ZARZĄDZENIE NR 72/20
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 20 lutego 2020 r.
w sprawie nadania Regulaminu Straży Miejskiej w Grudziądzu
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1795) zarządzam, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Nadaję Straży Miejskiej w Grudziądzu Regulamin.
§ 2. Regulamin Straży Miejskiej w Grudziądzu, zwany dalej „Regulaminem” określa szczegółową strukturę organizacyjną Straży Miejskiej wraz z podziałem zadań.
§ 3. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Prezydencie – należy przez to rozumieć Prezydenta Grudziądza;
2) Straży – należy przez to rozumieć Straż Miejską w Grudziądzu;
3) Komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć wydziały i referaty Straży;
4) Komendancie – należy przez to rozumieć Komendanta Straży Miejskiej w Grudziądzu;
5) Zastępcy Komendanta – należy przez to rozumieć Zastępcę Komendanta Straży Miejskiej w Grudziądzu;
6) Naczelniku – należy przez to rozumieć Naczelnika Wydziału Straży;
7) Kierowniku referatu – należy przez to rozumieć kierownika referatu Straży;
8) Kierowniku komórki organizacyjnej – należy przez to rozumieć Zastępcę Komendanta, Naczelnika, kierownika referatu Straży;
9) Dyżurnym – należy przez to rozumieć Dyżurnego Straży;
10) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską Grudziądza.
§ 4. Straż działa na podstawie ustaw oraz innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa, Regulaminu, aktów wydawanych przez organy gminy-miasto Grudziądz
oraz Komendanta.
§ 5. Terenem działania Straży jest gmina-miasto Grudziądz.
§ 6. Straż umiejscowiona jest w strukturze organizacyjnej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu i działa na zasadach wydziału.
§ 7. Straż może posiadać sztandar jako symbol służby na rzecz mieszkańców miasta Grudziądza nadany przez Radę Miejską Grudziądza.
Rozdział 2
Struktura wewnętrzna Straży
§ 8. 1. Strukturę organizacyjną Straży tworzą następujące komórki organizacyjne:
1) Wydział Prewencji (WP);
2) Wydział Organizacyjny (WO).
2. W wydziałach, o których mowa w ust. 1, mogą funkcjonować referaty, sekcje, jednoosobowe stanowiska, posterunki stałe, sezonowe oraz patrole specjalne.
3. Sekcje mogą funkcjonować poza Wydziałami, o których mowa w ust. 1.
4. Graficzną strukturę organizacyjną Straży określa załącznik do niniejszego Zarządzenia.
§ 9. 1. W Wydziale Prewencji działają:
1) Referat Operacyjny (WP-I);
2) Sekcja Służby Dyżurnej.
2. W Wydziale Organizacyjnym działają:
1) Referat Miejskiego Monitoringu Wizyjnego (WO-I);
2) Sekcja ds. Wykroczeń;
3) Sekcja ds. Ekologii;
4) Sekcja ds. Profilaktyki i Komunikacji Społecznej.
3. Sekcja Administracyjno – Finansowa.
§ 10. 1. Pracą komórek organizacyjnych Straży kierują:
1) Zastępca Komendanta – Wydziałem Prewencji;
2) Naczelnik – Wydziałem Organizacyjnym.
2. Pracami referatów kierują kierownicy referatu.
3. Sekcja Administracyjno – Finansowa podlega bezpośrednio Komendantowi.
§ 11. Ilość i podporządkowanie posterunków stałych i sezonowych określa Prezydent w formie zarządzenia, wydanego na wniosek Komendanta, zawierającego obszar i zakres ich działania, czas funkcjonowania oraz liczbę oddelegowanych strażników.
Rozdział 3
Zakres właściwości komórek organizacyjnych Straży
§ 12. Do zadań wspólnych komórek organizacyjnych należy w szczególności:
1) sprawne, rzetelne i terminowe realizowanie zadań, obowiązków i uprawnień zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
2) prawidłowe i terminowe przygotowanie i sporządzanie pism, sprawozdań, analiz, ocen i bieżących informacji z realizacji zadań Straży;
3) zapewnienie sprawnego funkcjonowania systemu obiegu informacji o bieżących wydarzeniach, wykroczeniach i przestępstwach;
4) współdziałanie w sprawach, które wymagają uzgodnień między komórkami organizacyjnymi;
5) przygotowywanie projektów uchwał Rady, zarządzeń oraz okólników Prezydenta;
6) realizacja uchwał Rady, zarządzeń i okólników Prezydenta.
