Rodzaje ulg w spłacie zobowiązań podatkowych - w podatku od nieruchomości, podatku rolnym, podatku leśnym i podatku od środków transportowych
(art. 67a oraz art. 67b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa)
Organ podatkowy, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika (np. bardzo trudną sytuacją finansową i majątkową) lub interesem publicznym, może na wniosek podatnika:
1) odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
2) odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek,
3) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
Zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności.
Umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.
Ulgi podatkowe na rzecz podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, co do zasady są udzielane w ramach pomocy de minimis (w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis).
Zgodnie z art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. f i lit. g ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Prezydent Miasta podaje do publiczne wiadomości w terminie do dnia 31 maja roku następnego wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia oraz wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej.
Prawidłowo sporządzony wniosek o ulgę powinien zawierać:
1) imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy,
2) adres, dane kontaktowe,
3) numer identyfikacji podatkowej (PESEL / NIP),
4) podpis (czytelny),
5) treść żądania z określeniem:
- rodzaju wnioskowanej ulgi (umorzenie, odroczenie lub rozłożenie zapłaty na raty – wraz z propozycją uregulowania zobowiązania, tj. terminu odroczonej zapłaty lub ilości i wysokości rat, w których wnioskodawca będzie mógł uregulować należność),
- w przypadku przedsiębiorcy dodatkowo rodzaj wnioskowanej pomocy (z reguły jest to pomoc de minimis),
- zobowiązania podatkowego, którego dotyczy (rodzaju i wysokości podatku / zaległości podatkowej oraz okresu rozliczeniowego),
6) uzasadnienie wniosku (tj. okoliczności faktyczne wskazujące na ważny interes podatnika lub interes publiczny, uzasadniające udzielenie wnioskowanego wsparcia).
Przykładowy wniosek poniżej do pobrania.
Wniosek o ulgę wraz z załącznikami można złożyć w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu, ul. Ratuszowa 1, Przyziemie, w poniedziałek, środę i czwartek w godz. 730 – 1530, we wtorek w godz. 730 – 1700, w piątek w godz. 700 – 1330 albo przesłać na adres Urzędu.
Podatnik, który zamierza złożyć podanie (wniosek) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, musi zachować wymogi określone wart. 168 § 3a Ordynacji podatkowej, co oznacza, że podanie wniesione w tej formie powinno być podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym oraz zawierać adres elektroniczny wnoszącego podanie.
Uwaga!
Przed upływem terminu płatności raty podatku można wnioskować tylko o odroczenie terminu płatności albo rozłożenie zapłaty podatku na raty.
Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami można złożyć najwcześniej następnego dnia po terminie płatności raty podatku.
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Anna Goralewska | 26-01-2021 12:31 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 26-01-2021 | |
Ostatnia aktualizacja: | Anna Goralewska | 15-02-2022 11:48 |