ZARZĄDZENIE NR 496/25
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 19 września 2025r.
w sprawie organizacji i funkcjonowania stałych dyżurów na terenie miasta Grudziądza
Na podstawie § 6 Zarządzenia Nr 115/2025 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 7 maja 2025 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania systemu stałych dyżurów w województwie kujawsko – pomorskim w związku z § 8 ust 1- 4 oraz ust 5 ppkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 maja 2025 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz.U. z 2025 r. poz. 353), oraz art. 20 pkt. 1 ppkt 6) ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U z 2023r. poz.122; Dz.U. z 2024 r. poz. 834, poz.1222, poz.1473 i poz. 1572) zarządzam, co następuje:
§ 1.1. Na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa, w tym przekazywania decyzji do uruchamiania realizacji zadań ujętych w „Planie Operacyjnym Funkcjonowania Miasta Grudziądza w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny”, oraz uruchamiania w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w tym stopni alarmowych w razie zagrożenia terrorystycznego, organizuje się w Grudziądzu system stałych dyżurów zwany dalej „systemem”.
2. System nie narusza zasad organizacji, funkcjonowania oraz integralności systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym zespolonych służb, inspekcji i straży na terenie miasta określonych w odrębnych przepisach.
§ 2.1. W skład systemu wchodzą:
1) stały dyżur Prezydenta Grudziądza (SD-P) – główny zespół zadaniowy stanowiska kierowania Prezydenta;
2) punkty kontaktowe komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego (PK);
3) stałe dyżury kierowników jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Prezydenta Grudziądza, spółek miejskich i innych podmiotów realizujących zadania obronne (SD).
4) stałe dyżury kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży działających na terenie miasta (SD);
1) załącznik nr 1 - schemat organizacji systemu w zakresie przekazywania informacji na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
2) załącznik nr 2 – harmonogram uruchomienia sytemu stałego dyżuru Prezydenta;
3) załącznik nr 3 - wykaz jednostek i komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego tworzących system stałego dyżuru wraz z miejscem ich rozwijania oraz przyjętymi adresami email;
4) załącznik nr 4 - wykaz wyposażenia oraz dokumentacji elementów wchodzących w skład systemu;
5) załącznik nr 5 - system meldunkowy;
6) załącznik nr 6 - wzory identyfikatorów elementów wchodzących w skład systemu stałych dyżurów;
7)załącznik nr 7 - wzory dokumentów wyszczególnionych w załączniku nr 4;
Powyższe załączniki nie podlegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Grudziądza.
1) uruchomienia stałego dyżuru;
2) realizacji zadań ujętych w „Planie Operacyjnym Funkcjonowania Miasta Grudziądza (POF MG) w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny” oraz Kartach Realizacji Zadań Operacyjnych (KRZO);
3) realizacji procedur zawartych w „Miejskim Planie Zarządzania Kryzysowego”, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w tym stopni alarmowych w razie zagrożenia terrorystycznego;
4) inne informacje dotyczące zagrożeń oraz komunikaty mające znaczenia dla funkcjonowania miasta i bezpieczeństwa mieszkańców.
§ 3. Ustala się następującą obsadę i zasady pełnienia stałych dyżurów w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 ust. 1 niniejszego zarządzenia:
1) Stały Dyżur Prezydenta:
a) kierownik stałego dyżuru;
b) starszy dyżurny;
c) dyżurny;
d) kurier;
e) kierowca.
a) dyżurny punktu kontaktowego
a) starszy dyżurny;
b) dyżurny;
c) kurier (w miarę możliwości i potrzeb);
d) kierowca - (w miarę możliwości i potrzeb).
W przypadku instytucji w których występuje inna organizacja służby całodobowej obsada i nazewnictwo zgodnie z wewnętrznymi ustaleniami prawnymi.
1) starszego dyżurnego:
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (ZK) |
- 3 osoby |
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych (BO) |
- 1 osoba |
2) dyżurnego:
Wydział Organizacyjno – Administracyjny (ORA) |
- 2 osoby |
Wydział Uprawnień Komunikacyjnych (WUK) |
- 2 osoby |
Wydział Transportu (WTR) |
- 2 osoby |
3) kuriera:
Wydział Finansowy (FN) |
- 3 osoby |
Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami(GN) |
- 2 osoby |
4) kierowcy.
Wydział Organizacyjno – Administracyjny (ORA) |
- 2 osoby |
1) stały dyżur Prezydenta, instytucji i komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego wchodzących w skład sytemu:
I zmiana - w godzinach 08.00-20.00
II zmian - w godzinach 20.00-08.00
W przypadku instytucji w których występuje inna organizacja służby całodobowej godziny zmian zgodnie z wewnętrznymi ustaleniami prawnymi.
