ZARZĄDZENIE NR 255/2025
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 19 maja 2025 r.
w sprawie organizacji i zasad działania systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania na terenie Gminy – Miasto Grudziądz
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 oraz art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2024 r., poz. 1465, 1572, 1907, 1940.), art. 19 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i art. 20 ust.1 pkt1-3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122 oraz z 2024 r. poz. 834, 1222, 1473 i 1572.), art. 4 ust.1 pkt 4 lit. a, d, f, g, i art. 11 ust1 pkt 17 i art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz.U. z 2024 r., poz. 1907), § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 lutego 2024 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2024 r., poz. 290), w zw. z zarządzeniem Nr 232/2024 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 14 sierpnia 2024 r. w sprawie organizacji i zasad działania wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania oraz systemu wykrywania i alarmowania na terenie województwa kujawsko-pomorskiego,
zarządza się co następuje:
§ 1
1. Tworzy się na terenie Gminy - Miasto Grudziądz miejski system ostrzegania i alarmowania (SOiA), oparty na systemie wczesnego ostrzegania (SWO) i system wykrywania i alarmowania (SWA), Wojewódzkim Systemie Wczesnego Ostrzegania, Krajowym Systemie Wykrywania i Alarmowania (KSWiA) i systemie powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza (ODN);
2. Miejski SOiA obejmuje kierowników jednostek organizacyjnych i instytucji oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej realizujących zadania czasu pokoju („P”) w ramach SWO, a po ogłoszeniu wyższych stanów gotowości
i czasu wojny („W”) realizację dodatkowych zadań w ramach SWA.
§ 2
1. Do zadań realizowanych w ramach działania powiatowego SOiA należą:
1) kierowanie monitorowaniem zagrożeń;
2) wykrywanie i rozpoznawanie zagrożeń zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych;
3) monitorowanie, analizowanie i prognozowanie zagrożeń zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych;
4) ocena zagrożeń występujących na terenie powiatu;
5) zapewnienie przepływu informacji w zakresie występujących zagrożeń;
6) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia;
7) realizowanie działań interwencyjnych zgodnie z kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych;
8) gromadzenie, przetwarzanie danych i udzielanie informacji o zagrożeniach w tym w ramach funkcjonujących aplikacji informatycznych;
9) prowadzenie nasłuchu w radiowej sieci ostrzegania nadawanego przez Ośrodek Dowodzenia i Naprowadzania – ODN;
10) opracowywanie komunikatów CBRN zgodnie z metodyką ATP 45 na potrzeby zagrożeń chemicznych, biologicznych lub radiacyjnych.
2. Pod pojęciem przepisów szczególnych, o których mowa w pkt. 2, 3 i 7, rozumie się odrębne przepisy wynikające z ustawy, rozporządzenia lub zarządzenia, w ramach których jednostka organizacyjna, organ, instytucja, inspekcja, służby, straże i podmiot leczniczy jest zobowiązany do ratowania zdrowia i życia ludzkiego oraz ochrony mienia i środowiska naturalnego.
3. Zadania wymienione w § 2 ust. 1 realizowane są zgodnie z posiadanymi kompetencjami:
1) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 1, realizuje Prezydent Grudziądza zgodnie z właściwością miejscową;
2) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 2 realizują jednostki organizacyjne oraz podmioty lecznicze, służby, inspekcje i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 – 11;
3) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 3 realizują organy, instytucje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-5 i 9;
4) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 4 realizuje Prezydent Grudziądza poprzez Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego;
5) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 5 realizują organy, podmioty lecznicze, instytucje, inspekcje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1–11;
6) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 6 realizują organy, instytucje, inspekcje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, 8-10;
7) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 7 realizują podmioty lecznicze oraz organy, instytucje, inspekcje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-6, 10-11;
8) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 8 realizują podmioty lecznicze, organy, instytucje, inspekcje, służby i straże, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-6, 11.
9) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 9 realizuje Prezydent Grudziądza poprzez Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego;
10) zadanie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 10 realizuje Prezydent Grudziądza poprzez Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego;
§ 3
1. Zadania SOiA realizują następujące organy administracji publicznej i kierownicy jednostek organizacyjnych i instytucji oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej:
1) Prezydent Grudziądza poprzez Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego (MCZK)/Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego;
2) Komendant Miejski Policji w Grudziądzu poprzez jednostki organizacyjne prowadzące działania interwencyjne w sytuacjach wystąpienia zagrożeń;
3) Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w Grudziądzu poprzez jednostki organizacyjne prowadzące działania interwencyjne w sytuacjach wystąpienia zagrożeń;
4) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Grudziądzu poprzez Powiatową Stację Sanitarno – Epidemiologiczną;
5) Powiatowy Lekarz Weterynarii poprzez Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Grudziądzu;
6) Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Grudziądzu;
7) Zarząd Dróg Miejskich w Grudziądzu;
8 kierownicy jednostek organizacyjnych oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii zobowiązanych w myśl przepisów o ochronie środowiska do sporządzania planów lub procedur ratowniczych w przypadku wystąpienia zagrożenia dla zdrowia i życia ludzkiego;
9) nadawcy programów radiowych i telewizyjnych oraz redaktorzy naczelni dzienników w ramach realizacji obowiązku określonego w art. 5 ust. 4 i art. 26 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. 2025 poz. 112) i art. 34 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. 2018 poz. 1914);
10) osoby kierujące podmiotami wykonującymi działalność leczniczą;
11) kierownicy podmiotów realizujących działania istotne dla funkcjonowania infrastruktury, w szczególności dostaw energii elektrycznej, gazu, wody oraz realizujących odbiór ścieków i śmieci.
