herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

ZARZĄDZENIE NR 41/22 w sprawie wprowadzenia procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu

Zarządzenie Nr 41/22
prezydenta GRUDZIĄDZA

z dnia 14 stycznia 2022 r.

w sprawie wprowadzenia procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu

Na podstawie art. 33 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm.) i art. 3 pkt 1, art. 4 ust. 2 oraz art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062) zarządzam, co następuje:

§ 1. Wprowadzam w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu procedurę obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, zwaną dalej „procedurą”.

§ 2. Procedura określa sposób postępowania pracowników Urzędu Miejskiego w Grudziądzu w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami.

§ 3. Celem wprowadzenia procedury jest stworzenie Urzędu przyjaznym i dostępnym dla osób ze szczególnymi potrzebami oraz traktowanie osób ze szczególnymi potrzebami w sposób zapewniający im poczucie bezpieczeństwa i komfortu.

§ 4. Ilekroć w niniejszej procedurze jest mowa o:

  1. osobie ze szczególnymi potrzebami – należy przez to rozumieć osobę, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami. Osoby ze szczególnymi potrzebami to między innymi:
  1. osoby mające trudności w poruszaniu się,
  2. osoby z dysfunkcją narządu wzroku, słuchu lub mowy,
  3. osoby z niepełnosprawnością intelektualną,
  4. osoby starsze,
  5. opiekunowie z małymi dziećmi,
  6. kobiety w ciąży,
  7. osoby z nieporęcznym bagażem,
  8. obcokrajowcy nieznający dobrze języka polskiego;
  1. Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Grudziądzu;
  2. pracowniku – należy przez to rozumieć pracownika zatrudnionego w Urzędzie;
  3. pracowniku merytorycznym – należy przez to rozumieć pracownika zajmującego się obsługą i rozpatrywaniem określonej kategorii spraw;
  4. kliencie – należy przez to rozumieć osobę załatwiającą określoną sprawę w Urzędzie.

     § 5. Każdy pracownik zobowiązany jest do udzielania osobie ze szczególnymi potrzebami, za jej zgodą lub po wyrażeniu przez nią takiej potrzeby, niezbędnego wsparcia na terenie Urzędu, kierując się szacunkiem i poszanowaniem niezależności tych osób. Oferowane wsparcie  może obejmować w szczególności:

  1. pomoc w dotarciu do miejsca załatwienia sprawy, a po zakończonej obsłudze pomoc w opuszczeniu budynku;
  2. wskazanie ułatwień organizacyjnych i funkcjonalnych;
  3. wsparcie i asystę w załatwianiu sprawy.

§ 6. W celu ustalenia charakteru załatwianej sprawy pracownik Biura Obsługi Interesantów lub inny pracownik wyznaczony do obsługi, przeprowadza wstępną rozmowę z klientem. W przypadku osoby ze szczególnymi potrzebami pracownik ustala także czy oczekuje ona dodatkowego wsparcia w celu właściwej obsługi. Po ustaleniu przedmiotu sprawy i rodzaju wsparcia pracownik przeprowadzający rozmowę informuje pracownika merytorycznego o konieczności obsłużenia osoby ze szczególnymi potrzebami.

§ 7. Pracownik merytoryczny, w miarę możliwości, podczas obsługi osoby ze szczególnymi potrzebami:

  1. zapewnia dogodne miejsce załatwienia sprawy, w zależności od indywidualnych potrzeb klienta;
  2.  uwzględnia preferencje klienta dotyczące formy obsługi i udostępniania dokumentów;
  3. dostosowuje tempo wypowiedzi i słownictwo do indywidulanych potrzeb klienta;
  4. pomaga wypełnić dokumenty i wskazać miejsce na złożenie podpisu.

§ 8.  Urząd zapewnia:

  1. na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami komunikację w formie określonej w tym wniosku. Potrzebę skorzystania z tej usługi klient może zgłosić:
  1. drogą pocztową na adres: Urząd Miejski w Grudziądzu, ul. Ratuszowa 1, 86-300 Grudziądz,
  2. osobiście w Biurze Obsługi Interesantów Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, ul. Ratuszowa 1,
  3. drogą elektroniczną e-mail: sekretariat@um.grudziadz.pl,
  4. telefonicznie: 885 887 045 (też SMS);
  1. tłumacza języka migowego;
  2. prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824);
  3. możliwość wejścia do budynku z psem asystującym;
  4. miejsca obsługi wolne od barier architektonicznych;
  5. informacje o rozkładzie pomieszczeń.

§ 9.  Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Miasta.

§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Beata Dąbrowska 18-01-2022 14:09
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 14-01-2022
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Kopczyński 31-01-2022 12:31