ZARZĄDZENIE Nr 408/20
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 02 grudnia 2020 r.
w sprawie „Polityki Monitoringu Wizyjnego w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu”
Na podstawie art. 24 ust. ust. 2 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE L z 2016 r. Nr 119, str. 1 wraz ze sprostowaniem) w związku z art. 222 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U z 2020 r. poz. 1320, zpóźn. zm.) zarządzam, co następuje:
§ 1. Administratorem przetwarzanych danych osobowych w postaci wizerunków osób przebywających w obszarach Urzędu Miejskiego w Grudziądzu objętych szczególną formą nadzoru w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu zwaną dalej jako monitoring jest Prezydent Grudziądza.
§ 2. Polityka określa zasady funkcjonowania monitoringu zastosowanego we wszystkich lokalizacjach Urzędu Miejskiego w Grudziądzu zwanego dalej Urząd, miejsca instalacji kamer, reguły rejestracji i zapisu informacji, dostępu osób upoważnionych do przeglądania zarejestrowanego materiału, sposobu zabezpieczenia oraz procedury udostępniania zgromadzonych danych osobom zainteresowanym.
§ 3. 1. Celem monitoringu jest:
1) zapewnianie bezpieczeństwa osób przebywających na terenie Urzędu i wokół niego.
2) ustalanie sprawców czynów zabronionych, takich jak: bójki, naruszenie nietykalności cielesnej, akty wandalizmu, kradzieże, zwanych dalej jako zdarzenie.
3) ograniczanie zdarzeń, które mogą zagrażać bezpieczeństwu, zdrowiu i życiu osób przebywających w Urzędzie,
4) wyjaśnianie sytuacji konfliktowych,
5) ochrona mienia Urzędu,
6) zapewnianie bezpiecznych warunków pracy.
2. Monitoring nie może być wykorzystywany do innych celów niż tych określonych w ust. 2.
3. Administrator, przekazując zapis monitoringu do systemu monitoringu zarządzanego przez inny podmiot za pośrednictwem zautomatyzowanego systemu teleinformatycznego, zawiera umowę powierzenia z tym podmiotem (podmiot przetwarzający).
§ 4. 1. Miejsca objęte monitoringiem są oznakowane tablicami informacyjnymi. Przykład tablicy stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2. Za pośrednictwem monitoringu rejestracji podlega tylko obraz z kamer systemu monitoringu – fonii nie rejestruje się.
3. Monitoring funkcjonuje całą dobę.
4. Monitoring w miarę możliwości finansowych jest poddawany konserwacji, wymieniany lub rozbudowywany.
5. Do rejestracji obrazu służą urządzenia certyfikowane.
6. Administrator informuje pracowników Urzędu o stosowaniu monitoringu. Wzór informacji stanowi załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia,
7. Administrator ustala w Regulaminie Pracy Urzędu cele, zakres oraz sposób zastosowania monitoringu.
8. Monitory pozwalające na bezpośredni podgląd nagrywanego obrazu ze wszystkich kamer zainstalowanych na terenie Urzędu usytuowane są: ul. Ratuszowa 1 hol poziom 0 przy wejściu głównym oraz Kancelaria Ogólna, ul. Strażacka 1 pokój nr 5 i 7, ul. Piłsudskiego 51 pokój nr 36, ul. Nad Torem (Leśniczówka), ul. Legionów 71B „Pętla Tarpno” Punkt Sprzedaży Biletów, w sposób uniemożliwiający jego podgląd przez osoby nieuprawnione.
9. Obsługę monitoringu w zakresie obserwacji sprawują osoby posiadające upoważnienia do przetwarzania danych osobowych wyznaczone przez Komendanta Straży Miejskiej oraz Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
10. Dostęp do funkcji zgrywania, udostępniania i przekazywania obrazu z monitoringu posiadają osoby wyznaczone przez Sekretarza Miasta, które są wymienione w załączniku nr 3 do niniejszego zarządzenia.
11. W uzasadnionych przypadkach dostęp do monitoringu mają pracownicy serwisu w celu wykonania potrzebnych napraw, z którym Urząd posiada podpisaną umowę powierzenia.
12. Kamery monitoringu nie mogą być zainstalowane w miejscu spotkań związków zawodowych, toaletach, szatniach, przebieralniach oraz w palarniach.
13. Zainstalowanie kamer w pomieszczeniach o których mowa w ust. 12 poprzedzone musi być przeprowadzeniem analizy, w której wykaże się przeciwdziałanie występowaniu zdarzeniom. Analiza zawiera:
1) opisu zdarzeń;
2) częstotliwości zdarzeń;
3) naruszanie praw i wolności osób oraz ochrony mienia.
14. Stosowanie atrap i wykorzystywanie uszkodzonych kamer jest zakazane, gdyż wprowadza to w błąd osoby objęte monitoringiem sugerując im mylne poczucie zwiększonego bezpieczeństwa.
§ 5. 1. Przez infrastrukturę Urzędu objętą monitoringiem należy rozumieć:
1) teren wokół Urzędu;
2) teren Urzędu tzn. pomieszczenia w budynku Urzędu parkingi, drogi wewnętrzne.
