również w świetle tego, że tym roku doszło do sytuacji gdzie pierwszy raz budżet miasta zrezygnował z przychodów z tytułu dywidendy wpływającej ze spółek do budżetu miasta. I może znowu ktoś z Państwa Radnych, którzy bezkrytycznie do tego budżetu podchodzili znają plany inwestycyjne, założenia finansowe spółek na przyszły rok. Ja ich nie znam. I z tego powodu naprawdę, nie do końca rozumiem jasność i przekaz podejmowanych na tej sali decyzji. Ja uważam, że to nie ma nic wspólnego z odpowiedzialnym działaniem i ze zdrowym rozsądkiem. Dziękuję bardzo.

 

Radny Grzegorz Miedzianowski

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado, mam wniosek o rozważenie możliwości utwardzenia dróg biegnących od ulicy Konstytucji 3 Maja, zaraz za skrzyżowaniem. Są to uliczki piaszczysto – gliniaste. Tylko na samym początku jest około 2-3 metrów utwardzonej jezdni. Jest to ulica Gen. Grota – Roweckiego i Gen. Okulickiego. Są to ulice piaszczyste i teraz, w czasie tych deszczy i roztopów nie można tam nawet przejść. Nie mówiąc już o przejechaniu. Także to jest ten wniosek.

I pytanie. W związku z ogłoszeniem przez sejm tego roku jako roku szczególnej pamięci o Juliuszu Słowackim. Co Grudziądz, czy Grudziądz przygotuje coś w związku z tym? Jako, że związany jest drobnym wprawdzie epizodem z Juliuszem Słowackim ale wypadałoby to wykorzystać. Dziękuję bardzo.

 

Radna Joanna Iwanowska

Wysoka Rado, Panie Prezydencie, mam dwa pytania krótkie, być może przyziemne. Jakkolwiek dla niewielkiej grupy mieszkańców ważne. Więc pierwsze pytanie dotyczy jaka jest możliwość przyspieszenia, bo rozumiem, ze wcześniej takie plany były, przyspieszenia, przesunięcia przystanku lub zmiany trasy autobusów jadących na lotnisko, w ten sposób, żeby rodzice dzieci, które uczęszczają do ośrodka szkolno-wychowaczego na ulicy Parkowej, żeby rodzice dzieci, które są na wózkach niejednokrotnie, miały po prostu jak najkrótszą drogę do szkoły, żeby Ci rodzice nie musieli z wózkami przez błota przechodzić. To jest pierwsze pytanie.

A drugie pytanie. W związku z tym, że piękny rok, 2009 rok, który jest rokiem rodzin zastępczych wygląda na dzień dzisiejszy w Grudziądzu tak, ze jest kilka rodzin, które od kilku lat czekają na to, aby odbyć kurs, który umożliwi im rozpoczęcie procedury aby zostać taką rodziną zastępczą. I wiem, ze jest, ze musi się zebrać odpowiednia ilość tych rodzin ale bez względu na to ile tych rodzin jest, ze względu na to, że oni tak długo czekają zwracam się właściwie z prośbą o to, żeby przyspieszyć termin odbycia takiego kursu, żeby po prostu wykorzystać ten potencjał, żebyśmy zdążyli w tym roku rodzin zastępczych umożliwić tym rodzinom realizację swoich zamierzeń. Dziękuję.

 

Radny Witold Kraśniewski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni. Ja tylko mam prośbę osobistą do Pana Prezydenta, jako, że uważał za stosowne ażeby ustosunkować się w punkcie do tego „miliona leżącego na stole”. Przesunąć do punktu „wolne wnioski” a więc prosiłbym żeby to, o czym Pan Prezydent mówił czyli odpowiedź, którą mi udzielił, żeby był łaskawy przekazać mi to na piśmie. Jako, że uważam, że nie tylko nasz samorząd ale samorząd w ogóle w Polsce i te wszystkie inne czynniki nie są oazą szczęśliwości i czystości tylko są w wysokim stopniu skorumpowane. Mam prawo sądzić, że tu, na naszym podwórku też coś niejasnego się stało, mówię bardzo delikatnie i wyrażam pogląd, że należałoby tym zainteresować nie tylko NIK ale przede wszystkim prokuraturę dlatego prosiłbym Pana Prezydenta o odpowiedź na piśmie w tej sprawie.