2) Punkty Kontaktowe komórek organizacyjnych urzędu miejskiego:
I zmiana - w godzinach 07.00 - 15.00
II zmiana - w godzinach 14.00 - 22.00
1) stały dyżur Prezydenta Grudziądza nr 1 i 2 oraz PK wyposażając pomieszczenia w sprzęt
i dokumentację określoną w załączniku nr 4 do zarządzenia :
a) Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w zakresie:
b) Dyrektor Wydziału Organizacyjnego – Administracyjnego w zakresie:
c) Kierownik Biura Informatyki:
Pomieszczenie w którym funkcjonować będzie SD w ww. instytucjach powinno być wyposażone w sprzęt i dokumentację określoną w załączniku nr 4 do zarządzenia. Stanowisko komputerowe zrealizować przez wydzielenie w komputerach przeznaczonych do funkcjonowania w systemie (SD) użytkownika o nazwie „STAŁY DYŻUR” z jednoczesnym nadaniem adresów email określonych w załączniku nr 1 do zarządzenia (kolumna 6 tabeli);
§ 4. Koordynacja i uruchamianie stałego dyżuru:
1) w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny (w stanie pełnej gotowości obronnej państwa) uruchamia Rada Ministrów, poprzez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa (RCB);
2) w stanie stałej gotowości obronnej państwa, w celach szkoleniowych, kontrolnych system uruchamia RCB ponadto może być uruchomiony poprzez:
a) organ upoważniony do zarządzenia kontroli w zakresie określonym w upoważnieniu;
Kontroler przed przystąpieniem do wykonania czynności kontrolnych powinien okazać stosowne upoważnienie, dokument tożsamości oraz poświadczenie bezpieczeństwa uprawniające do wglądu w dokumenty niejawne.
b) Wojewoda Kujawsko – Pomorski jako organ tworzący system stałych dyżurów na terenie województwa w Jednostkach Samorządu Terytorialnego (JST);
c) Prezydenta Grudziądza jako organ tworzący system stałych dyżurów na terenie miasta w Urzędzie Miejskim oraz podległych i nadzorowanych jednostkach, spółkach miejskich oraz podmiotach ujętych w systemie na które nałożono realizację zadań obronnych na potrzeby obronne państwa na terenie miasta.
1) W godzinach pracy Urzędu – do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (WBiZK) Urzędu Miejskiego w Grudziądzu;
2) Po godzinach służbowych – do siedziby Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej(KM PSP) w Grudziądzu ul. Witosa 6.
Dyżurny stanowiska Kierowania Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej przekazuje powyższą informację Dyrektorowi WBiZK Urzędu Miejskiego, który powiadamia Prezydenta Grudziądza oraz podejmuje niezbędne działania celem uruchomienia stałego dyżuru w Urzędzie Miejskim.
§ 5.1. Dyrektora WBiZK zobowiązuję do zorganizowania oraz przygotowania stałego dyżuru według zasad określonych w niniejszym zarządzeniu.
1) wyznaczą do składu Stałego Dyżuru Urzędu Miejskiego nakazane ilości pracowników wskazanych w § 3 ust. 2;
2) wyznaczą obsady punktów kontaktowych;
3) poinformują niezwłocznie Dyrektora WBiZK o każdej zmianie personalnej.
1) przesłania do WBiZK danych teleadresowych dotyczących stałego dyżuru w zakresie ich obsad personalnych i miejsc rozwinięcia corocznie do dnia 31 marca oraz w terminie do
7 dni od dnia wprowadzenia zmian;
3) aktualizacji dokumentacji SD i PK;
1) SD-P nr 1 - WBiZK (pomieszczenia rozwinięcia stałego dyżuru);
2) Pozostałe SD - według ustaleń Kierownika Instytucji (komórki organizacyjnej Urzędu);
3) PK komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego - pomieszczenia rozwinięcia SD-P nr 1 (pobranie następuje po uruchomieniu sytemu SD wraz z Kartami Realizacji Zadań Operacyjnych (KRZO) zgodnie z harmonogramem określonym w załączniku nr 2 do zarządzenia);
Szkolenia obsad stałego dyżuru oraz ćwiczeń prowadzi się zgodnie „Planem ćwiczeń obronnych miasta Grudziądza na rok…”.
Dodatkowe szkolenie z częstotliwością określoną w w/w planie prowadzą Kierownicy Instytucji i Komórek Organizacyjnych Urzędu w przypadku dokonania zmian obsad personalnych lub zmian organizacyjnych systemu stałego dyżuru, których ewidencję odnotowują w „Dzienniku ewidencji szkoleń obsady Stałego Dyżuru (SD)…” – dla SD nr 5-17 lub „Dzienniku ewidencji szkoleń obsady Punktu Kontaktowego Stałego Dyżuru (PK SD) Prezydenta …”– dla PK SD Urzędu Miejskiego nr 1-16.
Kierownicy Instytucji i Komórek Organizacyjnych Urzędu, którym podlegają obsady SD
i PK SD odpowiadają za:
1) organizację żywienia (jeżeli zachodzi potrzeba);
2) zapatrzenie w artykuły codziennego użytku (woda, artykuły higieniczne itd.);
3) zapewnienie rezerwowych źródeł zasilania w energię elektryczną dla urządzeń łączności i sprzętu komputerowego.
§ 6. Z dniem 03.11.2025 r. traci moc Zarządzenie nr 243/2020 Prezydenta Grudziądza z dnia 20.07.2020 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania stałych dyżurów na terenie miasta Grudziądza.
§ 7. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 04.11.2025 r.
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Kopczyński | 10-10-2025 07:59 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Tomasz Kopczyński | 19-09-2025 |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Kopczyński | 10-10-2025 08:08 |