ZARZĄDZENIE NR 515/24
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 23 sierpnia 2024 r.
w sprawie Regulaminu Biura Rzeczy Znalezionych Urzędu Miejskiego w Grudziądzu
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (Dz. U. z 2023 r. poz. 501), w związku z art. 31 i 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 i 721) oraz art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107) zarządzam, co następuje:
§ 1. Regulamin Biura Rzeczy Znalezionych Urzędu Miejskiego w Grudziądzu określa zasady działalności Biura, warunki przechowywania rzeczy znalezionych oraz koszty ich przechowywania.
§ 2. 1. Biuro Rzeczy Znalezionych, zwane dalej Biurem, prowadzone jest przez Wydział Organizacyjno-Administracyjny Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.
2. Biuro mieści się w budynku Urzędu Miejskiego w Grudziądzu przy ul. Ratuszowej 1.
3. Godziny przyjęć interesantów w Biurze:
1) poniedziałek – czwartek 7³º – 15ºº;
2) piątek 7³º – 12³º.
§ 3. Biuro działa według obowiązujących przepisów prawa:
1) ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (Dz. U. z 2023 r. poz. 501);
2) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061);
3) ustawy z dnia 18 października 2006 r. o likwidacji niepodjętych depozytów (Dz. U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1537 oraz
z 2009 r. Nr 157, poz. 1241);
4) ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. , poz. 2505, 556, 1429 i 2760 oraz z 2024 r. poz. 859);
5) niniejszego Regulaminu.
§ 4. Przedmiotem działalności Biura jest:
1) przyjmowanie i przechowywanie rzeczy znalezionych na terenie miasta Grudziądza lub znalezionych w innej miejscowości;
2) odbieranie zawiadomień o znalezieniu rzeczy;
3) poszukiwanie osób uprawnionych do odbioru rzeczy znalezionych;
4) udzielanie wyjaśnień osobom zgłaszającym istnienie ich praw, w tym informowanie zainteresowanych o posiadanych depozytach;
5) ewidencjonowanie rzeczy znalezionych;
6) wydawanie rzeczy znalezionych osobom uprawnionym (właścicielowi lub znalazcy);
7) likwidacja niepodjętych depozytów;
8) prowadzenie magazynu rzeczy znalezionych.
§ 5. 1. Do depozytu Biura przyjmuje się rzeczy znalezione, porzucone bez zamiaru wyzbycia się ich własności, których szacunkowa wartość przekracza 100 zł,
w tym:
1) pieniądze, których wartość przekracza 100 złotych lub równowartość tej kwoty w walucie obcej obliczonej wg średniego kursu walut ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w dniu znalezienia pieniędzy, natomiast w przypadku, gdy w tym dniu nie ogłoszono takiego kursu, wg ostatniego kursu ogłoszonego przed tym dniem;
2) papiery wartościowe, kosztowności (np. wyroby użytkowe ze złota, platyny, srebra, kamieni szlachetnych, pereł);
3) przedmioty o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej;
4) dokumenty (np. dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, legitymacja studencka, legitymacja emeryta-rencisty itp.);
5) dokumenty wojskowe (np. legitymacja wojskowa, książeczka wojskowa, zaświadczenie wojskowe, karta powołania itp.);
6) rzeczy wojskowe (np. sprzęt lub ekwipunek wojskowy);
7) inne rzeczy.
2. Biuro ustala wartość szacunkową rzeczy, o których mowa w ust. 1, w momencie zawiadomienia przez znalazcę
o znalezieniu rzeczy. Określenie wartości rzeczy polega na przejrzeniu m.in. stron internetowych, katalogów produktowych, portali aukcyjnych oraz skierowaniu zapytań do sprzedawców przez pracownika prowadzącego Biuro,
a następnie wyciągnięciu uśrednionej wartości. Określając wartość znalezionej rzeczy Biuro bierze pod uwagę również stan zużycia rzeczy.
3. Ustalenie szacunkowej wartości rzeczy znalezionej, o której mowa w ust. 1, należy udokumentować w postaci notatki służbowej i załączonych do niej dokumentów potwierdzających jej ustalenie tj. w szczególności:
1) zapytań skierowanych do potencjalnych np. sprzedawców lub wytwórców;
2) odpowiedzi na zapytania z pkt. 1;
3) wydruków ze stron internetowych zawierających ceny usług i towarów (opatrzone datą dokonania wydruku).
§ 6. 1. Biuro niezwłocznie przesyła przyjęte dokumenty, o których mowa w § 5 ust.1 pkt. 4 i 5, do wystawcy dokumentu, z tym że:
1) w przypadku dowodów osobistych i praw jazdy wydanych przez Prezydenta Grudziądza przekazuje je odpowiednio do Urzędu Stanu Cywilnego oraz Wydziału Uprawnień Komunikacyjnych;
2) paszporty przesyła do Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy;
3) dokumenty wojskowe przesyła do Oddziału Żandarmerii Wojskowej w Bydgoszczy.
2. Znalezione rzeczy wojskowe, o których mowa w § 5 ust.1 pkt 6, Biuro przesyła do Oddziału Żandarmerii Wojskowej w Bydgoszczy.