 

Radny Przemysław Ślusarski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, Pan Radny Mizera. Ja jakiś czas temu zwracaliśmy się z prośbą o możliwość przebudowy układu komunikacyjnego wzdłuż Alei 23 Stycznia. Ja zdaję sobie sprawę, że no nie jest to na dzień dzisiejszy możliwe. Natomiast mam prośbę, żeby na tej drodze, która biegnie wzdłuż Placu Stycznia a która jest trasą rowerową, żeby u zbiegu ulicy Małogroblowej jednak postawić słupki, które uniemożliwią zarówno rowerzystom jak i pieszym wchodzenie wprost pod koła samochodów, które tam nadjeżdżają. Zdarzają się niestety sytuacje, ze te osoby wprost pod koła samochodów wchodzą i nie zważają na to, że tam nie ma żadnego przejścia dla pieszych. Przejście dla pieszych znajduje się kilka metrów dalej i mają jeszcze pretensje, że kierowcy blokują im przejście. Dziękuję bardzo.

 

Radny Henryk Szram

Szanowni Państwo, ja tylko w jednej sprawie. Chciałbym się zapytać i bardzo prosiłbym o odpowiedź, ponieważ w mediach ukazała się notatka, iż intensywnie działa Komisja Wychowania w Trzeźwości w naszym mieście. Przeprowadzone były kontrole, które stwierdziły nieprawidłowości jeżeli chodzi o sprzedaż alkoholu i wyrobów tytoniowych nieletnim. W związku z tym bardzo proszę abym uzyskał odpowiedź jakie były to podmioty i jakie są wyciągnięte w stosunku do tych podmiotów sankcje i wnioski. Dziękuję.

 

Radny Łukasz Mizera

Szanowni Państwo, ja po prostu zapomniałem a chciałbym się odnieść do tych dwóch interpelacji, o których ostatnio Pan Tomasz Smolarek oraz dzisiaj Pan Radny Marek Czepek. Ja uważam, ze Pan Prezydent w kwestii zwalczania narkomanii może zrobić bardzo wiele, ponieważ w mojej ocenie głównym problemem nie jest spożywanie narkotyków przez młodzież i ich dostępność a głównym problemem jest profilaktyka. I tak naprawdę my powinniśmy zadbać o to by świadomość młodych ludzi czym to się kończy była jak najwyższa i wydaje mi się, że przeprowadzenie odpowiedniej ilości rozmów, że tak naprawdę nie ma większej różnicy między jakąś kapsułką niewiadomo z czego, nie wiadomo skąd ale np. amfetaminą i innymi środkami jest żadna, to uważam, że naprawdę podstawą zwalczania narkomanii, problemu narkomanii, jest uświadamianie, profilaktyczne działanie – nie zaś tępienie i gonienie. Bo tak naprawdę to my w mieście, tak jak Panowie słusznie zauważyliście, nie jesteśmy w stanie wygrać z ustawą, bo tę sprawę reguluje ustawa ale mamy w pełni możliwość kreowania tego jak naszą młodzież w mieście wychowujemy i jaką świadomością jest w stanie ona się szczycić.

 

Radny Marek Czepek

Panie Przewodniczący, Wysoka Rado. Ja moim wystąpieniu starałem się przedstawić właśnie te luki prawne, które stosuje firma „dopalacze.com”. Chodziło mi o aby pokazać, że oni nie są w zgodzie  przepisami prawa kolego Tomku. Ja doskonale wiem, że o tym Temacie mówiłeś, tylko, że skończyło się na tym, że nic nie możemy zrobić. Właśnie moje wystąpienie miało na celu pokazać, ze możemy coś zrobić, że są przepisy, które mówią, że oni robią źle a nie my i teraz w drugiej wersji chciałem powiedzieć, że w niektórych miastach się udało i przykładem jest Radom i Płock i dlatego było moje wystąpienie, drogi kolego Tomku. Dziękuję.