§ 13. 1. Do właściwości Referatu Operacyjnego w Wydziale Prewencji należy w szczególności:
1) realizowanie służb patrolowych, których celem jest rozpoznawanie zagrożeń naruszających spokój, porządek i bezpieczeństwo mieszkańców miasta oraz zapobieganie im w ramach ustawowych zadań Straży;
2) prowadzenie rozpoznania wyznaczonego rejonu służbowego pod względem zjawisk i zdarzeń mających wpływ na stan porządku i bezpieczeństwa publicznego;
3) przekazywanie przełożonym informacji mających szczególny wpływ na poziom porządku i bezpieczeństwa publicznego;
4) inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym oraz współdziałanie, w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi.
2. Do właściwości Sekcji Służby Dyżurnej należy w szczególności:
1) zapewnienie ciągłości pracy Straży i gotowości do skutecznej ochrony spokoju i porządku publicznego;
2) sprawne kierowanie i koordynowanie pracą podległych sił i środków;
3) niezwłoczne reagowanie na zgłoszenia otrzymane od mieszkańców i przekazywanie interwencji strażnikom;
4) planowanie służb patrolowych oraz sporządzanie miesięcznego grafiku służb i jego bieżąca aktualizacja;
5) współpraca z Komendą Miejską Policji w Grudziądzu na zasadach określonych w porozumieniu zawartym pomiędzy Prezydentem Grudziądza a Komendantem Miejskim Policji;
6) prowadzenie statystyki związanej z działalnością Straży.
§ 14. 1. Do właściwości Referatu Miejskiego Monitoringu Wizyjnego w Wydziale Organizacyjnym należy w szczególności:
1) obserwowanie i rejestrowanie przy użyciu Miejskiego Monitoringu Wizyjnego obrazu zdarzeń w miejscach publicznych;
2) archiwizowanie zarejestrowanego obrazu zdarzeń, zawierającego dowody pozwalające na wszczęcie postępowania karnego albo postępowania w sprawach o wykroczenia;
3) bieżąca analiza jakości obrazu z kamer;
4) nadzorowanie i niezwłoczne korygowanie zaplanowanych tras i pól dozoru kamer;
2. Do właściwości Sekcji ds. Wykroczeń w Wydziale Organizacyjnym należy w szczególności:
1) prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach wykroczeń ujawnionych w zakresie działania Straży;
2) przesłuchiwanie osób podejrzanych o popełnienie wykroczeń oraz świadków wraz z informowaniem o przysługujących im prawach;
3) sporządzanie wniosków o ukaranie do sądu;
4) uczestniczenie w posiedzeniach sądowych i reprezentowanie Straży w charakterze oskarżyciela publicznego;
5) prowadzenie kontroli w zakresie stosowania procedur oraz przeprowadzania postępowań związanych m.in. z prowadzonymi czynnościami wyjaśniającymi, postępowaniem mandatowym, zasadnością użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego i broni palnej zgodnie z obowiązującymi przepisami, osadzaniem w izbie wytrzeźwień, placówce utworzonej lub wskazanej przez jednostkę samorządu terytorialnego albo jednostce Policji;
6) wykonywanie czynności służbowych związanych z wystawianiem wezwań za wycieraczkę kierowcom niestosujących się do przepisów ruchu drogowego;
3. Do właściwości Sekcji ds. Ekologii w Wydziale Organizacyjnym należy w szczególności:
1) podejmowanie działań związanych z nieprzestrzeganiem przepisów związanych z ochroną przyrody i środowiska;
2) przeciwdziałanie zanieczyszczaniu miejsc publicznych, ujawnianie i dyscyplinowanie sprawców takich czynów w granicach przewidzianych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia;
3) kontrolowanie właścicieli posesji pod kątem przestrzegania obowiązujących przepisów porządkowych;
4) kontrolowanie nieprawidłowości związanych z nieczystościami płynnymi, składowaniem materiałów niebezpiecznych;
5) współdziałanie z pracownikami innych komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego, a także pracownikami placówek i instytucji zajmujących się ochroną środowiska;
6) współpraca z podmiotami wywozowymi w zakresie aktualizacji wyposażenia nieruchomości w pojemniki na nieczystości stałe oraz kontrola zawartych umów.
4. Do właściwości Sekcji ds. Profilaktyki i Komunikacji Społecznej w Wydziale Organizacyjnym należy w szczególności:
1) prowadzenie programów edukacyjnych i prewencyjnych dotyczących zapobiegania popełnianiu przestępstw i wykroczeń;
2) współdziałanie z dyrektorami, pedagogami, nauczycielami szkół oraz instytucjami zajmującymi się problemami dzieci i młodzieży;
3) opracowywanie programów profilaktycznych i scenariuszy lekcyjnych dotyczących zapobiegania popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz programów związanych z bezpieczeństwem dzieci.