2. Jednostki i instytucje oraz zakłady wchodzące w skład SOiA zobowiązuje się do wymiany informacji uzyskanych w toku realizacji zadań, mających bezpośredni lub pośredni związek
z wystąpieniem zagrożeń dla ludności lub środowiska.
3. Do wymiany informacji, o których mowa w ust. 2 również zobowiązuje się jednostki organizacyjne i instytucje, wymienione w § 1 ust. 4 załącznika nr 1 a nie wymienione w § 3 ust. 1 podmiotowego zarządzenia.
4. Włączenie jednostek organizacyjnych, instytucji i podmiotów gospodarczych do SOiA nie zmienia ich służbowego podporządkowania i zakresu realizowanych zadań wynikających z odrębnych przepisów prawa.
§ 4
1. Prezydent Grudziądza zapewnia całodobowy nadzór nad funkcjonowaniem SOiA na obszarze Gminy-Miasto Grudziądz.
2. Informacje uzyskane w ramach działania SOiA dotyczące występowania zagrożeń wymagających podjęcia szczególnych działań, w tym ostrzegania i alarmowania ludności, organy i jednostki organizacyjne wymienione w § 3 niezwłocznie przekazują do Miejskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
3. Organy administracji publicznej przekazują uzyskane informacje organom funkcjonującym na wyższym i/lub niższym szczeblu.
§ 5
Podmioty odpowiedzialne w zakresie swoich kompetencji za realizację zadań w ramach SOiA przygotowują się do realizacji tych zadań przez:
1) działania planistyczne, organizacyjne i szkoleniowe dotyczące:
a) aktualizacji danych o potencjalnych źródłach zagrożeń w ramach planu zarządzania kryzysowego,
b) opracowania i aktualizacji procedur opisujących szczegółowo działanie systemu w ramach planów zarządzania kryzysowego, opracowywanych na poszczególnych szczeblach administracji publicznej,
c) organizacji systemu łączności oraz wymiany informacji o zagrożeniach,
d) tworzenia warunków do preferencyjnego przekazu informacji w ramach SOiA.
2) organizowanie szkoleń i doskonalenie osób funkcyjnych w zakresie: wiedzy o właściwościach źródeł zagrożeń, systemów ochrony przed zagrożeniami, sposobów i metodyk dokonywania pomiarów, oceny sytuacji, usuwania skutków oraz prawnych rozwiązań ochrony przed zagrożeniami;
3) organizowanie oraz prowadzenie ćwiczeń i treningów doskonalących i sprawdzających funkcjonowanie systemu i procedur oraz udział w takich ćwiczeniach i treningach.
§ 6
Szczegółowe zasady organizacji, działania systemu, funkcjonowania i dokumentowania oraz informowania, ostrzegania i alarmowania SOiA na terenie Gminy – Miasto Grudziądz opisano w:
1) załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia, normującym zasady działania systemu wczesnego ostrzegania SWO na terenie Gminy – Miasto Grudziądz;
2) załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia, normującym zasady działania systemu wykrywania i alarmowania SWA na terenie Gminy – Miasto Grudziądz.
§ 7
Organy administracji publicznej i kierownicy jednostek organizacyjnych i instytucji oraz zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej,
o których mowa § 3 ust. 1, nie później niż w terminie do dnia 31.03.2025 r. dostosują wewnętrzne unormowania zgodnie z posiadanymi kompetencjami wynikającymi z przepisów szczególnych, według właściwości terenowej i rzeczowej w zakresie systemu ostrzegania
i alarmowania do wymogów określonych niniejszym zarządzeniem.
§ 8
1. Nadzór nad całością funkcjonowaniem SOiA na obszarze Gminy – Miasto Grudziądz sprawuje Prezydent Grudziądza.
2. Wykonanie zarządzenia, nadzór nad koordynacją i przygotowaniem SWO i SWA do realizacji zadań oraz organizację szkoleń i ćwiczeń i treningów dla elementów systemu SOiA powierza się Dyrektorowi Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
§ 9
1. Traci moc Zarządzenie Nr 22/20 Prezydenta Grudziądza z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie organizacji i zasad działania systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach na terenie gminy – miasto Grudziądz.
2. Traci moc Zarządzenie Nr 31/2020 Prezydenta Grudziądza z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie organizacji systemu wykrywania i alarmowania na terenie miasta Grudziądza.
§ 10
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Pobierz |
---|
Pobierz spakowane pliki |
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Kopczyński | 20-06-2025 09:01 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Tomasz Kopczyński | 19-05-2025 |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Kopczyński | 20-06-2025 09:11 |