 

 

Radny Wiesław Poliński

Zgadzam się z głosem pana Radnego Łukasza Mizery. 11 lat byłem kuratorem nieletnich. Mam taki fakultet patologia, m.in. patologia społeczna i profilaktyka niedostosowania społecznego, byłem też ławnikiem w sądzie. Wiele krajów tu, naszych ościennych, do profilaktyki kreatywnej, która polega na tym, żeby proponować dzieciom interesujące sposoby spędzania wolnego czasu. Jeżeli w dzieciach wyrobimy jakąś pasję, hobby, to one są mniej podatne na tego typu używki, narkotyki, bo większość swoich oszczędności przeznaczają na swoje hobby jak każdy pasjonat. I wydaje mi się, że w tym kierunku, wiem, że to nie rozwiąże światowej mody od razu, ale w tym kierunku powinniśmy pójść. I te koła zainteresowań w szkołach, nawet turnieje podwórkowe piłki nożnej. Wszystkie tego typu, że nie wspomnę o modelarstwie, wszystkie tego typu działania wpływają, na to, że dzieci wyrabiają w sobie pasję i nawyki pożytecznego spędzania wolnego czasu. Jeżeli kilka osób da się w ten sposób ocalić no to już warto chyba.

A wracając do wypowiedzi pana Radnego Miedzianowskiego, pan Michał Czepek i ja składaliśmy interpelację w sprawie Grota Roweckiego i w sprawie Okulickiego i dostaliśmy odpowiedzi od pani Sylwii Łazarczyk. Uzyskaliśmy odpowiedź, że te ulicę będą nawiezione tłuczniem betonowym, który stanowi warstwę przepuszczalną a nie będzie ciągle wysyłana ta wyrówniarka, która robi rów z rozdeptaną gliną – jak to ma dotychczas miejsce. Dziękuję bardzo.

 

Prezydent Robert Malinowski

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, na samym wstępie już pod koniec dzisiejszej sesji, chciałbym / KONIEC KASETY 1 B /… jako jedyny (p. Bogdan Lewandowski) od czasu do czasu tu u nas gości. Także podkreślam tu siadl sobie spokojnie, wypełnia swoje obowiązki jako radny sejmiku wojewódzkiego. Szanowni Państwo z oświadczeniami się nie dyskutuje. Ale ja sobie rezerwuję odpowiedź na to dziwne pismo, które nazwał Pan Radny Wiśniewski oświadczeniem. To jest po prostu, powiem to wprost, stek kłamstw i idiotycznych sformułowań, odpowiem oficjalnie na następnej sesji. W tej chwili powiem, że MZK za kadencji 2002-2006 miało same straty, w 2006 roku doszło do 8mln zł, gdzie trzeba było z godnie z kodeksem podejmować decyzje. Za mojej kadencji 2007-2008 MZK przynosi lekki zysk. O przetargach to sprawa jest w Urzędzie Zamówień Publicznych. Nie będę jej tutaj komentował. Kolejne idiotyzmy to są obiekty sportowe …

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Sławomir Szymański

Panie Prezydencie, ja bardzo bym prosił…

 

Prezydent Robert Malinowski

Chcę powiedzieć tak, że co bym tu nie powiedział, to ktoś udaje, że tego nie słyszy. Opłata planistyczna w przypadku tego terenu nie może być przedmiotem negocjacji, bo będzie zapłacona w przeciągu 5 lat. W przypadku Alfy, Szanowni Państwo, niespełna 20mln zł dodatkowych zobowiązań uzyskaliśmy na piśmie. Dodatkowych. To tak tylko, żeby powiedzieć cośmy tam wynegocjowali i Państwo byli na bieżąco informowani. Inwestycja, Panie Radny Mizera nie miała być w 2009. Miała być zakończona planowo w 2010. Chcę przypomnieć, że do lipca 2008 roku była dziwna ustawa sejmowa o powierzchnia wielkogabarytowych, która uniemożliwiała przeprowadzenie inwestycji. Kiedy będą następne przetargi nie mamy jeszcze terminów. Zostanie i Pan i mieszkańcy poinformowanie.

Ile osób znalazło zatrudnienie z MZUP-u pan Wiceprezydent Sikora ma takie dane i za chwileczkę tutaj poinformuje Pana (Łukasza Mizerę).