§ 15. Do właściwości Sekcji Administracyjno – Finansowej należy w szczególności:
1) prowadzenie gospodarki finansowej oraz sprawozdawczości finansowej Straży;
2) dbałość o prawidłowy obieg dokumentów finansowych;
3) miesięczne rozliczanie wydatków osobowych i rzeczowych Straży;
4) przygotowywanie zestawień finansowych;
5) prowadzenie podręcznego magazynku odzieżowego wraz z indywidualnymi kartami umundurowania strażnika;
6) wykonywanie czynności kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
7) przygotowywanie i zdawanie do archiwum zakładowego dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami;
8) zapewnienie właściwego funkcjonowania infrastruktury Straży;
9) organizowanie i koordynowanie działalności szkoleniowej Straży.
Rozdział 4
Zasady kierowania Strażą
§ 16. Funkcjonowanie Straży opiera się na zasadzie hierarchicznego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności oraz indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
§ 17. Komendant, podlegający bezpośrednio Prezydentowi, kieruje Strażą i reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 18. Komendant kierując działalnością Straży:
1) wydaje dyspozycje mające na celu zapewnienie prawidłowej realizacji zadań przez kierowników komórek organizacyjnych, ustala zakres działań komórek organizacyjnych;
2) współdziała z właściwymi organami i innymi podmiotami, w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego;
3) opracowuje roczne i wieloletnie projekty, programy zadań społeczno – gospodarczych gminy-miasta Grudziądz oraz projekt rocznego budżetu Straży;
4) prowadzi bezpośredni nadzór nad Sekcją Administracyjno – Finansową Straży;
5) rozpatruje lub przekazuje do rozpatrzenia właściwym pracownikom wszystkie sprawy wpływające do Straży;
6) sprawuje ogólny nadzór nad prawidłowością pełnienia służby przez funkcjonariuszy Straży;
7) wykonuje zadania z zakresu spraw obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego;
8) współdziała z rzecznikiem prasowym Urzędu Miejskiego w Grudziądzu oraz udziela informacji środkom masowego przekazu w zakresie zadań Straży;
§ 19. Komendant wydaje akty prawa wewnętrznego w formie zarządzeń i instrukcji w zakresie działania Straży.
§ 20. 1. Komendant posiada uprawnienia przełożonego w stosunku do wszystkich pracowników Straży.
2. Komendant dokonuje podziału zadań, kompetencji oraz odpowiedzialności między Kierowników komórek organizacyjnych oraz Dyżurnych.
3. W czasie nieobecności Komendanta zastępuje go upoważniony Zastępca Komendanta.
§ 21. 1. Zastępca Komendanta oraz Naczelnik wykonują uprawnienia bezpośredniego przełożonego w stosunku do podległych im kierowników komórek organizacyjnych
oraz innych pracowników z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.
2. Dyżurni oraz wyznaczeni przez Komendanta strażnicy posiadają w czasie dyżuru uprawnienia przełożonego wynikające z posiadanych przez nich zakresów obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności wobec strażników pełniących służbę patrolową.
§ 22. 1. Kierownicy komórek organizacyjnych kierują podporządkowanymi im komórkami zgodnie ze szczegółowym zakresem zadań realizowanych przez te komórki oraz określonym dla kierowników szczegółowym zakresem obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych kierują i zarządzają komórkami w sposób zapewniający optymalną realizację zadań oraz współdziałają w sprawach, które wymagają uzgodnień między nimi.
§ 23. Kierownicy komórek organizacyjnych wykonują zadania w zakresie:
1) nadzoru nad zapewnieniem sprawnej koordynacji i funkcjonowania podległych komórek organizacyjnych m.in. poprzez określanie zadań dla podległych pracowników, analizę i rozdzielanie podległym strażnikom spraw do załatwienia zgodnie z otrzymanymi pismami i poleceniami przełożonych;
2) nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny pracy w podległych komórkach organizacyjnych, przeprowadzaniem czynności dyscyplinujących wobec podległych pracowników;
3) kontroli, analiz i ocen wyników pracy, efektywnego wykorzystania czasu pracy, powierzonych środków pracy oraz inicjowania nowych metod i kierunków działania zmierzających do poprawy efektywności i usprawnienia organizacji pracy w podległych komórkach organizacyjnych;
4) przygotowywania projektów pism, opracowań i innych materiałów dla potrzeb Komendanta.
