ZARZĄDZENIE NR 615/23
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 20 listopada 2023 r.
w sprawie procedury zlecania zadań publicznych organizacjom pozarządowym
Na podstawie art. 11 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571) zarządzam, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Określam procedurę zlecania przez gminę-miasto Grudziądz zadań publicznych organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 oraz podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571).
§ 2. Ilekroć w Zarządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571);
2) dotacji – należy przez to rozumieć dotację w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e oraz art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.);
3) generatorze ofert – należy przez to rozumieć system elektroniczny udostępniony na stronie internetowej www.witkac.pl, służący do obsługi zlecania zadań publicznych organizacjom pozarządowym, za pomocą którego są ogłaszane konkursy i nabory ofert, generowane i składane oferty, aktualizacje ofert i sprawozdania, dokonywane oceny, generowane umowy i aneksy oraz weryfikowane sprawozdania z realizacji zadań publicznych;
4) komisji konkursowej – należy przez to rozumieć komisję powołaną w celu opiniowania ofert złożonych w otwartym konkursie ofert, o której mowa w art. 15 ust. 2a ustawy;
5) komórce ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Urzędu Miejskiego w Grudziądzu odpowiedzialną
za koordynowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi;
6) komórce merytorycznej – należy przez to rozumieć właściwą merytorycznie ze względu na rodzaj zadania publicznego komórkę organizacyjną Urzędu Miejskiego w Grudziądzu lub jednostkę organizacyjną gminy-miasto Grudziądz, wykonującą czynności związane ze zlecaniem w imieniu gminy-miasto Grudziądz zadań publicznych;
7) konkursie – należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy;
8) mieście – należy przez to rozumieć gminę-miasto Grudziądz;
9) naborze – należy przez to rozumieć tryb składania ofert na realizację zadania publicznego, o którym mowa w art. 19a ustawy;
10) ofercie – należy przez to rozumieć ofertę realizacji zadania publicznego, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, składaną poprzez generator ofert;
11) oferencie – należy przez to rozumieć organizację pozarządową składającą ofertę realizacji zadania publicznego;
12) ogłoszeniu o konkursie – należy przez to rozumieć zarządzenie Prezydenta Grudziądza w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert;
13) organizacji pozarządowej – należy przez to rozumieć organizację pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy oraz podmiot prowadzący działalność pożytku publicznego, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy;
14) Prezydencie – należy przez to rozumieć Prezydenta Grudziądza lub działającego z jego upoważnienia Wiceprezydenta Grudziądza;
15) programie współpracy – należy przez to rozumieć roczny program współpracy gminy-miasto Grudziądz z organizacjami pozarządowymi, o którym mowa w art. 5a ust. 1 ustawy;
16) rozporządzeniu – należy przez to rozumieć rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018 r. poz. 2057);
17) rozporządzeniu w sprawie uproszczonych wzorów – należy przez to rozumieć rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia
24 października 2018 r. w sprawie uproszczonego wzoru oferty i uproszczonego wzoru sprawozdania z realizacji zadania publicznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2055);
18) trybie uproszczonym – należy przez to rozumieć zlecanie zadań publicznych z pominięciem otwartego konkursu ofert, na zasadach określonych w art. 19a ustawy;
19) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Grudziądzu;
20) zadaniu publicznym – należy przez to rozumieć zadanie, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, będące zadaniem własnym gminy lub powiatu albo zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej realizowanym przez gminę lub powiat;
21) zleceniobiorcy – należy przez to rozumieć organizację pozarządową, której miasto zleciło realizację zadania publicznego;
22) zleceniodawcy – należy przez to rozumieć gminę-miasto Grudziądz, jako podmiot zlecający realizację zadania publicznego.
Rozdział 2
Ogłaszanie otwartych konkursów ofert
§ 3. 1. Komórka merytoryczna informuje komórkę ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi o potrzebie ogłoszenia konkursu i przekazuje, nie później niż 5 dni roboczych przed planowanym terminem ogłoszenia, informacje niezbędne do przygotowania ogłoszenia, w szczególności:
1) rodzaj i cel realizacji zadania;
2) wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania;
3) zasady przyznawania dotacji;
4) termin i warunki realizacji zadania;
5) rezultaty realizacji zadania – jeżeli mają być wskazane w ogłoszeniu;
6) limity wydatków w poszczególnych kategoriach – jeżeli mają być wskazane w ogłoszeniu;
7) termin ogłoszenia konkursu;
8) kryteria stosowane przy wyborze ofert;
9) termin ogłoszenia wyników konkursu;
10) wymagane załączniki do oferty i/lub sprawozdania;
11) proponowany skład komisji konkursowej.