            Sytuacja finansowa spółek w styczniu gdybym nawet chciał Pana poinformować, jest niemożliwa do poinformowania. Wiadomo, ze kodeksowe terminy są czerwcowe, zgromadzenia wspólników są w czerwcu. W tej chwili mogą trwać badania bilansów i trwają w niektórych i chcę powiedzieć, że również mówi Pan nieprawdę, ze pierwszy raz zrezygnowano z dywidendy. Dywidendy nasze Miasto, Urząd Miasta, Gmina, nie pobiera od spółek. Przeznacza tę dywidendę na inwestycje i tak jest tym razem. Jeżeli będzie dywidenda, jeżeli będzie zysk to też przeznaczymy w spółkach na niezbędne inwestycje.

            Pani Radnej Iwanowskiej odpowiadam, że przystanek ulicy Parkowej jest w tej chwili realizowany. Tam jest to realizowane. I tak samo czekamy na zgłoszenia rodziców do  MOPR-u jeżeli chodzi o kurs. W tej chwili czekamy. Jeżeli się zgłosi 5-6 rodzin to ruszamy ze szkoleniem.

I panu radnemu Kraśniewskiemu i panu radnemu Szramowi odpowiem na piśmie. Gdyż jeden sobie życzył a w przypadku pana Szrama wymaga ustalenia ile było takich podmiotów i gdzie.

Pana Sikorę proszę o uszczegółowienie odpowiedzi jeżeli chodzi o MZUP.

 

Wiceprezydent Marek Sikora

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni. Osób zatrudnionych w MZUP-ie na czas nieokreślony było 27 osób. 53 osoby były na czas określony do końca ubiegłego roku miały umowy. To oczywiście zatrudnienie na czas określony ono wahało się w ciągu roku. Raz to było 30 osób raz 80 a więc to w zależności od projektów współfinansowanych przez Urząd Pracy. Czyli 27 osób na czas nieokreślony. Osób, które znalazły miejsca pracy m.in. w Zarządzie Dróg Miejskich, w MPGN, w MORiW, w Wodociągach mamy na chwilę obecną 40 osób. Tyle osób znalazło pracę.

Natomiast uzupełniając jakby wypowiedź Pana Prezydenta Malinowskiego odnośnie przetargu na Komunikację Miejską. Mówi Pan, że jesteśmy jedynym miastem. Warszawa, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynia, no Kraków – są to miasta, które tą ścieżką wiele lat temu już poszły i daje to bardzo duże oszczędności. Natomiast nie mogę zgodzić się z określeniem „najlepsze” bo cóż to znaczy „najlepsza linia”? Przewoźnika nie interesuje gdzie on jeździ. Ważne za ile jeździ, ponieważ nie jego interesuje czy ten autobus jest pełny czy pusty. Mało tego jak jest pusty to nawet taniej, bo mniej zużyje paliwa. Płacimy za jeden wozokilometr. Czy to jest linia do Owczarek, czy to jest linia do Tarpna, czy to jest linia na Lotnisko to my i tak za wozokilometr to my i tak za wozokilometr i przetarg opiewał na odpowiednią ilość wozokilometrów. I tutaj tylko chciałem jeszcze raz powiedzieć, mówiłem to załamach telewizji kablowej, że na chwilę obecną MZK, nasz zakład potrzebuje około 130 etatów. Zatrudnionych jest w spółce obecnie 110 kierowców. Mówię tu o grupie kierowców, czyli pozostali kierowcy te 20 etatów różnicy wykonują w ramach nadgodzin. Więc te nadgodziny jakgdyby zejdą. Ponieważ są cały czas jest brak kadrowy jeżeli chodzi kierowców. Natomiast pan prezes informował pana Prezydenta, że przy odejściu tych rozkładów jazdy, tych linii czterech, grupa około 15 kierowców straci pracę. Natomiast firma Veolia, która wchodzi na ten rynek będzie potrzebowała około 50 kierowców i pan prezes Tomasz Chochołowicz zapewniał, że w pierwszej kolejności będzie chciał przyjąć doświadczonych kierowców z Miejskiego Zakładu Komunikacji. Natomiast jeżeli chodzi o zaplecze trudno tutaj powiedzieć. Jest rzeczą normalną, że jeżeli mamy Jelcze, to osób – mechaników, musi być więcej. Natomiast dla nas nie jest ważne czy będzie jeden mechanik straci pracę, czy dwóch, tylko to, że 100tys. mieszkańców będzie miało dostępnych 22 nowe niskopodłogowe pojazdy i każdy przejazd tą komunikacją miejską będzie w porządnych warunkach, godnych już XXI wieku. Dziękuję.