§ 24. Do zadań Zastępcy Komendanta należy w szczególności:
1) nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy przez podległych pracowników w szczególności poprzez przeprowadzanie kontroli pełnionej służby patrolowej m.in. w zakresie dyscypliny pracy, umundurowania i wyposażenia do służby, prowadzenia dokumentacji służbowej, realizacji wyznaczonych zadań;
2) dokonywanie przeglądu dokumentacji służbowej ze zwróceniem uwagi na prawidłowe jej sporządzanie i prowadzenie;
3) udział w odprawach z kierownictwem Komendy Miejskiej Policji w Grudziądzu;
4) przygotowywanie projektów sprawozdań z działalności Straży Miejskiej, ewidencji etatów, wyposażenia oraz wyników działań Straży.
§ 25. Do zadań Naczelnika Wydziału Organizacyjnego należy w szczególności:
1) nadzór nad zasadnością i prawidłowością prowadzonego postępowania mandatowego, postępowania w sprawach o wykroczenia oraz stosowanych środków prawnych;
2) nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy przez podległych pracowników w szczególności poprzez kontrole prowadzenia dokumentacji służbowej, prowadzenia czynności wyjaśniających, realizacji wyznaczonych zadań;
3) przeprowadzanie przeglądów mundurowych;
4) nadzór nad ochroną informacji niejawnych, przestrzeganiem przepisów prawa pracy, zasad ochrony w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ppoż. oraz innych obowiązujących przepisów.
§ 26. Do zadań Kierownika Referatu Operacyjnego należy w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru nad służbami patrolowymi i Dyżurnymi;
2) nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy przez podległych pracowników w szczególności poprzez przeprowadzanie kontroli pełnionej służby patrolowej m.in. w zakresie dyscypliny pracy, umundurowania i wyposażenia do służby, prowadzenia dokumentacji służbowej, realizacji wyznaczonych zadań;
2) dokonywanie bieżącego przeglądu notatników służbowych oraz innej dokumentacji służbowej podległych pracowników ze zwróceniem uwagi na prawidłowe jej sporządzanie i prowadzenie;
4) współpraca z instytucjami i placówkami odpowiedzialnymi za porządek na terenie miasta, m.in. poprzez prowadzenie rozmów i organizowanie wspólnych spotkań;
5) kierowanie zabezpieczeniem imprez ze strony Straży.
§ 27. Do zadań Kierownika Referatu Miejskiego Monitoringu Wizyjnego należy w szczególności:
1) nadzór nad obserwowaniem i rejestrowaniem w systemie Miejskiego Monitoringu Wizyjnego, obrazu zdarzeń w miejscach publicznych w celu utrwalania dowodów popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania przypadkom naruszenia spokoju i porządku w miejscach publicznych oraz ochrony obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej;
2) nadzór nad sprawnością infrastruktury technicznej i utrzymywanie bieżącej wymiany informacji o stwierdzonych nieprawidłowościach z wyznaczonymi pracownikami Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego oraz podmiotami odpowiedzialnymi za serwisowanie instalacji systemu Miejskiego Monitoringu Wizyjnego;
3) merytoryczne reprezentowanie Straży Miejskiej w zakresie związanym z organizowaniem, funkcjonowaniem i modernizowaniem systemu Miejskiego Monitoringu Wizyjnego;
4) bieżąca ocena jakości nagrań pod kątem przydatności w postępowaniu dowodowym i niezwłoczne podejmowanie działań zapewniających eliminowanie nieprawidłowości;
5) administrowanie danymi pozyskiwanymi dzięki systemowi Miejskiego Monitoringu Wizyjnego w sposób zapewniający ich ochronę przed nieuprawnionym dostępem i przetwarzaniem;
6) ochrona posiadanych zasobów przed dostępem osób nieupoważnionych.
§ 28. 1. Wszelkie sprawy służbowe przekazywane są drogą służbową z zachowaniem podległości zgodnie z ustaloną strukturą organizacyjną Straży.
2. Drogę służbową można pominąć tylko w wyjątkowych i pilnych przypadkach z obowiązkiem natychmiastowego i skutecznego poinformowania bezpośrednich przełożonych.
§ 29. Szczegółowy zakres czynności pracowników Straży określają indywidualne zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności oraz akty prawa wewnętrznego zatwierdzone przez Komendanta.
Rozdział 5
Postanowienia końcowe
§ 30. Traci moc Zarządzenie Nr 463/15 Prezydenta Grudziądza z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie nadania Regulaminu Straży Miejskiej w Grudziądzu.
§ 31. Dotychczasowe akty prawa wewnętrznego wydane na podstawie Regulaminu zachowują moc do czasu wydania nowych.
§ 32. Wykonanie niniejszego Zarządzenia powierzam Komendantowi.
§ 33. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Kopczyński | 06-03-2020 09:23 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 20-02-2020 | |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Kopczyński | 09-10-2020 08:52 |