3. W przypadku przypuszczenia, że znaleziona rzecz stanowi rzecz o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej Biuro w terminie 7 dni od dnia przyjęcia tej rzeczy zawiadamia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
w Toruniu.
§ 7. Biuro odmawia przyjęcia w depozyt:
1) rzeczy, której wartość szacunkowa nie przekracza 100 złotych;
2) rzeczy, co do których zachodzi podejrzenie, że zostały porzucone z zamiarem wyzbycia się własności;
3) rzeczy, których posiadanie wymaga pozwolenia, w szczególności broni, amunicji, materiałów wybuchowych, które znalazca niezwłocznie powinien oddać najbliższej jednostce organizacyjnej Policji, a jeżeli oddanie rzeczy wiązałoby się z zagrożeniem życia lub zdrowia powiadomić Policję o miejscu, w którym ta rzecz się znajduje;
4) rzeczy ulegających szybkiemu zepsuciu, w szczególności artykułów spożywczych;
5) rzeczy, których przechowywanie jest niemożliwe ze względu np. na gabaryty rzeczy lub jest związane z kosztami niewspółmiernie wysokimi w stosunku do jej wartości rynkowej;
6) rzeczy znalezionych w budynkach użyteczności publicznej (innych niż Urząd Miejski w Grudziądzu) lub innych pomieszczeniach otwartych dla publiczności, środków transportu publicznego - wówczas znalazca zobowiązany jest oddać rzecz zarządcy budynku lub pomieszczenia bądź zarządcy środka transportu publicznego;
7) zwierząt, którym opiekę zapewniają schroniska dla zwierząt, zgodnie z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt - znalazca zwierzęcia ma obowiązek powiadomić o tym najbliższe schronisko dla zwierząt, Straż Miejską lub Policję;
§ 8. Odmowa przyjęcia rzeczy przez Biuro uprawnia znalazcę albo właściwego zarządcę budynku, pomieszczenia albo środka transportu publicznego do postąpienia z rzeczą według swojego uznania.
§ 9. 1. Odebranie zawiadomienia o znalezieniu rzeczy oraz przyjęcie lub odmowę przyjęcia rzeczy znalezionej pracownik prowadzący Biuro potwierdza w sporządzonym protokole, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, stanowi podstawę do wydania znalazcy poświadczenia przyjęcia zawiadomienia, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 10. 1. Po przeprowadzonych czynnościach zmierzających do ustalenia osoby uprawnionej do odbioru rzeczy, Biuro niezwłocznie zawiadamia tę osobę i wzywa ją do odbioru rzeczy znalezionej. Wzór wezwania do odbioru rzeczy stanowi załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.
2. W przypadku gdy Biuro nie ma możliwości doręczenia osobie uprawnionej wezwania, o którym mowa w ust. 1, lub osoba ta jest nieznana, a szacunkowa wartość rzeczy przekracza 100 złotych, Biuro wywiesza wezwanie na tablicy ogłoszeń Urzędu, przez okres roku, licząc od dnia znalezienia rzeczy, oraz zamieszcza się je w Biuletynie Informacji Publicznej. Jeżeli szacunkowa wartość rzeczy przekracza 5000 złotych, właściwe ogłoszenie o wezwaniu zamieszczone zostaje również w dzienniku o zasięgu lokalnym lub ogólnopolskim.
§ 11. 1. Biuro prowadzi księgę rzeczy znalezionych zawierającą następujące dane:
1) liczbę porządkową;
2) datę przyjęcia rzeczy na przechowanie;
3) imię, nazwisko i adres zamieszkania znalazcy;
4) opis rzeczy znalezionej (rodzaj, ilość, cechy charakterystyczne, czas i miejsce znalezienia);
5) datę wydania lub likwidacji rzeczy;
6) uwagi;
7) podpis pracownika Biura.
2. Rzeczy znalezione przechowywane są nieodpłatnie w magazynie w warunkach zapewniających ich bezpieczeństwo i trwałość.
§ 12. 1. Osoba uprawniona do odbioru rzeczy powinna:
1) określić jaką rzecz zgubiła z uwzględnieniem czasu i miejsca jej zgubienia oraz jej opisem (charakterystyczny wygląd bądź inne znaki szczególne);
2) przedstawić dowody stwierdzające posiadanie zagubionej rzeczy (np. dowód zakupu przedmiotu), numery seryjne, własne oznaczenia bądź opis widocznych środków zużycia.
2. Z czynności związanych z wydaniem rzeczy osobie uprawnionej sporządza się protokół wydania, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszego zarządzenia.
3. Osoba uprawniona do odbioru rzeczy nie ponosi kosztów poszukiwania osoby uprawnionej do odbioru.
4. O wydaniu rzeczy osobie uprawnionej do jej odbioru oraz o jej adresie zamieszkania Biuro niezwłocznie zawiadamia znalazcę, który zażądał znaleźnego. Zawiadomienie, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia, wysyła się na adres znalazcy wskazany w wydanym poświadczeniu.