 

 

 

 

Radny Andrzej Wiśniewski

Znaczy ja tylko chciałbym podziękować Panu Prezydentowi za bardzo „kulturalne” wystąpienie. Ono było, stanowi właściwie doskonałe uzupełnienie tego, co złożyłem na piśmie. Myślę, że dzisiaj dla każdego myślącego jaki jest … każdy widzi.

 

Radny Łukasz Mizera

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo. Ja również nie będę się odnosił do języka, bo nie biorę tego do siebie, wiec myślę, że to warto zapamiętać i w przyszłości jeśli jakieś uwagi się pojawią to warto je przypomnieć.

Odnośnie tego, co mówił Pan Prezydent ja proponuję że może pamięć jest ulotna ale albo to jest błąd osoby, która robiła stenogram z posiedzenia komisji. Pan Prezydent może sobie przypomni: było takich dwóch. Jeden mówił o Toro, drugi mówił o Alfie i tam padła dokładnie, konkretna, dwukrotnie powtórzona data październik 2009. Ja rozumiem, że można się pomylić raz przy robieniu stenogramu ale nie dwukrotnie. Więc nie odnosiłbym się do tego, co kto pamięta a do tego, co konkretnie jest zapisane, co na tej sali słyszeliśmy i o czym jako radni głosując ten plan byliśmy zapewniani.

I kolejna sprawa. Ja naprawdę nie chcę oceniać, że to są najlepsze linie. Ale jeżeli Pan Prezydent, jak sam twierdzi w telewizji kablowej, jasno mówi, ze 42% przychodu MZK „uciekło”… no to… Ja mam świadomość, że te pieniążki wychodzą z Grudziądza w czasach kryzysu. Bo niestety jeżeli ktoś się powołuje nieustannie na ten kryzys, to musimy o tym powiedzieć jasno, że te pieniążki z Grudziądza wędrują, nie kilka lat temu, jak robiły to inne miasta, ale w dobie tego właśnie kryzysu Panowie zdecydowaliście się na taką formę prywatyzacji tej spółki.

I ostatnia uwaga, którą chciałem tutaj przybliżyć to to, że jeżeli MZK wygrałoby ten przetarg czy by  go realizowało to również zakupiłoby 22 nowe autobusy zgodnie ze specyfikacją i uważam, ze to jest godne zauważenia, ze nie mieszkańcy w całym mieście będą jeździli nowymi autobusami, tylko mieszkańcy korzystający z tych 4 linii wyposażonych w nowe autobusy. MZK wygrywając tej umowę, kupując 22 autobusy mogłoby je rozdysponować w sposób rotacyjny czy jakikolwiek inny. A to, co Panowie tutaj próbujecie opinii publicznej „sprzedać” to naprawdę przynajmniej uważam, że tak jak radny Andrzej Wiśniewski zauważył dla części trzeźwo myślącego społeczeństwa jest raczej niemożliwe do zaakceptowania. Dziękuję.

 

Radna Joanna Iwanowska

W nawiązaniu do tego, co Pan Prezydent powiedział na temat rodzin zastępczych. Ja rozumiem, że musi się zebrać 5 rodzin, żeby taki kurs się odbył ale jakby załączam prośbę, że nawet jeśli nie ma takich 5 rodzin a są 3, które już długi czas czekają na odbycie tego kursy to czy można dla nich zorganizować ten kurs?

 

Ad. 8

Zakończenie obrad

 

            Po wyczerpaniu porządku obrad, Wiceprzewodniczący Rady zamknął obrady, wypowiadając słowa: „zamykam obrady XXXIV sesji Rady Miejskiej Grudziądza”.

 

 

                                                                                  Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

 

 

                                                                                              Sławomir Szymański

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Stellmacher 03-02-2009 10:01
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 03-02-2009
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Kopczyński 04-02-2009 09:26