1) w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu www.bip.grudziadz.pl;
2) na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu www.grudziadz.pl;
3) na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu;
4) w generatorze ofert na stronie internetowej www.witkac.pl.
Rozdział 3
Składanie i rozpatrywanie ofert w trybie konkursowym
§ 4. 1. Oferent zamierzający realizować zadania publiczne generuje ofertę (zgodnie ze wzorem oferty określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia) i składa ją w formie elektronicznej poprzez generator ofert, w terminie wskazanym w ogłoszeniu o konkursie.
§ 5. 1. Oferty podlegają ocenie formalnej i merytorycznej.
1) została złożona poprzez generator ofert,
2) została złożona w terminie wskazanym w ogłoszeniu o konkursie, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 5;
3) została złożona przez oferenta uprawnionego do jej złożenia;
4) jest zgodna z warunkami ogłoszenia o konkursie, w szczególności dotyczącymi celu i terminu realizacji zadania publicznego;
5) została wypełniona w sposób kompletny, nie zawiera istotnych błędów i ma prawidłowo wypełnione wszystkie oświadczenia;
6) zawiera załączniki w formie elektronicznej, określone w ogłoszeniu o konkursie;
7) oferent przesłał skan wydruku potwierdzenia złożenia oferty, o którym mowa w § 4 ust. 3, na adres e-mail pracownika komórki merytorycznej, wskazany w ogłoszeniu o konkursie, w terminie do 3 dni roboczych od dnia złożenia oferty.
§ 6. 1. Prezydent, w formie zarządzenia, powołuje komisję konkursową, w skład której wchodzą:
1) kierownik lub pracownik komórki merytorycznej – jako przewodniczący komisji;
2) kierownik lub pracownik komórki ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi;
3) pracownicy komórki merytorycznej – w zależności od potrzeb;
4) nie więcej niż dwie osoby wskazane przez organizacje pozarządowe, z wyłączeniem osób wskazanych przez organizacje biorące udział w konkursie.
1) żadna organizacja nie wskaże osób do składu komisji konkursowej lub
2) wskazane osoby nie wezmą udziału w pracach komisji konkursowej lub
3) wszystkie powołane w skład komisji konkursowej osoby podlegają wyłączeniu na podstawie art. 15 ust. 2d lub art. 15 ust. 2f ustawy.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, w skład komisji konkursowej wchodzi obligatoryjnie pracownik komórki merytorycznej, tak aby komisja liczyła nie mniej niż trzy osoby.
5. Członkowie komisji konkursowej składają oświadczenia o niepodleganiu wyłączeniu na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.).
6. Członkowie komisji konkursowej, wskazani przez organizacje pozarządowe, wykonują swoje obowiązki społecznie w godzinach pracy komórki merytorycznej.
7. W pracach komisji konkursowej może uczestniczyć z głosem doradczym wskazany przez przewodniczącego członek Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w Grudziądzu.
8. Ocena merytoryczna ofert jest dokonywana w oparciu o kryteria wskazane w ogłoszeniu o konkursie.
9. Komisja konkursowa sporządza protokół z przeprowadzonej oceny ofert, który przedkłada Prezydentowi w celu zatwierdzenia.
10. Prezydent, w formie zarządzenia, podejmuje decyzję w sprawie wyboru oferentów i wysokości przyznanych dotacji na realizację zadań publicznych.
11. Prezydent ogłasza wyniki konkursu lub unieważnia konkurs w przypadkach określonych w art. 18a ustawy, w terminie wskazanym w ogłoszeniu o konkursie, nie później jednak niż 45 dni roboczych od wskazanego w ogłoszeniu o konkursie terminu składania ofert.
12. Zarządzenie Prezydenta w sprawie ogłoszenia wyników konkursu lub unieważnienia konkursu komórka ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi zamieszcza w miejscach wskazanych w § 3 ust. 3 pkt 1-3.
§ 7. 1. Komórka merytoryczna informuje oferentów, za pośrednictwem poczty elektronicznej lub poprzez generator ofert, o sposobie rozpatrzenia złożonych ofert i wysokości przyznanych dotacji.