§ 13. 1. W przypadku gdy rzecz znaleziona nie zostanie odebrana przez osobę uprawnioną w ciągu roku od dnia doręczenia jej wezwania do odbioru, a w przypadku niemożności wezwania do odbioru – w ciągu dwóch lat od dnia znalezienia rzeczy, Biuro zawiadamia o tym fakcie znalazcę i wzywa go do odbioru rzeczy w terminie nie krótszym niż 2 tygodnie, z pouczeniem, że w przypadku nieodebrania rzeczy w wyznaczonym terminie, jej właścicielem stanie się gmina-miasto Grudziądz. Wzór zawiadomienia stanowi załącznik nr 6 do niniejszego zarządzenia.
2. Znalazcy, który odebrał rzecz Biuro wydaje zaświadczenie stwierdzające upływ terminów przechowywania rzeczy oraz zawierające informację o wydaniu rzeczy. Wzór zaświadczenia stanowi załącznik nr 7 do niniejszego zarządzenia.
§ 14. 1. W przypadku znalezienia pieniędzy w złotych oraz w walutach obcych aktualnie znajdujących się w obiegu lub wycofanych z obiegu, pracownik prowadzący Biuro przygotowuje wniosek o zdeponowanie znalezionych pieniędzy na rachunku depozytowym Urzędu/w kasie pancernej, a następnie przekazuje go do podpisu Dyrektora Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 8 do niniejszego zarządzenia.
2. Po przygotowaniu wniosku, o którym mowa w ust.1, pracownik prowadzący Biuro niezwłocznie, najpóźniej w ciągu dwóch dni od dnia uzyskania pieniędzy przekazuje je do Wydziału Finansowego.
3. Pracownik Wydziału Finansowego:
a) odprowadza na rachunek depozytowy o numerze 31 1020 5040 0000 6902 0085 9652 pieniądze w złotych aktualnie znajdujące się w obiegu,
b) umieszcza w depozycie (kasie pancernej) pieniądze w walutach obcych aktualnie znajdujące się w obiegu oraz pieniądze w złotych i w walutach obcych wycofane z obiegu.
4. Pieniądze, o których mowa w ust. 3 lit. a , będą wypłacane osobie uprawnionej na wniosek dyrektora Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego przez Wydział Finansowy
w gotówce lub przelewem na wskazany przez osobę uprawnioną numer rachunku bankowego.
5. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, przygotowuje pracownik prowadzący Biuro,
a następnie przekazuje go do podpisu Dyrektora Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 9 do niniejszego zarządzenia.
6. Pieniądze, o których mowa w ust. 3 lit.b, wydawane będą w gotówce przez Wydział Finansowy, na wniosek dyrektora Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego.
7. Wniosek, o którym mowa w ust. 6, przygotowuje pracownik prowadzący Biuro, a następnie przekazuje go do podpisu Dyrektora Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 10 do niniejszego zarządzenia.
§ 15. 1. Po upływie terminów, o których mowa w §13 ust. 1 rzeczy znalezione przechodzą na własność gminy-miasto Grudziądz.
2. Po nabyciu własności rzeczy znalezionych przez miasto powołuje się komisję ds. postępowania z rzeczami znalezionymi. Komisja ta podejmuje decyzje co do dalszych działań w związku z ww. rzeczami (np. sprzedaży rzeczy, likwidacji rzeczy nie nadających się do użytku).
3. Skład osobowy ww. komisji oraz zakres jej działania określa Prezydent Grudziądza w odrębnym okólniku.
§ 16. 1. Do obowiązków pracownika prowadzącego Biuro należy sporządzanie na bieżąco, nie rzadziej niż raz w miesiącu, aktualnej listy rzeczy znajdujących się w Biurze oraz przesyłanie jej do właściwego pracownika Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego celem umieszczenia listy w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego
w Grudziądzu.
2. Pracownik prowadzący Biuro ponosi odpowiedzialność zgodnie z zakresem czynności za rzetelne, chronologiczne i systematyczne prowadzenie księgi rzeczy znalezionych.
3. Pracownik prowadzący Biuro, który w powierzonym zakresie obowiązków ma prowadzenie rzeczy znalezionych w formie rzeczowej, a także osoby go zastępujące, ponoszą odpowiedzialność materialną za przechowywanie rzeczy.
§ 17. Inwentaryzacja rzeczy znalezionych w formie rzeczowej przeprowadzana jest obowiązkowo na ostatni dzień roku obrotowego w drodze spisu z natury.
§ 18. Wykonanie Zarządzenia powierzam Sekretarzowi Miasta.
§ 19. Traci moc Zarządzenie nr 272/17 Prezydenta Grudziądza z dnia 6 lipca 2017 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Rzeczy Znalezionych w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu.
§ 20. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Pobierz |
---|
Pobierz spakowane pliki |
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Nikoleta Kirsch-Żebrowska | 28-08-2024 11:07 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Nikoleta Kirsch-Żebrowska | 23-08-2024 |
Ostatnia aktualizacja: | Nikoleta Kirsch-Żebrowska | 11-09-2024 11:48 |