2. System monitoringu składa się z:
1) kamer monitorujących infrastrukturę Urzędu; szczegółowa lokalizacja kamer zewnętrznych i wewnętrznych jest określona w załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia;
2) urządzeń rejestrujących obraz na nośniku (rejestratory);
3) monitora umożliwiającego podgląd wizji;
4) sieci.
3. Rejestrator, o którym mowa w ust. 2 pkt. 2 jest zabezpieczony fizycznie i elektronicznie (kod dostępu) przed dostępem osób nieuprawnionych.
§ 6. 1. Okres przechowywania nagrania obrazu z monitoringu przez Administratora wynosi do 3 miesięcy, po tym okresie nagranie podlega automatycznemu zniszczeniu (nagrywanie w tzw. pętli).
2. Nagrania z monitoringu mogą zostać zabezpieczone (zgrane na inny nośnik niż rejestrator lub pozostawione jako osobny plik na rejestratorze) na czas dłuższy, niż podany w ust. 1 w przypadku zaistnienia zdarzenia, aż do czasu prawomocnego zakończenia postępowania w związku z tym zdarzeniem.
3. Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 2, nagrania ulegają zniszczeniu przez Administratora.
4. W przypadku działań opisanych w ust. 2 nagrania zapisane na nośniku innym, niż rejestrator, nośnik zewnętrzny opisuje osoba, o której mowa w § 4 ust. 10.
5. Zapis z monitoringu nie jest archiwizowany.
6. Pod koniec każdego kwartału system monitoringu jest poddawany kontroli pod względem bezpieczeństwa danych oraz sprawności technicznej. Sekretarz Miasta wyznacza członków zespołu kontrolnego.
§ 7. 1. Każda osoba, której dane dotyczą, a w przypadku niepełnoletniego, rodzice lub opiekunowie prawni, jest uprawniona do uzyskania od Administratora potwierdzenia, że została zarejestrowana na monitoringu.
2. Uzyskanie dostępu do zapisu monitoringu (dokonanie, w przypadku zdarzenia, które wymaga podjęcia natychmiastowej interwencji), może odbywać się za zgodą osób, o których mowa w § 4 ust. 9 i 10 na ustny wniosek osoby zainteresowanej lub podmiotów uprawnionych na podstawie przepisów prawa, w zakresie prowadzonych przez nie postępowań, między innymi: policja, prokuratura, sąd. Czynności te zostaną odnotowane w dzienniku pracy monitoringu, który stanowi załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia.
3. Dziennik pracy monitoringu jest prowadzony osobno do każdego rejestratora.
4. Uzyskanie kopii zapisu monitoringu, w przypadku zdarzenia, może odbywać się za zgodą Administratora, Sekretarza Miasta lub osoby, o której mowa w § 4 ust. 10 na pisemny wniosek osoby zainteresowanej lub podmiotów uprawnionych na podstawie przepisów prawa, w zakresie prowadzonych przez nie postępowań, między innymi: policja, prokuratura, sąd. Wzór wniosku o uzyskanie kopii zapisu monitoringu stanowi załącznik nr 6 do niniejszego zarządzenia. Czynności te zostaną odnotowane w dzienniku pracy monitoringu.
5. Kopia zapisu monitoringu powinna dotyczyć przedmiotowego zdarzenia i być ograniczona w czasie.
6. Kopia zapisu monitoringu jest przekazywana osobom zainteresowanym lub uprawnionym podmiotom na nośnik przez nie dostarczony i obsługiwany przez system monitoringu.
7. Kopia zapisu monitoringu jest przekazywana tylko w przypadku, gdy zostaną z tego zapisu usunięte, poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi (filtry), osoby nie biorące czynnego udziału w zdarzeniu, aby niekorzystnie nie wpływać na ich prawa i wolności. Zapisu tego ustępu nie stosuje się do podmiotów uprawnionych na podstawie przepisów prawa.
8. Osoby zainteresowane oraz przedstawiciele podmiotów wymienionych w ust. 4 zobowiązują się pokwitować odbiór nośnika ze skopiowanymi danymi, na wniosku o uzyskanie kopii zapisu monitoringu.
9. Nośnik z danymi powinien zostać opatrzony metryczką zawierającą krótki opis zdarzenia, miejsca, w którym do niego doszło, numer kamery, która zarejestrowano obraz oraz datę, opieczętowane i podpisane przez osobę, o której mowa w § 4 ust. 10. Dane
z metryczki pochodzą z wpisów z dziennika pracy monitoringu.
10. Osoby, o których mowa w § 4 ust. 9 i 10 zobowiązane są do nieujawniania danych zarejestrowanych przez monitoring.
§ 8. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam Inspektorowi Ochrony Danych.
§ 9. Załącznik nr 3 i 4 do zarządzenia nie polegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Kopczyński | 05-01-2021 16:21 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 02-12-2020 | |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Kopczyński | 05-01-2021 16:22 |