1) dokonuje aktualizacji oferty w formie elektronicznej poprzez generator ofert uwzględniając:
oraz przesyła skan pobranego z generatora ofert wydruku potwierdzenia złożenia aktualizacji oferty (zgodnego z wersją elektroniczną aktualizacji oferty i podpisanego przez osobę lub osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w imieniu oferenta) pocztą elektroniczną na adres e-mail pracownika komórki merytorycznej, wskazany w ogłoszeniu o konkursie, lub
2) informuje komórkę merytoryczną o rezygnacji z realizacji zadania publicznego, w formie pisemnej lub pocztą elektroniczną na adres e-mail pracownika komórki, wskazany w ogłoszeniu o konkursie.
Rozdział 4
Składanie i rozpatrywanie ofert w trybie uproszczonym
§ 8. Komórka merytoryczna informuje komórkę ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi o potrzebie uruchomienia naboru ofert w trybie uproszczonym i przekazuje, informacje niezbędne do przygotowania naboru, w szczególności:
1) rodzaj i cel realizacji zadania;
2) wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania;
3) zasady przyznawania dotacji;
4) termin i warunki realizacji zadania;
5) rezultaty realizacji zadania – jeżeli mają być wskazane w ogłoszeniu;
6) limity wydatków w poszczególnych kategoriach – jeżeli mają być wskazane w ogłoszeniu;
7) termin rozpoczęcia i zakończenia naboru;
8) wymagane załączniki do oferty i/lub sprawozdania.
§ 9. 1. Oferent zamierzający realizować zadanie publiczne w trybie uproszczonym generuje ofertę (zgodnie ze wzorem oferty określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie uproszczonych wzorów) i składa ją w formie elektronicznej poprzez generator ofert.
§ 10. 1. Komórka merytoryczna dokonuje formalnej i merytorycznej oceny oferty, biorąc pod uwagę wysokość środków zaplanowanych i wykorzystanych w budżecie miasta na dany rodzaj zadania.
1) spełnia warunki określone w art. 19a ust. 1 ustawy;
2) została złożona poprzez generator ofert;
3) została złożona przez oferenta uprawnionego do jej złożenia;
4) jest zgodna z warunkami naboru, w szczególności dotyczącymi celu i terminu realizacji zadania publicznego;
5) została wypełniona w sposób kompletny, nie zawiera istotnych błędów i ma prawidłowo wypełnione wszystkie oświadczenia;
6) zawiera załączniki w formie elektronicznej określone w ogłoszeniu o naborze;
7) oferent przesłał skan wydruku potwierdzenia złożenia oferty, o którym mowa w § 9 ust. 3, na adres e-mail pracownika komórki merytorycznej, wskazany w ogłoszeniu o naborze, w terminie do 2 dni roboczych od dnia złożenia oferty.
Rozdział 5
Realizacja zadań publicznych
§ 11. 1. Szczegółowe warunki realizacji zadania publicznego określa umowa o realizację zadania zawarta pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą, sporządzona zgodnie z ramowym wzorem umowy określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§ 12. 1. Zleceniobiorca opatruje oryginały dokumentów księgowych dotyczące realizacji zadania publicznego, w sposób trwały:
1) pieczęcią zleceniobiorcy;
2) opisem, jakie było przeznaczenie zakupionych towarów, usług lub innych opłaconych należności;
3) klauzulą „Opłacono ze środków gminy-miasto Grudziądz na podstawie umowy nr …… z dnia …… w wysokości …… zł”;
4) w przypadku, gdy dokument został opłacony z różnych źródeł, wskazuje wszystkie źródła finansowania i opłacone kwoty;
5) stwierdzeniem, że dokument został sprawdzony pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym;
6) podpisami osób odpowiedzialnych za sprawy rozliczeń finansowych w imieniu zleceniobiorcy.
1) są niezbędne dla realizacji zadania;
2) są racjonalne i efektywne;
3) zostały przewidziane w kalkulacji kosztów;
4) zostały udokumentowane;
5) dotyczą okresu realizacji zadania;
6) zostały faktycznie poniesione w okresie wskazanym w umowie.
1) podatek od towarów i usług (VAT), jeżeli zleceniobiorca ma możliwość jego odliczenia;
2) finansowanie kosztów działalności gospodarczej;
3) amortyzację;
4) raty pożyczek, kredytów i leasingu;
5) odsetki z tytułu niezapłaconych w terminie zobowiązań;
6) kary i grzywny;
7) zakup napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych i środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych.
1) wkład osobowy – świadczenia wolontariuszy lub praca społeczna członków organizacji;
2) wkład rzeczowy – przedmioty służące realizacji zadania.
1) w przypadku wolontariuszy – porozumienie zawarte pomiędzy zleceniobiorcą a wolontariuszem oraz karta czasu pracy lub oświadczenie wolontariusza zawierające w szczególności imię i nazwisko wolontariusza, termin i przedmiot wykonywanych świadczeń, nazwę organizacji, na rzecz której były wykonywane świadczenia i nazwę zadania publicznego oraz wartość wykonanych świadczeń;
2) w przypadku pracy społecznej członków – oświadczenie zawierające w szczególności imię i nazwisko członka, termin i przedmiot wykonywanej pracy, nazwę organizacji, na rzecz której była wykonywana praca i nazwę zadania publicznego oraz wartość wykonanej pracy.
§ 13. 1. W trakcie realizacji zadania publicznego mogą być dokonywane bez konieczności aneksowania umowy:
1) przesunięcia w zakresie poszczególnych pozycji kosztów działania oraz pomiędzy działaniami określonymi w kalkulacji kosztów realizacji zadania w wysokości nie przekraczającej 20 % danego kosztu, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej;
2) zmiany w zakresie poszczególnych działań i terminów ich realizacji, o ile nie zmieniają istoty zadania i nie naruszają terminu realizacji zadania określonego w umowie;
3) zmiana numeru rachunku bankowego zleceniobiorcy.
1) przesunięć pomiędzy poszczególnymi pozycjami kosztów działania oraz pomiędzy działaniami określonymi w kalkulacji kosztów realizacji zadania w wysokości przekraczającej 20 % danego kosztu, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej;
2) utworzenia nowej pozycji kosztów w kalkulacji kosztów realizacji zadania;
3) istotnych zmian w zakresie poszczególnych działań, w tym wprowadzenia nowych działań i/lub rezygnacji z zaplanowanych działań,
pod warunkiem, że zmiany te nie wpływają na warunki realizacji zadania i kryteria oceny oferty określone w ogłoszeniu o konkursie.
§ 14. 1. Zleceniodawca ma prawo dokonywać kontroli i oceny realizacji zadania publicznego przez zleceniobiorcę, w szczególności w zakresie:
1) stopnia realizacji zadania;
2) efektywności, rzetelności i jakości realizacji zadania;
3) prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania;
4) prowadzenia dokumentacji związanej z realizowanym zadaniem, w tym wszelkiej dokumentacji księgowej, która umożliwia sprawdzenie zgodności wydatków poniesionych z dotacji.
Rozdział 6
Rozliczanie zadań publicznych
§ 15. 1. Zleceniobiorca generuje sprawozdanie końcowe z wykonania zadania publicznego, sporządzone zgodnie ze wzorem sprawozdania określonym w:
1) załączniku nr 5 do rozporządzenia – w przypadku realizacji zadania zleconego w trybie otwartego konkursu ofert lub
2) załączniku nr 2 do rozporządzenia w sprawie uproszczonych wzorów – w przypadku realizacji zadania zleconego w trybie uproszczonym,
i składa je w formie elektronicznej poprzez generator ofert, w terminie do 30 dni od daty zakończenia realizacji zadania.
§ 16. 1. Komórka merytoryczna na podstawie sprawozdania i dokumentów, o których mowa w § 15 ust. 3 i 6, dokonuje weryfikacji rezultatów i działań zleceniobiorcy założonych w ofercie lub jej aktualizacji.
1) jest zobowiązany do wyjaśnienia przyczyn nieosiągnięcia rezultatów;
2) może być zobowiązany do zwrotu dotacji proporcjonalnie do stopnia realizacji zadania publicznego.
4. Przy ocenie stopnia realizacji zadania publicznego zleceniodawca bierze pod uwagę w szczególności, czy nieosiągnięcie rezultatów:
1) nastąpiło z winy zleceniobiorcy czy z przyczyn obiektywnych;
2) ma wpływ na koszty jednostkowe zadania;
3) spowodowało niezrealizowanie celu zadania.
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 17. Wykonanie Zarządzenia powierzam kierownikom komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego w Grudziądzu i jednostek organizacyjnych gminy-miasto Grudziądz, wykonującym czynności związane ze zlecaniem w imieniu miasta realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym.
§ 18. 1. Do konkursów ogłoszonych przed dniem wejścia w życie niniejszego Zarządzenia stosuje się przepisy Zarządzenia Nr 632/21 Prezydenta Grudziądza z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie procedury zlecania przez gminę-miasto Grudziądz zadań publicznych organizacjom pozarządowym.
§ 19. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Pobierz |
---|
Pobierz spakowane pliki |
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Anna Górska | 30-11-2023 17:54 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Anna Górska | 20-11-2023 |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Kopczyński | 01-12-2023 06:59 |